AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Hei Hva tenker du når du ser barn i barnehagealder med klær som ikke matcher? Eller som ikke passer veldig godt sammen? Jeg har en moteinteressert fireåring som har sterke meninger om hva hun skal ha på seg, og har ofte skiftet før jeg har reist meg fra senga. Hun bruker feks paljettskjørt over joggebukse fordi hun "er jo jente".. Klærne er som oftest praktiske, og er de ikke det feks ballkjole når hun skal ut å leke, forklarer jeg det til henne at kjolen kan bli ødelagt, trekker hun på skuldrene og sier at det går bra. Da tenker jeg det er greit. I barnehagen er jeg litt mer streng på at det skal gå an å leke fritt i klærne, men utover det får hun bestemme selv. En sjelden gang har jeg bestemt hva hun skal ha på seg. Men så tenker jeg, er det noen andre som lar barna bestemme klær? Er det "farlig" om det ikke passer sammen? Må man bestemme mer over barnas klesvalg? PS, er det skikkelig krise, så setter jeg jo foten ned. Hun får ikke gå med bunad på bhg liksom. Anonymkode: 18011...770
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Har en 10-åring, som har begynt å bli veldig bestemt. Hvis det var opp til henne, hadde hun gått i magetopp, miniskjørt, eller trang, kort kjole🤦♀️ At barnet ditt vil ha paljettskjørt over joggebukse, er ikke det verste. Når de begynner på skolen, opplever jeg at de begynner å sammenligne seg mer med andre for å se hva som er greit og ikke. På motsatt side, tror jeg mange barn har gått i barnehagen i pysj også, fordi de ikke var opptatt av klær. La henne styre på, så lenge det ikke blir drøyt 😅 Anonymkode: 179d9...613 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hei Hva tenker du når du ser barn i barnehagealder med klær som ikke matcher? Eller som ikke passer veldig godt sammen? Jeg har en moteinteressert fireåring som har sterke meninger om hva hun skal ha på seg, og har ofte skiftet før jeg har reist meg fra senga. Hun bruker feks paljettskjørt over joggebukse fordi hun "er jo jente".. Klærne er som oftest praktiske, og er de ikke det feks ballkjole når hun skal ut å leke, forklarer jeg det til henne at kjolen kan bli ødelagt, trekker hun på skuldrene og sier at det går bra. Da tenker jeg det er greit. I barnehagen er jeg litt mer streng på at det skal gå an å leke fritt i klærne, men utover det får hun bestemme selv. En sjelden gang har jeg bestemt hva hun skal ha på seg. Men så tenker jeg, er det noen andre som lar barna bestemme klær? Er det "farlig" om det ikke passer sammen? Må man bestemme mer over barnas klesvalg? PS, er det skikkelig krise, så setter jeg jo foten ned. Hun får ikke gå med bunad på bhg liksom. Anonymkode: 18011...770 Dette synes jeg høres helt fantastisk ut! Hun har en interesse for det og hun bryr seg om hva hun går i, da synes jeg bare det er fint å gi henne friheten. Jeg synes ikke noe om å skulle presse vår egen motesans på våre barn dersom de selv har meninger om hva de synes er fint (noen barn bryr seg jo ikke, og da forstår jeg jo at foreldrene gir dem matchene antrekk som man selv synes ser bra ut) Anonymkode: 060e5...006 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Eldstebarnet mitt har fått bestemme antrekk selv (så lenge det passet til været) siden hun var rundt 4 år. Jeg prøver å komme med hint som at "ingen vil se trusa di" og "den der blir garantert ødelagt hvis du skal gjøre X", men jeg synes det å lære å kle seg selv er greit å få med seg fra tidlig av. De verste "moteblunderne" (i mine øyne) som jeg hadde som barn, var grusomme klesplagg som mora mi insisterte på, og som jeg ikke likte verken dengang eller i dag. (Som en hiphop-inspirert, oversized fleecejakke i neonfarger til en lita og sjenert jente med musefletter og digre briller..) Anonymkode: 14edd...262 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Må selvsagt ikke matche men fikk helller ikke gå rundt som en hippie Anonymkode: f6fe1...2d3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Takk for synspunkter 😊 da tenker jeg selv at det er helt greit og jeg kan senke skuldrene. Hun har masse fargerike klær og forskjellige mønstre, så ofte ser hun ut som en liten fargeklatt 😊 Husker selv da jeg måtte gå med klær jeg ikke likte, det var ikke noe moro. Heldigvis var ikke det så ofte da. Anonymkode: 18011...770 3
missLynch Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Så lenge klærne ikke er skitne, og varme nok for årstiden, så mener jeg barn fritt må få styre hva de vil ha på seg. Å bli detaljstyrt av foreldrene kan umulig være sunt for utviklingen og selvstendighetstrangen. Husker med gru at min kjære mor maste på meg diverse skjørt og kjoler som jeg ikke likte ved noen anledninger; jeg ville jo bare gå i dongeribukser 😅 Guri, for et indre raseri jeg følte da 😂 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 missLynch skrev (1 minutt siden): Så lenge klærne ikke er skitne, og varme nok for årstiden, så mener jeg barn fritt må få styre hva de vil ha på seg. Å bli detaljstyrt av foreldrene kan umulig være sunt for utviklingen og selvstendighetstrangen. Husker med gru at min kjære mor maste på meg diverse skjørt og kjoler som jeg ikke likte ved noen anledninger; jeg ville jo bare gå i dongeribukser 😅 Guri, for et indre raseri jeg følte da 😂 Haha husker jeg hatet dongeri bukser, ville bare gå i kjoler og myke tykke tights. Anonymkode: 18011...770
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 Fantastisk å høre. Min datter er likedan! Merker at jeg rister på hodet når jeg ser klesstilen til noe av Cubus-barna i barnehagen Anonymkode: 28369...e8d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fantastisk å høre. Min datter er likedan! Merker at jeg rister på hodet når jeg ser klesstilen til noe av Cubus-barna i barnehagen Anonymkode: 28369...e8d Hehe er det er uttrykk du bruker til vanlig 😅? Vi kjøper masse på disse kjedebutikkene, særlig hm og cubus, fargerike og rimelige klær som holder greit 😊 Anonymkode: 18011...770 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 Mine har aldri brydd seg om hvordan de ser ut, de tar det som ligger fremst i klesskapet. Når jeg sier at de ikke kan gå med det de har valgt, så protesterer de, ikke fordi de har sterke meninger om hva som er fint og ikke, men fordi de ikke gidder å skifte. Dongeribuksene ligger urørt i skapet, det er kun joggebukser til enhver tid. Anonymkode: c3dd1...564
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Når jeg ser barn med klær som tydelig ikke passer sammen, som skjørt over joggebukse, tenker «her er det ei lita frøken som får bestemme selv hva hun vil ha på seg». Det synes jeg er flott, og bare herlig. La henne fortsette med det Anonymkode: 0f53e...29c 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fantastisk å høre. Min datter er likedan! Merker at jeg rister på hodet når jeg ser klesstilen til noe av Cubus-barna i barnehagen Anonymkode: 28369...e8d Dette «cubus-barn» uttrykket må dø. Hvorfor bruker voksne folk dette uttrykket? Verste jeg ser. Skjønner dere ikke hva dere lærer bort til barna deres? Anonymkode: 69a56...6a4 9
Solar Nebula Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: Fantastisk å høre. Min datter er likedan! Merker at jeg rister på hodet når jeg ser klesstilen til noe av Cubus-barna i barnehagen Anonymkode: 28369...e8d Cubus-barna? Herregud for et idiotisk uttrykk! Merker jeg rister på hodet av foreldre som bruker slike uttrykk og som sprer slike verdier videre til barna sine. 😤 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 Jeg synes det et fint at unger får bestemme selv så lenge de kler seg etternavn vær og vind. Det eneste jeg reagerer på, er de som lar jentene sine pynte seg hele tiden. For eksempel gå døgnet rundt, ute og inne, med prinsesseskjørt. Synes det er trist når små jenter liker å «jåle seg» hele tiden. Prinsesseskjørt oppå vinterdress ser bare idiotisk ut! Anonymkode: 72229...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #16 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det et fint at unger får bestemme selv så lenge de kler seg etternavn vær og vind. Det eneste jeg reagerer på, er de som lar jentene sine pynte seg hele tiden. For eksempel gå døgnet rundt, ute og inne, med prinsesseskjørt. Synes det er trist når små jenter liker å «jåle seg» hele tiden. Prinsesseskjørt oppå vinterdress ser bare idiotisk ut! Anonymkode: 72229...a5c Hvorfor synes du det er trist? Det er mange barn som liker glitter og fine farger 😊 Anonymkode: 18011...770 1
Solar Nebula Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 Jeg støtter at man kan la barna få være med å bestemme en del selv, innen rimelighetens grenser. Hva de rimelige grensene er får jo være opp til foreldrene å avgjøre. Her måtte barna f.eks ha på ullundertøy i barnehagen, men fikk lov til å ha på strutteskjørt, kjole, kul t-skjorte eller lignende utenpå. Har også styrt de litt i forhold til hvilke aktiviteter de skal holde på med. Prinsessekjole og klatring i trær er f.eks ikke en god kombo og når jeg har forklaret at kjolen mest sannsynlig blir ødelagt så har vi alltids klart å komme til enighet.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 Sønnen min er 8, og frem til for et års tid siden hadde han ingen meninger om klær i det hele tatt, så da fant jeg bare frem til ham. Nå bestemmer han helt selv. Han hater å fryse, så jeg trenger ikke å passe på at han kler på seg nok. Hva som matcher og ikke sliter jeg med å se, der er han mye bedre enn meg, så det legger jeg meg heller ikke borti. Han gikk nok i mange rare kombinasjoner før han begynte å interessere seg for dette selv, men det tenker jeg ikke er så nøye når de er små. Folk tenkte sikkert at han hadde valgt selv. 😛 Anonymkode: 9e40d...63a
missLynch Skrevet 29. mai 2021 #19 Skrevet 29. mai 2021 Solar Nebula skrev (2 timer siden): Cubus-barna? Herregud for et idiotisk uttrykk! Merker jeg rister på hodet av foreldre som bruker slike uttrykk og som sprer slike verdier videre til barna sine. 😤 Helt enig. Er det mulig?? Hørte faktisk dette uttrykket av en jente fra en «wannabe-riking-familie» på 80-tallet; jappetidens gullalder. Men håpet jo veldig at ingen sa dette lenger nå, i en tid hvor folk har blitt flinke på gjenbruk og aksept av ulike levekår 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #20 Skrevet 29. mai 2021 Unge har selv bestemt klærne siden hun var ganske liten. Det var som oftest det jeg ville kalt en krasj, men jeg tenker at så lenge klærne er rene bryr jeg meg ikke. Barnet skal få velge det selv, det er en helt uviktig ting. Eneste kravet er at det skal passe årstiden slik at hun ikke ble kald eller veldig varm. Hun er mer bevisst nå hva hun tar på seg, og matcher det som oftest. Men hun har gått fra å gå i kjole og farger til ensfarga og kun bukser. Skjørt kommer kun på når hun er hjemme. Anonymkode: 4ae7e...5e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå