Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt forvirret. Min søster har mistet aap pga at hun har fått det over 4 år. Hun er i praksis i 80 %, så hun får litt penger for det. Men det holder ikke til husleie og livsopphold, så hun må søke om sosialstønad. Men så fikk ut utbetalt nesten 50 000 kr fra tidligere arbeidsgiver nå. Hun hadde fått feil utbetaling når hun jobbet der for mange år siden. 

Disse pengene prøver hun å bruke mest mulig av nå, før hun må sende inn oversikt over saldo på konto. Har betalt flybilletter til å reise i høst, kjøpt nye gardiner, puter og sånt. Kjøpt mye klær og betalt en del regninger. 

Kan nav sjekke dette? Eller ser de kun den summen hun har på konto når hun sender inn oversikt over hva hun har på konto?

Hun har aldri vært flink med penger, men dette synes jeg er litt vågalt. Hun kan risikere å stå der uten inntekt 

Anonymkode: de6ef...5a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun bruker opp pengene fortest mulig for å kunne få penger av staten?? Seriøst?!! Hun burde være sparsommelig med det hun har og forsørge seg selv lengst mulig. Blir helt matt av enkelte 

Anonymkode: fd8b6...c80

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ooodager NAV dette da gun plikter å levere inn dokumentasjon på bevegelse på alle kontoer. Hun fortjener faktisk ikke ei eneste krone fra NAV når hun bruker opp 50.000 på ikke nødvendige ting.

Hvorfor jobber hun ikke etter 4 år på AAP? Gidder hun ikke?

Anonymkode: 7c885...bc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun bruker opp pengene fortest mulig for å kunne få penger av staten?? Seriøst?!! Hun burde være sparsommelig med det hun har og forsørge seg selv lengst mulig. Blir helt matt av enkelte 

Anonymkode: fd8b6...c80

Jeg sa det samme. Jeg tørr ikke fortelle dette til våres far. Han kommer til å bli så skuffet. Han har hjulpet henne økomisk mange ganger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heldigvis ooodager NAV dette da gun plikter å levere inn dokumentasjon på bevegelse på alle kontoer. Hun fortjener faktisk ikke ei eneste krone fra NAV når hun bruker opp 50.000 på ikke nødvendige ting.

Hvorfor jobber hun ikke etter 4 år på AAP? Gidder hun ikke?

Anonymkode: 7c885...bc3

Hun er i arbeidspraksis. Men er en del borte fra jobb. Tviler på at hun får seg fast jobb  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det samme med dem som spinner opp sosialstønaden på et par dager. Etterpp får de mer penger.

Ellers sulter de jo hjel.

Anonymkode: c9fd9...6f5

Skrevet

Dette vil bli oppdaget når hun må redegjøre for hva pengene har gått til Hun må levere skattemelding. Kontoutskrifter må også leveres- vanlig å bli bedt om de siste tre måneders kontoutskrifter. Flybilletter  kan avbestilles, gardiner selges. 

Dette illustrerer hvordan enkelte trikser for å få ut mest mulig sosialstønad fra kommunen. Jeg håper NAV forstår hva hun holder på med når hun søker sosialstønad. 

Kjenner jeg blir oppgitt, da det setter personer som virkelig har behov for disse pengene i et dårlig lys.

Som voksen bør hun ansvarliggjøres. Regner med hun har lønnstilskudd eller kvalifiseringsstønad nå siden hun har noe penger inn fra praksis. Kanskje må hun flytte for å finne rimeligere bolig?

Kanskje dama trenger verge eller en form for hjelp til forvaltning av pengene?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det samme med dem som spinner opp sosialstønaden på et par dager. Etterpp får de mer penger.

Ellers sulter de jo hjel.

Også lager de tråder på kg om "hva folk med penger ikke forstår".

Anonymkode: 03fce...bac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Olsen skrev (4 timer siden):

Dette vil bli oppdaget når hun må redegjøre for hva pengene har gått til Hun må levere skattemelding. Kontoutskrifter må også leveres- vanlig å bli bedt om de siste tre måneders kontoutskrifter. Flybilletter  kan avbestilles, gardiner selges. 

Dette illustrerer hvordan enkelte trikser for å få ut mest mulig sosialstønad fra kommunen. Jeg håper NAV forstår hva hun holder på med når hun søker sosialstønad. 

Kjenner jeg blir oppgitt, da det setter personer som virkelig har behov for disse pengene i et dårlig lys.

Som voksen bør hun ansvarliggjøres. Regner med hun har lønnstilskudd eller kvalifiseringsstønad nå siden hun har noe penger inn fra praksis. Kanskje må hun flytte for å finne rimeligere bolig?

Kanskje dama trenger verge eller en form for hjelp til forvaltning av pengene?

Ja, jeg sa at hun bør opplyse om disse pengene. Men hun hørte ikke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun tror ikke på meg når jeg sier at hun må sende inn kopi av kontoutskrift for 3 måneder. Hun tror hun kun må sende summen hun har på konto nå.. 

Skrevet

Hvordan kan man være så naiv? NAV er totalt uinteressert i hva saldoen hennes per dags dato er. For alt de vet kan hun jo ha flyttet pengene, eller tatt de ut. 

De er intr. i bevegelsene på kontoen og hva som kommer inn og ut av kontoen(e) hun disponerer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett må man nok sende inn kontoutskrift for de siste 3 mnd.. men vet også om de som ikke må sende inn noe som helst..

Anonymkode: 48023...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stort sett må man nok sende inn kontoutskrift for de siste 3 mnd.. men vet også om de som ikke må sende inn noe som helst..

Anonymkode: 48023...744

Hvordan kan det være sånn forskjell? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å forteller pappa om dette. Han synes synd på henne pga hun sliter økonomisk. Han hjelper henne selv om han ikke har mye. Så sløser hun bort 50 000 kr for å få sosial stønad. Hun har ikke lært dette hjemme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vurderer å forteller pappa om dette. Han synes synd på henne pga hun sliter økonomisk. Han hjelper henne selv om han ikke har mye. Så sløser hun bort 50 000 kr for å få sosial stønad. Hun har ikke lært dette hjemme. 

Jeg synes du skal fortelle ham det. Han blir jo lurt til å gjøre henne en bjørnetjeneste. Dumt for begge to det der. 

Anonymkode: cb975...10c

• Liker 2
Skrevet

Det er store forskjeller rundt i kommunene på hvordan søknader om sosialstønad håndteres. Jeg mener det har vært saker til Statsforvalteren om det med kontoutskrifter.  Der jeg i sin tid jobbet ba vi alltid om  kontoutskrifter for de tre siste månedene . Søker kan stryke over det som ikke anses som aktuelt. Det er jo litt ubehagelig å vise kontoutskriften, skjønner det. Men har man vært på kondomeriet eller vært på en eksklusiv matbutikk kan man stryke over hvor man har handlet. Dersom det er store beløp inn eller ut av konto som ikke er dokumentert blir man bedt om å redegjør for det.

Stoltheten over å klare seg med det man har er i mange tilfeller borte. "Hvordan får jeg ut mest mulig penger fra fellesskapet" har tatt over. Jeg håper på en omlegging av sosialhjelpen. Noen familier får så mye i sosialstønad at de ikke vil komme i nærheten av samme beløp hvis de skal jobbe i jobber de realistisk kan få.

Denne søsteren bør være klar over at det er stor fare for å bli oppdaget. Kanskje du som søster til og med skal tipse NAV dersom hun søker sosialstønad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 10.46):

Også lager de tråder på kg om "hva folk med penger ikke forstår".

Anonymkode: 03fce...bac

Tror du virkelig det er de samme folkene? Det er da mange eksempler på både de som spinner utfor selvvalgt med dårlig økonomi (som søsteren til ts) og de som sliter seg i hjel økonomisk selv om de er flinke til å spare pengene sine utover. Du trenger ikke putte alle i samme bås.

Anonymkode: 4db06...7d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, NAV finner utav dette tvert og hun har nå sabotert for seg selv. De krever kontoutskrift for de tre siste månedene. Der står alt. Du må også gi selvangivelse/skattemelding. De vil også mest sannsynligvis finne ut om det året etter, når fjorårets skattemelding er klar og der vil det stå at hun har fått 50.000 kr utbetalt av arbeidsgiver rett før hun søkte sosialhjelp. 

I verste fall så kan hun bli anmeldt for svindel. For hun har bevist med viten og vilje brukt opp penger på unødvendige ting, kun for å få dem vekk for å søke sosialhjelp. Fordi hun vet at det vil bli stilt krav til at de pengene må brukes opp. 

Du burde varsle NAV anonymt, svindel er ikke greit.

Anonymkode: 5194e...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun tror ikke på meg når jeg sier at hun må sende inn kopi av kontoutskrift for 3 måneder. Hun tror hun kun må sende summen hun har på konto nå.. 

Det går ut på ett. Selv om en har brent penger som en full sjømann de siste 3+ mnd, kan man likevel være raka fant og ikke ha penger til mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte henne i går og spurte om hun hadde brukt alle pengene. Det hadde hun hun. Hadde tatt ut det som stod igjen. Så da kunne hun sende inn søknad som planlagt i dag. Er redd for at hun går på en smell der 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...