Gå til innhold

Sykle uten hjelm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får din tenåring sykle uten hjelm? 

Gutten min bebynner på ungdomsskolen nå. Har aldri vært snakk om å sykle uten hjelm. Men nå ser jeg at flere av kompisene gjør det. Så regner med at han også vil prøve seg på det. Men der er jeg bestemt. Får ikke sykle uten hjelm. Er dere like streng på det? 

Anonymkode: a8d3b...504

AnonymBruker
Skrevet

Nei den kampen orket vi ikke lenger etter barnet startet på ungdomsskolen, ingen bruker hjelm 

Anonymkode: 4cd2c...111

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke sykle uten hjelm, men gjorde det. Ingen av vennene mine fikk lov heller, men ingen gjorde det likevel. Nå kunne jeg ikke tenkt meg å sykle uten hjelm, men å sykle med hjelm på ungdomsskolen var liksom helt uaktuelt. Jeg ville vist filmer/artikler om hvorfor det er viktig. La ungdommen velge seg en skikkelig kul hjelm som det er greit å ha på. 

Anonymkode: 6f686...fc3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo kjøpe klistremerker til hjelmen hans, så den ser litt kul ut.. 😎

Anonymkode: 7f19b...2bf

• Liker 1
Skrevet

Datteren min sluttet med hjelm tidlig på ungdomsskolen. Ikke kult å bruke det når ikke de andre gjør det, skjønner den. Samme hvor dumt det er mtp evnt ulykke. 

AnonymBruker
Skrevet

Men når skolen plutselig har sykkeldag så må de vel bruke hjelm 😉 Jeg vil heller ha guttungen hjem fra skolen, enn en telefon fra sykehuset for å si det sånn..Så da velger man kampen med omhu ville jeg sagt da, for sykling uten hjelm er uaktuelt.

Anonymkode: 5ba25...5e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syklet uten hjelm fra barneskolen til jeg var 24, det eneste som fikk meg til å endelig begynne å bruke hjelm var at en i familien til en god venn døde av å falle på sykkel uten hjelm i ikke spesielt høy fart. Måtte dessverre noe så ekstremt til før jeg forstod alvoret, hørte ikke på foreldrene mine. 

Anonymkode: 18692...196

AnonymBruker
Skrevet

Her bruker vi alle hjelm. Ingen hjelm ingen sykling. Enkelt og greit.

Anonymkode: 8a321...bba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Her bruker vi alle hjelm. Ingen hjelm ingen sykling. Enkelt og greit.

Anonymkode: 8a321...bba

Samme her.

Anonymkode: b5fba...737

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den kampen ga jeg opp. Så nok av tilfeller av ungdom som syklet hjemmefra med hjelm, men tok den av og hang den på styret i første sving.

Regner med at hjelmen kommer på igjen når de blir eldre. Så får man bare håpe det ikke skjer noe i mellomtiden.

Anonymkode: 0209e...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke «det er ikke tøft å være død»-kampanjen lenger?

Anonymkode: a6032...890

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får din tenåring sykle uten hjelm? 

Gutten min bebynner på ungdomsskolen nå. Har aldri vært snakk om å sykle uten hjelm. Men nå ser jeg at flere av kompisene gjør det. Så regner med at han også vil prøve seg på det. Men der er jeg bestemt. Får ikke sykle uten hjelm. Er dere like streng på det? 

Anonymkode: a8d3b...504

Nei får ikke lov.Men ser mange ungdommer som sykler uten der foreldrene sier de ikke får lov og at barnet bruker hjelm.Nei det skjer sjeldent!

Anonymkode: d486f...4e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syklet uten hjelm fra barneskolen til jeg var 24, det eneste som fikk meg til å endelig begynne å bruke hjelm var at en i familien til en god venn døde av å falle på sykkel uten hjelm i ikke spesielt høy fart. Måtte dessverre noe så ekstremt til før jeg forstod alvoret, hørte ikke på foreldrene mine. 

Anonymkode: 18692...196

Ja jeg holdt på og ble reddet av hjelmen. Fikk ett stort dypt kutt som måttes sys. Hjelmen reddet meg. Og den er så viktig. Og det skjønner og barna.Så håper jeg at de ikke prøver å herme etter andre som ikke skjønner hvor galt det kan gå! Hjelm er viktig!

Anonymkode: d486f...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Her har det ikke vært et tema å sykle uten hjelm. 17-åringen sykler alltid med hjem, men han har sånn landeveissykkel og sykler for å trene. Og da går det fort. 14-åringen bruker i allefall hjem når hun sykler hjemmefra, men om hun bruker den hele tiden ellers vet jeg ikke. 10-åringen bruker alltid hjelm.

Anonymkode: 1d224...7aa

Skrevet

Hjelm sluttet vi med å bruke da vi var 11/12 år. Uansett hva foreldrene våres sa om at hjelm var viktig, så tok vi den bare av i første sving. (For de som ble tvunget til å ta på seg hjelmen,,) Den perioden varte også alle ungdomsårene. Hjelm blir sett på som ukult dessverre hos ungdommen. 

Det må nok en kraftig holdningsendring blandt ungdommen for å at man skal se på hjelmen som en kul ting å ha på hodet. At hjelm hjelper mot ulykker/hodeskader ser ikke ut til å være nok.

Det er mange år siden jeg var ungdom nå. Brukte vel ikke hjelm i 20 årene heller. Nå har jeg ikke syklet på mange år, men når sønnen min blir eldre skal vi dra på sykkeltur. Innen da kommer jeg til å kjøpe hjelm både til meg og han. Jeg skal gå foran som godt eksempel for sønnen min. 

Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den kampen ga jeg opp. Så nok av tilfeller av ungdom som syklet hjemmefra med hjelm, men tok den av og hang den på styret i første sving.

Regner med at hjelmen kommer på igjen når de blir eldre. Så får man bare håpe det ikke skjer noe i mellomtiden.

Anonymkode: 0209e...a2b

Enig. Barna mine vil ikke sitte i barnesete i bilen og jeg orker ikke ta den kampen. Håper ikke vi krasjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Wow skjønner at vi er heldige, her har det ikke vært noe spørsmål engang om å sykle uten hjelm. Kan ha en sammenheng med at den "kuleste" gutten i klassen alltid bruker det. Kanskje jeg burde takke ham. 😛

Anonymkode: b5fba...737

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som logoped jobber jeg med mennesker som har vært utsatt for traumatiske skader mot hodet. Ikke f.. om mine får sykle uten hjelm, og de vet godt hvor skadelig et slag mot hjernen er. Det har jeg nemlig fortalt dem flere ganger 😅

Anonymkode: 0c185...351

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...