Gå til innhold

Hva er det viktigste for deg i et parforhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig kommet ut av et 4 år langt parforhold. Og jeg opplever at jeg har mistet meg selv litt. Jeg pleide å ha en formening om hva jeg ønsket meg i en partner. Ikke en veldig kravstor smørbrødliste, men generelle ideer om hva jeg ønsket.

Så møtte jeg eksen og han var lite av de tingene, og jeg ble forelsket og følte at jeg kom hjem. Og det gjorde jeg på sett og vis. Oppdaget at kvaliteter jeg hadde helt glemt av også var svært viktig for meg. MEN i ettertid ser jeg nok også at det at jeg gikk i mot en del av de andre tingene som jeg ønsket gjorde at jeg ble kritisk og misfornøyd med ham. Og forholdet sleit. Han var fantastisk men ikke det jeg ønsket, og jeg følte meg fanget. Nå vil jeg ikke gjøre den feilen igjen! 

Hva er det som er viktig for deg i et parforhold? Hva er viktigst, hva er mindre viktig? De tankene være spesifikt eller generelt. 

Og tips om hvordan man finner ut hva som er viktigst for en tas også i mot med takk. ❤

Anonymkode: 1d116...e07

AnonymBruker
Skrevet

100% ærlighet om ALT er aller viktigst for meg.

Anonymkode: bda2d...50e

• Liker 3
Skrevet

Tillit, trygghet og ambisjoner. Personligheten må være på plass med andre ord. 

AnonymBruker
Skrevet

At jeg er tiltrukket av henne, at vi er seksuelt kompatible og at det er fornøyelig å tilbringe tid med henne (altså at det er et vennskap i bunn der, og ikke noe som oppleves som "arbeid" eller "plikt"). Det samme må hun selvfølgelig tenke om meg.

DIsse tre punktene er akkurat like essensielle. Dersom en av dem mangler, velter det hele lasset.

Anonymkode: 19b69...6d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

100% ærlighet om ALT er aller viktigst for meg.

Anonymkode: bda2d...50e

Ærlighet kan vel ikke være det eneste kriteriet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen og jeg var nok Ikke intellektuelt kompatible. Ikke at han var dum, men mer praktisk og konkret orientert. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, men jeg tror det plagde ham at jeg hadde denne dimensjonen uten ham og at jeg ikke er like mye praktiker som ham. 

Min nåværende kjæreste eksker analyse og blir aldri lei. Han er ikke like seksuelt "på" som eksen, men jeg opplever likevel sexlivet vårt som givende. Kanskje fordi jeg føler at det settes i en større sammenheng? Vi er også veldig kompatible i hva vi tenner på og ikke minst det å utforske. Men vi "utforsker" alt, egentlig, ikke bare sex. Og har et vennskap der, og han får ikke så lett nære venner.

Lojalitet er viktig for meg. At vi varer og vil få det til. 

Og så er det bra om han vil ha barn. 

Han er ikke "trygg", slik mange vil ha menn. Jeg har data trygge menn før, de var egentlig bare konfliktsky. Han kan være ganske utrygg og var veldig sjalu før, men han stoler nok på meg til å dele utryggheta og utforske den med meg. Han er opptatt av sjølforbedring.

Jeg må såklart være fysisk tiltrukket av en kjæreste. Og han må ikke mislike det hos meg. Jeg må få slå ham litt på rompa og si han er sexy. 

Jeg pleide å date følsomme menn som bærer hjertet sitt utenpå. Men jeg opplevde dem til slutt som sjølsentrerte og lite lojale mot oss som par. Han jeg er sammen med nå, er saklig og nesten litt tørr. Men når jeg kommer forbi den sida, er han myk og sensitiv inni. 

Anonymkode: 89163...a8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At han er på min side.

Anonymkode: d2553...28f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ting jeg ser etter i et eventuelt nytt forhold er den gode samtalen. Det å kunne prate godt sammen på en ordentlig måte. Ser etter en som også har felles interesser, men lar jeg reise alene på ting. En som bygger meg opp og støtter meg akkurat som jeg gjør med han. 

Anonymkode: bcb38...a5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At han er på min side.

Anonymkode: d2553...28f

Det er også viktig, eller at man er på lag rett og slett. 

Anonymkode: bcb38...a5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ærlighet kan vel ikke være det eneste kriteriet? 

Hvorfor ikke?

Jeg har modenhet som eneste kriterium. Alt utenom det, kan tilpasses. 

Anonymkode: 74132...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Jeg har modenhet som eneste kriterium. Alt utenom det, kan tilpasses. 

Ja, da er vi vel bare uenige om hvordan man ser etter en partner. Men det er jo også bevisstgjørende. Jeg ville bare tenkt at å enten velge ærlighet, eller modenhet, eller hva som helst annet alene som kriterium for hvordan man velger partner er veldig åpent. Og å ha for lite krav, og jeg tviler vel strengt tatt på at du og den andre AB-en ikke har flere. :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Eksen og jeg var nok Ikke intellektuelt kompatible. Ikke at han var dum, men mer praktisk og konkret orientert. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, men jeg tror det plagde ham at jeg hadde denne dimensjonen uten ham og at jeg ikke er like mye praktiker som ham. 

Min nåværende kjæreste eksker analyse og blir aldri lei. Han er ikke like seksuelt "på" som eksen, men jeg opplever likevel sexlivet vårt som givende. Kanskje fordi jeg føler at det settes i en større sammenheng? Vi er også veldig kompatible i hva vi tenner på og ikke minst det å utforske. Men vi "utforsker" alt, egentlig, ikke bare sex. Og har et vennskap der, og han får ikke så lett nære venner.

Lojalitet er viktig for meg. At vi varer og vil få det til. 

Og så er det bra om han vil ha barn. 

Han er ikke "trygg", slik mange vil ha menn. Jeg har data trygge menn før, de var egentlig bare konfliktsky. Han kan være ganske utrygg og var veldig sjalu før, men han stoler nok på meg til å dele utryggheta og utforske den med meg. Han er opptatt av sjølforbedring.

Jeg må såklart være fysisk tiltrukket av en kjæreste. Og han må ikke mislike det hos meg. Jeg må få slå ham litt på rompa og si han er sexy. 

Jeg pleide å date følsomme menn som bærer hjertet sitt utenpå. Men jeg opplevde dem til slutt som sjølsentrerte og lite lojale mot oss som par. Han jeg er sammen med nå, er saklig og nesten litt tørr. Men når jeg kommer forbi den sida, er han myk og sensitiv inni. 

Takk for utfyllende svar!  :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det der var veldig interessant. Etter mange år med en praktiker som var veldig god på å få meg til å føle meg elsket og begjært etc. ble jeg sammen en følsom type. Vi hadde langt bedre samtaler, men han manglet "vi-følelsen" han forsto faktisk ikke hva jeg snakket om?! Jeg var veldig utrygg, særlig etter han løy for meg nettopp for å unngå en konflikt han trodde ville komme hvis han var ærlig.. Kan det faktisk henge sammen. 🤔

For meg har ærlighet og åpenhet blitt alfa omega nå som jeg er singel igjen og tenker på hva jeg vil ha. Jeg tok ærlighet og lojalitet og fellesskap i forhold som en selvfølge, men ser at det er det ikke for alle. Får jo også det inntrykket her på KG. Men mannen må også ha evnen til å uttrykke følelser, jeg trenger en veldig nærhet har jeg funnet ut. Jeg visste faktisk ikke det før, jeg skjønte ikke hva jeg savnet i det første forholdet. For min del har det å kjenne etter hva jeg fikk med mann nr 2 og samtidig det jeg savnet fra mann nr 1 gjort at jeg vet hva jeg vil ha. Det har ikke kommet dalende ned i meg uten erfaringen. Kanskje vil en mann nr 3 gjøre at jeg føyer mer til lista, jeg vet ikke. Like interesser merker jeg også er mer viktig nå. Jeg vil ha det gøy med kjæresten, ikke bare treffes til middag og sex og ellers være hver for oss. Rett og slett en bestevenn som jeg begjærer og som begjærer meg, og at det er oss to mot resten av verden. 😄 Håper det ikke tar for mange år å finne ham. 😅

Anonymkode: 97670...f93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tillit! Tillit til å få gjøre sine ting uten å måtte rapportere alt. Betingelsesløs kjærlighet er en nødvendighet. 

Anonymkode: 74f54...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, da er vi vel bare uenige om hvordan man ser etter en partner. Men det er jo også bevisstgjørende. Jeg ville bare tenkt at å enten velge ærlighet, eller modenhet, eller hva som helst annet alene som kriterium for hvordan man velger partner er veldig åpent. Og å ha for lite krav, og jeg tviler vel strengt tatt på at du og den andre AB-en ikke har flere. :P 

Mhm..

Alltid lurt på hvorfor man spør folk, når man ender opp med å betvile, belære, og generelt oppføre seg uhøflig mot de som svarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mhm..

Alltid lurt på hvorfor man spør folk, når man ender opp med å betvile, belære, og generelt oppføre seg uhøflig mot de som svarer. 

Ja, dette lurer jeg også på. Jeg forstår dog ikke hvordan det å spørre om hvorvidt ærlighet er det eneste kriteriet er uhøflig eller belærende. AB-en skrev jo bare at det var det viktigste, og så spurte jeg videre om det var noe mer hen hadde på listen. 

For meg virker det uforståelig at når man ser etter partner så ser man etter bare en kvalitet. Men det er jo likevel helt okei å være forskjellig. Det må det være lov å si uten at det er å krenke de som svarer. 

TS

Gjest TheCatLady
Skrevet

Etter å ha vært i noen parforhold så har sett og lært hva som er viktig for meg. 

Jeg synes det med å være kompatible rundt kommunikasjon er veldig viktig for meg. At man er ganske åpne. En trenger ikke å være helt idiot og si alt som faller en inn, men heller for mye enn for lite. 

Tidligere trodde jeg at det seksuelle kunne tilpasses, men det å være kompatible der er også viktig. Om det går veldig trått fra tidlig i relasjonen så vil det ikke bli bedre etter hvert. 

Jeg synes også at det er viktig å være kompatible rundt hva slags liv en ønsker å leve sammen og at det er naivt å tro at en partner kommer til å endre seg for en. 

Dette er jeg litt usikker på om man i det hele tatt kan finne, men ønsker meg en mann som ikke er konfliktsky. At han tør å stå i en konflikt eller ta den samtalen selv om det er ubehagelig. 

En som ser viktigheten av oss, men samtidig også har egne interesser og meninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må jeg være forelsket i ham. 

Anonymkode: 8873d...814

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
TheCatLady skrev (3 minutter siden):

Etter å ha vært i noen parforhold så har sett og lært hva som er viktig for meg. 

Jeg synes det med å være kompatible rundt kommunikasjon er veldig viktig for meg. At man er ganske åpne. En trenger ikke å være helt idiot og si alt som faller en inn, men heller for mye enn for lite. 

Tidligere trodde jeg at det seksuelle kunne tilpasses, men det å være kompatible der er også viktig. Om det går veldig trått fra tidlig i relasjonen så vil det ikke bli bedre etter hvert. 

Jeg synes også at det er viktig å være kompatible rundt hva slags liv en ønsker å leve sammen og at det er naivt å tro at en partner kommer til å endre seg for en. 

Dette er jeg litt usikker på om man i det hele tatt kan finne, men ønsker meg en mann som ikke er konfliktsky. At han tør å stå i en konflikt eller ta den samtalen selv om det er ubehagelig. 

En som ser viktigheten av oss, men samtidig også har egne interesser og meninger. 

Dette var veldig godt beskrevet! Føler du summerte opp mye jeg har tenkt på meg ikke klart å formulere eller samle meg rundt. Kom også på noe som jeg synes ble veldig vanskelig i mitt forrige forhold og det var at han ikke hadde noen særlig tanker om hvilket liv han ville leve. Så når jeg sa hvilket liv jeg ville leve, ville han jo bare bli med på det. Men egentlig så var det aldri hans prosjekt, så jeg følte alltid jeg måtte dra ham med. Så det med kompatibilitet rundt livsønsker tror jeg er svært viktig for meg. Om ikke alt er likt, i alle fall å ha en person som har et bevisst forhold til eget liv. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Tillit, kommunikasjon og seksuell kjemi. Det er viktigst for meg, og det å være med en som ikke er sjalu og eiesyk. Nettopp gjort det slutt med samboer og vi mangler alt dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...