Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 En virusvariant som er en krysning av de indiske og britiske variantene er oppdaget i Vietnam. Ifølge helseminister Nguen Thanh Long er den svært smittsom. https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/05/29/195762363/krysning-mellom-de-indiske-og-britiske-virusvariantene-oppdaget-i-vietnam Jeg tror aldri vi blir kvitt korona, den muterer jo stadig vekk, og i tillegg har jeg lest at folk som er vaksinert her i Norge er innlagt på sykehus grunnet korona, hva er liksom da vitsen med vaksine...
Capt. Obvious Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Nå har Vietnam vaksinert ganske få, så det er ikke det spor merkelig at de får fortsatte utbrudd. Og nei, det er ikke mange av de som er fullvaksinerte i Norge som legges inn. 1
rosemarin Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Kjenner jeg begynner bli litt careface til alle disse overskriftene om nye mutasjoner. Det er jo helt vanlig med mutasjoner og jeg føler nå at mediene hauser opp ved en hver mulighet. Ikke sikkert denne mutasjonen kommer til å utgjøre noen forskjell. Roa ned litt nå 9
Callisto83 Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Senest i går leste jeg at de har funnet en Thai variant også, i England. Tror man skal være meget forsiktig med reise framover. Det beste vi kan håpe på er at folk blir vaksinert, smittetallene går ned, så få grensekontrollen være streng som fy.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 I fjor var jeg veldig opptatt av disse mutasjonene (mens media ikke var det), men det har jo gått bra; vaksinen fungerte på mutasjonene også. Så nå bryr jeg meg ikke så mye lenger. Går helst godt. Tror kanskje de nye mutasjonene ikke gjør folk like syke, og en basisvaksinasjon i bunn hjelper på å hindre spredning.
Gjest Tamsi Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Etter hvert som flere vaksineres blir det i det minste færre muligheter for viruset til å mutere. Ethvert enkelt virus kan i teorien mutere, men jo flere smittede, jo flere virus, og dermed større sjanse for at det faktisk skjer. Pfizers vaksine later tilsynelatende til å ha effekt på de fleste varianter til nå. Enkelte vaksinerte legges fremdeles inn, siden ingen vaksiner er 100% effektive. Det er bare synd vi ikke kan se inn i parallelle univers hvor mange som hadde vært innlagt om de IKKE hadde vært vaksinerte. Selv merker jeg ekstremt stor forskjell på jobb nå. For bare et par måneder siden var det voldsomt! På samme tid ble det satt mange vaksiner. Nå er det flere uker siden jeg har sett en covidpasient selv om det fremdeles er smitte her. Ser forøvrig at nrk har en artikkel som tar opp mye av dette akkurat nå https://www.nrk.no/norge/fakta-og-myter-om-koronaviruset-faktasjekk-med-eksperter-pa-virus-1.15479503
Psilocybe Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Tamsi skrev (10 minutter siden): Det er bare synd vi ikke kan se inn i parallelle univers hvor mange som hadde vært innlagt om de IKKE hadde vært vaksinerte. Hvor mange var innlagt i fjor på denne tiden av året, da det ikke fantes vaksiner? Hvor mange var innlagt i hele fjor sommer, da det ikke fantes vaksiner? 1
Gjest Tamsi Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 Psilocybe skrev (9 minutter siden): Hvor mange var innlagt i fjor på denne tiden av året, da det ikke fantes vaksiner? Hvor mange var innlagt i hele fjor sommer, da det ikke fantes vaksiner? Jeg var vel borti minst 3-4 i uka på denne tiden ifjor. Og det er bare meg, vi er mange på avdelingen.
Hatsumomo Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 rosemarin skrev (7 timer siden): Kjenner jeg begynner bli litt careface til alle disse overskriftene om nye mutasjoner. Det er jo helt vanlig med mutasjoner og jeg føler nå at mediene hauser opp ved en hver mulighet. Ikke sikkert denne mutasjonen kommer til å utgjøre noen forskjell. Roa ned litt nå Enig. Jeg klarer ikke helt å bry meg altså. Før 2022 er omme så vil vel det vel være tusenvis av mutasjoner. Så lenge vaksinene har noe motstandskraft og variantene ikke blir super-dødelig så er det ikke så mye å stresse med. Litt kjipt for de uvaksinerte såklart, men hvis ikke det er medisinske grunner til at de ikke er vaksinerte så får de jo stå sin prøve med de ulike variantene.
Elhaym Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Kjenner jeg ikke bryr meg dessverre. Vietnam har jo langt færre smittede og døde enn vi har her, langt færre vaksinerte. Sånn at jeg kan ikke helt se at dette er så ekstremt? Er så lei alle fryktoverskrifter. 1
Anbefalte innlegg