Gå til innhold

Dere med barn med Asperger, og ekstra ressurs på skolen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn med Asperger, hvor mye hjelp har barna fått av en assistent eller lignende fra 1. klasse av? 

Anonymkode: 59e64...31f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn med Asperger, men jobber som PP-rådgiver. Diagnosen i seg selv er ikke avgjørende for hvor mye ekstra ressurser som settes inn. Det er veldig ulikt fra barn til barn hvor mye tilrettelegging barnet vil trenge. Det kommer ab på funksjonsnivået. Kognitive evner, konsentrasjon og sosial fungering er veldig ulikt fra person til person. 

Anonymkode: cc2f1...6ab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel ann på hvor mye hjelp barnet faktisk trenger. Mange under autismespekteret trenger hjelp, mange trenger det ikke.

Anonymkode: be23b...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke barn med Asperger, men jobber som PP-rådgiver. Diagnosen i seg selv er ikke avgjørende for hvor mye ekstra ressurser som settes inn. Det er veldig ulikt fra barn til barn hvor mye tilrettelegging barnet vil trenge. Det kommer ab på funksjonsnivået. Kognitive evner, konsentrasjon og sosial fungering er veldig ulikt fra person til person. 

Ok, har bare inntrykk at skolen ofte venter og ser hvordan det går, også tar det lang tid før barnet får ekstra hjelp hvis det er behov for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, har bare inntrykk at skolen ofte venter og ser hvordan det går, også tar det lang tid før barnet får ekstra hjelp hvis det er behov for det. 

Det er helt naturlig at skolen vil bli kjent med barnet først, spesielt om det er tvil om hvor mye hjelp barnet faktisk trenger. Det er viktig at barn får sjansen til å bli mest mulig selvstendige. For å kunne avgjøre behovet for hjelp i skolen, må barnet få prøve seg litt først. Skolen og PPT må bli kjent med ELEVEN. Ting kan endre seg fra barnehage til skole, for systemene er så forskjellige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har du misforstått...

Anonymkode: 80f3d...229

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jentadi skrev (9 minutter siden):

Det er helt naturlig at skolen vil bli kjent med barnet først, spesielt om det er tvil om hvor mye hjelp barnet faktisk trenger. Det er viktig at barn får sjansen til å bli mest mulig selvstendige. For å kunne avgjøre behovet for hjelp i skolen, må barnet få prøve seg litt først. Skolen og PPT må bli kjent med ELEVEN. Ting kan endre seg fra barnehage til skole, for systemene er så forskjellige. 

Ok, gjelder ett barn i klassen til dattera mi, han skal straks opp i tredje klasse, og det har hele tiden vært veldig tydelig at han har behov for ekstra-ressurs, noe også moren hans mener. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da har du misforstått...

Anonymkode: 80f3d...229

Jo, følger du autismeforeldrene på snapchat så ser man at mange autismeforeldre sliter med at skolen vil se ann hjelpebehovet før noe settes inn. Så barnet må ofte gå måneder før noe er på plass.

Anonymkode: 14c01...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, følger du autismeforeldrene på snapchat så ser man at mange autismeforeldre sliter med at skolen vil se ann hjelpebehovet før noe settes inn. Så barnet må ofte gå måneder før noe er på plass.

Autismeforeldrene på snapchatten representer ikke alle med autismediagnose. 

• Liker 3
Skrevet

Fra 1 klasse - nå husker jeg ikke helt, men jeg tror ikke han hadde assistent 1-1 i det hele tatt. Rundt 10 timer spes.ped tror jeg?

Så har det økt med årene.

Nå i 8 trinn, har han 1-1 fra 0830 til 1400 hver dag. Også når han er i ADL gruppa og turgruppa, har han egen assistent med seg. Så han har enten assistent på seg, eller spes.ped undervisning 1-1.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Autismeforeldrene på snapchatten representer ikke alle med autismediagnose. 

Nei, men de belyser at det ofte er mye værre å få hjelp i skolen enn i barnehagen. Det var det jeg kommenterte på.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok ulikt fra skole til skole og kommune til kommune. Men det er ikke nødvendigvis det beste for barnet å ha en voksen klistret på seg. Forskningen har vist at både assistentbruk og spesialundervisning ikke alltid hjelper barnet. En assistent kan tvert imot gjøre barnet lite selvstendig og avhengig av hjelp. Det å bli tatt ut av undervisningen er heller ikke alltid det beste, man går glipp av viktige ting som skjer i klasserommet. Man går glipp av fellesskap, man skiller seg ut og det kan gjøre barnet umotivert. Mange barn opplever det ubehagelig med ekstra hjelp. Mennesker som har Asperger syndrom har jo veldig ulikt funksjonsnivå. Noen har tilleggsdiagnoser som ADHD (ADD), noen er faglig sterke, noen strever med skolefagene. Jeg har sett barn med Asperger som begynner på spesialskole, men jeg har også sett elever med Asperger som klarer seg bra med litt tilpasning i skolehverdagen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...