Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ultralyd uke 5+1 pga sterke smerter. De så en sekk men ikke noe tegn til liv. Pga de var bekymret for exu ble jeg operert og de fant ei cyste på eggleder, den var spruket og grunnen til smertene. Heldigvis kan man vel si. Og det ble foretatt en utskrapning.

Men! Det plager meg i ettertid og jeg kan ikke for det, men jeg er redd det var for tidlig å se noe. Tenk om det faktisk var håp. 

Jeg har lest om det, og det hender tydeligvis at det ikke er noe å se i uke 5, men så var det noe der i uke 7 allikevel. 

Jeg vet jo det at det ikke er bra for noe å tenke sånn, men jeg greier ikke å la være. 

Er det noen der ute med erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på UL i uke 5+4, men de så bare en plommesekk (?) da. Ikke noe embryo. Tilbake 6+5 og da var det en liten spire der. 

Tror du ikke at fagpersonellet ville unngått utskaping om det var et håp for at alt var ok? 

Anonymkode: d6090...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på ultralyd i uke 5+ et eller annet. Hos meg så de kun fostersekk da. I uke 8 så vi fosteret. Skjønner at tankene er vonde å gå å bære på. Men jeg ville ha prøvd å tenke at de ville ha gjort annerledes hvis de trodde det var noe mulighet for at det kunne blitt noe mer. Du kan evt be om samtale ang opplevelsen din, det kan være godt å få luftet tankene med fagpersoner.

Anonymkode: d84aa...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du ca. hvilken dag du hadde eggløsning på?

Ifølge FHI står følgende:

Hjertets utvikling er svært kompleks, men allerede 22 dager etter befruktningen slår embryoets hjerte sine første slag.

Slik jeg forstår det er det altså 5+1 for de som har 28 dagers syklus (med EL på sykludag 14).

Da jeg skulle på tidlig ultralyd anbefalte jordmora meg å gå 6+3 (eller senere) for da kunne hun "for sikkert" se at det ligger på rett plass og se et hjerte som slår.

Anonymkode: 70b7f...359

• Liker 1
Skrevet

Takk, for svar! Ja, jeg vet at jeg burde stole på fagpersonell. Jeg har bare lest så mye om det dere forteller. Skal inn til kontroll til uka så får jeg snakke med de da. Tusen takk for at dere deler erfaringer med meg 😊 

Ja, jeg vet når eggløsning var pga temping. Så er ganske sikker på ca hvor langt jeg var på vei. 

AnonymBruker
Skrevet
MissB skrev (1 time siden):

Takk, for svar! Ja, jeg vet at jeg burde stole på fagpersonell. Jeg har bare lest så mye om det dere forteller. Skal inn til kontroll til uka så får jeg snakke med de da. Tusen takk for at dere deler erfaringer med meg 😊 

Ja, jeg vet når eggløsning var pga temping. Så er ganske sikker på ca hvor langt jeg var på vei. 

Ja, skjønner. Man regner jo graviditet ut fra første dag i siste menstruasjon, så jeg er 8+5 i dag - men jeg hadde eggløsning på syklusdag 17, så vet jeg egentlig er 8+2... Så venter på at jeg skal bli korrigert ved en UL :fnise:

Lykke til på kontroll. Håper det går bra med deg! Krysser fingrene for at du blir gravid asap... :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Exu opereres som laparascopi, dvs de har ikke vært innom livmora i det hele tatt. 

Anonymkode: 8a7e5...d06

AnonymBruker
Skrevet

5+1 kan man bare se plommesekken😬 for tidlig å se liv. De kan jo ikke si med sikkerhet så tidlig at du ikke var gravid i livmoren..... herregud

Anonymkode: 9332e...b85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Exu opereres som laparascopi, dvs de har ikke vært innom livmora i det hele tatt. 

Nå må du lese hva som står. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

5+1 kan man bare se plommesekken😬 for tidlig å se liv. De kan jo ikke si med sikkerhet så tidlig at du ikke var gravid i livmoren..... herregud

Anonymkode: 9332e...b85

Det er det jeg er redd for, håper jeg slipper dette igjen. I etterpå klokskapen skulle jeg nok aldri ha sagt ja til utskrapning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 22.47):

Ja, skjønner. Man regner jo graviditet ut fra første dag i siste menstruasjon, så jeg er 8+5 i dag - men jeg hadde eggløsning på syklusdag 17, så vet jeg egentlig er 8+2... Så venter på at jeg skal bli korrigert ved en UL :fnise:

Lykke til på kontroll. Håper det går bra med deg! Krysser fingrene for at du blir gravid asap... :hug:

Ja, så rart de er så bastante på utregningen sin. Det stemmer jo ikke at alle har eggløsning dag 14. 😅 

Men de korrigerer jo på ultralyd så det er jo bra 👍

Tusen takk! Og lykke til med din lille spire 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MissB skrev (På 31.5.2021 den 14.59):

Nå må du lese hva som står. 

Ja. Så hun burde jo klage på feilbehandling. Man gjør ikke utskrapning når man sjekker etter exu. Det er jo mulig de da har skrapt ut en begynnende graviditet helt unødig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...