AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Jeg klarte å fortelle min svigerinne at jeg gleder meg til at barnet vårt 15 måneder begynner i barnehagen i august. Vi fikk ikke barnehageplass før august, som er hovedopptaket. Barnet er født tidlig på året. Min svigerinne mente at jeg ikke burde få unger ettersom jeg ikke orker å være med dem og at barnehage er en oppbevaringsplass for unger. Sjokkerende fordi hun selv jobber i barnehage, som ringevikar. Er jeg virkelig en dårlig mor? Nå har jeg begynt å jobbe igjen og ser at både ungen og mannen, som er hjemme med han, kjeder seg. Vårt barn er også enebarn og har ingen andre barn å leke med eller omgås. For å gjøre vondt verre bor vi i Oslo, der det er høyt smittetrykk, så vi har vært mye inne og isolert frem til nå. I denne situasjonen føler jeg at barnehagen hadde vært en perfekt arena for vårt barn, der han vil få andre å leke med, samtidig som både jeg og far kan jobbe fullt igjen. Mannen synes det er pyton å være hjemme med barn, og det syntes jeg også. Jeg var hjemme i nesten ett år, og mannen tar sin del nå. Det er ikke det at vi ikke liker barnet vårt. Men noen av oss liker faktisk å jobbe. Både jeg og mannen mistrives i tilværelsen hjemme, der rutiner og faste holdepunkter sklir ut. Anonymkode: 198ae...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Nei, du er ikke en dårlig mor. Vær selvsikker i dine valg. Det jeg tenker er at det er sykt at noen kan si at en er en dårlig mor pga. visse valg man ønsker å ta. Så lenge det ikke er omsorgssvikt, så er man ikke en dårlig mor. Anonymkode: 0a10a...3b2 19
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Pleier hun være sånn at hun slenger utav seg med sånne utsagn? Anonymkode: d0b32...3c4 1
Guppy88 Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Har hun barn selv? Tipper at hun ikke har det. Hun mangler antakelig empati. Det bør være lett å kunne forestille seg at det vil bli deilig å ha barnehage, uten at man er mindre glad i barnet av den grunn. Når man er så tett på hele dagen i lang tid, sier det seg selv. Det kan sammenliknes med at man gleder seg til ferie, til kameraten som har bodd på sofaene i tre uker flytter ut, at kjæresten skal bort en helg, og man får en alenehelg. Man kan fortsatt trives veldig godt med jobben, kameraten og kjæresten likevel, det handler bare om å få fri og mulighet til å kunne være bare seg selv litt en stund. 16
GammelKaktus Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Svigerinnen din virker som ei kjerring. Er ikke alles store drøm å gå hjemme med små barn og i disse tider så har jo Oslo nærmest vært verste plassen man kunne ha vært i Norge. Man har jo ikke hatt mulighet til å treffe andre og barn trenger å treffe "likesinnede". Noen stortrives hjemme med småbarna, det gjorde jeg, men det er da like greit om man ikke gjør det, vi er nå alle forskjellige. Denne tiden er jo spesiell og, er ikke bare bare å la barna få leke med barn man ikke kjenner heller, da er det faktisk "tryggere" i en barnehage der man har oversikt om noen skulle bli smittet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #6 Skrevet 29. mai 2021 Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor! Det er ikke alle som synes livet hjemme i permisjon med baby er så gøy. Jeg syntes det var kjedelig. Babyer er kjedelige! Telte omtrent dager iløpet av sommeren før de kunne starte å vi fikk en vanlig hverdag. Hadde pisset på noen som hevdet jeg var en dårlig mor pga dette. Anonymkode: 458e8...c62 3
Hjertehåp Skrevet 29. mai 2021 #7 Skrevet 29. mai 2021 Det siste året så har barnehagen vår stengt og åpnet igjen i tide og utide. Verst var det nå i februar og mars da vi tilsammen ble værende hjemme i 9 uker pga karantene hos oss og i tide og utide hos barnehagen. Plutselig stengte de også før påske og hele påskeuken. Når de åpnet igjen så var det korte dager. Jeg har itillegg en nyfødt og en mann som har vært alvorlig syk og ikke kunne bidra med noen ting. Eneste jeg tenker på er å komme meg tilbake på jobb og få barnehage plass til babyen så fort så mulig. Jeg er jo helt knekt. Man er ikke en dårlig mor for at man ønsker seg et avbrekk. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Skrevet 29. mai 2021 Enig med svigerinnen din. Hvorfor få barn nå du ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: aa21c...f13 4
Guppy88 Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig med svigerinnen din. Hvorfor få barn nå du ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: aa21c...f13 Du fortjener ikke å ha en bolig. Du går frivillig ut av den på jevnlig basis. Hvorfor ha en bolig når du ikke orker å være i den? 24
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 Synes det er rart at du er så glad for å få ungen bort. Anonymkode: 15bbd...66d 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 Ringevikar i barnehage ja. Hun er vel muligens ikke så begavet og tar det meste av sin selvtillit fra at hun klarer ta vare på egne unger? 🤷♀️ Og burde vurdere å være ringevikar en annen plass enn i barnehage.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Er i samme situasjon som deg. Bor i Oslo og er hjemme med barn på 18mnd. Det er for å være helt ærlig ganske ensformig og kjedelig. Det hadde vært annerledes om det fantes åpen barnehage, svømming, musikkbarnehage o.l. Nå er det myyye alenetid med barn. Føler ikke jeg er en dårlig mor selv om hjernen min har behov for litt mer intellektuell stimulering. Anonymkode: fb1fd...c30 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Det kommer an på tonen og hvis du er en som stadig klager over å være hjemme med ungen så er det ikke rart man får reaksjoner. Anonymkode: 8bb7d...250 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 Er det virkelig noen som mener at dersom man ikke vil tilbringe tjuefire timer av døgnet med barnet, så burde man ikke få det? Alle trenger variasjon, og det er ikke et moderne fenomen at andre har hjulpet til med barnepass. I gode, gamle dager var det de eldre som gjorde det, mens de yngre var ute og arbeidet for å få nok mat. Så det er et moderne luksusfenomen å bruke hele døgnet på en baby. Anonymkode: 7b8ca...eab 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 Nei, det er du ikke. Jeg synes det er helt innafor å glede seg til barnet skal starte i barnehage. Man kan være en flott mor selv om man ikke har behov for eller ønsker å tilbringe all sin ledige tid med barnet sitt. Det er faktisk greit å kjenne på at det er godt med litt fri, og glede seg til det. Anonymkode: 0fc6f...b43 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #16 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med svigerinnen din. Hvorfor få barn nå du ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: aa21c...f13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er rart at du er så glad for å få ungen bort. Anonymkode: 15bbd...66d Kvinneguiden på sitt aller beste, dette. Tenk at det går an å elske sine barn, men likevel ikke ønske å dele oksygen med dem 24/7. Hvem er dere som seriøst mener at man må være med barna sine HELE TIDEN? Hjemmeværende som realiserer seg selv gjennom barna sine, og samtidig prøver å trykke ned de som prøver å bevare et "voksenliv" utenom småbarnslivet? Er det sjalusi? Jeg blir så utrolig irritert på det der "hvorfor skaffer folk seg barn hvis man ikke vil være med dem" og at man iallefall ikke skal glede seg til at ungen begynner i barnehage. Hvorfor fikk dere barn? Fordi livet deres var så sykt trist før, og dere måtte få en slags mening med tilværelsen? Mitt barn er verdens beste tilskudd til livet mitt, men jeg slutter ikke å gjøre de tingene som gjorde meg lykkelig pre-baby heller. Det vil si at jeg fremdeles går lange turer alene i skogen, eller drikker vin med venninner. Og jeg koser meg masse med det. 👌🏼 jeg gleder meg også til barnet begynner i barnehage, for jeg kan ikke gi ham all den stimulien han krever nå uten å bli smågal selv. Det er intenst å være med én person som krever oppmerksomhet og hjelp hele tiden, og det må da være lov å adressere uten å få beskyldninger om at man er en dårlig mor. Dagens utblåsning. Nå skal barnet mitt til besteforeldrene sine mens jeg skal kose meg med egentid på trening. Bare å meld meg til barnevernet 🤪🤪 Anonymkode: 05da4...cb6 14
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 Guppy88 skrev (2 timer siden): Du fortjener ikke å ha en bolig. Du går frivillig ut av den på jevnlig basis. Hvorfor ha en bolig når du ikke orker å være i den? Jeg orker fint å være i huset mitt. Jeg orker også å være sammen med barna mine. Anonymkode: aa21c...f13 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 Fnuggolina skrev (2 timer siden): Ringevikar i barnehage ja. Hun er vel muligens ikke så begavet og tar det meste av sin selvtillit fra at hun klarer ta vare på egne unger? 🤷♀️ Og burde vurdere å være ringevikar en annen plass enn i barnehage. Hva mener du med det? Finnes da masse flotte ringevikarer Anonymkode: 2da80...332 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. mai 2021 #19 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du med det? Finnes da masse flotte ringevikarer Anonymkode: 2da80...332 Ja? Skjønner ikke spørsmålet ditt. Har ikke snakket om andre :)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #20 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det virkelig noen som mener at dersom man ikke vil tilbringe tjuefire timer av døgnet med barnet, så burde man ikke få det? Alle trenger variasjon, og det er ikke et moderne fenomen at andre har hjulpet til med barnepass. I gode, gamle dager var det de eldre som gjorde det, mens de yngre var ute og arbeidet for å få nok mat. Så det er et moderne luksusfenomen å bruke hele døgnet på en baby. Anonymkode: 7b8ca...eab Lær barnet å aktivisere seg selv, så slipper du å sitte oppå det. Anonymkode: aa21c...f13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå