Gå til innhold

Vil en Husky alltid kreve et høyt aktivitetsnivå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega har skaffet seg en Huskyvalp som nå er 7 måneder. Huskyrasen blir av mange frarådet og advart mot, da de er brukshunder som krever en type livsstil. Dette fremgår både av innlegg i denne tråden, men også ellers på nettet. Så jeg er litt nysgjerrig med tanke på hvorvidt dette kommer til å fungere mtp livsstilen hennes. Eller om denne huskyen er et unikum??

Hun bor i et bofellesskap i byen med andre mennesker. Hun har aleneansvar for hunden, og til nå har det fungert greit med tanke på hjemmekontor og korona. Vi har flere møter hver eneste dag der alle har på kamera, og hunden virker veldig rolig. Den ligger for det meste i sengen og sover. Jeg har aldri hørt bjeffing eller piping.

Min kollega er ikke en aktiv eller sporty person, og går bare vanlige lufteturer med hunden. Altså hunden trekker ikke. Hun har fått mye spørsmål angående hvor mye tur hun går, og sier at den alltid luftes tidlig på morgenen for å gå på do, og deretter 1-1,5 times tur midt på dagen. Dette har hun også nevnt i forbindelse med at hun ønsker å ta med seg hunden på kontoret når vi har lov å vende tilbake dit. Hun har da tenkt å la hunden være på kontoret. Det ble i den forbindelse diskusjoner med de andre kollegaene. Jeg synes hun virker litt naiv og umoden. Man kan jo ikke forvente å ta med seg en hund uten videre? Med hensyn til allergi og respekt overfor de andre kollegaene. Hun har lenge snakket om at hun ønsker seg hund og for meg virker det ikke så veldig gjennomtenkt. Virker som om hun gikk for det første og beste uavhengig av rase.

Jeg har henne på sosiale medier, og hun er en veldig sosial person som er mye ute hver eneste helg. Hun har med hunden, enten om hun er i parken og drikker øl med venner eller på fest hos noen. Hun er alltid ute til over midnatt og hunden er med. Senest for 1 måned siden på en spillkveld hos meg var hun en av de siste som dro hjem, rundt 0200. Hunden lå for det meste og sov og var rolig.

Så ja, etter alt jeg leser om denne rasen lurer jeg på om denne Huskyen er et sjeldent tilfelle? Har hørt masse skrekkhistorier om folk som har fått utagerende hunder fordi de ikke har fått brukt kroppen sin nok, og at dette uansett ligger i selve rasen. Nå er hunden fremdeles valp, under 1 år gammel. Vil den reagere på ''manglende trekking''  når den blir eldre? Er det slik at den mest sannsynlig på sikt vil bli utagerende og vanskelig på grunn av rasen? Eller vil den klare å tilpasse seg en roligere livsstil?

Anonymkode: 2e11e...542

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til info: Det er snakk om en Siberian Husky

Anonymkode: 2e11e...542

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler er at ofte er det ikke aktivitetsnivået i seg selv som er problemet, ofte er det -hvilken- aktivitet som disse hundene bør få. Jeg jobber i dyrebutikk og du aner ikke hvor mange ganger på ei uke jeg hører frasen «Hvordan får jeg huskyen min til å slutte å trekke» Det er jo DET den skal gjøre, instiktet i den er at trekk er livet, og ikke minst , det er sånn man bruker de (sånn generelt sett er definitivt en husky som får trekke ofte en mer glad hund enn en husky som ikke får trekke) Om man ønsker en hund som går fint i bånd og ikke trekker så tenker jeg at husky kanskje ikke er rasen(på generelt basis)

Anonymkode: 6d9b4...d89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ps - jeg tenker ikke bare på trekking i spann, en trekkhund er glad uansett hva den får trekke, om det er menneske sitt opp topptur, sykkel eller andre ting.

Og ja, jeg tenker at på sikt vil hunden hennes bli slitsom å ha med å gjøre med manglende trekking.

Anonymkode: 6d9b4...d89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

7 mnd er jo fremdeles en valp.

Akkurat som med menneskebabyer,  så vil en så ung hund ha stort behov for hvile og søvn mens de vokser. De er våkne og i aktivitet en time eller to, og sover en time eller to. Men dette vil jo endre seg etterhvert som hunden vokser til. En unghund midt i ‘tenårene’ vil bli veldig annerledes.

Men det er virkelig ikke bra om hun går 1-1,5 time i ett strekk hver dag!

Valpen er ikke ferdig utvokst, og skal kun ha korte rusleturer. Kan skade beinbygning mm. En husky vil av instinkt gå til den stuper, og heller ikke vise at den er sliten.

Anonymkode: 39c5e...ecb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes unntak, en venninne av meg har en omplasserings husky fordi den inke sugde til hundespann, hun er kjempe rolig og krever ikke mye tur, alikavel får hun 1-2 løpe lengre løpe turer om dagen og fjellturer hver helg/ferie.

en husky vil trenge mye tur og stimuli hvis ikke vil de bli masete, bjeffete og hoppete. 

men hun kan Io være kjempe heldig og ha fått en hun som er veldig romig og «grei» urasetypisk altså...  men mer tur bør den ihvertfall få

Anonymkode: d4817...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke rasetypisk men det betyr ikke at den ikke vil trekke senere. Trekkhunder trenger ikke å automatisk trekke. Det kan godt hende de må motiveres litt for å komme igang.

Uansett hva slags rase det er så er mental stimuli "mer slitsomt" enn fysisk og det høres ut som denne hunden får mye mental stimuli og det er veldig bra 🙂

Syns det hørtes ut som denne hunden hadde det kjempe bra! Noen folk er bare naturlig gode hundeeiere som ikke trenger å jobbe for at hunden skal ha det bra.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er virkelig ikke bra om hun går 1-1,5 time i ett strekk hver dag!

Valpen er ikke ferdig utvokst, og skal kun ha korte rusleturer. Kan skade beinbygning mm.

Anonymkode: 39c5e...ecb

Som eier av polar trekkhund syns jeg ikke tur på opptil 2 timer er mye. Det er distansen og intensiteten som er viktigst. Å være ute er bare bra!

Hadde hunden vært hos en hundekjører så hadde hunden allerede gått med spannet og trukket (ikke langt).

Anonymkode: 94a4f...40b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil den reagere på ''manglende trekking''  når den blir eldre? Er det slik at den mest sannsynlig på sikt vil bli utagerende og vanskelig på grunn av rasen? Eller vil den klare å tilpasse seg en roligere livsstil?

Nå er det ikke manglende trekking jeg reagerer på. Hvis prioriteringen er å ta med hund på fest, så er det jo alt feil i hundeholdet. Ut i fra det lille du skriver, så ville jeg ikke anbefalt venninnen din hund i utgangspunktet. 

For å svare på det siste spørsmålet ditt. En husky kan fint passiviseres til å tilpasse seg en rolig livsstil. Når det er sagt, så er det på grensen til dyremishandling å tvinge en husky til å leve et såpass passivt liv, uten å kunne leve ut de driftene den er avlet for. 

• Liker 3
Skrevet

En selskapshundrase høres ut som en mer passende match ut i fra det du beskriver. Men,ikke for det - individ som i varierende grad avviker fra normalt sett iboende egenskaper finnes hos de fleste raser. Kanskje er dette et slikt tilfelle, selv om det er for tidlig å konkludere med en 7 mnd gammel valp. Å ta med hunden på jobb er vel i utgangspunktet ikke noe en kan forvente går i orden,men hun har kanskje tatt det opp med sin overordnede? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...