Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hadde mens fra siste dag i april. Varte vel i 4-5 dager. Jeg har hatt fryktelig ustabile sykluser, så el vet jeg aldri når er.. Jeg ble allerede øm i puppene fra 5-6 dpo, sliten og trøtt store deler av dagen fra 10 dpo, ganske så klar positiv test 10 dpo. 
Er det vanlig å få så mange symptomer «så tidlig»? Nå skal jeg være 4+2 bare, ifølge min kalkulator.. Noe murringer og en del oppblåst 

Dpo er tatt utifra en syklus kalkulator..

Anonymkode: 3e8ce...90e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øverste er 9dpo, nederste 10dpo

8D833C09-3F5D-4B39-BB98-D6923EACA444.jpeg

BC587A69-23BA-4FC8-A5B7-A0524BD42C3F.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Må vel ta utg.pkt i når man pulte.

Anonymkode: 43f31...af7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må vel ta utg.pkt i når man pulte.

Hvis det er annenhver dag til vanlig så blir nok det vanskelig gitt. 
Bare lurer om noen har erfaring med dette 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Øverste er 9dpo, nederste 10dpo

8D833C09-3F5D-4B39-BB98-D6923EACA444.jpeg

BC587A69-23BA-4FC8-A5B7-A0524BD42C3F.jpeg

Jeg syntes jo ikke dette er veldig tydelige tester, hvis det er en sånn test-tidlig test :) jeg har pleid å ta test rundt 14-15 dpo og da er begge strekene veldig sterke. 

Jeg tror det er veldig vanlig å kjenne på sånne lette symptomer tidlig om man kjenner etter :) Å være øm i pupper tidlig er vanlig, det får man jo ofte rundt eggløsning uten å være gravid også, og veldig sliten og oppblåst kan man jo bli av alle slags grunner :) 

Ta utgangspunktet i mens-terminen nå uten å gruble mer på det, ved rutineultralyden vil de jo uansett justere til rett termin ;)

Anonymkode: 463eb...78e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syntes jo ikke dette er veldig tydelige tester, hvis det er en sånn test-tidlig test :) jeg har pleid å ta test rundt 14-15 dpo og da er begge strekene veldig sterke. 

Jeg tror det er veldig vanlig å kjenne på sånne lette symptomer tidlig om man kjenner etter :) Å være øm i pupper tidlig er vanlig, det får man jo ofte rundt eggløsning uten å være gravid også, og veldig sliten og oppblåst kan man jo bli av alle slags grunner :) 

Ta utgangspunktet i mens-terminen nå uten å gruble mer på det, ved rutineultralyden vil de jo uansett justere til rett termin ;)

Takk for svar :) Dette var ikke tidlig tester, men med sensitivitet på 25 sto det😊 Ja, får jo bare smøre meg med tålmodighet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Om

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Dette var ikke tidlig tester, men med sensitivitet på 25 sto det😊 Ja, får jo bare smøre meg med tålmodighet :) 

Ah, om det er vanlig test er det kanskje litt sterkere enn normalt, men noen slår jo ut tidlig. Det kan jo være tvillinger 😉

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker du begrepet "dpo" hvis du har veldig ustabile sykluser? Det betyr jo "dager siden eggløsning" (engelsk). Har du tatt EL-test eller tar du utgangspunktet i når EL skulle ha vært hvis syklusen var stabil? 

Anonymkode: 9553d...861

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor bruker du begrepet "dpo" hvis du har veldig ustabile sykluser? Det betyr jo "dager siden eggløsning" (engelsk). Har du tatt EL-test eller tar du utgangspunktet i når EL skulle ha vært hvis syklusen var stabil? 

Jeg tar i utgangspunktet ut ifra kalenderen, som om syklusen er stabil. 
Derav dpo, day past ovulation.. ut ifra kalenderen er jeg 9 dager etter eggløsning ved øverste test. 

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Derav dpo, day past ovulation.. ut ifra kalenderen er jeg 9 dager etter eggløsning ved øverste test. 

Utifra hvilken kalender? Det er helt meningsløst å forholde seg til dpo hvis du har ustabil syklus og ikke vet når du hadde EL. 

Uansett er det jo sannsynligvis bare noen dagers slingringsmonn, betyr lite på sikt. Legen vil forholde seg til første dag i siste mens. 

Gratulerer med graviditeten. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Albbas skrev (3 timer siden):

Utifra hvilken kalender? Det er helt meningsløst å forholde seg til dpo hvis du har ustabil syklus og ikke vet når du hadde EL. 

Uansett er det jo sannsynligvis bare noen dagers slingringsmonn, betyr lite på sikt. Legen vil forholde seg til første dag i siste mens. 

Gratulerer med graviditeten. :)

Ja, enig med Albbas, du bør ikke forholde deg til dpo når du ikke vet når du hadde EL. Vanligvis har man tatt EL-test når man bruker dette begrepet, eventuelt har man veldig stabil syklus. Det er jo tidspunktet for faktisk EL som avgjør når du blir gravid, ikke tidspunktet for når du ideelt sett skulle hatt EL.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha veldig ustabile sykluser hvis du har en kalender som nogenlunde kan følges? Hva definerer du som ustabile sykluser? Jeg har sykluser mellom 28-33 dager med EL mellom dag 16 og 22. Jeg kaller det fortsatt stabil syklus, for mens kommer hver mnd og jeg har alltid eggløsning (ish, i allefall positive tester og mens som tilsier at EL bør skje/skal ha skjedd). 

Men ja, du er nok sikkert et par dager lenger enn antatt, men jeg hadde også ømme bryster fra 7-8-9 dpo og jeg vet veldig godt at det ikke er mulig å få symptomer så tidlig - men jeg har ikke hatt ømme bryster mellom eggløsning og mens siden før min førstefødte (2018), ikke en gang to ganger jeg opplevde kjemiske svangerskap. Denne gangen testet jeg positiv dagen for IKM (dpo 11) og jeg er enda gravid, 7+4 og har følelsen av at denne gangen sitter den. 

Anonymkode: 4a303...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Okei, beklager feil av dpo bruket😅 er bare at idag skal jeg være 4+2, men fikk jo positiv test allerede forrige søndag. Så er nok noen dager lengre på vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dpo betyr "dager på overtid" når fødselen skulle vært i gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dpo betyr "dager på overtid" når fødselen skulle vært i gang.

Nei, det står for «days past ovulation”

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (På 30.5.2021 den 12.23):

Nei, det står for «days past ovulation”

Dager på overtid.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dager på overtid.

Kontekst er viktig her. 

Her står det for days past ovulation. Hjelper ikke gjenta seg. ;)

Anonymkode: 54e50...5e9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...