AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #1 Skrevet 29. mai 2021 Så lenge det ikke er snakk om arbeid som haster tenker jeg det er naturlig at den som går på skiftet tar seg av arbeidsoppgaven som dukker opp i vaktskiftet. Hvis det hadde vært noe som hadde hastet ville man jo ha blitt, men da burde man (selv om det ofte ikke gjøres) skrive overtid. Hva mener dere andre? Jeg er litt lei av å bli utnyttet når det er 1 minutt til vakten slutter, og jeg må sette i gang med stell og målinger til morgenen fordi alarmen har ringt. Ikke er det min pasient heller, men jeg får oppgaven overlevert fra den ansvarlige. Anonymkode: aa1b0...f55 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Det er ikke ok. Si at nå går du hjem. Krangler den ansvarlige på det - så går det jo fort et minutt, og du sier ha det bra! Anonymkode: 3bb03...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Da sier du at, selvsagt kan du ta det - men da skriver du også timer. Eller: Beklager, jeg har planer etter jobb i dag, har ikke tid til å jobbe gratis.. Anonymkode: c7af1...d7f 3
Laraa Skrevet 29. mai 2021 #4 Skrevet 29. mai 2021 Kjenner til det fra barnehage. Det største stresset var 14.00 ( da de på tidligvakt sluttet) fordi det da var oppvask, skifte klær og de første barna ble hentet. Regelen var at hvis jeg hadde 14.00 vakt kunne jeg gå ca 14.45. Fikk beskjed om at det ikke var forsvarlig for sikkerheten å gå før når det var så stort trøkk. Kan ikke huske at jeg ble kompensert verken med lønn eller avspasering heller. Det ble bare forventet I en annen jobb, jobbet jeg tre timer ekstra hver dag i en månede pga kollega var sykemeldt. Det dukket ikke opp lønnslipp. Da jeg snakket med sjefen lovet hun å få det med på neste lønning. Da det ikke skjedde, nektet hun for at jeg hadde jobbet ekstra i det hele tatt. Penger tapt Jeg var ung og veldig usikker på meg selv. Det jeg hadde gjort i dag: gått til fagforening eller tillitsvalgt på jobben. Jeg hadde tatt det opp med kollegaer jeg stoler på og spurt om råd på hvordan jeg skal takle det. Det høres ut som du jobber på sykehjem og dessverre har jeg hørt mye rart om arbeidsmiljø på sykehjem. Stress, underbemanning, utnytting av de som ikke tør si nei og ikke ønsker å bli upopulær..Det sies at kommunale jobber er trygge , forutsigbarecog rettferdige, men min egen erfaring er at det absolutt ikke alltid stemmer
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Skrevet 29. mai 2021 Laraa skrev (2 timer siden): Kjenner til det fra barnehage. Det største stresset var 14.00 ( da de på tidligvakt sluttet) fordi det da var oppvask, skifte klær og de første barna ble hentet. Regelen var at hvis jeg hadde 14.00 vakt kunne jeg gå ca 14.45. Fikk beskjed om at det ikke var forsvarlig for sikkerheten å gå før når det var så stort trøkk. Kan ikke huske at jeg ble kompensert verken med lønn eller avspasering heller. Det ble bare forventet I en annen jobb, jobbet jeg tre timer ekstra hver dag i en månede pga kollega var sykemeldt. Det dukket ikke opp lønnslipp. Da jeg snakket med sjefen lovet hun å få det med på neste lønning. Da det ikke skjedde, nektet hun for at jeg hadde jobbet ekstra i det hele tatt. Penger tapt Jeg var ung og veldig usikker på meg selv. Det jeg hadde gjort i dag: gått til fagforening eller tillitsvalgt på jobben. Jeg hadde tatt det opp med kollegaer jeg stoler på og spurt om råd på hvordan jeg skal takle det. Det høres ut som du jobber på sykehjem og dessverre har jeg hørt mye rart om arbeidsmiljø på sykehjem. Stress, underbemanning, utnytting av de som ikke tør si nei og ikke ønsker å bli upopulær..Det sies at kommunale jobber er trygge , forutsigbarecog rettferdige, men min egen erfaring er at det absolutt ikke alltid stemmer Ofte blir det forventet ja, men da må man selv dokumentere timer hvis det ikke finnes et system for det. Hos oss dokumenteres timer, og det er ikke spørsmål om man faktisk har jobbet eller ikke. Så når dokumentasjonen er på plass, så må man stå på krava. 45 min ekstra hver dag blir faktisk en del timer etter hvert, og tre timer ekstra hver dag blir hvert fall mange timer. Anonymkode: 7f6e5...d2b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Tusen takk for gode svar. Jeg setter veldig stor pris på det. Jeg er helt enig med dere som sagt, men det er veldig vanskelig å stå der som en stusselig student å si ifra. Som regel er pasientene veldig forståelsesfulle, og sier at de kan vente til de som kommer på hvis det ikke er noe som haster. Da er jeg veldig tydelig på at de må ringe på om 5-10 minutter og gi beskjed om hva det nå enn er. Hvis de er kognitivt svekket så må jeg jo bare gjøre det der og da, samt hvis det ikke er noe som kan vente. Hvis jeg ringer på pasientklokken for å få noen til å ta over så blir den bare ignorert. Jeg tør ikke å skrive overtid fordi jeg er student og det ikke er et reellt behov for at jeg er der over tiden. Ikke når alle dagvaktene drikker kaffen sin og snakker om alt og ingenting etter rapporten er ferdig. Jeg kan ikke si noe på jobb, så takk for at jeg kan snakke litt ut om det her. Jeg tør ikke å si noe til lederne heller da de er lite mottakelige for tilbakemeldinger, og det er lite gehør når en stusselig student dukker opp. Anonymkode: aa1b0...f55 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Med mindre det er noe akutt så tar neste vakt over. Si at du skal rekke en buss, at du må levere bilen hjemme, at noen ventet på deg utenfor eller noE sånt som gjør det tydelig at vakten din er over og du har nye planer. Anonymkode: 2966a...ad6 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Skriv overtid!! Det er eneste måten å få slutt på desse 5-10-15 min en ofte må gå over for å ta de oppgavene som kommer i vaktskiftet. Anonymkode: 187d1...59a 1
Knoot Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skriv overtid!! Det er eneste måten å få slutt på desse 5-10-15 min en ofte må gå over for å ta de oppgavene som kommer i vaktskiftet. Anonymkode: 187d1...59a I helsevesenet får ikke hjemmesykepleien gå hjem før akkurat klokken 22:00 fordi man har vakttelefonen, selv om det kommer nattevakter. Det de ikke forstår er at dersom hjemmesykepleien må bli igjen og jobbe utover 22:00 blir det heftig med overtid selv om en nattevakt kan ta over vakttelefonen fra 21:50. Dessuten tar det omtrent 10 minutter å skifte til private klær, så ofte er man ikke utenfor døren før klokken 22:10, og hvis man skulle tatt seg betalt for det hver dag hadde det kostet kommunen enormt over ett år med mange ansatte. Det finnes regler, og det finnes idiotiske regler. Det er som du sier, ikke før det koster så tenker man at denne regelen er klin kokos. Endret 30. mai 2021 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Knoot skrev (2 timer siden): I helsevesenet får ikke hjemmesykepleien gå hjem før akkurat klokken 22:00 fordi man har vakttelefonen, selv om det kommer nattevakter. Det de ikke forstår er at dersom hjemmesykepleien må bli igjen og jobbe utover 22:00 blir det heftig med overtid selv om en nattevakt kan ta over vakttelefonen fra 21:50. Dessuten tar det omtrent 10 minutter å skifte til private klær, så ofte er man ikke utenfor døren før klokken 22:10, og hvis man skulle tatt seg betalt for det hver dag hadde det kostet kommunen enormt over ett år med mange ansatte. Det finnes regler, og det finnes idiotiske regler. Det er som du sier, ikke før det koster så tenker man at denne regelen er klin kokos. Vil først si at jeg er helt enig i at man ikke skal stå over uten å få betalt for det. Men stiller spørsmål ved innlegget ditt. Forventer du å få betalt for å skifte til private klær? Anonymkode: 93d58...fd0
Knoot Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil først si at jeg er helt enig i at man ikke skal stå over uten å få betalt for det. Men stiller spørsmål ved innlegget ditt. Forventer du å få betalt for å skifte til private klær? Anonymkode: 93d58...fd0 Ved nærmere ettertanke nei skal egentlig ikke det. Du har helt rett i det du sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå