Kala Skrevet 30. mai 2021 #21 Skrevet 30. mai 2021 Har du sett på grafferdrakten på husfliden? Ifg husfliden er grafferdrakten ei drakt alle kan bruke uavhengig stedstilknytning. Ligner også lundebydrakten.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #22 Skrevet 30. mai 2021 Rondastakk! Den er rimeligere enn de fleste andre bunader og den er også nasjonal på lik linje med hardangerbunaden Ville ikke ha kjøpt festdrakt Anonymkode: 7ad1a...4c0 1
Ruthven Skrevet 30. mai 2021 #23 Skrevet 30. mai 2021 34 minutter siden, Kala said: Har du sett på grafferdrakten på husfliden? Ifg husfliden er grafferdrakten ei drakt alle kan bruke uavhengig stedstilknytning. Ligner også lundebydrakten. Graffer kommer fra gården Graffer i Lom nord i Gudbrandsdalen, den er i høyeste grad stedsbunden. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #24 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Håper jeg kan finne noe som ikke koster 50 000 😬 Anonymkode: 3cd30...d0a Man får fint sydd en fantasi drakt profft til under 10 000....det har min svigermor fått gjort Anonymkode: 6f3e8...794
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #25 Skrevet 30. mai 2021 Hardanger vinterbunad synes jeg er fin, den har minimalt med dilldall Anonymkode: 2c0cc...6d2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #26 Skrevet 30. mai 2021 Wiolastakk er enkel, aner ikke hva den koster. Anonymkode: 2ea94...c46
Kala Skrevet 30. mai 2021 #27 Skrevet 30. mai 2021 Ruthven skrev (1 time siden): Graffer kommer fra gården Graffer i Lom nord i Gudbrandsdalen, den er i høyeste grad stedsbunden. Det må du nesten ta opp med husfliden. Ikke jeg som påstår det. Akkurat nå fremstår det som din egen personlige mening. Du har lov til å ha det, men den er ikke ensbetydende med en generell sannhet.
Ruthven Skrevet 30. mai 2021 #28 Skrevet 30. mai 2021 11 minutter siden, Kala said: Det må du nesten ta opp med husfliden. Ikke jeg som påstår det. Akkurat nå fremstår det som din egen personlige mening. Du har lov til å ha det, men den er ikke ensbetydende med en generell sannhet. https://husflidengjoviklillehammer.no/grafferbunad-fra-lom-i-Gudbrandsdalen Norsk Flid - bunader fra Gudbrandsdalen
Kala Skrevet 30. mai 2021 #29 Skrevet 30. mai 2021 Ruthven skrev (15 minutter siden): https://husflidengjoviklillehammer.no/grafferbunad-fra-lom-i-Gudbrandsdalen Norsk Flid - bunader fra Gudbrandsdalen https://www.norskflid.no/bunad/festdrakter/troendelag/grafferdrakt/
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #30 Skrevet 30. mai 2021 Kan valdresbunad være noe? Ellers syns jeg kystdrakten er veldig fin, men passer kanskje ikke så godt når du kommer fra innlandet. Anonymkode: f09eb...d44
Ruthven Skrevet 30. mai 2021 #31 Skrevet 30. mai 2021 27 minutter siden, Kala said: https://www.norskflid.no/bunad/festdrakter/troendelag/grafferdrakt/ Jamf linken fra Husfliden i Gjøvik og Lillehammer så er de tydeligvis ikke enige (de tilbyr den helbroderte varianten også). Den helbroderte varianten var den Grafferbunaden som først ble utviklet, på 30-tallet, da for Nord-Gudbrandsdalen. De kopierte en stakk fra Graffer, men den ble utviklet etter de krav til bunadsutvikling som ble satt da: fokus på norsk ull og norske broderier. Derfor ble det også laget et liv med broderier. I 1952 kom den versjonen med rødt damaskliv. Man hadde gått videre i utviklingen av bunadene og damasklivet er da en kopiering av et liv som ble funnet sammensydd med stakken (men livet var nyere enn stakken). Da sluttet Husfliden å produsere den helbroderte bunaden. På 60-tallet begynte Bunadsstuggu, først lokalisert på Røros, senere i Levanger, å sy helbrodert graffer, noe som gjorde at denne ble utbredt i Trøndelag. I senere tid har Grafferbunaden blitt rekonstruert igjen, nå med et snøreliv fra samme tidsperiode som stakken (1700-tallet). Så det er altså fire varianter, men alle stammer altså fra samme stakken fra en gård i Lom i Nord-Gudbrandsdalen.
IkkeStudentLenger Skrevet 30. mai 2021 #32 Skrevet 30. mai 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg har innsett at jeg burde se meg om etter et alternativ til bunaden jeg har hatt i 20 år, rett og slett fordi jeg kvier meg for å bruke den. Den er ikke flatterende, det er for mye «dilldall» og jeg føler jeg bruker et kostyme. Jeg hater også å gå med søljer. Jeg har sett litt på fantasistakkene til Eva Lie, men finnes det noen enklere festdrakter/stakker/bunader alle kan bruke? Jo renere og «classy», jo bedre. Anonymkode: 3cd30...d0a Hva med rondastakk? Finnes mange typer liv man kan ha til, og ulike forkler og skjorter. Den er enkel og kul synes jeg. Min bestemor har rondastakk med rutaliv, synes den er veldig pen.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #33 Skrevet 30. mai 2021 Mange gode forslag, tusen takk! Skal Google alle når jeg får tid ☺️ Anonymkode: 3cd30...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå