AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Hei. Ønsker deres perspektiv på en diskusjon jeg og min samboer har vedrørende hvor vi skal kjøpe leilighet. Han har familie 1t unna, mens min bor langt unna og ulike steder i Norge (innebærer fly). For meg er det et stort ønske med et ekstra soverom slik at jeg har muligheten til å få besøk av familien min. Jeg har et veldig nært forhold til de, og det hadde betydd mye for meg. Nå bor vi på 40 kvm leie leilighet og har gjort det i 2 år. Ved besøk har de sovet på stuen. Nå som vi har mulighet for å kjøpe noe, er jeg villig til å flytte litt lenger ut av Oslo til fordel for lavere priser og større plass. Det er ikke samboeren min interessert i. Vi bor nå ca 20-25 utenfor byen med buss. Vi leier, og med vårt budsjett her så får vi en 2-roms på 40kvm. Jeg ønsker å flytte en mil lenger fra Oslo der prisene er litt bedre (tii Sandvika) Hvis vi flytter dit så tar toget faktisk kortere tid (ca 12min) til Oslo sentrum enn hva bussen gjør for oss nå. Hans argumenter er at han «føler det er så langt unna/usentralt», at det blir dyrt med taxi (det tar vi SVÆRT skjeldent, og at det er finere naturmessig der vi bor nå. (det er jeg enig i, men villig til å fravike til fordel for flere kvm i leiligheten), at han ikke vil flytte så langt ut av Oslo når vi enda er ung. (Vi er i midten av 20 årene, ferdig studert, og ifull jobb. Er man virkelig så ung da??) Når jeg stiller spørsmål til om det ikke betyr noe at jeg kan få muligheten til å lettere invitere familie på besøk, så forteller han at vi ikke kan prioritere det nå, og at om noen år kan vi kjøpe noe større. Jeg har flyttet mye i barndommen/ungdomstiden, og merker at det hadde vært fint å kjøpe noe som man kan bo i på sikt....Hans foreldre bor fortsatt sammen i hans barndomshjem så tror ikke han forstår meg. Han jobber i Oslo, mens jeg jobber der jeg ønsker å flytte til. Det er ikke derfor jeg ønsker å flytte dit, men som sagt til fordel for større plass. Toget går døgnet rundt, og vil ta han fortere til jobb enn hva der gjør der vi bor nå. Er jeg urimelig som ønsker at vi flytter LITT på oss (1 togstopp/ 10 min ekstra på bussen fra Oslo S) til fordel for muligheten for større plass) hjelp! Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Du må jo tenke over hva som er viktig for deg når du akal investere. Så må han gjøre samme for seg. Han kan ikke bare avfeie dine behov og ønsker med at det ikke kan prioriteres nå. Så må dere møtes i midten, begge må gi og få litt. Ingen kan bestemme alt, hvor den andre får ingen ønsker. Så da sier du f.eks at gjesterom er absolutt krav hos deg hvis dere skal kjøpe sammen. Og at du vil ha max 30 min pendlevei til jobb, det må ikke være Sandvika. Og rangerer dine andre ønsker og behov som MÅ eller KAN. Så gjør han det samme. Så tar dere det derfra. Anonymkode: da198...44d 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Skjønner at han ikke vil flytte ut av Oslo når dere ikke har barn en gang. Dere har vel ikke akkurat råd til et slått i Sandvika heller. Og natur har mye å si for velvære. Hva med å heller investere i en skikkelig god sovesofa i stua? Og kanskje ei stue man kan lukke med gang foran så det blir et eget rom. Et eget gjesterom er dyrt i by, og vil koste dere mye i ekstra mnd. utgifter. Anonymkode: 8ac3a...896 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Takk for innspill. Jeg føler at mitt forslag er fordelaktig for han også ettersom det faktisk vil være kortere reisevei for han. Men er også åpen for andre områder hvor det er billigere å bo, og hvor kanskje jeg får en lengre reisevei. Det viktigste for meg er muligheten til større boplass. Takk for tips om liste og rangering, det skal jeg definitivt foreslå at vi lager. Tusen takk Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner at han ikke vil flytte ut av Oslo når dere ikke har barn en gang. Dere har vel ikke akkurat råd til et slått i Sandvika heller. Og natur har mye å si for velvære. Hva med å heller investere i en skikkelig god sovesofa i stua? Og kanskje ei stue man kan lukke med gang foran så det blir et eget rom. Et eget gjesterom er dyrt i by, og vil koste dere mye i ekstra mnd. utgifter. Anonymkode: 8ac3a...896 Vi bor allerede utenfor Oslo. Har ca 5 Mill i budsjett, og kjøper man noe litt eldre så kan man faktisk være heldig og få 3-roms. Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bor allerede utenfor Oslo. Har ca 5 Mill i budsjett, og kjøper man noe litt eldre så kan man faktisk være heldig og få 3-roms. Anonymkode: e29da...3b5 Ja, men lenger ut av Oslo, da. Jeg skjønner at det kan være en terskel. Kjøper man noe eldre, må man ha i budsjettet sitt at ting nok må fikses på. I verste fall kan det bli veldig dyrt. Anonymkode: 8ac3a...896
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi bor allerede utenfor Oslo. Har ca 5 Mill i budsjett, og kjøper man noe litt eldre så kan man faktisk være heldig og få 3-roms. Anonymkode: e29da...3b5 Hva snakker du om? Du får helt klart en 3- roms i Oslo for under 5 mill. Med både kort vei til Oslo sentrum og nærhet til fin natur. De østlige bydeler bl.a. Og den kan være fint oppusset og. Så skjønner ikke helt problemet ditt da. Anonymkode: 9678c...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva snakker du om? Du får helt klart en 3- roms i Oslo for under 5 mill. Med både kort vei til Oslo sentrum og nærhet til fin natur. De østlige bydeler bl.a. Og den kan være fint oppusset og. Så skjønner ikke helt problemet ditt da. Anonymkode: 9678c...1b5 Det er ikke aktuelt for noen av oss å flytte østover i Oslo. Vi ønsker en plass mellom National- Fornebu (Sandvika). Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke aktuelt for noen av oss å flytte østover i Oslo. Vi ønsker en plass mellom National- Fornebu (Sandvika). Anonymkode: e29da...3b5 Det virker som om du kun ser problemer og kun ser deg selv i denne situasjonen. Anonymkode: 2a9d5...ebe
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Jeg syntes det å flytte litt ut av byen høres lurt ut. Dersom dere kjøper noe med to soverom slipper dere også å flytte med en gang dersom dere får barn. Kanskje fokuset ditt, med at det blir enklere for familien din å komme på besøk, blir litt feil? Jeg kan tippe at samboeren din ikke syntes det er så stas å ha familie i hus i dagevis, og han ser for seg at med din løsning så kommer besøkene til å være hyppigere. Kan dere ikke heller flytte for å få hobby/barnerom/TV-stue for fotballkvelder, også kan familien din bo på hotell eller AirBNB når de kommer på besøk? Anonymkode: 1b6ec...883 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det virker som om du kun ser problemer og kun ser deg selv i denne situasjonen. Anonymkode: 2a9d5...ebe Hmm. Føler ikke det selv. Jeg har også sagt at jeg er åpen for å se på leiligheter mer usentralt feks Østerås, Lilleaker, Røa osv. det vil innebære lengre reisevei for oss begge. Men han skal absolutt bo på Fornebu. Jeg syntes det er urimelig med tanke på at man kan få mer for pengene andre steder. Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syntes det å flytte litt ut av byen høres lurt ut. Dersom dere kjøper noe med to soverom slipper dere også å flytte med en gang dersom dere får barn. Kanskje fokuset ditt, med at det blir enklere for familien din å komme på besøk, blir litt feil? Jeg kan tippe at samboeren din ikke syntes det er så stas å ha familie i hus i dagevis, og han ser for seg at med din løsning så kommer besøkene til å være hyppigere. Kan dere ikke heller flytte for å få hobby/barnerom/TV-stue for fotballkvelder, også kan familien din bo på hotell eller AirBNB når de kommer på besøk? Anonymkode: 1b6ec...883 Ja enig i at fokus på ekstra soverom for familiebesøk kanskje er litt egoistisk rettet for min del. Et ekstra rom kommer jo godt med ved feks hjemmekontor osv. også. Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 Jeg syns han er usympatisk siden du vil ha rommet til familie som er på besøk. Og han skjønner altså ikke at det går raskere med tog? Spesielt det med toget er jo bare flott, med mindre det slutter å gå tidlig på kvelden? Sjekk litt rundt det. Men et forhold er gi og ta. Hva er han villig til å gi når dere flytter? Ingenting for at hans kjære skal trives bedre? Ikke bra. Hvis dere ikke flytter lengre ut ville jeg ha sørget for at stua i det minste er en fullgod løsning for gjester - behagelig sovesofa eller ekstra madrasser dere legger ut f.eks. Er han ikke med på det heller så ville jeg kalt han litt kald. Anonymkode: b8bb6...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns han er usympatisk siden du vil ha rommet til familie som er på besøk. Og han skjønner altså ikke at det går raskere med tog? Spesielt det med toget er jo bare flott, med mindre det slutter å gå tidlig på kvelden? Sjekk litt rundt det. Men et forhold er gi og ta. Hva er han villig til å gi når dere flytter? Ingenting for at hans kjære skal trives bedre? Ikke bra. Hvis dere ikke flytter lengre ut ville jeg ha sørget for at stua i det minste er en fullgod løsning for gjester - behagelig sovesofa eller ekstra madrasser dere legger ut f.eks. Er han ikke med på det heller så ville jeg kalt han litt kald. Anonymkode: b8bb6...e4f Takk. Ja vi har undersøkt det med tog på natten, og det går jevnlig hele døgnet. Vil jo også si at tog uansett er hakket mer behagelig enn buss så skjønner ikke den tankegangen. Får gi det litt tid og håpe at han innser hvor viktig det faktisk er for meg. Anonymkode: e29da...3b5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk. Ja vi har undersøkt det med tog på natten, og det går jevnlig hele døgnet. Vil jo også si at tog uansett er hakket mer behagelig enn buss så skjønner ikke den tankegangen. Får gi det litt tid og håpe at han innser hvor viktig det faktisk er for meg. Anonymkode: e29da...3b5 Vil stoppe deg her. Gi det tid og håpe han innser dette, er ikke fremgangsmåten jeg hadde brukt. Jeg hadde satt meg ned for å prate, og forklart at dette er viktig for deg, og hvorfor. Jeg har en mann som ikke tar hint, og det er ganske greit egentlig for det tvinger oss begge til å være tydelig i kommunikasjonen mellom oss. Jeg ville ha sagt at dette er viktig for meg, fordi a b og c, og at du har sjekket dette med tog på natta, tid å gå til toget osv så han forstår at du har lagt tanke bak dette. Kan godt hende han ikke endrer mening, men da gjør han det vitende om at han ikke lytter til deg og setter sin mening først. Det bør han argumentere godt for. Anonymkode: b8bb6...e4f
Korres Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Ønsker deres perspektiv på en diskusjon jeg og min samboer har vedrørende hvor vi skal kjøpe leilighet. Han har familie 1t unna, mens min bor langt unna og ulike steder i Norge (innebærer fly). For meg er det et stort ønske med et ekstra soverom slik at jeg har muligheten til å få besøk av familien min. Jeg har et veldig nært forhold til de, og det hadde betydd mye for meg. Nå bor vi på 40 kvm leie leilighet og har gjort det i 2 år. Ved besøk har de sovet på stuen. Nå som vi har mulighet for å kjøpe noe, er jeg villig til å flytte litt lenger ut av Oslo til fordel for lavere priser og større plass. Det er ikke samboeren min interessert i. Vi bor nå ca 20-25 utenfor byen med buss. Vi leier, og med vårt budsjett her så får vi en 2-roms på 40kvm. Jeg ønsker å flytte en mil lenger fra Oslo der prisene er litt bedre (tii Sandvika) Hvis vi flytter dit så tar toget faktisk kortere tid (ca 12min) til Oslo sentrum enn hva bussen gjør for oss nå. Hans argumenter er at han «føler det er så langt unna/usentralt», at det blir dyrt med taxi (det tar vi SVÆRT skjeldent, og at det er finere naturmessig der vi bor nå. (det er jeg enig i, men villig til å fravike til fordel for flere kvm i leiligheten), at han ikke vil flytte så langt ut av Oslo når vi enda er ung. (Vi er i midten av 20 årene, ferdig studert, og ifull jobb. Er man virkelig så ung da??) Når jeg stiller spørsmål til om det ikke betyr noe at jeg kan få muligheten til å lettere invitere familie på besøk, så forteller han at vi ikke kan prioritere det nå, og at om noen år kan vi kjøpe noe større. Jeg har flyttet mye i barndommen/ungdomstiden, og merker at det hadde vært fint å kjøpe noe som man kan bo i på sikt....Hans foreldre bor fortsatt sammen i hans barndomshjem så tror ikke han forstår meg. Han jobber i Oslo, mens jeg jobber der jeg ønsker å flytte til. Det er ikke derfor jeg ønsker å flytte dit, men som sagt til fordel for større plass. Toget går døgnet rundt, og vil ta han fortere til jobb enn hva der gjør der vi bor nå. Er jeg urimelig som ønsker at vi flytter LITT på oss (1 togstopp/ 10 min ekstra på bussen fra Oslo S) til fordel for muligheten for større plass) hjelp! Anonymkode: e29da...3b5 Dine krav er jo like viktige som hans. Og han er like viktige som dine. Uansett bakgrunn. ENESTE rettferdige løsning er et kompromiss. Men begge må bli enige, hvis den ene føler den ofrer noe vil det alltid ligge å ulme. Kan dere lete etter noe sentralt med hems? (Ja det finnes faktisk, var på to visninger i fjord hvor det var hems i stua, oslo sentrum), litt utenfor det mest sentrale men et område han liker? At d eks du må ha litt lenger reisevei men får ekstra soverom? Kan dere bruke pengene dere ellers måtte lagt i større leilighet på hotell til familie når familie er her? dette er noe som potensielt kan bli et betent tema, så her må dere stille dere spørsmålet, hva er viktigst? Kjøpe noe sammen eller ha mye plass? Plassering? Hva er viktigst for deg og han. jeg tror du må belage deg på å flytte mer innen noen år uansett. Kjøper dere i sandvika får dere kanskje 20kvm mer, men er dere i midt tjueårene er det mest sannsynelig barn innen en 5-10 år, og da trenger dere mer plass, selv om dere har soverommet ekstra. De færreste bor i førstegangsleiligheten i 30 år. kan kompromisse være liten sentral leilighet i 3 år, også kjøpe noe større?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk. Ja vi har undersøkt det med tog på natten, og det går jevnlig hele døgnet. Vil jo også si at tog uansett er hakket mer behagelig enn buss så skjønner ikke den tankegangen. Får gi det litt tid og håpe at han innser hvor viktig det faktisk er for meg. Anonymkode: e29da...3b5 Det er ikke sikkert han synes det er mer behagelig, og reisevei er kanskje ikke hans prioritet derfor er det så viktig at dere snakker sammen, sett liste med hva sol er viktig for begge, og tenk alternativer. Fornebu er jo full av hoteller, så her burde det være mulig at familie leier et rom, og at dere avtaler at dere kanskje spytter i litt som et kompromiss på en liten leilighet 🙂 mine foreldre leier alltid hotell når de besøker oss, litt av plassmangel, og litt at det er ok med litt privatliv Anonymkode: 7b452...370
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #18 Skrevet 30. mai 2021 Hadde begynt med å legge inn et søk på finn i området dere kan tenke dere, gjerne litt større område så dere har flere alternativer. Så kan dere dra på visninger ulike steder, og prøve ut hva dere liker og ikke. Husk at dette er et kompromiss mellom dere og pris, og at de fleste leilighetene mange synes er fine går langt over prisantydning. Men prøv å være åpne for mye, også kan dere heller legge inn bud om det er noen dere begge liker. Det går forresten nattbuss lenge mellom Sandvika og Oslo, mener det er 130N. Husk bare på at hamangskogen ikke er så sentralt selv om der står det i annonsene, men man finner ut av det ved å ta kollektivt til visning. Anonymkode: 9044c...fbb
Gjest Alterego666 Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hmm. Føler ikke det selv. Jeg har også sagt at jeg er åpen for å se på leiligheter mer usentralt feks Østerås, Lilleaker, Røa osv. det vil innebære lengre reisevei for oss begge. Men han skal absolutt bo på Fornebu. Jeg syntes det er urimelig med tanke på at man kan få mer for pengene andre steder. Anonymkode: e29da...3b5 Jeg forstår ham. Det er fint på Fornebu. Du virker ganske fastlåst i ditt perspektiv og søker argumenter for at ditt syn er det riktige og korrekte. Sannheten er at riktig svar er det dere blir enige om.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 Hadde det vært for å være forbredt på barn/hjemmekontor etc. hadde jeg sett poenget, men å bruke mer penger og tid i reisevei osv, en daglig stress for at familie kan bo der en helg hver (3?) mnd? Her må det finnes bedre løsninger jeg ville heller ikke flyttet ut av byen for at svigerfamilien skulle få løpe ned dørene her, haha 😅 Anonymkode: 7b452...370 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå