AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Det er ingen som opplever mer forakt enn rike mennesker og det til tross for at de aller fleste med penger har jobbet hard for dem og ofret mye for å komme dit. De betaler også mer skatt i både kroner og prosent for å opprettholde velferdsstaten for de som ikke har penger. Allikevel opplever de mer forakt enn alle andre samfunnsgrupper som navere, rumenere, kriminelle, snyltere osv. Jeg skulle ønske folk uten penger forstod at livet ikke nødvendigvis har vært lettere for dem med penger, at alle opplever sykdom og nederlag i livet, men at man reiser seg og står på videre uansett hvor hardt, vondt og tøft det er. At de fleste av dem har levd sparsomelig og uten penger en lang periode før de får god råd. At man må jobbe med seg selv og sine personlige egenskaper for å bli et ressurssterkt menneske. At de som klarer å tjene gode penger er intelligente mennesker, ellers hadde jo alle fått det til. At alt i livet henger sammen, det er en grunn til at de med høy inntekt ofte også har utdanning, god helse, trener, spiser sunnt, ikke røyker, drikker med måte, kler seg respektabelt og er høflige, kom høna eller egget først? Det ene i livet påvirker det andre. Og den sosiale arven går videre til barna, så det er viktig å være gode forbilder. Listen kunne blitt så mye lenger, men jeg avslutter den der i første omgang. Anonymkode: 2d6d7...6a8 23
Gjest Smeltemann Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 (endret) Veldig hvor opptatt folk er av penger. Endret 30. mai 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Smeltemann skrev (21 minutter siden): Det finnes vel en tråd om det samme laget for noen dager siden. Den andre tråden er om folk MED penger 😉 Anonymkode: d176c...688 5
Gjest O.G. Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen som opplever mer forakt enn rike mennesker og det til tross for at de aller fleste med penger har jobbet hard for dem og ofret mye for å komme dit. Anonymkode: 2d6d7...6a8 De fleste med penger har arvet dem.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Når jeg leser det du skriver, ts, tenker jeg med en gang på Stordalen, på hvor mange negative kommentarer han pleier å få. Han som har jobbet så hardt og gitt arbeid til veldig mange mennesker. Anonymkode: d176c...688 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Forskjellen mellom "de med penger" og "du uten penger" er vel at de uten penger forstår den andres side av saken, men at det som regel ikke går motsatt vei - at de med penger ikke forstår de uten penger. Det er jo den andre tråden et levende bevis på. Det er INGEN fattige som sier "alle med penger lever perfekte liv", men det er jaggu mange med penger som sier "fattige er selvforskyldt og late, de fortjener ikke bedre". Hvorfor går forståelsen den ene, men ikke den andre veien? Anonymkode: 715c4...2b8 39
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskjellen mellom "de med penger" og "du uten penger" er vel at de uten penger forstår den andres side av saken, men at det som regel ikke går motsatt vei - at de med penger ikke forstår de uten penger. Det er jo den andre tråden et levende bevis på. Det er INGEN fattige som sier "alle med penger lever perfekte liv", men det er jaggu mange med penger som sier "fattige er selvforskyldt og late, de fortjener ikke bedre". Hvorfor går forståelsen den ene, men ikke den andre veien? Anonymkode: 715c4...2b8 Det er bare antakelser du har basert på få enkle sluttninger. De fleste med penger har stor forståelse for de som ikke har og gir betydelige summer til veldedighet hver eneste måned. Det i tillegg til at de allerede skatter langt mer i både kroner og prosent enn andre. Anonymkode: 2d6d7...6a8 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når jeg leser det du skriver, ts, tenker jeg med en gang på Stordalen, på hvor mange negative kommentarer han pleier å få. Han som har jobbet så hardt og gitt arbeid til veldig mange mennesker. Anonymkode: d176c...688 Ja det er et godt eksempel. Folk har så mye forakt for rike at de glemmer å se forbi pengene og hvordan man kom seg dit. Anonymkode: 2d6d7...6a8 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Forskjellen mellom "de med penger" og "du uten penger" er vel at de uten penger forstår den andres side av saken, men at det som regel ikke går motsatt vei - at de med penger ikke forstår de uten penger. Det er jo den andre tråden et levende bevis på. Det er INGEN fattige som sier "alle med penger lever perfekte liv", men det er jaggu mange med penger som sier "fattige er selvforskyldt og late, de fortjener ikke bedre". Hvorfor går forståelsen den ene, men ikke den andre veien? Anonymkode: 715c4...2b8 Uenig. Da jeg leste hva folk skrev om Stordalen etter hans intervju (hvor han gråt og fortalte om problemene osv.), var det ikke mange snille kommentarer, for å si det mildt. Mange skrev "Han er jo rik, buhuuuu". Folk mener at siden han er rik, fortjener han ingen empati. Why? Anonymkode: d176c...688 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Har opplevd folk med lite penger er mye mer opptatt av penger. Min mor snakka alltid ned folk med penger og folk med høy utdannelse. Heldigvis er jeg ikke blitt farget av dem, jeg har knapt nok bachelor, men har veldig god jobb men har alltid måttet jobbet hardt for det. Har hatt to jobber samtidig over en periode samt tatt ett fag og to i mellom. Min mann har mastergrad og bare fått topp karakterer, men fy søren så godt han har jobbet og. Han har aldri vært en unnasluntrer og går alltid ‘all in’ både i studier, jobb (og familielivet). De vennene vi har som tjener veldig godt med penger er også de mest jordnære jeg kjenner til og. De har ett avslappet forhold til penger og materielle ting og har ikke behov for å flashe . Jeg liker faktisk å omgås dem mer penger enn dem med mindre penger. Fordi dem jeg kjenner med mindre penger er mer bitre, sladrete, nedlatende, misunneligs osv som jeg syns er energi tappende (ikke alle. Har også venner med lavere inntekt som er veldig fornøyd med livet). Anonymkode: 750b9...7c6 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Hadde det ikke vært rike mennesker hadde vi ikke hatt noen velferdsstat. Verden hadde heller ikke blitt drevet fremover da det er de rikeste som står for det meste av utviklingen, se bare hva verdens rikeste mennesker har bygd opp. Anonymkode: 2d6d7...6a8 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er et godt eksempel. Folk har så mye forakt for rike at de glemmer å se forbi pengene og hvordan man kom seg dit. Anonymkode: 2d6d7...6a8 Neida. Grunnen til forakten er at rike stort sett oppfører seg som overlegne drittsekker. Anonymkode: 57f04...d2b 10
Problemløseren Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 O.G. skrev (14 minutter siden): De fleste med penger har arvet dem. Forumet ville vært mye bedre hvis folk slutter å komme med påstander uten kilder. Det gjør debatten så dum og lite lærerrik Det riktige ville vært og sagt, Jeg tror de fleste med penger har arvet dem. Hvis det er rik man vil bli så har alle en god sjanse i Norge. 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 At det forventes at den med mest penger alltid skal spandere i venneflokken. Er man venner så betaler man selv, ikke forventer at andre betaler alltid. Ikke bli invitert på ting fordi man noen er interessert i å ha med deg, men for å få tilgang til pengene dine. Ikke kunne stole på at nye mennesker henger med deg fordi de liker deg, men fordi de ønsker å få tilgang på pengene dine. Vi er ikke pengesekker, vi er mennesker. Hele tiden bli oppsøkt av bekjente eller fremmede som har gode ideer man bør investere i. Og om man ikke ønsker å snakke om det der og da, blir man baksnakket og er en drittsekk. Selv om du syns du har en utrolig bra businessmulighet, så er det ikke noe man orker å snakke om når man er ute på byen med venner og skal kose seg. Anonymkode: e246b...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 O.G. skrev (22 minutter siden): De fleste med penger har arvet dem. Ikke i dag. Før var det sånn. Anonymkode: 4db2f...c63 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 Min kjære tjente like mye som statsministeren i fjor, og betalte over 600.000 i skatt. Dette er penger han jobbet for, ikke noe han har arvet. Men han bidrar mer til fellesskapet enn de fleste. Anonymkode: 32066...62f 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 9 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Neida. Grunnen til forakten er at rike stort sett oppfører seg som overlegne drittsekker. Anonymkode: 57f04...d2b Det trodde jeg også, inntil jeg kom inn i et miljø på vestkanten (er oppvokst på østkanten), aldri har jeg møtt så hyggelige, høflige og empatiske mennesker. Det er dessverre bare fordommer som ikle stemmer, som sagt er det bare en del av forakten folk har mot mer velstående mennesker. Vi må huske at mange av dem hat både ressursene og energien til å være den beste utgaven av seg selv, for ja penger gir muligheter selv om man ikke kan kjøpe seg lykkelig. Anonymkode: 2d6d7...6a8 10
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #18 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 9 Det trodde jeg også, inntil jeg kom inn i et miljø på vestkanten (er oppvokst på østkanten), aldri har jeg møtt så hyggelige, høflige og empatiske mennesker. Det er dessverre bare fordommer som ikle stemmer, som sagt er det bare en del av forakten folk har mot mer velstående mennesker. Vi må huske at mange av dem hat både ressursene og energien til å være den beste utgaven av seg selv, for ja penger gir muligheter selv om man ikke kan kjøpe seg lykkelig. Anonymkode: 2d6d7...6a8 Vi må huske på at det er flere enn dine opplevelser som også er en del av virkeligheten. Anonymkode: 57f04...d2b 3
Gjest O.G. Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 Problemløseren skrev (22 minutter siden): Forumet ville vært mye bedre hvis folk slutter å komme med påstander uten kilder. Det gjør debatten så dum og lite lærerrik Det riktige ville vært og sagt, Jeg tror de fleste med penger har arvet dem. Hvis det er rik man vil bli så har alle en god sjanse i Norge. Vel, det der løser hvilke problemer @Problemløseren? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke i dag. Før var det sånn. Anonymkode: 4db2f...c63 Bah. Så fremt du er en ordinær lønnsmottager med en adskillig buffer og alt nedbetalt så er du som oftest i samme situasjon som folk som har gått langtidsledige uansett hvor mye du tjener.
herzeleid Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 Det har slått meg og noen ganger, hvordan en er flink til å snakke om at andre er "privilegerte", har så mye osv. uten å ta innover seg at det gjerne koster litt å komme seg dit, holde seg der og gjerne medfører en relativt stor belastning. Jeg tenker ikke nødvendigvis da på "superrik", men folk som har en veldig god lønn og lever godt materielt sett. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå