AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Vi leier i dag en frittstående bolig på en eiendom uten andre bolighus. Eiendommen skal nå selges og vi skal fortsette leieforholdet med ny eier da ny eier er interessert i uthus og lagerbygning på eiendommen ikke bolighuset. I går kveld, fredag klokka 1900 ringer det på døra. Utenfor står en takstmann, han ser at jeg blir forvirret og sier at han har gjort en avtale med vedkommende som skal kjøpe eiendommen. Jeg sier at jeg kjenner ikke til noen avtale men at han såklart kan komme inn. Takstmannen sier da at han ser det bor små barn her og at jeg kanskje er i gang med legging og slikt. Jeg bekrefter dette og han sier da at da vil han gjøre en ny avtale med meg, han vil ikke buse på når ikke avtalen var noe jeg visste om, og spesielt ikke når jeg er alene med barn. Han får mitt telefonnummer og vi enes om å avtale noe til uka. Jeg ba han aldri om å ikke komme inn, men han sa selv at han ikke ønsket å komme inn uten en avtale med oss som bor der. Jeg har ikke tatt dette opp hverken med nåværende huseier eller kjøper. Jeg forstår godt at de er i en prosess som gjør at slikt som takst må gjøres, kjøper har allerede kommet inn hos oss på kort (2 timers) varsel da vi ikke ønsker å hindre prosessen eller bli oppfattet som vanskelige leietakere. Jeg kjenner at jeg reagerer på for det første at vi ikke er gjort kjent med at det skulle komme noen, og for det andre opp tidspunktet. Fredag kveld er i mine øyne ganske spesielt, vi kunne hatt gjester, vi kunne vært ute og hatt barnevakt, vi kunne vært bortreist. Jeg lurer nå på om jeg skal si noe om dette slik at kjøper og nåværende huseier vet at det er gjort en ny avtale rundt tidspunkt, eller om jeg bare skal la det være og bare si om noen spør at takstmann ikke ønsket å komme inn da jeg ikke visste om avtalen og vi har gjort ny avtale. Og også lurer jeg på om jeg evt skal si noe om at det er ugreit å avtale på vegne av andre uten å gi beskjed? Ja, vi leier, ja, vi vet det er en prosess på gang, men dette er hjemmet vårt. Vi betaler 10.000 i mnd for å bo og leve her, og det føles ugreit at andre da avtaler at noen skal inn og se på hele huset uten å gi beskjed. Samtidig vet jeg ikke om det er noe vits i å si noe, om man bare skal la det gå på kontoen for dårlig kommunikasjon i en stresset hverdag? Anonymkode: 50674...19f
Guppy88 Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Det er kjemperar oppførsel av kjøper! Slik jeg forstår det, har han ikke tatt over boligen formelt sett enda? Da tar han seg virkelig friheter! Videre kan han umulig kjenne til lovverket rundt utleie, ellers ville han visst at det å gå inn i leietakers bolig skal skje etter samtykke med leietaker, men unntak av krisesituasjoner. Huff, her ville jeg ha vært bekymret for hvordan dette skal utarte seg, og ville nok ha forberedt meg på å finne en annen bolig. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Guppy88 skrev (43 minutter siden): Det er kjemperar oppførsel av kjøper! Slik jeg forstår det, har han ikke tatt over boligen formelt sett enda? Da tar han seg virkelig friheter! Videre kan han umulig kjenne til lovverket rundt utleie, ellers ville han visst at det å gå inn i leietakers bolig skal skje etter samtykke med leietaker, men unntak av krisesituasjoner. Huff, her ville jeg ha vært bekymret for hvordan dette skal utarte seg, og ville nok ha forberedt meg på å finne en annen bolig. Boligen er ikke overtatt nei, vi har enda avtale med han vi signerte kontrakt med i fjor. Jeg kjenner på akkurat det at jeg ble bekymra, vi har hatt så god kommunikasjon med han som eier nå, og gikk inn på en avtale i september i fjor, hvor det var snakk om langtidsleie i rundt 3 år, da vi ser at det er ca det vi trenger for å komme dit vi trenger økonomisk for å kjøpe selv og sikre ungene et stabilt sted å bo så lenge.. Før vi flyttet hit flyttet vi fra et sted vi bare bodde i 10 mnd før eier trengte huset selv, så jeg hadde så lyst til at ungene skulle få ro og kjenne at de har et hjem... Anonymkode: 50674...19f
Nutz Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 For det første er det selger som skal ha inn takstmann, ikke kjøper. For det andre har dere rettigheter som leietakere. All ferdsel i deres leilighet skal avtales med dere. 1
Taluno Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Kan det være så enkelt som at kjøper har avtalt med takstmannen og bare glemt videreformidle dette til deg? Eller at kjøper har sendt melding/mail til deg som ikke har kommet fram? Spesielt når det er flere parter involvert så kan det skje feil i kommunikasjon hvor beskjeder ikke kommer fram, uten at det er bevist handling. Men du kan godt si i fra til kjøper/selger at du ble litt overrasket over at det dukket opp takstmann uten at du hadde mottatt beskjed om det, og du har laget ny avtale med takstmannen, og at du gjerne vil ha beskjed i litt god tid neste gang, sånn at du/bolig er litt forberedt. Da åpner du opp for at dem kan beklage dersom det ikke var sendt beskjed, eller beklage at en beskjed ikke hadde kommet fram til deg, samtidig som du også sier du har laget ny avtale og dermed ikke fremstår som at du er vanskelig 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Tenker dette blir verre når kjøper overtar. Han sier kanskje han ikke er interessert i huset, men så en dag skal han innom å sjekke noe, eller male noe og sier ikke fra på forhånd. Har selv bodd et sted der husvertene dukket opp i tide og utide for å gjøre ditt og hente datt. De hadde 0 forståelse for at vi leide der og hadde krav på privatliv Anonymkode: 516d7...820
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Her høres det ut som kjøper har null oversikt over hvilke rettigheter en leietaker har. Jeg tenker det kan bli noen interessante «konflikter» fremover. Anonymkode: bf7e9...ce8 2
Snedig Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 Jeg ville definitivt snakket med selger om det som skjedde. En kjøper kan da ikke bare sende en takstmann før han har overtatt huset, uavhengig av om de som bor der er selgeren selv eller leietakere. Som selger hadde jeg aldri gått med på at det skulle inn en takstmann mellom akseptert bud og signert overtagelseprotokoll. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Ja, kontakt den du leier av og opplys om dette. Kan være at han som eier av huset vil være til stede når den andre partens takstmann skal inn der. Takstmannen tok dette helprofft når han ikke ville gå inn uten varsel. Anonymkode: a24d8...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå