Gå til innhold

Må betale husleie hjemme da stefar ikke har råd pga stor gjeld.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor hjemme for å hjelpe mamma å betale husleie. Det blir for mye for henne alene da stefar ikke har råd til å betale noe som helst. Han er helt nedsyltet i gjeld og nekter å oppsøke hjelp.

Da alle hans utgifter og gjeld er betalt, sitter han igjen med 4000 kr som skal gå til mat, bensin, røyk, øl, legetime, klær, toalettartikler, dopapir. 

Poenget var at de skulle leve sammen og dele på utgiftene, ikke være avhengig av meg. Jeg sitter på rommet mitt og stefar okkuperer hele stua og vil være herre i huset. Han er litt gammeldags og er uføretrygded. Han vil ikke være ved at det er jeg som betaler, ikke han. Han er ganske sur og sint og er full hele tiden og røyker. 

Føler meg fastlåst i situasjonen, men føler jeg må fortsette å bo hjemme inntil videre for å hjelpe mamma. 

Hva kan gjøre for å forbedre situasjonen? Det er helt umulig for mamma og prate han til fornuft da han blir sint og oppfarende og drikker seg full og røyker. 

Anonymkode: 3ad58...42e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I itillegg til husleie på 5000 betaler jeg også min egen mat og alle mine utgifter. Jeg prøver så godt jeg kan å spare litt hver mnd, men jeg har minstesats på AAP, så det er vanskelig. Jeg kan ikke fortelle at jeg får spart noe, for da blir stefar sjalu og sint. Han vil jeg skal gi alle ekstra penger til mamma. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? 

Mamma må fikse dette selv. Du bør flytte ut snarest. 

Anonymkode: 3f74a...513

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I itillegg til husleie på 5000 betaler jeg også min egen mat og alle mine utgifter. Jeg prøver så godt jeg kan å spare litt hver mnd, men jeg har minstesats på AAP, så det er vanskelig. Jeg kan ikke fortelle at jeg får spart noe, for da blir stefar sjalu og sint. Han vil jeg skal gi alle ekstra penger til mamma. 

Ring krisesenteret, flytt i dag, hent sakene senere, få kommunal leilighet, spar penger til depositum og flytt til ordinær leilighet

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke på deg selv, rett og slett. Du har full rett til det, ikke la noen manipulere deg til å tro noe annet. Du vil gjerne hjelpe, og all ære til deg for deg, men du må ikke miste deg selv underveis. Den hjelpen din mor får fra deg, vil forresten ikke gjøre annet enn at hun forblir i sin fastlåste tilværelse. Ord som medavhengighet/enabling kan være dekkende her. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på dette temaet, forhåpentlig vil denne kunnskapen gi deg styrke til å gå.

Anonymkode: b412d...1cb

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier ikke noe om alderen din, men hvis du er gammel nok til å motta AAP, så bør du helt klart betale husleie hvis du fortsatt bor hjemme. Alternativt får du flytte hjemmefra, det er uansett på tide! 

Anonymkode: 6643d...5e7

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
Problemløseren skrev (3 minutter siden):

Ring krisesenteret, flytt i dag, hent sakene senere, få kommunal leilighet, spar penger til depositum og flytt til ordinær leilighet

Dette er ikke en sak for et krisesenter. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket Finn.no for å se hva som kan være aktuelt i den prisklassen, eller kanskje under om du er heldig? Avhengig av hvor du bor i landet, og busstilbud, kan du bo ganske stort og flott for en billig penge. Tenk nytt, ikke lås deg til et bestemt område med mindre du er helt nødt. Om din mor f.eks presser deg til å bo i nærheten, trenger du ikke gi etter for det kravet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så han har 4000 faktiske kroner til mat, bensin og legetime er det jeg leser. Det holder i massevis. Problemet er røyken og alkoholen, og oppførselen hans.

Du er god som støtter din mor, tenker hun er evig takknemlig for det. Er det mulig at din mor kan prate med noen? Så hun ser hvordan hun egentlig har det oppi dette? Det kan ikke føles bra, og mulig hun tror hun ikke har råd til å flytte, men det bør kunne gå. 

Anonymkode: 60161...2c9

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du sier ikke noe om alderen din, men hvis du er gammel nok til å motta AAP, så bør du helt klart betale husleie hvis du fortsatt bor hjemme. Alternativt får du flytte hjemmefra, det er uansett på tide! 

Ser du ikke at ts bor hjemme FOR Å HJELPE MAMMA. 

Anonymkode: f87da...290

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp mamma med å komme seg bort fra han. Han velger å betale røyk og øl i denne situasjonen.. 

Anonymkode: 7093d...37d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Problemløseren skrev (32 minutter siden):

Svaret her er vell veldig klart. Dette er ikke ditt ansvar. Din mor vil aldri få ordnet opp i sitt liv hvis du fortsetter å hjelpe stefaren din.

Kom deg ut

Lykke til i livet

Ja, jeg vil gjerne flytte. Har en venninne som sier jeg kan leie et rom hos henne for en billig penge. 

Men får så dårlig samvittighet av mamma... Hun klarer ikke dette selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg vil gjerne flytte. Har en venninne som sier jeg kan leie et rom hos henne for en billig penge. 

Men får så dårlig samvittighet av mamma... Hun klarer ikke dette selv. 

Du må samle styrke til å gå, og det samme må hun. Forslaget over er meget bra. Du har en veldig vanlig tankegang, og tankene dine er forståelige, men du hjelper ikke din mor ved å bli boende. Det er medavhengighet, og det hjelper verken deg eller henne.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor gammel er du? 

Mamma må fikse dette selv. Du bør flytte ut snarest. 

Anonymkode: 3f74a...513

Jeg er 36. Har bodd hjemme i snart 9 år mens jeg har gått på AAP. 

Det er tyngende og nedbrytende å bo sånt. 

Kan jeg si dette til psykiateren jeg går til?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da sier du til din mor: "Sånn vi bor nå er uutholdeligfor oss begge. Jeg klarer iallfall ikke bo slik lenger. Både pga den økonomiske situasjonen, men også pga humøret til stefar og at han så ofte er full. Jeg kommer til å se etter ny leilighet, men hvis du vil være med hadde det vært veldig fint om vi kunne leie sammen. Men stefar må klare seg selv nå, han kan ikke få utnytte oss slik mer"

Anonymkode: 71cfd...4b4

Jeg har sagt det flere ganger, men hun bare forsvarer han. Han er flink å manipulere. Har vi besøk fremstår han som det er han som betaler gildet og at jeg er en som utnytter de. 

Alle tror jeg bor gratis hjemme og utnytter mamma... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 36. Har bodd hjemme i snart 9 år mens jeg har gått på AAP. 

Det er tyngende og nedbrytende å bo sånt. 

Kan jeg si dette til psykiateren jeg går til?

Herremin. Det høres ut som en forferdelig situasjon du er i. Hva med ditt liv? Du skal ikke forsørge din mor og den forferdelige mannen hun har valgt seg.. Dette var bare trist lesing. Du blir sikkert sykere av å bo der. Hva skal til for å komme deg ut derfra? Spiller de på samvittigheten din? 

Anonymkode: ab57b...e21

• Liker 11
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo det hun vil? Flytte. Hun klager vel ikke på at hun betaler leie, men at stefaren ikke gjør det( han er sikkert også gammel nok til og bidra ) . Hun kan ikke flytte hjemmefra fordi hun føler hun må betale for og hjelpe moren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...