AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har valgt å være hjemme med sønnen min på 14 mnd. Planen er å være hjemme til han fyller to år med mindre han viser interesse for å starte i bhg. tidligere. Jeg opplever ofte at jeg må forsvare valget mitt og at de fleste mener det er fint for barnet å begynne tidlig i bhg. Jeg tok valget mitt etter å ha lest en del om dette, og ut ifra hva jeg har lest er det direkte feil at det er bra å sende ettåringene bhg. Jeg har forresten full forståelse for å sende barna i bhg. for å få endene til å møtes økonomisk. Men, hvorfor er det slik at valget mitt møter motstand? Anonymkode: 36a22...d8d 25 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Jeg var valgt som deg, og opplever litt det samme som deg, men likevel litt delte meninger. Ser jo også på barnet hvor mye de forandrer seg fra ett til to år, og tenker nå som min nærmer seg to, at han hadde ikke vært klar for barnehage før. Mye forskning som sier at barn har det best hjemme med foreldrene (mor) de første 2-3 årene, og først etter det er de modne nok til å sosialiseres i den grad barnehage innebærer. Optimalt ville jeg jobbet deltid hele det første året i barnehage (fra fylte to og frem til tre år) Anonymkode: 8ed2d...dac 17 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 28. mai 2021 Spesielt dårlig er det ikke. Og det er nødvendig for de fleste. Ved å evt kritisere de som må så demonstrerer man en privilegert bortskjemthet som jeg spyr av. Hvorfor man søker forståelse og leter etter bekreftelse for hvert skritt man tar har i livet er meg helt fremmed.... Du vil alltid finne folk som er enig og uenig.. Men det er kanskje småbarnsforeldres tunge lodd; de er gørrkjedelige i noen år. Anonymkode: b174e...af8 68
Ginny Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Jeg vil anta du møter motstand fordi det er få som har råd til å være hjemme ekstra, men og fordi det for veldig mange er skikkelig godt å få være bare seg selv en stund. Det er litt tabu å si at man faktisk nyter det å kunne drikke kaffen sin på jobb mens den fortsatt er varm, kunne gå på do i fred, og kunne bare gjøre jobben sin og snakke med andre voksne mennesker. Et annet aspekt med det er jo og at det i dagens samfunn ikke er så mange andre barn som er hjemme på dagtid. Jeg skulle være hjemme med min til han var 1,5, men så kom corona og stengte alle åpne barnehager. Og de få vi kjente på samme alder begynte i barnehagen hele gjengen. Det gikk et par måneder, hvor vi betalte for barnehageplassen som vi var nødt til å ha etterhvert og ikke tok sjansen på å få igjen, og så begynte ungen i barnehagen. Og stortrivdes! Vi var heldige, for vi kunne da forlenge permisjonen og gi korte dager og 4-dagers uke fram til ungen ble 2. Jeg har et sosialt barn som hadde veldig godt av andre barn. Hadde det vært åpne barnehager hadde vi nok klart oss, men å være helt alene hadde ikke blitt det samme. 16
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Jeg bryr meg fint lite om hva andre velger. For min sønn var det beste valget å starte i bhg når han var 1 år. Selv om jeg var super aktiv med åpne barnehager, lekeplasser, lekeland osv så var han rastløs. For min sønn var rutine med bhg, det å være rundt barn han ble kjent med og forholde seg til andre voksne noe han elsket. Han ble roligere og ønsket å gå i bhg. Jeg satt av én uke til tilvenning, men på dag 2 sov han i bhg omgitt av de andre barna, og på daf 3 var han der hele kjernetiden og storkoste seg.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Ginny skrev (6 minutter siden): Jeg vil anta du møter motstand fordi det er få som har råd til å være hjemme ekstra, men og fordi det for veldig mange er skikkelig godt å få være bare seg selv en stund. Det er litt tabu å si at man faktisk nyter det å kunne drikke kaffen sin på jobb mens den fortsatt er varm, kunne gå på do i fred, og kunne bare gjøre jobben sin og snakke med andre voksne mennesker. Et annet aspekt med det er jo og at det i dagens samfunn ikke er så mange andre barn som er hjemme på dagtid. Jeg skulle være hjemme med min til han var 1,5, men så kom corona og stengte alle åpne barnehager. Og de få vi kjente på samme alder begynte i barnehagen hele gjengen. Det gikk et par måneder, hvor vi betalte for barnehageplassen som vi var nødt til å ha etterhvert og ikke tok sjansen på å få igjen, og så begynte ungen i barnehagen. Og stortrivdes! Vi var heldige, for vi kunne da forlenge permisjonen og gi korte dager og 4-dagers uke fram til ungen ble 2. Jeg har et sosialt barn som hadde veldig godt av andre barn. Hadde det vært åpne barnehager hadde vi nok klart oss, men å være helt alene hadde ikke blitt det samme. Det er jo fordi man har alt for dyr bolig og for dyr levestil, det er de færreste som ikke har mulighet å ta et halvt å uten lønn om man planlegger det litt. De jeg kjenner som tar et halv år eller år ekstra hjemme er de med lavest lønn, for merkelig nok er det de som tjener mest som har dårligst råd når det kommer til ubetalt permisjon (men de har god råd når de skal kjøpe biler, hus, og kanskje hytte, klær, kafe og kaffebar og restaurantbesøk ett). Jeg kjenner mennesker som har hatt bryllup til 2-300 000, men som ikke hadde råd til å være hjemme et halvt år lenger med ungen. Det handler nesten alltid om prioriteringer. Med mindre man er enslig mor og far er ute av bildet, da er det nok stort sett nesten umulig. Anonymkode: 1d642...621 32 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Et barn trenger ikke å sosialiseres i særlig grad før det fyller to år. De som insisterer på at det et bra å sende en ettåring i barnehage, har sannsynligvis: Aldri jobbet på en småbarnsavdeling. Ikke råd til, eller tar seg ikke råd til å være hjemme. Kan ikke selv tenke seg å være hjemme én dag mer enn nødvendig, og da er det jo best å gi inntrykk av at Ola og alle andre barn på 10 måneder trenger å sosialiseres i barnehagen. Klart at barn under to år har det best hjemme, men det er ikke best for de som ønsker å tjene mest mulig penger, eller å ha en god karriere 😏 Anonymkode: 196c9...532 34 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Et barn trenger ikke å sosialiseres i særlig grad før det fyller to år. De som insisterer på at det et bra å sende en ettåring i barnehage, har sannsynligvis: Aldri jobbet på en småbarnsavdeling. Ikke råd til, eller tar seg ikke råd til å være hjemme. Kan ikke selv tenke seg å være hjemme én dag mer enn nødvendig, og da er det jo best å gi inntrykk av at Ola og alle andre barn på 10 måneder trenger å sosialiseres i barnehagen. Klart at barn under to år har det best hjemme, men det er ikke best for de som ønsker å tjene mest mulig penger, eller å ha en god karriere 😏 Anonymkode: 196c9...532 Jeg tror (kanskje et ord du burde lære deg) at barn har godt av å være i barnehagen mellom 1 og 2 så lenge miljøet er trygt med profesjonelle og omsorgsfulle ansatte. Og at det bare er tull at barn ikke bør sosialiseres før 2 år. Bedre å sitte hjemme foran tvn da eller? Man trenger selvsagt ikke å kjøre 8 timer hver dag i starten, men her får en se an barnet sitt. Og den siste kunne du spart deg for. Jeg kan si at klart har barna det best i barnehagen. Men det er ikke best for de som ikke har gjort en god nok innsats på å få en jobb de trives i og vil utvikle seg i, og så bruker barnet som unnskyldning for å ikke jobbe i småbarnsårene. Anonymkode: 51004...90a 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Et barn trenger ikke å sosialiseres i særlig grad før det fyller to år. De som insisterer på at det et bra å sende en ettåring i barnehage, har sannsynligvis: Aldri jobbet på en småbarnsavdeling. Ikke råd til, eller tar seg ikke råd til å være hjemme. Kan ikke selv tenke seg å være hjemme én dag mer enn nødvendig, og da er det jo best å gi inntrykk av at Ola og alle andre barn på 10 måneder trenger å sosialiseres i barnehagen. Klart at barn under to år har det best hjemme, men det er ikke best for de som ønsker å tjene mest mulig penger, eller å ha en god karriere 😏 Anonymkode: 196c9...532 Nå ble jeg nysgjerrig... Har du jobbet på småbarnsavdeling? Hvordan er det der? Anonymkode: 36a22...d8d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har valgt å være hjemme med sønnen min på 14 mnd. Planen er å være hjemme til han fyller to år med mindre han viser interesse for å starte i bhg. tidligere. Jeg opplever ofte at jeg må forsvare valget mitt og at de fleste mener det er fint for barnet å begynne tidlig i bhg. Jeg tok valget mitt etter å ha lest en del om dette, og ut ifra hva jeg har lest er det direkte feil at det er bra å sende ettåringene bhg. Jeg har forresten full forståelse for å sende barna i bhg. for å få endene til å møtes økonomisk. Men, hvorfor er det slik at valget mitt møter motstand? Anonymkode: 36a22...d8d Fordi det ikke er et så vanlig valg lenger, kanskje? Vi var også hjemme med yngste barnet til det var 2 år, jobbet deltid begge to. Hadde ikke råd med de eldste barna, dessverre. Jeg måtte også forsvare valget, særlig siden jeg er førskolelærer. Andre barnehageansatte skjønte det godt da. Anonymkode: 4729f...024 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Et barn trenger ikke å sosialiseres i særlig grad før det fyller to år. De som insisterer på at det et bra å sende en ettåring i barnehage, har sannsynligvis: Aldri jobbet på en småbarnsavdeling. Ikke råd til, eller tar seg ikke råd til å være hjemme. Kan ikke selv tenke seg å være hjemme én dag mer enn nødvendig, og da er det jo best å gi inntrykk av at Ola og alle andre barn på 10 måneder trenger å sosialiseres i barnehagen. Klart at barn under to år har det best hjemme, men det er ikke best for de som ønsker å tjene mest mulig penger, eller å ha en god karriere 😏 Anonymkode: 196c9...532 Eller som ikke har råd til å ta ubetalt permisjon😏 Anonymkode: 47d71...126 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå ble jeg nysgjerrig... Har du jobbet på småbarnsavdeling? Hvordan er det der? Anonymkode: 36a22...d8d Det vil du ikke vite. Jeg har jobbet med de minste i over 10år. Det er ikke en hemmelighet at barnehagene i Norge er heftig underfinansiert. Dette påvirker kvaliteten i alle ledd. Uansett hvor bra de ansatte på avdelingen er så er ikke tilbudet bra nok til å ivareta barnas emosjonelle, sosiale, følelsesmessige, fysiske og alle andre utviklinger dessverre. Anonymkode: bccff...914 31
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det ikke er et så vanlig valg lenger, kanskje? Vi var også hjemme med yngste barnet til det var 2 år, jobbet deltid begge to. Hadde ikke råd med de eldste barna, dessverre. Jeg måtte også forsvare valget, særlig siden jeg er førskolelærer. Andre barnehageansatte skjønte det godt da. Anonymkode: 4729f...024 Ikke så rart, vi vet jo hvordan det faktisk er i barnehagen. Jeg har også vært hjemme med mine barn til de ble nesten 2 år og får jeg flere skal de også bli hjemme. Uansett hva det koster meg. Jeg sender IKKE barnet mitt i barnehagen tidligere enn det, det er barnemishandling. Anonymkode: bccff...914 12 1
Pikaboo Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 (endret) Synes bare du er heldig som kan være hjemme med barnet så lenge jeg. Når det er sagt, skulle jeg gjerne det selv, men det får vi faktisk ikke til økonomisk. Lettere sagt enn gjort å få til å bare «ta seg råd til det» (som jeg har opplevd noen si) når hus, bil og alt skal betales ned på. Jeg har besteforeldre som kan hjelpe til noe, så mitt barn begynner ikke før det er ca halvannet år. Jeg mener å ha lest noen studier om at veldig små barn ikke forstår at mor og far kommer tilbake, og kan utvikle separasjonsangst. Får håpe det ikke gjelder veldig mange da det er vanlig å sende små barn i barnehagen. Som sagt hadde jeg vært lenger hjemme om vi hadde bedre råd. Småbarnstiden kommer tross alt aldri tilbake. Se på deg selv som heldig og drit i hva alle andre mener Endret 28. mai 2021 av Pikaboo 2
Cyndaquil Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 Når skal vi som sender 1 åringene i barnehagen sluttes å steines? for mange er det det å væte minimalistisk nok til å få økonomien til å gå rundt 1 år ulønnet. Alle svarer det i trådene og jeg er så sykt lei av det!!! det skal være plass i samfunnet til barn som ikke er planlagt og spart til 15 år i forveien. Små overaskelser må også være velkommen selcom det betyr barnehage etter 1 år. Nå vil de jo skrote kontantstøtten også slik ar det bli enda vanskeligere å få det til å gå rundt for foreldre som ønsker å vente litt eld barnehage eller får barn feil årstid. (Samtidig sier de få flere barn! Så gjør det lettere da tenker jeg...) Eldste startet i barnehagen 14 mnd gammel og yngste 12 mnd. Eldste storkoste seg fra andre dag. Alltid likt barnehagen og tilpasset seg med en gang. De barna i kullet hans som startere året etter, som 2år-2,5år, hadde det mye tøffere med tilpassingen (basert på mine observasjoner og samtaler med foreldrene) Så det kan gå begge veier 17
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 Jeg synes det er flott at du tok valget om å være hjemme med det verdifulle barnet ditt , fordi du viser at du har fått barn for å glede deg over de, vil bruke tid på de. Det varmer meg faktisk. Å få barn er fantastisk, en glede og barna vil ha det roligst og tryggest hjemme sammen med foreldrene de første årene. Ja, barna blir sosialisert, men det er også en stressbelastning for den lille kroppen. Jeg mener at hvis en ønsker barn, må man også legge ned tid, omsorg og kjærlighet i barnet. Fint å begynne i bhg, men ikke fulltid fra de er 6-24 mnd. kos dere ❤️ Anonymkode: f20a2...599 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det vil du ikke vite. Jeg har jobbet med de minste i over 10år. Det er ikke en hemmelighet at barnehagene i Norge er heftig underfinansiert. Dette påvirker kvaliteten i alle ledd. Uansett hvor bra de ansatte på avdelingen er så er ikke tilbudet bra nok til å ivareta barnas emosjonelle, sosiale, følelsesmessige, fysiske og alle andre utviklinger dessverre. Anonymkode: bccff...914 Det høres jo virkelig ikke bra ut... men dette kan det jo umulig være pratet nok om når det er så mange som mener det er lurt med tidlig barnehagestart Anonymkode: 36a22...d8d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det høres jo virkelig ikke bra ut... men dette kan det jo umulig være pratet nok om når det er så mange som mener det er lurt med tidlig barnehagestart Anonymkode: 36a22...d8d Jeg tror ikke så mange egentlig mener det er lurt, men jeg tror enkelte sier til seg selv og andre at det er positivt for barna fordi de selv ikke orker å gå hjemme mer, eller fordi de selv ikke gidder å lempe litt på livsstilen sin AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tror (kanskje et ord du burde lære deg) at barn har godt av å være i barnehagen mellom 1 og 2 så lenge miljøet er trygt med profesjonelle og omsorgsfulle ansatte. Og at det bare er tull at barn ikke bør sosialiseres før 2 år. Bedre å sitte hjemme foran tvn da eller? Man trenger selvsagt ikke å kjøre 8 timer hver dag i starten, men her får en se an barnet sitt. Og den siste kunne du spart deg for. Jeg kan si at klart har barna det best i barnehagen. Men det er ikke best for de som ikke har gjort en god nok innsats på å få en jobb de trives i og vil utvikle seg i, og så bruker barnet som unnskyldning for å ikke jobbe i småbarnsårene. Anonymkode: 51004...90a Er du så resurssvak at du tenker det er alternativet til å sende ungen i barnehage, så er det nok bedre med barnehage ja. Og kostskole etterhvert. Anonymkode: 1d642...621 16 1
Bokdamen Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes det er flott at du tok valget om å være hjemme med det verdifulle barnet ditt , fordi du viser at du har fått barn for å glede deg over de, vil bruke tid på de. Det varmer meg faktisk. Å få barn er fantastisk, en glede og barna vil ha det roligst og tryggest hjemme sammen med foreldrene de første årene. Ja, barna blir sosialisert, men det er også en stressbelastning for den lille kroppen. Jeg mener at hvis en ønsker barn, må man også legge ned tid, omsorg og kjærlighet i barnet. Fint å begynne i bhg, men ikke fulltid fra de er 6-24 mnd. kos dere ❤️ Anonymkode: f20a2...599 TS: jeg synes det er helt supert at du har tatt et valg som passer godt for din familie! Men må bare kommentere at jeg er så lei at alle diskusjoner rundt valg man gjør skal ende med kommentarer som den over. Kan ikke folk bare ta de valgene som passer for seg uten å føle sånn behov for å rakke ned på de som gjør noe annet? Dette gjelder begge veier. 15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det vil du ikke vite. Jeg har jobbet med de minste i over 10år. Det er ikke en hemmelighet at barnehagene i Norge er heftig underfinansiert. Dette påvirker kvaliteten i alle ledd. Uansett hvor bra de ansatte på avdelingen er så er ikke tilbudet bra nok til å ivareta barnas emosjonelle, sosiale, følelsesmessige, fysiske og alle andre utviklinger dessverre. Anonymkode: bccff...914 Nettopp! De fleste jeg kjenner som jobber med de minste er veldig tydelige på at barn under cirka to år ikke burde vært i barnehage. Men det kan de selvsagt ikke si høyt. De vet at mange leverer i barnehagen fordi de ikke har noe valg, og vil ikke legge byrder til foreldrenes blandete følelser ved barnehagestart. De gjør så godt de kan (❤️), men de vet at de aldri kan gi barna den samme tryggheten som de ville hatt hjemme. Når ungene begynner å kunne kommunisere sine behov ved hjelp av ord, har de større utbytte av barnehagen, og det er enklere for de ansatte å finne ut barnas behov. (Det kan jo ta laang tid å finne ut hva et barn vil/trenger når det ikke kan snakke, men de ansatte har sjelden tid nok til å finne det ut når de samtidig skal passe ørten andre barn, dekke bord, vaske spy, ringe foreldre, ta på vinterdresser, solkrem, skrive rapporter osv.) Men det beste for den norske økonomien er selvsagt at alle foreldre opplæres til å tenke at barna må i barnehagen for å sosialiseres... Anonymkode: 196c9...532 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå