AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 I termingruppa mi er det mange som skal ta glukosebelastning uten å forstå hvorfor, de fyller ingen av kriteriene. Mange av de gruer seg fordi de sliter med kvalme og å sitte oppreist. Mange av de har barn fra før. Ingen av de har tendenser til høyt blodsukker heller. Mange av de er også satt opp på ammeveiledning de ikke vil ha. Men de går. Og klager Folkens, det er din kropp. Det er faktisk ikke sånn at bare fordi du er gravid så må du gjøre alt legen din sier. Om du ikke har høyt blodsukker eller ikke vil på ammeveiledning så behøver du ikke det. Ta et valg. Anonymkode: d7d33...f28 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Det er mye som er dumt å gjøre, men som ikke er forbudt. Og det er mye her i verden man ikke har spesielt lyst til, men som allikevel er lurt å gjøre Det må være lov å klage selv om man vet at man har tatt et riktig valg. Anonymkode: cdd53...75e 23
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Tror det sitter langt inne for mange. Man vil jo så gjerne gjøre alt riktig, lytte til fagfolk. Anonymkode: 1d0bc...410 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mye som er dumt å gjøre, men som ikke er forbudt. Og det er mye her i verden man ikke har spesielt lyst til, men som allikevel er lurt å gjøre Det må være lov å klage selv om man vet at man har tatt et riktig valg. Anonymkode: cdd53...75e 👆🏻 mange i min termingruppenså klagde over glukosebelastnibgstesten... for de fleste har kvalmen gitt seg da ,men seff ikke for alle...alikevel lurt å ta. ikke bare det men herregud en j**** søt drikke er ett problem , men fødsel det skal de tåle 😂 er så tullete Anonymkode: 2ca93...6a0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Blir jeg gravid igjen er det uaktuelt å ta glukosebelastning Hele dagen ble ødelagt. Skjeldent følt meg så dårlig. På ingen måte i noen risikogruppe Anonymkode: 82504...18d
Gjest 123 eller noe Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Jeg trodde hele dagen min skulle dra til helvete av 2 timer uten mat og drikke, da jeg satt der midt på sommeren, men jeg hadde nok strøm på tlf og surfet her inne så fløy timene Kommer til å gjøre det igjen, men skjønner godt at folk kvier seg for det. Ble jo litt svimmel da jeg skulle kjøre hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blir jeg gravid igjen er det uaktuelt å ta glukosebelastning Hele dagen ble ødelagt. Skjeldent følt meg så dårlig. På ingen måte i noen risikogruppe Anonymkode: 82504...18d Jeg har bare sagt at jeg kan ta blodsukkeret mitt hjemme istedet. Da var det ikke så viktig lenger siden blodsukkeret mitt var fint. I gruppa er det 80stk som har tatt glukosebelastning og 0 av de har diabetes gitt Anonymkode: d7d33...f28
Skylines Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Jeg var ikke direkte i risikogruppa (er over 25 da), men hadde svangerskapsdiabetes likevel gitt. Så anbefaler alle å ta den da man vanligvis ikke får symptomer på svangerskapsdiabetes. Om man er så kvalm at det ikke lar seg gjennomføre kan man få med seg måleutstyr hjem. 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bare sagt at jeg kan ta blodsukkeret mitt hjemme istedet. Da var det ikke så viktig lenger siden blodsukkeret mitt var fint. I gruppa er det 80stk som har tatt glukosebelastning og 0 av de har diabetes gitt Anonymkode: d7d33...f28 Med første mann hadde jeg ikke svangerskapsdiabetes. Tok den to ganger. Med andre mann så viste heller ikke prøven at jeg hadde det. Men siden verdien var rett under grensen så begynte jeg med måling hjemme. Viste seg at jeg hadde det allikevel. Det går an å få det senere i svangerskapet. Spes hvis verdiene er rett under grensen. Better safe than sorry. Anonymkode: 01ee8...d76 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Akkurat glukosebelastningen kan jeg tenke meg at en del tar for sikkerhets skyld, selv om de vet risikoen er lav og de virkelig ikke har lyst. Jeg kjenner flere som vanligvis er ubekymrede, rolige typer, men bekymret seg mye for at noe skulle være galt da de var gravide. Fastlegen min sa at hun tenkte jeg ikke trengte å ta glukosebelastningen, men presiserte at jeg falt innenfor kriteriene fordi jeg var over 25 og førstegangsfødende. Jeg prøvde likevel, fordi jeg ville være på den helt sikre siden (var veldig plaget av kvalme og oppkast gjennom svangerskapet, og klarte ikke å holde på drikken på legekontoret, så jeg ga opp). Venninnen min som er slank, var 33 år da hun fikk førstemann og ikke har diabetes i familien, fikk sv.diabetes i begge svangerskap. Det ble oppdaget på glukosebelastningstesten, hun hadde ikke tenkt tanken en gang. Det kunne like gjerne vært meg, selv om risikoen er lav. Anonymkode: f7f9c...9d8 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Blir jeg gravid igjen er det uaktuelt å ta glukosebelastning Hele dagen ble ødelagt. Skjeldent følt meg så dårlig. På ingen måte i noen risikogruppe Anonymkode: 82504...18d Jeg var heller ikke i noen risikogruppe, bmi på 22, og hadde gått opp 5 kg da jeg tok den i uke 26. Ingen diabetes i familien. Hadde allikevel svangerskapsdiabetes.... Anonymkode: 7221e...a0b 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 Det er jo ein grunn til at så mange tar glukosebelastning. Det er preventativt grep og heilt frivillig. Eg syntest forsåvidt det vart pyton men klaga ikkje. Anonymkode: 7105a...dee 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 7.59): I termingruppa mi er det mange som skal ta glukosebelastning uten å forstå hvorfor, de fyller ingen av kriteriene. Mange av de gruer seg fordi de sliter med kvalme og å sitte oppreist. Mange av de har barn fra før. Ingen av de har tendenser til høyt blodsukker heller. Mange av de er også satt opp på ammeveiledning de ikke vil ha. Men de går. Og klager Folkens, det er din kropp. Det er faktisk ikke sånn at bare fordi du er gravid så må du gjøre alt legen din sier. Om du ikke har høyt blodsukker eller ikke vil på ammeveiledning så behøver du ikke det. Ta et valg. Anonymkode: d7d33...f28 Hvordan vet de om de har "tendenser" til høyt blodsukker? Glukosebelastningstesten er for barnets del. Enkelt og greit. Anonymkode: 3d9b8...ff0
Mnjah Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 Det er blitt generell screening av svangerskapsdiabetes nettopp fordi man ser at folk kan slite med insulinproduksjonen uavhengig av vekt, livsstil i svangerskapet osv. Tidligere baserte man det på visse faktorer, men det har man valgt å gå bort fra fordi det ikke fanger opp alle. Det skal dere være glade for, særlig så mange som er livredde for å føde barn over 3,9 kilo.... 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 Jeg tenker at det er frivillig for babyen, men at den ikke har samtykkekompetanse og at det derfor er opp til meg å være den voksne og ta de gode valgene. Så jeg går på alt og kommer til å ta glukosetoleransegreia denne gangen også, selv om jeg hadde litt lyst til å ta mitt eget liv forrige gang jeg gjorde det. Det er ikke bare min helse det handler om.. Anonymkode: 24c17...988 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå