Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger mitt første barn og ser på barnevogner. Men jeg bare lurer på, er dypvogn egentlig nødvendig? Kan jeg ikke bruke dunpose i en vanlig vogn med nedleggbar rygg som på bilde? Tenker at det er så tungvint og ikke minst dyrt med en dypvogn som i tillegg skal byttes ut etter kort tid ☺️ Tar også mye buss og trenger noe som er enkelt å ha med seg over alt.

D9C98B9E-C841-4E01-A53F-267B1DC7D772.jpeg

Anonymkode: b31c3...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du liggedel? Ja isåfall. Babyen kan ikke sitte det første halve året. 

Anonymkode: 146bb...b99

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du liggedel? Ja isåfall. Babyen kan ikke sitte det første halve året. 

Anonymkode: 146bb...b99

Det går an å legge ned ryggen da. Og skal ha sånn tjukk pose oppi.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke legge en nyfødt oppi det der. Den vognen er for større barn. 

Anonymkode: 48093...6dc

• Liker 19
Skrevet

Tenker du siden "sittedelen " kan legges helt ned? Tenker jeg nok kunne gjort det til nød, med de vognen som kan legges helt ned. Men fordelen med dypvogn liggedelen er at den er litt mer beskyttende for barne o har bedre liggekomfort. I dypvogn liggedelen har en vegger som ofte er litt myke, og madrass . I liggedelen som kan legges ned vil en få en type knekk der hvor en egentlig skal sitte pluss at en ikke har samme madrass og litt vanskeligere å få de til å ligge greit, selv i vognpose. Føler selv det er litt lunere når de er spedbarn og litt skjøre 😄jeg har babyjogger og kjøpte bag til 400 kr på finn som var brukt 6 mnd✌👌 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke legge en nyfødt oppi det der. Den vognen er for større barn. 

Anonymkode: 48093...6dc

Jeg tenkte selvfølgelig å ha en tjukk vognpose og sånn. Men men, om folk sier det. Har ikke noe problem med å ha dypvogn, tenkte bare det kanskje ikke var nødvendig 🙊 f eks om jeg skal reise så må jeg jo bruke en liten vogn uansett.

Skrevet

Det ville ikke vært trygt å ha en nyfødt baby liggende oppi en sånn, selv om du legger ned ryggen. Jeg anbefaler å kjøpe vogn brukt, på finn.no feks. Det gjorde jeg hvertfall. For vogner kan være fryktelig dyrt! En god del vogner blir solgt brukt med både dypvogndel, og sittedel. 🙂

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Snart7 skrev (Akkurat nå):

Tenker du siden "sittedelen " kan legges helt ned? Tenker jeg nok kunne gjort det til nød, med de vognen som kan legges helt ned. Men fordelen med dypvogn liggedelen er at den er litt mer beskyttende for barne o har bedre liggekomfort. I dypvogn liggedelen har en vegger som ofte er litt myke, og madrass . I liggedelen som kan legges ned vil en få en type knekk der hvor en egentlig skal sitte pluss at en ikke har samme madrass og litt vanskeligere å få de til å ligge greit, selv i vognpose. Føler selv det er litt lunere når de er spedbarn og litt skjøre 😄jeg har babyjogger og kjøpte bag til 400 kr på finn som var brukt 6 mnd✌👌 

Takk for et fint svar.

Ja, tenkte at det er mulig å legge madrass osv i en slik pluss bruke noe beskyttelse over vogna for at det skal bli lunt. Men sikkert best å gå for en med vanlig liggedel ☺️

AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (1 minutt siden):

Det ville ikke vært trygt å ha en nyfødt baby liggende oppi en sånn, selv om du legger ned ryggen. Jeg anbefaler å kjøpe vogn brukt, på finn.no feks. Det gjorde jeg hvertfall. For vogner kan være fryktelig dyrt! En god del vogner blir solgt brukt med både dypvogndel, og sittedel. 🙂

Ok 😊 Ja, ser det er ganske heftige priser. Men det er ikke noe problem, bare lurte på om det var nødvendig 😄

AnonymBruker
Skrevet

Masse fint å få rimelig på Finn altså! :) 

Anonymkode: 319bc...25c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes myke liggedeler som passer "oppi" sittedeler du kan legge ned ryggen på. 

men vogna må du jo kjøpe uansett. Du vet at dypvogn og sittedelen har samme stamme? Så du skifter ikke ut hele vogna ved overgang til sittedel ☺️

Anonymkode: dbdc6...183

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for et fint svar.

Ja, tenkte at det er mulig å legge madrass osv i en slik pluss bruke noe beskyttelse over vogna for at det skal bli lunt. Men sikkert best å gå for en med vanlig liggedel ☺️

Kan hende det blir akkurat like bra👍 er veldig kort brukstid på de der dypbagene på de nye vognene..Max 6 mnd🙈men jeg har ofte løfta bagen av å satt den inne el brukt som seng pp reise. litt samme som babybilstol i bil. En kan jo egentlig ha spedbarnsinnlegg i en del av de litt større stolene og  derfor slippe det der til baby. Men greit å kunne løfte med seg babyene fra inne til ute og bil og inn. Er bare å prøve seg fram, så går det ann å kjøpe seg bag hvis en ser det hadde vært greit😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snart7 skrev (4 minutter siden):

Kan hende det blir akkurat like bra👍 er veldig kort brukstid på de der dypbagene på de nye vognene..Max 6 mnd🙈men jeg har ofte løfta bagen av å satt den inne el brukt som seng pp reise. litt samme som babybilstol i bil. En kan jo egentlig ha spedbarnsinnlegg i en del av de litt større stolene og  derfor slippe det der til baby. Men greit å kunne løfte med seg babyene fra inne til ute og bil og inn. Er bare å prøve seg fram, så går det ann å kjøpe seg bag hvis en ser det hadde vært greit😊

Tenkte det var litt storfint å kjøpe en med kun liggedel til 10 000. Men jeg går sikkert for en hvor det følger med både ligge og sittedel 😊

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det er ikke trygt eller anbefalt.

Grunnen til at spedbarn har bag er ikke bare komfort, men mest sikkerhet.

Om du sklir på is på vinter, eller bussen bråstopper så vil babyen din ramle ut. Det skal ikke mye fart til før de flyr metervis, og det er nærmest å be om en dødsulykke.

En bag har ofte kalesje man tar over størsteparten av vogna på kollektiv, og den hindrer jo dette i stor grad.

Man kan ikke feste et spedbarn med seler på en sikker måte, de er ikke store nok.

Jeg har faktisk vært med på busstur hvor sjåføren svingte så fort at et spedbarn til noen jeg kjente falt ut av vogna :( 

Vogna knakk. Har også sett folk skli med vogn og miste grepet.

I sportsdel fester man barnet med seler, derav tryggere på kollektiv/trilletur. 

Vogn er dyrt, men du får kjøpt den avbildede der ganske billig med bag på Tise/Finn :) 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte det var litt storfint å kjøpe en med kun liggedel til 10 000. Men jeg går sikkert for en hvor det følger med både ligge og sittedel 😊

Det er veldig uvanlig, de som viser bagdelen og den prise er ofte en kombivogn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte ny

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke jeg kjenner et eneste  som har kjøpt en ren dypvogn (med mindre man regner med bestemor som hadde dypvogn til mamma på 50-tallet). :) Det vanlige er kombivogn eller duovogn. Da bruker man liggedelen i 6 mnd og sportsdelen i ca 2 -3år (også får plutselig barnet et søsken som overtar vogna :P) 

Vi kjøpte en helt ny duovogn fra Britax på tilbud til 4500kr, som vi nå bruker på barn nr 2, så det trenger ikke være så dyrt. Finn.no har masse brukte vogner, med både ligge/sittedel. 

Ikke gå på kompromiss med sikkerheten til babyen din, det er ikke trygt å legge et lite spedbarn på en madrass i en sportsvogn. 

Anonymkode: d36b5...377

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet

På finn.no finner du mange vogner med det du trenger til en god pris. 

Anonymkode: 350ae...e8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får duo-vogner, som det heter, helt ned i 2000-3000-klassen. Kjøp en Britax Smile 2 brukt så har du en billig og god vogn, f.eks. Smal og god å ha med på buss, om man absolutt insisterer, selv om jeg ikke kan forstå at noen tørr det. 

Anonymkode: 9f979...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte ikke liggedelen til første baby. Vi prøvde, men hun likte ikke å ligge der, og begynte bare å gråte. Dermed endte vi med å bære henne i bæretøy i stedet, vogna var aldri med ut. Men hun ble født på våren. Til baby nr. to som ble født på vinteren brukte vi liggedelen vi hadde stående etter den eldste en del. Hun sov godt oppi der og det var lunt, varmt og definitivt praktisk. Men man trenger ikke nødvendigvis ha det. 

Anonymkode: 7c45c...a67

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...