AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Hvor lang tid tok det å få uføretrygd for dere med Aspergers? Hadde dere noen tilleggsdiagnoser? Anonymkode: 28d88...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor lang tid tok det å få uføretrygd for dere med Aspergers? Hadde dere noen tilleggsdiagnoser? Anonymkode: 28d88...b8a Sorry,men ingen diagnoser (bortsett fra tunge psykisk og fysisk utviklingshemming) gir automatisk ufør. Og det at du er i stand til å skrive et vel formulert innlegg på kg viser at du ikke faller innunder de grupperingene Anonymkode: 5d19e...e83 2
Gjest laPistola Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor lang tid tok det å få uføretrygd for dere med Aspergers? Hadde dere noen tilleggsdiagnoser? Anonymkode: 28d88...b8a Får folk med aspberger uføretrygd?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Anonyminist skrev (21 minutter siden): Får folk med aspberger uføretrygd? 90% av de med Aspergers er uføretrygdet, så: ja. Anonymkode: 28d88...b8a 3
Gjest laPistola Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 90% av de med Aspergers er uføretrygdet, så: ja. Anonymkode: 28d88...b8a Hvor har du det tallet fra?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Har Asperger + en fysisk diagnose. Det tok fem måneder fra jeg søkte om uføretrygd til jeg fikk svar om at det var blitt innvilget. Da hadde jeg forøvrig vært i trygdesystemet i over ti år, og blant annet prøvd å omskolere meg. Er kvinne, og var 44 år da jeg ble endelig ufør. Anonymkode: f4944...e46 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 90% av de med Aspergers er uføretrygdet, så: ja. Anonymkode: 28d88...b8a AnonymBruker skrev (1 time siden): Fra NAV Anonymkode: 28d88...b8a Tror jeg vet hvor du fikk det tallet fra, og mistenker at det er tallet over hvor mange av de med asperger som tok kontakt med nav fordi de ikke klarte å jobbe som endte opp med uføretrygd i en bestemt liten kommune i Norge. Det er noe annet, både fordi det er en meget liten samplesize, OG fordi det er selection bias i og med at de med asperger som fikk seg jobb ikke tok kontakt med nav fordi de ikke klarte jobbe. En kan også få en selection bias i at det er mange kommuner i Norge, så når en trekker frem 1 vil det ofte være relatert til meget høye eller meget lave tall i forhold til normalen, så du får en ekstra bonus statistisk problem der. Vil anbfeale deg å være mer forsiktig med bruk av statistikk. Det kan mislede folk. Dette til orientering Anonymkode: feea2...c7a 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 Har prøvd noen år nå, men ikke fått det. Ikke fått diagnosen, men sterk mistanke. Kan jobbe noe jeg også gjør hvis jeg får jobb. Gått på AAP i 5 år nå Anonymkode: 6c5b1...e8f 1
Anciol Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 (endret) Tok meg 7 år fra diagnose + diverse skader i ryggen som følge av et fall i skibakken, og noen stygge sammenbrudd og gikk 5 år på AAP og prøvde ulike jobber men ryggen min ville ikke lystre helt! Endret 29. mai 2021 av Anciol 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror jeg vet hvor du fikk det tallet fra, og mistenker at det er tallet over hvor mange av de med asperger som tok kontakt med nav fordi de ikke klarte å jobbe som endte opp med uføretrygd i en bestemt liten kommune i Norge. Det er noe annet, både fordi det er en meget liten samplesize, OG fordi det er selection bias i og med at de med asperger som fikk seg jobb ikke tok kontakt med nav fordi de ikke klarte jobbe. En kan også få en selection bias i at det er mange kommuner i Norge, så når en trekker frem 1 vil det ofte være relatert til meget høye eller meget lave tall i forhold til normalen, så du får en ekstra bonus statistisk problem der. Vil anbfeale deg å være mer forsiktig med bruk av statistikk. Det kan mislede folk. Dette til orientering Anonymkode: feea2...c7a Det var det tallet de sa i "Alle i arbeid" på tv2. Tallet var hentet fra nav sa de Og det står også på Autismeforeningens sider. Anonymkode: 28d88...b8a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det var det tallet de sa i "Alle i arbeid" på tv2. Tallet var hentet fra nav sa de Og det står også på Autismeforeningens sider. Anonymkode: 28d88...b8a Ja, det er fra denne rapporten fra 2016 NAV Møre og Romsdal opplyser at av de personene med Asperger‐ diagnose som er i kontakt med NAV Møre og Romsdal, er det 10 prosent som kommer i arbeid og 90 prosent ender på uføretrygd "Alle i arbeid" er forøvrig ingen dokumentar, så vil ikke anbefale folk å ta alt for god fisk i slike serier, er vel klassifisert som "reality". Vet ikke hvor mye som er ekte og falskt i serien, men bare til orientering. Jeg var meget skuffet over at de gikk for reality veien isteden for dokumentar. Siden jeg er meget interessert i tematikken og med reality vet en aldri hvor mye som er ekte og hva som er skuespill. Hvor mange av de med asperger som er i jobb, finnes det ingen gode tall for i Norge. Anonymkode: feea2...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Det med kun ca 10% med Asperger som er i ordinert arbeid, er å finne mange steder, og er på landsbasis og. Og nå er vel problemet at arbeidslivet ikke vil ha de, ikke det at de ikke kan jobbe overhodet. Men de fleste vil jo kreve tilrettelegging. Har en i familien som fikk uføretryg da personen var 18 år, fikk ung ufør, eneste diagnose Asperger. Anonymkode: 23b77...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det med kun ca 10% med Asperger som er i ordinert arbeid, er å finne mange steder, og er på landsbasis og. Og nå er vel problemet at arbeidslivet ikke vil ha de, ikke det at de ikke kan jobbe overhodet. Men de fleste vil jo kreve tilrettelegging. Har en i familien som fikk uføretryg da personen var 18 år, fikk ung ufør, eneste diagnose Asperger. Anonymkode: 23b77...0b4 Heldig at de med Asperger får uføretrygd når de blir myndig! Anonymkode: e08b8...f5c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Heldig at de med Asperger får uføretrygd når de blir myndig! Anonymkode: e08b8...f5c Helt forjævlig idiotisk ! https://www.nettavisen.no/okonomi/enorm-okning-i-antall-unge-ufore/s/12-95-3423844298 Anonymkode: 7d014...f43 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #16 Skrevet 29. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Tror jeg vet hvor du fikk det tallet fra, og mistenker at det er tallet over hvor mange av de med asperger som tok kontakt med nav fordi de ikke klarte å jobbe som endte opp med uføretrygd i en bestemt liten kommune i Norge. Det er noe annet, både fordi det er en meget liten samplesize, OG fordi det er selection bias i og med at de med asperger som fikk seg jobb ikke tok kontakt med nav fordi de ikke klarte jobbe. En kan også få en selection bias i at det er mange kommuner i Norge, så når en trekker frem 1 vil det ofte være relatert til meget høye eller meget lave tall i forhold til normalen, så du får en ekstra bonus statistisk problem der. Vil anbfeale deg å være mer forsiktig med bruk av statistikk. Det kan mislede folk. Dette til orientering Anonymkode: feea2...c7a Det er ikke bare NAV som melder om så høye tall, vel? *** På autismesiden.no sider står det at yrkesdeltagelsen er mellom 2 og 20%. I en undersøkelse publisert av bladet Autisme i dag (nr 2/18) viser at kun drøyt 20% var i full jobb. *** Spesialbedriften AS (en bedrift som kun ansetter folk med asperger) har i samarbeid med NAV og Høyskolen i Molde undersøkt dette nærmere. http://www.moreforsk.no/download.aspx?object_id=26EED5B8F0E34830B8CA138CD5B7B4CF Her står det: Studier som foreligger viser at det er svært få personer med en Aspergerdiagnose, mellom 2 og 15 prosent, som er i arbeid til tross for at de selv ønsker å være i arbeid. NAVs egen oversikt viser at av de personene med Aspergerdiagnose som er i kontakt med NAV, vil kun 10% komme over i arbeid og 90% havner på uføretrygd. *** – Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år. https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567 *** Samme diagnose som Elon Musk, men vanskelig å få jobb tross doktorgrad fra Oxford. Fikk bare jobb i "aspergerbedrift". https://www.nrk.no/osloogviken/jan-kristian-har-asperger---fikk-ikke-jobb-tross-doktorgrad-fra-oxford-1.15472034 *** NAV har en egen brosjyre om vanskene for aspergere i arbeidslivet her: https://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2020/06/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-veiledningshefte-A5-per-200616.pdf *** Så sånn er det nok med den saken. Men men. Anonymkode: 0ae04...197 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 Mange av de som blir uføre blir det fordi de detter ut av skolesystemet og har ikke noe papirer å da blir stående på utsiden av arbeidslivet og de yrkene mange tok før er i dag dominert av folk som jobber for billigere penger å i mange tilfeller sender pengene sine til sitt hjemland og familie der. det er ingen grunn til at aspergers i seg selv skal være en grunn til å ikke leve et fullkomment liv egentlig, det er mange eldre i dag med aspergers men som til og med er sjefer. Problemet er at siden man har skapt et samfunn der utdannelse teller mer en noe annet å ingen land i verden går lenger på skole en oss så kommer tallet for unge uføre til å øke drastisk. For å ikke nevne alle de som før fant seg andre jobber men i dag ikke kan overleve på de lønningene flere steder og i hvert fall ikke ha familie eller noen muligheter for å dekke Maslow's. uberkomisk er at noen snakker om å slutte å lete etter olje samtidig som vi ikke har sett prislappen på corona engang. Vi skal nok tilbake til 50 tallet fortere en vi aner da man i dag ikke får betalt for hardt arbeid på lik linje som før. Offentlig sektor er nå lønnsleder over privat.. Anonymkode: e0a4e...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 Har asperger diagnose og er idag ufør, jeg var over 7 år i nav systemet med praksisplasser, aap men også lange perioder under den tiden hvor jeg var innaktiv i tillegg p.g.a angst, depresjon og selvmordstanker osv. Anonymkode: 49eaf...cd7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sorry,men ingen diagnoser (bortsett fra tunge psykisk og fysisk utviklingshemming) gir automatisk ufør. Og det at du er i stand til å skrive et vel formulert innlegg på kg viser at du ikke faller innunder de grupperingene Anonymkode: 5d19e...e83 Det stemmer ikke. Jeg har asperger og ble ufør så fort jeg fylte 18år, uten å gå på aap, fordi jeg hadde så store problemer i barndommen. Har aldri fungert verken i skole eller sosialt. Anonymkode: 055dc...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg har asperger og ble ufør så fort jeg fylte 18år, uten å gå på aap, fordi jeg hadde så store problemer i barndommen. Har aldri fungert verken i skole eller sosialt. Anonymkode: 055dc...2c9 Hva gjør du om dagene? Og hvem har du kontakt med? Anonymkode: e08b8...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå