AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Som noen andre nevnte i en annen tråd, det blir faktisk mye penger i løpet av et år. Det hadde vel blitt like hyggelig å feire bursdag om de ikke tar med seg gaver til barnet? Et lite måltid, masse lek og morro - uten gaver. Eventuelt kan alle foreldre spleise på en til to gaver, da trenger man jo ikke å bidra med mer enn 10 - 15 eller 20 kr til hvert barn. Jeg synes selv dette er en god ide, hva med dere? Synes egentlig at barn i dag får alt for mye, både til jul, bursdager og resten av året. Dette hadde vært til mye hjelp for lavinntektsfamilier. Synes også at det er en uting å måtte føle på presset om å gi mange gaver årlig til barn man ikke en gang kjenner? Nå blir jeg vel flådd 🤣 Anonymkode: e65a3...6b8 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Jeg er så enig. Tenker det er ganske ille nå når barn ikke har kontroll på de lekene de faktisk har, eller ikke blir lei seg når ting blir ødelagt fordi de har så mye annet. De har rett og slett for mye 😳 Anonymkode: 4375d...0cd 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Jeg synes tanken er god. Men usikker på hvordan man kan skape den tradisjonen. Det er jo ikke kjekt for ditt barn om det er det eneste som ikke får noe... Jeg sliter både med all nipset ungene får når de har bursdag, og de evinnelige godteposene de kommer hjem med når de er i selskap. Det er ikke like stas for mine barn som det var for meg. Det ser jeg jo. Anonymkode: 076af...ffd 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Jeg er forsåvidt delvis enig med deg, delvis ikke. I praksis er det nok vanskelig å organisere spleis med alle foreldrene. Her er heldigvis grensen satt ved sånn rundtomkring 50 kr, og har man flaks kan man finne mye bra til både 50 kr og under. Godteposer synes jeg er noe herk, skulle man avviklet en tradisjon ville jeg heller droppet den. Anonymkode: 71d20...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Vi elsker å ordne med gaver, pakke inn, lage et kort og se mottakers reaksjon. Trist om det blir slutt på det. Kan dere ikke ordne ønskeliste i lav prisklasse så det ikke blir ræl da? Mine er 7-9 år og det er lego det går i, flotte gaver til lav pris (25-50kr). Kort lager de selv med pappark og tegnesaker. Anonymkode: 82054...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Lego i prisklassen 25-50 er det ikke ofte jeg ser, Hvor finner du det, ab over meg? Anonymkode: 71d20...1ac 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 En venninne sa at de (og de andre foreldrene) gjorde det slik at det var foreldrene til bursdagsbarnet som kjøpte en gave til barnet som var liksom fra hele klassen. Anonymkode: bd17a...282 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 Hadde vært greit for meg, men du finner ikke mange barn som er oppriktelig enige. Mine barn er ikke griske og setter pris på de små ting, og smågavene fra klassebursdager er alltid et høydepunkt. Jeg synes de oftest er dritt, men det er ikke min bursdag. Anonymkode: 48fed...a54 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 Det går jo fint an å kjøpe ting på tilbud å ha liggende i gaveeske , så velger man derfra når man skal gi gaver Anonymkode: 0d5de...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Lego i prisklassen 25-50 er det ikke ofte jeg ser, Hvor finner du det, ab over meg? Anonymkode: 71d20...1ac Bricklink små sett med f.eks 1 dyr og en hule/hundehus/natur eller en figur og en båt, mikrofon/høytalere o.l har vært populært her. Frakt på 10-30kr og bestiller under tollgrensa. Anonymkode: 82054...3bb
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bricklink små sett med f.eks 1 dyr og en hule/hundehus/natur eller en figur og en båt, mikrofon/høytalere o.l har vært populært her. Frakt på 10-30kr og bestiller under tollgrensa. Anonymkode: 82054...3bb Takk for info, dette var nytt for meg 😀 Er det fortsatt trygt å bestille under 350? Anonymkode: 71d20...1ac
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Det er blitt veldig mye bursdager nå, sånn var det ikke før. Vi hadde ikke klasseburdager hvert år, det var evt en stor greie til runde tall el.l. Selvfølgelig fint med fokus på at ingen skal utelukkes, og sånn. Men det er rett og slett blitt for mye når da alle i klassen skal invitere alle jentene/guttene hvert eneste år. Det blir fryktelig mye bursdag! Vi pleide vel å ha familiebursdag først og fremst, og kanskje et lite selskap for ungene i gata/blokka. En mellomløsning vi fikk i stand her er at alle som har bursdag samme måned arrangerer en felles feiring. Da har vi redusert bursdagene til en gang i måneden i hvert fall - ellers blir det jammen få bursdagsfrie helger igjen. Det er som oftest ikke slemme barn som er grunn til at noen opplever å ikke få bursdagsgjester i sitt barneselskap. Det er ‘bursdagstretthet’ og bursdager flere ganger i måneden. Men vi kjører ikke fellesgave da, for å dra det tilbake til temaet ungene liker jo å få alle disse smågavene, så sånn blir det foreløpig. Mulig det blir annerledes når de kommer litt opp i klassene. Anonymkode: af1f1...e86 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Gavene er jo halve moroa for barna. Hva med å avtale med klassen om å gi maks 25 kroner. Det gjør vi her, og det har alle råd til Anonymkode: ffbd0...fe5
Hundejente Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 i klassen til min 8-åring gjør vi som nevnt over, at foreldrene til barnet som har bursdag kjøper en gave fra hele klassen, og så kan barna lage egne kort. Da blir det bare én gave å kjøpe i løpet av året, og i stedet for masse ræl som går i stykker eller havner under sofaen, så får barnet en litt større gave som det faktisk ønsker seg. vi har ingen beløpsgrense på gaven, tror det pleier å ligge på 300-400, men det har aldri vært noe snakk om det, at noen har fått finere eller noe sånt, det går av seg selv. Veldig fin løsning!
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 Hundejente skrev (10 minutter siden): i klassen til min 8-åring gjør vi som nevnt over, at foreldrene til barnet som har bursdag kjøper en gave fra hele klassen, og så kan barna lage egne kort. Da blir det bare én gave å kjøpe i løpet av året, og i stedet for masse ræl som går i stykker eller havner under sofaen, så får barnet en litt større gave som det faktisk ønsker seg. vi har ingen beløpsgrense på gaven, tror det pleier å ligge på 300-400, men det har aldri vært noe snakk om det, at noen har fått finere eller noe sånt, det går av seg selv. Veldig fin løsning! Sånn har vi fått det på vår skole, og alle mine barn haaater ordningen. De savner de små rare, fine og morsomme gavene, de savner å kunne spørre hva vennen ønsker seg, for så å velge ut noe. De savner å kikke i gaveeska for å se om der er noe de ønsker å gi. De savner å pakke inn gaven i gråpapir med tegninger på. De har mistet sin eneste arena der de får gleden av å gi bort noe fint de har planlagt selv. Ettersom de ellers gjerne bare har gaver fra oss foreldre på dagen, så blir bursdagen dessuten litt for gavefri. Anonymkode: 8cc26...475 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn har vi fått det på vår skole, og alle mine barn haaater ordningen. De savner de små rare, fine og morsomme gavene, de savner å kunne spørre hva vennen ønsker seg, for så å velge ut noe. De savner å kikke i gaveeska for å se om der er noe de ønsker å gi. De savner å pakke inn gaven i gråpapir med tegninger på. De har mistet sin eneste arena der de får gleden av å gi bort noe fint de har planlagt selv. Ettersom de ellers gjerne bare har gaver fra oss foreldre på dagen, så blir bursdagen dessuten litt for gavefri. Anonymkode: 8cc26...475 Helt enig. Anonymkode: e8a2f...279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå