Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hjelp! Arve en person med mye gjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

min far er begynt å bli gammel og sliter også med helsa og jeg er redd han plutselig kan falle fra. Hans økonomiske situasjon er et rot pga diverse årsaker.

Han har hus som er taksert til ca 2mnok. Har ca tilsvarende beløp i boliglån (ikke spør meg hvordan han har fått til dette. verdien av boligen har vært høyere før - ser ikke ut i dag).

Utover dette har han ca 500.000 i forbruksgjeld. Ser ikke for meg at han har noe særlig eiendeler av verdi inne i huset da alt er veldig slitt.

Han sier han har en livsforsikring kr 1000000 via arbeidsgiver som går til hans arvinger ved dødsfall.

spørsmålet er hva gjør æ dersom han faller fra? vil ikke sitte igjen med gjeld :( 

går det an å frasi seg arven slik at huset og gjelden ikke går til meg, men at jeg får forsikringssummen?

NB: jeg er hans eneste barn og arving. han er alene utenom meg i livet.

Anonymkode: 43bbe...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke velge ut deler av arven du vil ha. Det er alt eller ingenting. Du får innsyn via skifteretten etter at han har gått bort og da kan du ta et informert valg om hva du vil gjøre.

Anonymkode: ebaa9...f38

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Du må velge offentlig skifte. 

Anonymkode: d1eb5...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha spandert på meg en time med en advokat her. Det jeg finner på nett er at livsforsikring i utgangspunktet ikke inngår i boet. Men forsikringsavtalen må være skrevet slik at den begunstiger en spesiell. 

Anonymkode: 7bb09...3a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Offentlig skifte, og så kan du velge om du vil ta imot arven eller ikke når du vet hva det innebærer. 

Anonymkode: 50563...9fb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frasa meg arven fra min onkel (han var uten livsarvinger) av samme grunn. Slitt, gammelt hus og mer gjeld enn verdier. 

Fikk jo med meg alt av affeksjon uansett (bøker, fotografier), og han ga selv bort noen verdisaker som sølvtøy og arvegods til meg og en venn av han før han døde. 

Var forresten i dialog med banken som hadde pant i huset og fikk lov til å velge fritt hva jeg skulle ta derifra. Det eneste jeg ikke fikk lov til å ta var det som var boltret fast + bilen. 

Anonymkode: 15041...3a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er mulig å få forsikringssummen uten å måtte ta på seg arven. Anbefaler også en time hos advokat for dette faktisk, bare sørg for at du har all info skrevet ned oversiktlig før du kommer til timen, sånn at du får mest mulig tid til å få svar og info, i stedet for tid brukt på å lete etter infoen (jeg gjorde den feilen, hadde en bunke med papirer og betalte for en time hvor jeg nesten bare satt og bladde etter infoen han spurte om) 

Anonymkode: 65926...d40

• Liker 4
Skrevet

Arv er avdødes netto formue, så hvis gjelden er større enn verdiene, så arver man ikke, og da kan det være best å forholde seg passiv. Det vil si at man verken tar på seg ansvaret for avdødes forpliktelser, som er vilkåret for privat skifte, eller krever offentlig skifte, for hvis man krever offentlig skifte, så risikerer man å måtte betale for omkostningene, som ofte er på 100 000 kroner eller mer

Hvis arvingene forholder seg passive, så kan kreditorene kreve offentlig skifte. Pantekreditorer kan dessuten kreve tvangssalg av eiendeler som de har pant i

Forsikringsbeløpet går noen ganger direkte til de pårørende. Andre ganger går det inn i dødsboet. Man kan kontakte forsikringsselskapet (når avdøde har gått bort) og spørre hvordan det forholder seg i det konkrete tilfellet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar!

Jeg står ikke som begunstiget ved navn i forsikringen, men summen går til hans arvinger. Jeg er hans eneste barn og arving.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

takk for svar!

Jeg står ikke som begunstiget ved navn i forsikringen, men summen går til hans arvinger. Jeg er hans eneste barn og arving.

Hør med en advokat så du er helt sikker på at du ikke ender opp med masse gjeld 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

takk for svar!

Min manns far gikk bort, og han tok offentlig skifte på arv.

Da settes annonse ut hvor eventuelle kreditorer har en frist på seg til å melde krav.

Er kravene over gjenværende verdi rammes ikke pårørende. 

Om det er penger igjen etter dette får du det. Tar ikke voldsomt lang tid, og det ordnes av seg selv i den prosessen. 

Velger du offentlig skifte arver du ikke gjeld, kun det som eventuelt er igjen. 

Forsikring eller ikke går inn der, du kan ikke arve gjeld du ikke har signert på selv. 

Anonymkode: d6366...6ed

AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 29.5.2021 den 12.28):

Arv er avdødes netto formue, så hvis gjelden er større enn verdiene, så arver man ikke, og da kan det være best å forholde seg passiv. Det vil si at man verken tar på seg ansvaret for avdødes forpliktelser, som er vilkåret for privat skifte, eller krever offentlig skifte, for hvis man krever offentlig skifte, så risikerer man å måtte betale for omkostningene, som ofte er på 100 000 kroner eller mer

Hvis arvingene forholder seg passive, så kan kreditorene kreve offentlig skifte. Pantekreditorer kan dessuten kreve tvangssalg av eiendeler som de har pant i

Forsikringsbeløpet går noen ganger direkte til de pårørende. Andre ganger går det inn i dødsboet. Man kan kontakte forsikringsselskapet (når avdøde har gått bort) og spørre hvordan det forholder seg i det konkrete tilfellet

Er du sikker?

Vi tok offentlig skifte da det var stor usikkerhet om verdier - men garantert endel gjeld, dig helt uvisst for oss hvor mye.

Enden på visa var at arven ble 50.000 kr eller noe sånt, ikke noen kostnad av det offentlige skiftet? 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du sikker?

Vi tok offentlig skifte da det var stor usikkerhet om verdier - men garantert endel gjeld, dig helt uvisst for oss hvor mye.

Enden på visa var at arven ble 50.000 kr eller noe sånt, ikke noen kostnad av det offentlige skiftet? 

Akkurat nok til å betale for begravelsen?  Hvordan ordner folk det om det ikke er penger i boet egentlig?  Jeg slet litt selv da mannen døde og vi ikke hadde så mye på konto da, men det er jo både uforutsett og veldig dyrt.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min manns far gikk bort, og han tok offentlig skifte på arv.

Da settes annonse ut hvor eventuelle kreditorer har en frist på seg til å melde krav.

Er kravene over gjenværende verdi rammes ikke pårørende. 

Om det er penger igjen etter dette får du det. Tar ikke voldsomt lang tid, og det ordnes av seg selv i den prosessen. 

Velger du offentlig skifte arver du ikke gjeld, kun det som eventuelt er igjen. 

Forsikring eller ikke går inn der, du kan ikke arve gjeld du ikke har signert på selv. 

Jo, gjeld kan man arve. 

1704179440_Screenshot_20210601-200152_SamsungInternet.thumb.jpg.a51b0d79917c7f54e233f56b9ff4f3e8.jpg

Anonymkode: 885bc...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Om du er arving kan du velge mellom om du vil ta over formue og gjeld, eller ingenting. Hvis gjelden er større enn verdien av formuen (feks hus+bil) så bare sier du nei til å arve og banken(e) arver isteden så de må selge. Du får normalt lov å hente ut småting med affeksjonsverdi som banken ikke gidder å ta bryet med å selge. Kontakt advokat.

Anonymkode: e8e9a...56c

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er du sikker?

Det er ikke gratis med offentlig skifte. Det påløper rettsgebyr til staten, som er på kr 10 791, og advokaten som retten oppnevner til å gjøre jobben, skal ha betaling. På salæret til advokaten påløper det merverdiavgift på 25 %. Kostnadene trekkes av midlene til den som er død, og dermed reduseres det som blir igjen til arvingene. Ergo er det arvingene som betaler. 

Skrevet

Jeg ville bedt om et offentlig skifte, der skifteretten tar hånd om alt, og da skal du vist slippe å arve gjelden. Det har jeg fått med me iallefall

Skrevet

Du trenger ikke advokat. Du trenger bare offentlig skifte. En advokat kan ikke gjøre noe fra eller til og vil bare be om offentlig skifte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (24 minutter siden):

Du trenger ikke advokat. Du trenger bare offentlig skifte. En advokat kan ikke gjøre noe fra eller til og vil bare be om offentlig skifte...

Men blir livsforsikringen holdt utenom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men blir livsforsikringen holdt utenom?

Det kan du spørre forsikringen om. 

Hvis det er lite midler i boet ville jeg ikke krevd offentlig skfite. Offentlig er dyrt og du kan arve gjeld. Det du kan gjøre gratis er å frasi hele boet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...