AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Jeg hadde nylig første time hos jm på helsestasjonen. Dette er barn nr.2, og forrige gang måtte jeg til slutt avbryte ammingen pga svært lite melkeproduksjon som aldri tok seg opp. Dette var selvsagt mitt valg, men fikk full støtte av jordmødrene på sykehuset. Også avdelingsjordmor kom inn til meg og sa jeg hadde stått i det og ikke skulle ha dårlig samvittighet for å stoppe nå. Barnet hadde da en større vektnedgang så vi måtte uansett få energi i ham. Også helsesøster og lege på helsestasjonen har sagt det samme til meg som de på sykehuset. Jeg fortalte jm på helsestasjonen om forløpet med ammingen sist gang, og hun noterte og spurte mange spørsmål og gjentok flere ganger «Du valgte å avbryte ja». Satt igjen med en følelse av at hun mener jeg ikke hadde prøvd «hardt nok». Det var viktig å prøve ALT, sa hun og jeg hadde jo valgt å avbryte ble det gjentatt... Nå har hun satt meg opp på en ekstratime der vi i 1 1/2 time skal snakke om amming... Jeg skjønner jo at hun bare gjør jobben sin, men synes dette er litt spesielt. Føler at nå skal jeg liksom snakkes «til rette» og forstå hvor viktig amming er...(hvilket jeg vet). Har egentlig lyst å bare kansellere hele timen. Hva hadde dere gjort? (Spør etter innspill på akkurat det jeg spør om så vær snill å ikke kupp tråden dere som vil diskutere amming VS mme, og ammingens gunstige effekt. Vær snill å lage deres egen tråd, takk). Anonymkode: 3c19e...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Du har vel gjort deg opp noen tanker om amming og det kommende barnet? Hadde nok tatt timen for å se hva hun har å si. Om det bare er svada, så la det gå inn det ene øret og ut det andre. Anonymkode: 15a9e...5b4 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har vel gjort deg opp noen tanker om amming og det kommende barnet? Hadde nok tatt timen for å se hva hun har å si. Om det bare er svada, så la det gå inn det ene øret og ut det andre. Anonymkode: 15a9e...5b4 Hun spurte om det, og jeg sa jeg ville prøve (som jeg også ville sist), men om det ikke går vil jeg avbryte og gå over til mme. Det var vel det hun ikke likte å høre. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 1 1/2 time😳 Jeg kan forstå at hun ønsker å diskutere amming med deg. Men Herre for et løp hun legger opp til. Du kan gå til henne med åpent sinn, fortell at du ønsker å amme. Om melkeproduksjon er bedre denne gang da er du innstilt på å amme. Det er bedre for mor og barn uten det jævla ammestresset, så om hun fortsetter med å antyde at du ga opp for tidlig, da takker du pent for deg. Du skal absolutt gå med hevet hode og ikke føle skyld. Og det blir mennesker av sånne små som ikke henger i puppen og. Anonymkode: d2b67...61f 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Jeg tenker sånn umiddelbart at du kanskje tolker det i verste mening? Jeg kan se for meg at jordmor tenker at det var trist at du hadde en dårlig opplevelse med amming av første og at hun nå ville gjøre sitt beste for å forberedre deg og gi deg en bedre start denne gangen. Hun vil deg vel og vioml hjelpe. Om du har bestemt deg for at du ikke vil amme så får du jo si tydelig fra om det, men så lenge du har sagt at du ønsker å prøve må jo jordmor ta utgangspunkt i at du ønsker hjelp. Anonymkode: 77f20...65d 20
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Det er jo desverre et faktum at mange gir opp for tidlig. Selv synes jeg selvfølgelig det er greit om man har gode grunner som smerter eller sulten baby. Her feiler sykehusene ofte. Et nyfødt barn har magesekk på str med to riskorn. Råmelk holder i mange dager. Selv fikk jeg ikke melk før på dag 8 og 11 med mine. Anonymkode: d6aea...9bc 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo desverre et faktum at mange gir opp for tidlig. Selv synes jeg selvfølgelig det er greit om man har gode grunner som smerter eller sulten baby. Her feiler sykehusene ofte. Et nyfødt barn har magesekk på str med to riskorn. Råmelk holder i mange dager. Selv fikk jeg ikke melk før på dag 8 og 11 med mine. Anonymkode: d6aea...9bc Herregud, tuller du? Hvordan holdt dere ut så lenge? Fikk de noe støttemating? Anonymkode: a4798...9b7 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun spurte om det, og jeg sa jeg ville prøve (som jeg også ville sist), men om det ikke går vil jeg avbryte og gå over til mme. Det var vel det hun ikke likte å høre. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 Les litt om Mor-barn-vennlig standard. De er forpliktet til å hjelpe og veilede slik at flest mulig skal amme så lenge som anbefalt. Noen tar det kanskje litt vel alvorlig og det resulterer i ammepress. Hadde kjent etter om jeg orket den ekstratimen. Helt lov å droppe den tenker jeg Hun kommer neppe til å gi deg noen revolusjonerende tips der, men det er en viss sjanse for at hun vil få deg til å føle deg mislykka og at du gav opp for fort. Anonymkode: a4798...9b7 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Det er ikke standard ammekurs som tilbys alle hun har satt deg opp på da jeg? Er helt vanlig. Hvis du ble oppfordret til å gi opp på sykehuset allerede ssist høres det ut som du har fått ALTFOR dårlig oppfølging. Med mindre det er meget spesielle forhold er det ikke grunn til å gi opp allerede på sykehuset. Det er selvfølgelig lov til å gi seg, det er ikke ammeplikt, men jordmor ser kanskje at her har sykehuset gjort en dårlig oppfølging. De som jobber på sykehuset er dessverre altfor, altfor dårlige til å hjelpe med amming. Anonymkode: c2469...948 18
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke standard ammekurs som tilbys alle hun har satt deg opp på da jeg? Er helt vanlig. Hvis du ble oppfordret til å gi opp på sykehuset allerede ssist høres det ut som du har fått ALTFOR dårlig oppfølging. Med mindre det er meget spesielle forhold er det ikke grunn til å gi opp allerede på sykehuset. Det er selvfølgelig lov til å gi seg, det er ikke ammeplikt, men jordmor ser kanskje at her har sykehuset gjort en dårlig oppfølging. De som jobber på sykehuset er dessverre altfor, altfor dårlige til å hjelpe med amming. Anonymkode: c2469...948 Enig i dette, det var da veldig tidlig å konkludere med at melkeproduksjonen var dårlig allerede på sykehuset. Og når Ts selv sier hun ønsker å prøve igjen, så vil vel jordmor gjøre alt hun kan for at det skal være mulig denne gangen. Har du egentlig bestemt deg for å droppe ammingen og bare sier at du vil prøve for syns skyld? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du opplever dette som ammepress. Det jordmor ser og hører er jo en mor som ikke fikk til ammingen, men som gjerne ville og muligens fikk for dårlig veiledning sist. Hun tror du ønsker å få til ammingen, derfor vil hun stå på for at du skal få et bedre utgangspunkt denne gangen. Hvis du ikke vil amme, så får du si det i klartekst. Anonymkode: a1d7f...0de 17
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Jeg hadde nok kansellert, og heller sagt at dere kan ta det opp på neste kontroll om det blir tid. Jeg måtte selv supplere med mme hos første da jeg ikke fikk opp produksjonen, dette var i samråd med ammeveileder på sykehuset. Mitt lokalsykehus har barnepleiere og jordmødre som også er ammeveiledere. Kommer til å gjøre det samme igjen om det er nødvendig. Du har jo erfaring nå, men det kan jo være helt annerledes med neste, kanskje kommer melka fortere og i større volum. Kanskje det blir som sist, eller kanskje du får nok melk til at du kan delamme. Det finnes heldigvis flere muligheter, og vi er så heldige at vi kan velge selv hva som er riktig for oss. Og det er akkurat det du må gjøre denne gangen også! 🙂 Anonymkode: 9859d...f22 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 Hvor gammelt var barnet da du avsluttet sist? Du skal vite at det er ikke uvanlig med en trøbblete start. Min mor la dem frem som at det var superenkelt. Legg ungen til brystet, melken kommer, alt er greit. Jeg hadde utfordringer med begge mine barn. Brystknoppen hadde feil fasong, melken kom ikke, det viste seg at puppene slapp ikke melken så jeg måtte ha kunstig hormon i nesespray (det er et hormon som heter oxytocin som skilles ut av hjernen når man legger barnet til brystet, som får alle melkekjertlene til å slippe melken ned og ut). På dag 6 kom det noen små dråper. Så jeg foreslår at du gir deg selv en tidsbegrensning, f.eks 14 dager, hvor du forsøker det som finnes, får hjelp av ammehjelpen/jordmor osv. Så evaluerer du etter det. For meg var det OK etter 14 dager, og bra etter en måned. Jeg fullammet til 6 mnd, og delammet videre, når vi først fikk dreisen på det. Anonymkode: 6ff7e...b9a 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde nylig første time hos jm på helsestasjonen. Dette er barn nr.2, og forrige gang måtte jeg til slutt avbryte ammingen pga svært lite melkeproduksjon som aldri tok seg opp. Dette var selvsagt mitt valg, men fikk full støtte av jordmødrene på sykehuset. Også avdelingsjordmor kom inn til meg og sa jeg hadde stått i det og ikke skulle ha dårlig samvittighet for å stoppe nå. Barnet hadde da en større vektnedgang så vi måtte uansett få energi i ham. Også helsesøster og lege på helsestasjonen har sagt det samme til meg som de på sykehuset. Jeg fortalte jm på helsestasjonen om forløpet med ammingen sist gang, og hun noterte og spurte mange spørsmål og gjentok flere ganger «Du valgte å avbryte ja». Satt igjen med en følelse av at hun mener jeg ikke hadde prøvd «hardt nok». Det var viktig å prøve ALT, sa hun og jeg hadde jo valgt å avbryte ble det gjentatt... Nå har hun satt meg opp på en ekstratime der vi i 1 1/2 time skal snakke om amming... Jeg skjønner jo at hun bare gjør jobben sin, men synes dette er litt spesielt. Føler at nå skal jeg liksom snakkes «til rette» og forstå hvor viktig amming er...(hvilket jeg vet). Har egentlig lyst å bare kansellere hele timen. Hva hadde dere gjort? (Spør etter innspill på akkurat det jeg spør om så vær snill å ikke kupp tråden dere som vil diskutere amming VS mme, og ammingens gunstige effekt. Vær snill å lage deres egen tråd, takk). Anonymkode: 3c19e...7d0 Synes det er vanskelig å gi råd uten at du oppklarer et par ting; var du lenger på sykehuset enn normalt første gang? De fleste er der to døgn og da er jo ikke melkeproduksjonen kommet i gang for de aller, aller fleste. Rundt 4.dag er vanligst, men kan gå opptil en uke, spesielt ved stor blødning el. Men du dro kanskje hjem og hadde ammeoppfølging på sykehuset etterpå? Uttrykte du til jordmor at du ønsker å få det til denne gangen? Det kan jo høres ut som at du fikk litt dårlig oppfølging forrige gang og at jordmor vil gi deg bedre oppfølging denne gangen? Amming er virkelig en jobb, selv om det for noen kommer av seg selv gjør det ikke det for de fleste. Tidlig innsats er av betydning for at man skal få det til. For veldig mange er det trøblete de første 14 dagene-måneden, men så går det seg til. God hjelp og oppfølging er viktig. Men det skal også selvfølgelig respekteres at man ikke ønsker å amme selv. Anonymkode: 19a73...cea 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde nok kansellert, og heller sagt at dere kan ta det opp på neste kontroll om det blir tid. Jeg måtte selv supplere med mme hos første da jeg ikke fikk opp produksjonen, dette var i samråd med ammeveileder på sykehuset. Mitt lokalsykehus har barnepleiere og jordmødre som også er ammeveiledere. Kommer til å gjøre det samme igjen om det er nødvendig. Du har jo erfaring nå, men det kan jo være helt annerledes med neste, kanskje kommer melka fortere og i større volum. Kanskje det blir som sist, eller kanskje du får nok melk til at du kan delamme. Det finnes heldigvis flere muligheter, og vi er så heldige at vi kan velge selv hva som er riktig for oss. Og det er akkurat det du må gjøre denne gangen også! 🙂 Anonymkode: 9859d...f22 Takk for støtten Ja jeg kommer nok til å kansellere alt. Ser for meg at dette blir et voldsomt og ensidig fokus fremover. Angrer på at jeg i det hele tatt sa jeg ville prøve. Timen ble satt opp en uke der jeg egentlig ikke har tid men hun presset på, vi MÅTTE ta den ekstratimen for vi MÅ snakke om amming. Var reinnlagt på sykehuset i over 10 dager etter fødsel med fokus på amming både dag og natt. Det gikk ansatte inn på rommet hver gang jeg skulle pumpe og de prøvde å håndmelke, gi oxytocin osv. Har ikke lyst å kjøre meg fullstendig ned en gang til. Så jeg skulle nok sikkert bare sagt nei nå som jm spurte. Men nå er det altså for sent. Hun har fått blod på tann 😅. Tenker jeg får den oppfølgingen jeg evt trenger på sykehuset. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Les litt om Mor-barn-vennlig standard. De er forpliktet til å hjelpe og veilede slik at flest mulig skal amme så lenge som anbefalt. Noen tar det kanskje litt vel alvorlig og det resulterer i ammepress. Hadde kjent etter om jeg orket den ekstratimen. Helt lov å droppe den tenker jeg Hun kommer neppe til å gi deg noen revolusjonerende tips der, men det er en viss sjanse for at hun vil få deg til å føle deg mislykka og at du gav opp for fort. Anonymkode: a4798...9b7 Tenker det samme, gikk fra forrige time med en følelse av at jeg hadde gjort noe galt. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke standard ammekurs som tilbys alle hun har satt deg opp på da jeg? Er helt vanlig. Hvis du ble oppfordret til å gi opp på sykehuset allerede ssist høres det ut som du har fått ALTFOR dårlig oppfølging. Med mindre det er meget spesielle forhold er det ikke grunn til å gi opp allerede på sykehuset. Det er selvfølgelig lov til å gi seg, det er ikke ammeplikt, men jordmor ser kanskje at her har sykehuset gjort en dårlig oppfølging. De som jobber på sykehuset er dessverre altfor, altfor dårlige til å hjelpe med amming. Anonymkode: c2469...948 Nei, mtp på amming hadde jeg svært god oppfølging på sykehuset. Var nesten det eneste de var opptatt av. Var innlagt der en god stund. Det er et mor-barn vennlig sykehus med kvalifiserte ammeveiledere. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i dette, det var da veldig tidlig å konkludere med at melkeproduksjonen var dårlig allerede på sykehuset. Og når Ts selv sier hun ønsker å prøve igjen, så vil vel jordmor gjøre alt hun kan for at det skal være mulig denne gangen. Har du egentlig bestemt deg for å droppe ammingen og bare sier at du vil prøve for syns skyld? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du opplever dette som ammepress. Det jordmor ser og hører er jo en mor som ikke fikk til ammingen, men som gjerne ville og muligens fikk for dårlig veiledning sist. Hun tror du ønsker å få til ammingen, derfor vil hun stå på for at du skal få et bedre utgangspunkt denne gangen. Hvis du ikke vil amme, så får du si det i klartekst. Anonymkode: a1d7f...0de Ikke kun for syns skyld, men sa jeg ville ta det som det kom. Greit om det fungerer og greit om det blir som sist med mme. Mulig hun bare tenker her er en som har mislyktes og nå skal vi prøve ALT neste gang. Tenker i ettertid at jeg skulle egentlig bare sagt nei, men det er jo ikke sosialt akseptert i det hele tatt virker det som . Angrer veldig nå. ts Anonymkode: 3c19e...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #18 Skrevet 30. mai 2021 Men prøvde du å delamme likevel? Å legge barnet til og deretter gi mme? Høres jo ut som du prøvde alt i første runde. Selv om du prøvde alt forrige gang vil jeg bare si at jeg hadde ulik melkeproduksjon med mine 3. Delammet alle 3, i hhv 12 uker, 10 uker og nesten 1 år. Så håper jo du prøver for det om det gikk skeis første gangen ☺️ Høres jo ut som du ikke ønsker den samtalen og det syns jeg er helt opp til deg. Syns jo du gjorde masse forrige gang for å prøve å få det til. Avlys timen, men gi amming et forsøk også denne gangen. Anonymkode: 456cf...e9d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men prøvde du å delamme likevel? Å legge barnet til og deretter gi mme? Høres jo ut som du prøvde alt i første runde. Selv om du prøvde alt forrige gang vil jeg bare si at jeg hadde ulik melkeproduksjon med mine 3. Delammet alle 3, i hhv 12 uker, 10 uker og nesten 1 år. Så håper jo du prøver for det om det gikk skeis første gangen ☺️ Høres jo ut som du ikke ønsker den samtalen og det syns jeg er helt opp til deg. Syns jo du gjorde masse forrige gang for å prøve å få det til. Avlys timen, men gi amming et forsøk også denne gangen. Anonymkode: 456cf...e9d Takk. Ja,delamming forsøkte vi men det hjalp desverre heller ikke ts Anonymkode: 3c19e...7d0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Ja,delamming forsøkte vi men det hjalp desverre heller ikke ts Anonymkode: 3c19e...7d0 Så leit.. Er jo sårt det og, men vet du, det går bra uansett ☺️ Gjør akkurat det som passer deg best og prøv å slappe godt av med det valget. Det er bare sånn det er ☺️ Anonymkode: 456cf...e9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå