Gå til innhold

Småbarnsmødre som legger ut barna på Snap HELE tiden – hva er greia?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe mer kjedelig?

Alle vet hvordan et barn ser ut, hvordan de oppfører seg osv. Hva er poenget med å legge ut flere snaps av ungen hver eneste dag?

Og ja, jeg vet at man ikke må følge disse på snap. Men selv vil jeg ikke være uhøflig å slette dem som venner av den grunn. Det er ofte kjæresten til kompiser, svigerinne osv. Før kunne man bare ignorere det de la ut på My Story, men nå har det jo blitt sånn at man automatisk ser alle sin story når man er ferdig med én annen story (spretter bare over til neste)

Og til dere som elsker å snappe barna deres, tenker dere noengang på at de kanskje ikke vil like det? Hadde moren min snappet meg som lekte naken i vannsprederen eller andre ting da jeg var liten, hadde jeg klikka. 

Det virker som at de er avhengige av antall views osv., og at de trenger sitt daglige endorfin-kick av en eller annen grunn. Da får de kanskje følelses å ha sitt eget litte semi-realityshow der folk daglig følger dem.

Og dette er jo snille kvinner ellers, jeg kan bare ikke fatte deres evige behov for oppmerksomhet 🙄

#69dudes

Anonymkode: 82f3d...a08

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som sender bilder av barna sine på snap og andre sosiale medier er ikke egnet til å ha barn, de må være utrolig korte i toppen når de ikke skjønner at det de driver med ikke er greit.

Anonymkode: 88878...e20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldre som sender bilder av barna sine på snap og andre sosiale medier er ikke egnet til å ha barn, de må være utrolig korte i toppen når de ikke skjønner at det de driver med ikke er greit.

Enig, men synes omtrent "alle" gjør det? I hvert fall de jeg er venner med på Snap.

Og jeg forstår bare ikke hva de tror skal være så interessant for alle andre ved å se barna deres hver bidige dag. F.eks. at sønnen på 1 år har masse mat på hendene og rundt munnen, gjerne supplert med teksten "sølekoppen 😅" eller noe. ALLE ettåringer søler, det er ingen sensasjon resten av verden trenger å bevitne på et daglig basis.

Hadde noen av kompisene mine delt slike snaps hele tiden ville jeg sagt ifra, men gidder jo selvsagt ikke å konfrontere kjærestene til kompisene mine heller. Så viktig er det ikke for meg, blir bare fascinert over hvor mye de snapper barna sine.

AnonymBruker
Skrevet

Og du er den barnløse kvinnen med mange kompiser som har kjærester? Du vet at det er helt normalt å sende bilder av barna sine til venninner og familie. 

Så irriterende du er. 

Anonymkode: f02e7...a4b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og du er den barnløse kvinnen med mange kompiser som har kjærester? Du vet at det er helt normalt å sende bilder av barna sine til venninner og familie. 

Så irriterende du er. 

Og du vet at å legge på story og sende til venner og familie er ulike ting? 

Anonymkode: 19a46...9ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så irriterende du er. 

Alle har fullt lov til å irritere seg over hva man vil, man er ikke irriterende fordi man irriterer seg over noe. Skulle du vært irriterende fordi du irriterer deg over Ts?? Irritasjon er en følelse man ikke kan styre, og det ingenting galt med å erkjenne den følelsen.

Ts, jeg forstår deg godt.

Anonymkode: 280d5...bc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du vet at å legge på story og sende til venner og familie er ulike ting? 

Anonymkode: 19a46...9ee

Selvsagt, men så tenker jeg at man har ulike interesser, og det er totalt frivillig å se på storyene. Jeg personlig synes det er drit kjedelig å få videoer av fyrverkeri eller skogbilder hver søndag? Det er ikke snakk om et spesielt bilde heller, nei, det er titalls bilder tatt på måfå av alt som er grønt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender bilder av barna mine på Snapchat utelukkende til nærmeste familie - besteforeldre samt tanter/onkler som bor et stykke unna og som vi møter bare noen få ganger i året. Kanskje 1-2 i uken, noen ganger sjeldnere. Ingen nakenhet.

En gang eller to i måneden kan det være jeg legger ut et bilde på mystory. 

Har ingen venner eller bekjente som deler i et slikt omfang du skisserer.

Anonymkode: 23d69...dd1

• Liker 1
Skrevet

Småbarnsmødre; kanskje blant verdens kjedeligste og mest navlebeskuende gruppe mennesker?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På storyen er nå en ting. Men og sende det til alle på vennelista er unødvendig. 

Anonymkode: 71f6b...50a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er koselig å få slike bilder. 

Og nei, jeg sender lite selv

Anonymkode: 9d5f3...3fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (10 minutter siden):

Småbarnsmødre; kanskje blant verdens kjedeligste og mest navlebeskuende gruppe mennesker?

Fordi vi kjeder oss syyyyykt og har ikke så mye annet å gjøre på 😫

Anonymkode: fe583...a49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi kjeder oss syyyyykt og har ikke så mye annet å gjøre på 😫

Anonymkode: fe583...a49

Vet😊Og fordi man er «forelska» i barna sine. Det er jo helt forståelig!!! Men underholdningsverdien faller😂

AnonymBruker
Skrevet

Irriterer man Seg over hva andre legger ut bør man enten slette de eller logge seg av internett!

Anonymkode: e96f3...a92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så irriterende du er. 

Nei, jeg er en mann. Og dama mi legger ikke ut bilder av barna våre fordi hun har vett mellom ørene.

Å sende bilder til nære venner og familie er selvsagt én ting, men å legge ut flere bilder/videoer hver eneste dag på My Story er jo ikke bra i det hele tatt. Da er man så oppmerksomhetssyk at man bruker barna sine for å fremme sin egen agenda. Nå om dagen har de fleste ganske mange venner på Snap/Instragram osv. at det er langt flere enn den innerste kretsen til moren som får se dette.

Og hvorfor skal de ha rett til å legge ut bilder av sine barn uten deres samtykke?

Det er faktisk en grunn til at Datatilsynet er svært skeptiske til at barn skal deles på nettet over en lav sko. Men for mange mødre er likevel deres endeløse behov for en daglig endorfinutløsning viktigere enn å høre på Norges fremste eksperter.

DET er irriterende!

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og de som ikke har barn har en tendens til å sende masse hundre og kattebilder. Det er enda mer kjedelig å motta🥱

Anonymkode: 657f7...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og de som ikke har barn har en tendens til å sende masse hundre og kattebilder. Det er enda mer kjedelig å motta🥱

Det kan også være kjedelig, ja. Men å legge ut et bilde av et barn uten deres samtykke blir likevel noe helt annerledes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter deg fult og helt ts! Er selv småbarnsmor og har fra første dag vernet om barna mot bilder på nett generelt. Sa tydelig i fra til familie at de ikke fikk snappe/ legge ut bilder på fb og insta selv om de ønsket det allerede i 2010 og fram til siste kom i 2019. Vi la selv ut bilde av en hånd eller fot da de ble født, og det er det eneste. Hvis folk ønsker å se barna mine får de ta kontakt. Folk som virkelig ønsker å se bilder, er som regel kun besteforeldre, søskenbarn, fadder eller lignende som har verdi av det. Andre rundt oss er ikke nysgjerrig på hverken 11 åringen, 8 åringen, 5 åringen eller 2 åringen. 

Også kunne jeg fortalt om hvorfor jeg gjør dette. Men ts har allerede forklart det godt med tanke på nettvett og datatilsynets sine regler.

Anonymkode: 6ad3d...22d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at man skal være tilbakeholden med det, av hensyn til barna. De fleste av mine venner som sender snapper og legger ut bilder av barna, gjør det i enkelte anledninger (bursdag, 17 mai) og en og annen "det er nydelig vær, familien griller i hagen og er glade" snapper. Jeg tenker ikke det er veldig galt selv om jeg ikke gjør det selv. 

Bilder og videoer av barn med vonde følelser (morsomt bilde av barn som "furter" for eksempel), tenker jeg er skikkelig dårlig gjort. Jeg skjønner at foreldrene ikke har tenkt seg om, men der burde de virkelig reflektert mer rundt det. Hadde mannen eller døtrene mine lagt ut et bilde av meg som sur, sliten og lei fordi jeg så komisk ut, vel, det hadde ikke vært gøy. Det samme med lettkledde/nakne barn, eller barn som er syke. Og å dele veldig mye og veldig ofte, slik foreldrenes venner i sosiale medier på en måte blir usynlige tilskuere til barnas liv. Jeg har et par venner som gjør det. 

Jeg sender snapper med barna til ei venninne som bor på en annen kant av landet med barn på samme alder som mine. Barna er med på det og ser på snappene, vi får på en måte innblikk i hverandres liv selv om vi er langt fra hverandre. Jeg spør om vi skal sende snappen før jeg gjør det, men det kan helt sikkert problematiseres hvorvidt treåringen egentlig er i stand til å samtykke til det og snart toåringen skjønner det egentlig ikke. 

Anonymkode: 9c700...660

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er egnetlig spennende å se på story? Jeg synes det er mer koselig å se barna til venner og familie enn uendelige skryte- bilder fra fjellturer, fra treningssenter og av mat.  

Story er egnetlig mest spennende for den som legger ut bildene selv viss man skal se sånn på det 

Anonymkode: 6908c...b2e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...