AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Hadde planer om å starte med lavkarbo men endte i ketose😅 Flere her inne som har god erfaring med det? 😊 Hva har stått på dagens meny? Er så lite oppfinnsom 😅🤤 Anonymkode: f64fd...5b8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Har kjørt alle slags varianter av lavkarbo/keto/nullkarbo og har bare gode erfaringer med det. Nullkarbo kan bli litt kjedelig siden det er lite variert, men da minner jeg meg selv på at det som er vanlig i dag med forskjellige middager hver dag med ørten forskjellige ingredienser, både er et moderne luksusfenomen og egentlig helt unaturlig. Dessuten får jeg så mye bedre helse av å spise ordentlig at jeg sjelden savner alle de forskjellige karbohydratene og fancy måltidene. Ikke alltid like spennende å spise, men føler meg helt topp etterpå med masse energi. Det går mye i egg og kjøtt i alle varianter. Kokt egg, speilegg, omelett, burgere, biffer, fårikålkjøtt, billige og seige kjøttstykker som blir gode i en slow cooker, og som regel en eller annen ost attåt, gjerne brie. Kombinerer gjerne forskjellige typer kjøtt i et måltid i stedet for å ha poteter o.l til. I dag har det vært tunfisk, skyr, ost og skinke og speilegg stekt i oksefett. Anonymkode: eba42...087 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Egg, avokado, ruccula og agurk med majones til frokost Kl 12 Scones av walnøtter og mandler (med ost og smør og egg) med brie, salami og oliven utenom. Litt stangselleri dyppet i rømmedressing (krydder). Biff med brokkoli, soppstuing (sjampinjong og fløte), div grønne grønnsaker. Anonymkode: 8f6c4...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Hmm.. lurer på hvorfor jeg skrev tidspunkt. Men kan da tilføye at lunch ble 1530 og middag 1930. Typisk lørdag. Anonymkode: 8f6c4...3c1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Ååh... Fårikålkjøtt? Seriøst? Det har jeg ikke tenkt på engang.. Det er jo nydelig 🤤 samme med brie.. Her sjal det sjekkes ut litt hvor mye det egentlig er i de👍😊 Har dere noe erfaring med når man faller ut av ketosen ift antall karbs om dagen? Individuelt kanskje?.. Teller dere kalorier i tillegg?😑 Har lyst å pangstarte det med å holde meg i ketosen (sjekker med stix før leggetid).. Har også spisevindu mellom 12-20,går overaskende godt selv jeg fikk syyyykt lyst på fårikålkjøtt nå 🙈😅 Anonymkode: f64fd...5b8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Hvis du vil ned i vekt så gjør følgene: Spis som før, men sykle, gå, løp e.l. en til to timer hver dag et par uker og se hva som skjer. Da vil du rase ned i vekt. Husk få i deg mye proteiner. 3 ganger i uka er egentlig nok. Helst ikke to dager etter hverandre hvis høy puls Hvis jeg tar denne sykkelturen 2-3 ganger i uken må jeg passe på å spise mer, hvis ikke blir jeg for tynn Anonymkode: 91ecb...92e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Tenker du på hvor mye karbs man kan spise før man faller ut? Det er jeg veldig usikker på. Jeg har droppet loggføringen nå, så er usikker på hvor mye jeg ligger på. Men ca 20-40g om dagen vil jeg tro. Hadde tre mnd hvor jeg hadde 15-20, men det ble for strengt og da falt jeg av. Så nå kjører jeg en mellomting. Gikk ned 10 kg uten en dag med trening. Nå trener jeg litt styrke for musklene sin del, vedlikehold. Går likevel sakte men sikkert ned, ca 0,5-1 kg i uken. Anonymkode: 8f6c4...3c1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ååh... Fårikålkjøtt? Seriøst? Det har jeg ikke tenkt på engang.. Det er jo nydelig 🤤 samme med brie.. Her sjal det sjekkes ut litt hvor mye det egentlig er i de👍😊 Har dere noe erfaring med når man faller ut av ketosen ift antall karbs om dagen? Individuelt kanskje?.. Teller dere kalorier i tillegg?😑 Har lyst å pangstarte det med å holde meg i ketosen (sjekker med stix før leggetid).. Har også spisevindu mellom 12-20,går overaskende godt selv jeg fikk syyyykt lyst på fårikålkjøtt nå 🙈😅 Anonymkode: f64fd...5b8 Telte kalorier en stund da jeg fortsatt spiste sukker, men holdt på å bli helt sprø av det. Fant også ut at det i beste fall er et unøyaktig prosjekt å finne ut hvor mye man tar inn og forbrenner rent kalorimessig. Det hjelper deg kanskje til å spise litt mindre drittmat, men kroppen er ikke en forbrenningsovn. Så jeg bestemte meg heller for å spise mest mulig av det jeg rent fysiologisk trenger, som er fett og protein, og minst mulig av ting jeg ikke trenger, altså karbohydrater. Jeg lærte også at mettet fett (som i det som finnes naturlig i kjøtt) er bedre enn umettet (som man typisk får i seg gjennom ultraprosesserte planteoljer). Min teori, som ser ut til å stemme så langt, er at kaloritelling er helt unødvendig hvis man spiser ordentlig mat. Jeg antar at jeg er i ketose det meste av tiden, men har ikke giddet å måle det. Men jeg merker at jeg blir i mye dårligere form både fysisk og mentalt når jeg spiser mye karbohydrater. Periodisk faster funker veldig godt i kombinasjon med lavkarbo synes jeg. Hadde fårikålkjøtt i en slow cooker i ca 16 timer og det er noe av det beste jeg har smakt. Ikke noe vann eller krydder. Sparte på fettet som lå igjen og bruker det til å steke alt mulig. Egg, fiskeburgere osv smaker sykt mye bedre stekt i dyrefett eller smør i stedet for olje. Anonymkode: eba42...087 2
Roci Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Spiser lavkarbo, men ikke ketogent, kombinert med periodisk faste, så det blir 2 måltider pr. dag. I går var det blåbærsmoothie (blåbær, spinat, egg, avocado, en skvis lime og usøtet mandelmelk) og grønn curry med kokosmelk, i dag blir det kyllingsalat til lunsj og grillet biff med soppstuing og salat til middag Spiser egentlig det jeg liker, bare i lavkarbovariant. Noen middagsfavoritter: Stekt torsk med sellerirotmos og chorizo Lavkarbopizza Kyllingcurry (rød eller grønn) med blomkålris Chiligryte (lavkarbo "chili con carne" uten bønner) Curry med fisk Tacosalat Torsk med pestosaus og blomkålpurè
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 23.53): Hvis du vil ned i vekt så gjør følgene: Spis som før, men sykle, gå, løp e.l. en til to timer hver dag et par uker og se hva som skjer. Da vil du rase ned i vekt. Husk få i deg mye proteiner. 3 ganger i uka er egentlig nok. Helst ikke to dager etter hverandre hvis høy puls Hvis jeg tar denne sykkelturen 2-3 ganger i uken må jeg passe på å spise mer, hvis ikke blir jeg for tynn Anonymkode: 91ecb...92e Problemet er vel ofte at to timer med bevegelse gjør at en blir veldig sulten - det er helt normalt. Å gå sulten er vanskelig, det er det som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Jeg gikk en mil til jobb hver dag, men gikk ikke ned et gram. For jeg var jo skrubbsulten hele tida. Anonymkode: c23fb...01d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Dere som spiser rødt kjøtt på lavkarbo, hvordan tilbereder dere den? Kan dere gi noen eks. på lavkarbo kjøttmåltider? Anonymkode: 1cecc...c97
Roci Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere som spiser rødt kjøtt på lavkarbo, hvordan tilbereder dere den? Kan dere gi noen eks. på lavkarbo kjøttmåltider? Anonymkode: 1cecc...c97 Spiser ikke så mye rødt kjøtt, men når jeg gjør det, er det som regel en god biff, helst entrecote. Ytrefilet er også bra. Griller eller steker i smør. Kjøttdeig uten salt og vann er også "innafor", i alle fall på det opplegget jeg følger - det er jo tross alt bare oppmalt storfekjøtt. Det kan du bruke til kjøttboller, gryter, burgere osv. Svinekoteletter og svinefilet dersom du spiser det (jeg gjør det ikke pga at kjæresten har revmatiske plager og skal unngå svinekjøtt), lammekjøtt - fårikål er lavkarbo, selv om det kanskje ikke er det du har mest lyst på i sommervarmen Du kan egentlig tilberede rødt kjøtt som du ellers ville gjort, men fortrinnsvis steke i smør, ikke margarin eller olje, dersom du steker i stekepanne. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 Har selv gått på lavkarbo en stund nå, og synes det fungerer bra. Kjører ikke strikt. Spiser et par skiver lavkarbobrød til frokosten, og er jeg i selskap eller på grillparty så unner jeg meg litt kake, pølsebrød, hamburgerbrød etc. Har også en cheatday i helgen. Vekta går nedover men jeg havner nok ikke i ketose (det er jeg heller ikke ute etter). Skal snart begynne trene litt styrke 1-2 ganger i uka for å styrke musklene. Ellers så går jeg til jobb, byen etc. Skal også prøve litt korte intervalløkter et par ganger i uka. Anonymkode: 6d3c8...31b 1
alertmeshe Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har selv gått på lavkarbo en stund nå, og synes det fungerer bra. Kjører ikke strikt. Spiser et par skiver lavkarbobrød til frokosten, og er jeg i selskap eller på grillparty så unner jeg meg litt kake, pølsebrød, hamburgerbrød etc. Har også en cheatday i helgen. Vekta går nedover men jeg havner nok ikke i ketose (det er jeg heller ikke ute etter). Skal snart begynne trene litt styrke 1-2 ganger i uka for å styrke musklene. Ellers så går jeg til jobb, byen etc. Skal også prøve litt korte intervalløkter et par ganger i uka. Anonymkode: 6d3c8...31b Endret 3. juni 2021 av alertmeshe glemte fylle inn noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå