Gå til innhold

Sunne kaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt det mottoet nåt det kommer til kaker at skal det først være kakefest, så skal man ikke telle kalorier. 

20 år og 20 kg senere innser jeg at jeg kanskje burde se på sunnere kakeløsninger likevel😅 

Har bare ikke turt å prøve meg på noen oppskrifter enda. Er jo så god på alle de kakene jeg mestrer, så er redd for nedturen dersom jeg forsøker meg på feksmindre sukker eller smør.

Har snust litt på kakeoppskrifter som feks ostekake med mindre sukker og lettere rømme og kremfløte. Noen som vet om den funker? Og hva med kaker med sukkererstatninger? Smaker de rart?

Har smakt fedon sin sjokoladekake uten mel og den fungerte greit synes jeg (med masse iskrem til🥳😆)

Ønsker alle tips og andres erfaringer😊

Anonymkode: 5387d...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier lage en kjempegod bløtkake funnet på diabetes.no

6 stk. egg
150 g Sukrin
150 g hvetemel
1 ts bakepulver

Lages som vanlig sukkerbrød, pyntes med krem og bær.

Det er ikke lurt å redusere mengde sukker og smør da det gjerne gjør kaken tørr. Sukker kan stort sett erstattes med vanlig sukrin, og den bløtkaken jeg lager smaker ikke annerledes enn bløtkake med sukker. Hadde du fått den servert hadde du nok ikke merket det😸

Anonymkode: 01e93...cb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er dessverre at det handler om mengdene man har i seg. Kake og sunt er to ord som ikke hører hjemme i samme setning, og man kan aldri spise store mengder med kaker uansett. Å spise et kakestykke en gang i uka er ikke det som er  utslagsgivende: det er det totale kaloriinntaket som teller. 

Anonymkode: 73d99...d26

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må du spise kake? Å spise masse iskrem til kake gjør den ikke sunn. Du kan spise mindre og spise usunt. Å lage sunne kaker er å lyve til seg selv, det gjør at du spiser mer kalorier og blir ikke kvitt vekt. Du kan spise usunn kake og tell kaloriene. Så spiser du mindre resten av dagen for å gjøre opp for kaloriene. 

Anonymkode: 75278...8ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på en sunn og enkel kake: 

6 dl vann

40g luft 

13 stk fryste isbiter 

Du smulder opp 40g luft i lunket vann. Deretter hiver du opp i 13stk fryste isbiter og lar det heve i dobbel størrelse. 

Skru på ovnen i mens på 200 grader varmluft. Legg kaken inn i 40-50 minutter til kaken har blitt gjort om til damp. 

La den hvile i en kvarter og server med en gaffel ❤️

Eller så kan du bare spise en liten porsjon av den kaken du liker! ;) 

Endret av Kenelz
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (4 minutter siden):

Oppskrift på en sunn og enkel kake: 

6 dl vann

40g luft 

13 stk fryste isbiter 

Du smulder opp 40g luft i lunket vann. Deretter hiver du opp i 13stk fryste isbiter og lar det heve i dobbel størrelse. 

Skru på ovnen i mens på 200 grader varmluft. Legg kaken inn i 40-50 minutter til kaken har blitt gjort om til damp. 

La den hvile i en kvarter og server med en gaffel ❤️

Eller så kan du bare spise en liten porsjon av den kaken du liker! ;) 

😂😂😂🙌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil heller anbefale deg å tenke gjennom hvorfor du spiser kake. Hvilke forventninger har du når du skal spise kake? Hva gjør at du føler deg tilfredsstilt når du har spist kake? Prøv å finne ut av dette og se om du kan "oversette" det til noe annet enn kake. 

Anonymkode: 750f4...c86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min erfaring er dessverre at det handler om mengdene man har i seg. Kake og sunt er to ord som ikke hører hjemme i samme setning, og man kan aldri spise store mengder med kaker uansett. Å spise et kakestykke en gang i uka er ikke det som er  utslagsgivende: det er det totale kaloriinntaket som teller. 

Anonymkode: 73d99...d26

Skulle akkurat til å skrive det samme. Jeg tenker heller at man kan spise det kakestykket og heller spise sunt ellers om man ønsker å passe vekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke akkurat kake, men bananpannekaker er godt og sunt hvis får lyst på noe søtt.

Består av egg, havregryn og pannekaker

Anonymkode: 67e1f...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å finn en god oppskrift på raw sjokoladekake(vegansk). Er sunt og godt:)

Anonymkode: 7304e...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...