Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2002 #1 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei plantene mine i kroken trenger lyyyys...Men..kan jeg erstatte ordentlig lys dette med en lampe av noe slag ? må det være spesialpære, eller ? dette er kanskje et dumt spørsmål .......... men? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 2. oktober 2002 #2 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei Det er et veldig lurt spørsmål fordi mange ikke vet hvor enkelt det kan gjøres å gi planter som er vant til mer lys enn det vi vanligvis tilbyr dem, litt ekstra input. I butikker med godt utvalg så finner man ofte en lyspære som heter noe med Flora, og de kan det være lurt å bytte ut med nå som det begynner å bli mørkt i landet. Og siden de er litt dyrere og du kanskje har lyst til å spare så setter du inn vanlige lyspærer når teppet løftes av igjen i mars-april. Det er vel lov til å henvise til kilder her, er det? Det er en stor artikkel om planter og lys i oktoberutgaven av Norsk Hagetidende. Kanskje den kan hjelpe deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2002 #3 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei Det er et veldig lurt spørsmål fordi mange ikke vet hvor enkelt det kan gjøres å gi planter som er vant til mer lys enn det vi vanligvis tilbyr dem, litt ekstra input. I butikker med godt utvalg så finner man ofte en lyspære som heter noe med Flora, og de kan det være lurt å bytte ut med nå som det begynner å bli mørkt i landet. Og siden de er litt dyrere og du kanskje har lyst til å spare så setter du inn vanlige lyspærer når teppet løftes av igjen i mars-april. Det er vel lov til å henvise til kilder her, er det? Det er en stor artikkel om planter og lys i oktoberutgaven av Norsk Hagetidende. Kanskje den kan hjelpe deg? takk:) jeg skal ta en titt på det := Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juli-79 Skrevet 2. oktober 2002 #4 Del Skrevet 2. oktober 2002 På Clas Ohlson får du kjøpt slike lamper som du kan putte i potten, så lyser de opp på planten, godt egnet vertfall for litt større planter. Sjekk ut katalogen deres du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linda-gjest Skrevet 13. oktober 2002 #5 Del Skrevet 13. oktober 2002 Planter trenger lys - og alt lys hjelper. Plantepærer er ofte fryktelig dyre. Så at C.O. var nevnt, deres pærer koster flere hundre kroner. Glødepærer avgir ikke rett lys - og for mye varme. Plantepærer har ofte et blått, ubehagelig lys. Løsningen er sparepærer. :D Disse gir massevis av lys som plantene elsker. Har selv en mørk krok. I den har jeg et bord der jeg sår frø, stiklinger etc. Dette fungerer utmerket - alt vokser og gror i rekordfart. Alt jeg har hengende over er en liten lampe med en 7 W sparepære i. Denne slår jeg på når jeg står opp og av når jeg legger meg. Blomsterbøker sier at en kun skal sette stiklinger om våren pga lysbehovet - med en sparepære kan en sette stiklinger når som helst. En kan og så frø, har nå flere paprika ogtomatplanter i vekst. (Plantet av gamle grønnsaker fra kjøleskapet for ca 2 uker siden). Alle andre lyskrevende planter vil også trives godt. En billig og enkel løsning. Synes du vanlige sparepærer ser skjemmende ut finnes det nå innebygde pærer som ser ut som vanlige glødepære. Disse er ofte litt dyrere. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå