Gå til innhold

Gikk opp 23 kg i svangerskapet, 10 dager etter fødsel og bare ned 9

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste litt usunt og koste meg litt i graviditeten, men ikke så jeg skal ha lagt på meg 14 kg. Er helt fortvilet.. var allerede litt overvektig og har en stor jobb foran meg med slanking, men nå må jeg først kvitte meg med 14 kg fra svangerskapet😔 kan det være at jeg går ned mer? Kan det slippe de neste dagene/ukene eller er det sikkert satt? 

Anonymkode: 90327...198

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

23 eller 24?

Anonymkode: b6dcb...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 19, 10 forsvant umiddelbart, og resten sitter som støpt. Fikk også en ekstremt ubehagelig intens sultfølelse de første månedene. Nå har sulten heldigvis gitt seg, men kiloene er der. Så her holdt ikke amming og hverdagsmosjon, jeg må nok til med hardere tiltak. Så for meg slapp det ikke "av seg selv".

Anonymkode: 3b517...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meningen at man skal gå ned alt med en gang. Jeg vil si du allerede har gått ned veldig mye. Med andremann gikk jeg opp 12 kg, og det tok flere måneder før de forsvant. Gi det iallefall 6 mnd 😊

Anonymkode: 3c631...d29

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp ca 20 kg i mitt første og ca 25 kg i mitt andre svangerskap. Fikk mye «kjeft» fra lege og jordmor. Fikk beskjed om å kutte ut frukt pga at det inneholdt sukker😅 spiste ikke spesielt usunt og var i god form bortsett fra den siste mnd, ffikk da litt bekkenløsning. 
Alle de ekstra kg var borte innen 3 mnd. 
Når man fullammer forbrenner man 500 kalorier ekstra i døgnet. 
Ikke fokuser på de siste 13 kg, nyt babyen din. Trill turer og spis normalt så vil disse kg renne av. Og om de ikke gjør det, så kommer det ei tid der du kan fokusere på din egen kropp, men nå må du kose deg med babyen. 😊

Anonymkode: 91163...1c7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig trist at du skal bruke så mye energi og være så fortvilet over ekstra svangerskapskilo når du faktisk akkurat har født. 

Spis sunt (og nok - du ammer!) og kos deg med baby. Amming og trilleturer tærer på ekstrakilo. Det er naturstridig å se ut som fotballfrue gjorde etter sine fødsler. 

Anonymkode: f2077...94d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er skikkelig trist at du skal bruke så mye energi og være så fortvilet over ekstra svangerskapskilo når du faktisk akkurat har født. 

Spis sunt (og nok - du ammer!) og kos deg med baby. Amming og trilleturer tærer på ekstrakilo. Det er naturstridig å se ut som fotballfrue gjorde etter sine fødsler. 

Enig. 

Anonymkode: 00849...722

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ikke forvente at resten renner av. Jeg måtte virkelig være svært bevisst for å gå ned de siste 7, og flere jeg kjenner opplevde det samme.

Så supert at kiloene renner av flere som ammer, men det er også mange som det overhodet ikke stemmer for.

Ser mange sier du skal nyte baby og ikke tenke på dette, der er jeg ikke enig. Du skal så klart nyte baby, men baby fører også fort med seg besøk med ekstra godsaker,  kafeturer og lettvinte løsninger fordi du er sliten. Så nyt baby, men vær absolutt bevisst på hva du spiser! Mange for enorm apetitt av å amme, og er du ikke bevisst så kan du tom risikerer å gå opp mer.

Anonymkode: bca13...b0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet bare 7 kg med fødselen, og det tok et par måneder før jeg begynte å gå ned noe mer, så 9 kg etter 10 dager er jo mye. Jeg fullammet og ammet mye, men måtte allikevel jobbe for å gå ned i vekt. Lang trilletur hver dag og passe på hva jeg spiste. Dessverre lagrer kroppen lettere fett når man er gravid, så for mange av oss blir det en jobb i etterkant. Nå var jeg normalvektig i utgangspunktet og fortsatt normalvektig (dog i øvre sjiktet) etter fødselen, så jeg stresset ikke noe med vektnedgangen de første par månedene. Etter det gikk jeg som sagt lange trilleturer og passet på matinntaket. Trilletur har jo mange andre fordeler, så det hadde jeg gjort uansett. Det å passe på matinntaket er jo litt kjipt, men ikke noe som tar ekstra tid, så sånn tidsmessig og praktisk er det ikke vanskelig å få til.

Anonymkode: 2cf89...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Det er gått 10 dager siden fødselen. Du må gi det mer tid. 

Anonymkode: 76418...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 25 kg under graviditeten. Hadde litt ekstra kilo fra før. Da veide jeg 80kg og endte på 105kg rett før fødsel. 
Raste ned 10 kg ila første 4-5 mnd. Pga amming, hadde en del vann i kroppen. 

Men de siste 15 kg satt fast en god stund. Jeg begynte å trene en del. Gikk mye turer og startet på jobb igjen. Nå er det 4 år siden fødsel og nå veier jeg 85kg De ekstra 5 kiloene er vanskelig å bli kvitt. Har bare godtatt det. Er i veldig god form og er aktiv hver dag. 

Skal jeg bli slankere må jeg sikkert sulte meg 😂det orker jeg ikke. Godtar kroppen min slik den er 💪 mammakroppen er deilig og vi skal ha litt ekstra, det er sexy 😀

Anonymkode: 2c347...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, du skal ikke forvente at resten renner av. Jeg måtte virkelig være svært bevisst for å gå ned de siste 7, og flere jeg kjenner opplevde det samme.

Så supert at kiloene renner av flere som ammer, men det er også mange som det overhodet ikke stemmer for.

Ser mange sier du skal nyte baby og ikke tenke på dette, der er jeg ikke enig. Du skal så klart nyte baby, men baby fører også fort med seg besøk med ekstra godsaker,  kafeturer og lettvinte løsninger fordi du er sliten. Så nyt baby, men vær absolutt bevisst på hva du spiser! Mange for enorm apetitt av å amme, og er du ikke bevisst så kan du tom risikerer å gå opp mer.

Anonymkode: bca13...b0e

Du la ikke merke til at jeg også skrev "spis sunt“..? Å nyte babytiden er da ikke ensbetydende med å lange innpå med kaker og snop. Å slanke seg i spedbarnsperioden er jeg direkte motstander av. Man trenger faktisk ekstra næring som ammende. Spiser man sunt og beveger seg går vektnedgangen av seg selv, og det tar den tiden det tar. Og sitter noen få gjenstridige kilo igjen uansett, så er det ingen som dauer av dét. Man kan ikke regne med å beholde kroppen man hadde som ung og barnløs resten av livet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du gikk opp 23 kg i svangerskapet og ønsker å gå ned til samme vekt som du hadde før svangerskap så må du nok regne med å svanke deg ihvertfall 11 kg på egenhånd. Regnes at man går opp ca 12 kg i svangerskapet som man vanligvis går ned igjen kort tid etter svangerskapet. Så her har du nok kost deg litt for mye i svangerskapet.

Anonymkode: f98fa...15f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble så sulten av å amme at jeg spiste alt jeg kom over. Var dessuten for sliten til å planlegge både handling og næringsinnhold. Er tre år siden fødsel, og jeg veier fremdeles 15 kilo mer enn før graviditeten. Og ikke nok med det, jeg gikk opp halvparten av dem mens jeg ammet. Så de fem hundre kaloriene kan folk få gratis av megm

Anonymkode: 24e49...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde akkurat samme tall som deg både på antall kg opp i graviditeten og 9 kg ned etterpå. 

Har absolutt ikke stresset med det, slanking var det siste jeg tenkte på med våkennetter og amming dagen lang.

Er 8 mnd siden fødsel og jeg mangler 8 til startvekt. (Har gått ned 3 kg siste måneden nå etter jeg begynte på jobb igjen og trappet mye på ammingen uten å legge inn noe Innsats). Håper å være på startvekt til baby er 1 år😊

Anonymkode: 9fb8a...ec6

Skrevet

Vekt av baby, livmor, fostervann, ekstra blod etc er ca 10kg, så det er naturlig at man har gått ned det ca 2 uker etter fødselen. Alt utover det vil ta tid. Men ikke stress, man skal ikke gå for fort ned i vekt om man ammer. Tenk på at det tok mange måneder for kroppen å endre seg så mye som den gjorde under graviditet, gi den tilsvarende tid på å komme seg igjen. Det blir masse trilleturer og bæring på baby, sålenge du spiser nok og sunt så vil du nok få kiloene av igjen. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg gikk opp 30 (!) gikk ned 10 først som deg, og de 10 forsvant resten av det første året. Har 10 igjen, men det er jeg glad for, jeg så ut som et beinrangel og var undervektig med ekstrem forbrenning da jeg ble gravid. Derfor den enorme fråtsingen. Men jeg visste ikke at forbrenningen bremset helt da jeg ble gravid, så jeg kunne sikkert spist litt mindre :P jaja, fornøyd nå uansett, alt går seg nok til for deg også! Bare vær tålmodig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også opp 25 kg, mistet de første 10 i løpet av en uke. Etter et år var jeg tilbake i den vekten jeg hadde før. Jeg spiste MYE da jeg ammet, hadde et stort barn og merket det på melkeproduksjonen hvis jeg ikke spiste nok. Men unngikk rent sukker og søtning og slikt. 

Med tanke på miljøgifter bør man være forsiktig med å slanke seg bevisst mens man ammer. Så den "jobben" du måtte ha med å gå ned kan du med god samvittighet utsette til babyen har begynt med fast føde.

Det er fryktelig mye fokus på vekt og kropp i dagens samfunn. Kos deg med baby du.

Anonymkode: 9f4ea...677

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...