AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Noen som kan fortelle meg om forløpet for pollenvaksine? Når startet du? Hva ble du vaksinert for? Hvordan var første time? Hvor ofte måtte du vaksinere? Måtte du ta fri fra jobb? Hvilken oppfølging hadde du? Jeg tenker på sprøyter, ikke på den pillen. Jeg vurderer pollen vaksine mot gress og bjørk. Anonymkode: da8e3...09d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Følger denne. Jeg skal begynne med vaksine nå til høsten (november for bjørk, januar for timotei). Kan jeg spørre hvorfor du vil ta sprøyter i stedet for piller? Jeg skal ta piller og trodde de hadde erstattet sprøytene. Jeg må ta den første pillen hos legen for å se at alt går bra. Etter det tar jeg en om dagen i tre år. Det skal være minimalt med bivirkninger. Anonymkode: 0f7a7...f91
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Finnes det vaksine piller? 😛 hva heter de? Anonymkode: d335e...f42
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes det vaksine piller? 😛 hva heter de? Anonymkode: d335e...f42 Ja, jeg får ingen effekt av allergimedisin og gleder meg til å starte! https://www.naaf.no/aktuelt2/vaksinepille-for-bjorkepollen-na-pa-bla-resept/ Anonymkode: 0f7a7...f91
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Følger denne. Jeg skal begynne med vaksine nå til høsten (november for bjørk, januar for timotei). Kan jeg spørre hvorfor du vil ta sprøyter i stedet for piller? Jeg skal ta piller og trodde de hadde erstattet sprøytene. Jeg må ta den første pillen hos legen for å se at alt går bra. Etter det tar jeg en om dagen i tre år. Det skal være minimalt med bivirkninger. Anonymkode: 0f7a7...f91 Jeg har allerede prøvd pillene. De hjalp meg ikke. Anonymkode: da8e3...09d
Jytte Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Jeg har ikke tatt de selv, men vet om en som ble bedre. I år derimot har sesongen vært hard, og kanskje grunnet mer stress, men hen er bedre. Er ikke allergisk mot pollen, men mot katt. Legen har henvist meg videre, men ØNH-legen er treg. Prøven viste at jeg er litt /svakt allergisk mot katter, men jeg hadde ikke eksponert meg for katt på mange år, og derfor sendte ikke fastlegen med resultatet til ØNH. For meg er det jo et ikke-problem, bortsett fra at nitti prosent av mine venner har katt så det går litt utover det sosiale, eller i stor grad mange ganger. Når det gjelder pollen vet jeg at tilbudet om vaksine, som egentlig er det motsatte av vaksine, tilbudet har kommet til barn fra seks års alder. Når jeg sier noe av det motsatte av vaksine, mener jeg at det kan minne om homeopatmedisin, samme prinsippet, men vet ikke alt om dette. Jeg har ikke søkt om å få tilbudet fordi jeg skal ha katt, men fordi alllergien slår så kraftig ut at jeg ikke kan besøke a, b, c, d, f eller Kjell. Tror jeg har havnet bakerst i køen pga korona nå, men har tro på kuren.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som kan fortelle meg om forløpet for pollenvaksine? Når startet du? Hva ble du vaksinert for? Hvordan var første time? Hvor ofte måtte du vaksinere? Måtte du ta fri fra jobb? Hvilken oppfølging hadde du? Jeg tenker på sprøyter, ikke på den pillen. Jeg vurderer pollen vaksine mot gress og bjørk. Anonymkode: da8e3...09d Vaksineringen skal gjøres ukentlig. Opptrapping i femten uker, deretter vedlikeholdsdose i flere år men da med gradvis økning av intervallene. Pasienten må bli på legekontoret i en halvtime, men kan også oppleve allergiske reaksjoner det neste døgnet. Anonymkode: 71e1f...59f
Jytte Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vaksineringen skal gjøres ukentlig. Opptrapping i femten uker, deretter vedlikeholdsdose i flere år men da med gradvis økning av intervallene. Pasienten må bli på legekontoret i en halvtime, men kan også oppleve allergiske reaksjoner det neste døgnet. Anonymkode: 71e1f...59f Piller eller sprøyter? Jeg har glemt å spørre hvordan, men vet det ble sagt at smaken var forferdelig og at symptomene ble ille i starten.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har allerede prøvd pillene. De hjalp meg ikke. Anonymkode: da8e3...09d Har du tatt pillene i minst tre år uten noen effekt? Så kjedelig. Hva sier legen din om sprøytene? Jeg har vært hos ønh-spesialist og fikk inntrykk av at sprøyter, piller (og dråper?) fungerer på samme måte. Man tilføres en liten dose av det stoffet man er allergisk mot. Anonymkode: 0f7a7...f91
Frøkensina Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har allerede prøvd pillene. De hjalp meg ikke. Anonymkode: da8e3...09d Itulasax kom på markedet i fjor, så hvordan har du rukket å bli ferdigvaksinert med den? Eller mener du grassax mot gress? Jeg har ikke sett noen studier på det, men vil synes det er merkelig om myndighetene bruker masse penger på pilleversjonen av bjørkepollenvaksinen hvis den fungerer mye dårligere enn sprøytene til tross for at det letter sykehusene fra å sette de. Jytte skrev (9 minutter siden): Piller eller sprøyter? Jeg har glemt å spørre hvordan, men vet det ble sagt at smaken var forferdelig og at symptomene ble ille i starten. Symptomene mine ble kjipe og jeg har enda ikke helt begynt vaksineringen pga dette. Må vel begynne nå snart. Det smaker jo ikke kjempegodt, men det er ikke smaken som gjør meg noe. Endret 29. mai 2021 av Frøkensina 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 Frøkensina skrev (1 minutt siden): Itulasax kom på markedet i fjor, så hvordan har du rukket å bli ferdigvaksinert med den? Eller mener du grassax mot gress? Jeg har ikke sett noen studier på det, men vil synes det er merkelig om myndighetene bruker masse penger på pilleversjonen av bjørkepollenvaksinen hvis den fungerer mye dårligere enn sprøytene til tross for at det letter sykehusene fra å sette de. Symptomene mine ble kjipe og jeg har enda ikke helt begynt vaksineringen pga dette. Må vel begynne nå snart. Det smaker jo ikke kjempegodt, men det er ikke smaken som gjør meg noe. Ja - jeg er vaksinert med grasax. Skal få gress og bjørk nå i sprøyte. Anonymkode: da8e3...09d
Frøkensina Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja - jeg er vaksinert med grasax. Skal få gress og bjørk nå i sprøyte. Anonymkode: da8e3...09d Ok da skjønner jeg det. Får håpe sprøyter virker bedre for deg. Jeg håper også at det er et unntak hvis sprøyter virker best fordi jeg orker ikke være så allergisk mer at jeg må prøve ut noe som ikke virker i tre år først liksom.
Jytte Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Frøkensina skrev (5 minutter siden): Itulasax kom på markedet i fjor, så hvordan har du rukket å bli ferdigvaksinert med den? Eller mener du grassax mot gress? Jeg har ikke sett noen studier på det, men vil synes det er merkelig om myndighetene bruker masse penger på pilleversjonen av bjørkepollenvaksinen hvis den fungerer mye dårligere enn sprøytene til tross for at det letter sykehusene fra å sette de. Symptomene mine ble kjipe og jeg har enda ikke helt begynt vaksineringen pga dette. Må vel begynne nå snart. Det smaker jo ikke kjempegodt, men det er ikke smaken som gjør meg noe. Nei, smaken for oss voksne, jeg skrev om det for en seksåring kan få problemer med det. Takk for svar, jeg håper jeg selv blir tatt seriøst mht allergi mot katt, men skal ikke snike i køen for dere som er hardt rammet av pollen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 Frøkensina skrev (22 minutter siden): Itulasax kom på markedet i fjor, så hvordan har du rukket å bli ferdigvaksinert med den? Eller mener du grassax mot gress? Jeg har ikke sett noen studier på det, men vil synes det er merkelig om myndighetene bruker masse penger på pilleversjonen av bjørkepollenvaksinen hvis den fungerer mye dårligere enn sprøytene til tross for at det letter sykehusene fra å sette de. Symptomene mine ble kjipe og jeg har enda ikke helt begynt vaksineringen pga dette. Må vel begynne nå snart. Det smaker jo ikke kjempegodt, men det er ikke smaken som gjør meg noe. Helt enig. Men kjenner jeg ble litt usikker nå. Må se om jeg finner noe forskning om dette før jeg starter på mitt pilleprosjekt. Anonymkode: 0f7a7...f91 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 Men piller er jo en drømmesituasjon i forhold til sprøyter da. Ingen oppfølging og du trenger ikke til legen utenom den dagen du skal ta den første pillen. Anonymkode: da8e3...09d 1
Frøkensina Skrevet 29. mai 2021 #16 Skrevet 29. mai 2021 (endret) Lurer på om de som får sprøyter får like mye reaskjon som man gjør med pillene? Synes ikke det var så morsomt. I dag er det virkelig ille her med bjørkedritten Endret 29. mai 2021 av Frøkensina
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 Frøkensina skrev (6 minutter siden): Lurer på om de som får sprøyter får like mye reaskjon som man gjør med pillene? Synes ikke det var så morsomt. I dag er det virkelig ille her med bjørkedritten Jeg hadde ingen bivirkninger av grazax. Hva mente du med reaksjon? Anonymkode: da8e3...09d
Frøkensina Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ingen bivirkninger av grazax. Hva mente du med reaksjon? Anonymkode: da8e3...09d Jeg fikk ganske kraftig allergireaksjon på Itulasax. Sammen med andre problemer så orket jeg det ikke i vinter rett og slett.
Niny Skrevet 30. mai 2021 #19 Skrevet 30. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Opptrapping i femten uker, deretter vedlikeholdsdose i flere år men da med gradvis økning av intervallene. Hva mener du med gradvis økning av intervallene? Jeg har under 1 år igjen av det 3 årige vaksine løpet. Blir vaksinert mot hund og bjørkepollen. Når det gjelder pollen så er det viktig at du begynner vaksineringen utenfor sesong, sånn at du er ferdig opptrappet og begynt på vedlikeholdsdoser når sesongen begynner. Den aller første dagen av vaksinene så ble jeg sittende på legekontoret i 2,5 timer. Du tar først en pusteprøve, får 1 injeksjon, venter 30 min før ny pusteprøve. Første dagen skulle jeg ha 3 lave doser av hvert allergen. Du kan få vaksine mot 1-2 ting av gangen. De neste gangene under opptrappingen så måtte du vente 1 time på legekontoret. Da måtte du vente 30 min mellom hver injeksjon, samt ta pusteprøve før, mellom og etter hver. Etter opptrappingen kunne jeg begynne å få begge dosene satt samtidig, nå kalt for vedlikeholdsdoser. Da venter man bare 30 min tilsammen. Pusteprøve før, begge vaksinene, vente 30 min, ny pusteprøve og hjem. Idet jeg var over på vedlikeholdsdosene så får jeg vaksine fast hver 8. uke. Opptrappingen begynte med 1 gang i uken over x antall uker, så annenhver uke i x antall uker, så hver fjerde uke i x antall uker, før jeg var nådd toppen. Idet jeg var over på vedlikehold så var det hver 8. uke. I begynnelsen ble jeg vanvittig trøtt som bivirkning, som var veldig vanlig. Sovnet på legekontoret mens man ventet på pusteprøve, og slet fryktelig med konsentrasjonen på jobb. Dette har bedret seg litt nå, men hver gang jeg får vaksinen så hovner jeg mye opp på armene rundt stikket og det klør verre enn et hissig insektstikk. Dette varer i ca 1 ukes tid før hevelsen begynner å svakt gi seg. Kjenner jeg er fortsatt hoven på ene armen nå. Sist dose satt 19/5. Forøvrig merker jeg så godt som INGENTING til pollen lengre, men bruker jo allergitablettene enda, naturlig vis. I år har jeg vært litt tung i hodet og slapp, men er dog gravid så vet ikke om det kommer av pollen eller ikke. Før vaksineringen startet hadde jeg heavy hangover i 1-2 uker når den verste spredningen var, og brukte kortisontabletter i tillegg til vanlige allergitabletter. Nå kan jeg gå turer på våren og nyte livet ute, samt kose med hunder for så å plukke meg i fjeset! Tidligere har jeg ikke fått puste etter noen av tingene pga sterk astma som også ble utløst av allergien i tillegg til tetthet av slimhinner osv. Jeg har fått et helt nytt liv etter jeg begynte på vaksineringen, og jeg er enda ikke ferdig vaksinert. Hååper sånn det holder når jeg er ferdig, for dette var det fryktelig mye usikkerhet rundt den langsiktige virkningen av vaksinene. Endret 30. mai 2021 av Niny 2
Niny Skrevet 30. mai 2021 #20 Skrevet 30. mai 2021 Frøkensina skrev (11 timer siden): hvis den fungerer mye dårligere enn sprøytene til tross for at det letter sykehusene fra å sette de. Jeg har ikke vært innom sykehuset for noe av prosessen min. Jeg er hos astma og allergi spesialistsenter. De står for all oppfølging og de setter vaksinene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå