Gå til innhold

Rart «sug» i kroppen som kommer å går

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år opplevd noe jeg ikke helt skjønner

kan plutselig uten grunn få ett merkelig «sug» i kroppen, akkurat som om kroppen snurrer eller det utenfor blir litt uklart i 5-10 sek

litt følelsen man har før man besvimer, bare uten å være dårlig eller faktisk besvime 

dette kan komme når som helst, hvis jeg snakker med noen, ser på tv osv. men veldig ofte om lyder av ulik frekvens møtes samtidig (typ.bakgrunnsstøy) 

noen som opplever det samme? Eller vet hva det er? Ganske unehagelig.. må liksom samle meg for å komme tilbake til normalen 

Anonymkode: 616d4...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som angst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (1 minutt siden):

Høres ut som angst.

Har tenkt det samme selv. Men hvorfor kommer det helt plutselig uten noe som jeg egentlig opplever som ubehagelig? Har hverken sosial angst eller er spesielt redd for andre ting

Skrevet

Angst er irrasjonell frykt. Angst kan trigges av ulike ting. For meg er det summen av flere småting, som til slutt bikker over til angst. Dagsform, stress, «slitasje» over tid, mange inntrykk, pms, uro i fjern/nær relasjon, for mye kaffe osv. du må nesten kartlegge din egen situasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (1 minutt siden):

Angst er irrasjonell frykt. Angst kan trigges av ulike ting. For meg er det summen av flere småting, som til slutt bikker over til angst. Dagsform, stress, «slitasje» over tid, mange inntrykk, pms, uro i fjern/nær relasjon, for mye kaffe osv. du må nesten kartlegge din egen situasjon.

Takk for svar! Får prøve å dykke litt dypere i dette

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanskje opplevd noe lignende?

Men jeg vet ikke om det er i hele kroppen, jeg legger mest merke til det i hodet. Føles som om jeg skal besvime, eller som om hodet skal til å sovne mens hjernen/sjelen/meget (??) fortsatt er våken. Også føles det på en måte som jeg holder på å miste synet, men samtidig ser jeg. Veldig vanskelig å forklare. 

Jeg har merka det mest når jeg går til jobb, og da er det kjempeekkelt, for jeg føler meg "skeiv" og er redd for å vingle ut i bilveien. Men det har også skjedd når jeg f.eks. bare sitter og leser noe på PC-en, jeg bare merker det nok ikke like godt som når jeg er ute og går. 

En av de første gangene det skjedde, gikk jeg å tenkte på noe jeg var kjempeirritert over. Så jeg tenkte kanskje at det var høyt blodtrykk, eller noe. For jeg kan føle noe lignende når jeg blir sint eller veldig opphissa. Men så har det skjedd mange ganger når jeg bare har gått der og tenkt på noe nøytralt også. 

Jeg har også tenkt at det kan være angst. Men jeg vet ikke hvordan det virker. Hos meg skjer det også bare plutselig, og uten at jeg har noe å være engstelig for. Det hender jeg får hjertebank også, men jeg tror kanskje jeg får det etterpå, fordi jeg er redd for å besvime? Jeg er ganske bekymra og engstelig av meg, så jeg har tenkt at det er litt rart at jeg ikke har angst eller psykiske problemer ellers. 

Eller kanskje det har med stress å gjøre? Jeg hadde hatt sånne "anfall" ofte i flere måneder, så hadde jeg tre uker ferie og da skjedde det bare én gang. Men så begynte jeg på jobb igjen, og da kom "anfallene" tilbake. 

For min del har det nesten gått over. Det var en periode for ca. 4-5 år siden det begynte, og da skjedde det nesten hver dag i en lang periode. De siste 2-3 årene har det skjedd bare kanskje 5-10 ganger, og mye mildere enn før. 

Anonymkode: e4cec...d4c

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 0.52):

Jeg har kanskje opplevd noe lignende?

Men jeg vet ikke om det er i hele kroppen, jeg legger mest merke til det i hodet. Føles som om jeg skal besvime, eller som om hodet skal til å sovne mens hjernen/sjelen/meget (??) fortsatt er våken. Også føles det på en måte som jeg holder på å miste synet, men samtidig ser jeg. Veldig vanskelig å forklare. 

Jeg har merka det mest når jeg går til jobb, og da er det kjempeekkelt, for jeg føler meg "skeiv" og er redd for å vingle ut i bilveien. Men det har også skjedd når jeg f.eks. bare sitter og leser noe på PC-en, jeg bare merker det nok ikke like godt som når jeg er ute og går. 

En av de første gangene det skjedde, gikk jeg å tenkte på noe jeg var kjempeirritert over. Så jeg tenkte kanskje at det var høyt blodtrykk, eller noe. For jeg kan føle noe lignende når jeg blir sint eller veldig opphissa. Men så har det skjedd mange ganger når jeg bare har gått der og tenkt på noe nøytralt også. 

Jeg har også tenkt at det kan være angst. Men jeg vet ikke hvordan det virker. Hos meg skjer det også bare plutselig, og uten at jeg har noe å være engstelig for. Det hender jeg får hjertebank også, men jeg tror kanskje jeg får det etterpå, fordi jeg er redd for å besvime? Jeg er ganske bekymra og engstelig av meg, så jeg har tenkt at det er litt rart at jeg ikke har angst eller psykiske problemer ellers. 

Eller kanskje det har med stress å gjøre? Jeg hadde hatt sånne "anfall" ofte i flere måneder, så hadde jeg tre uker ferie og da skjedde det bare én gang. Men så begynte jeg på jobb igjen, og da kom "anfallene" tilbake. 

For min del har det nesten gått over. Det var en periode for ca. 4-5 år siden det begynte, og da skjedde det nesten hver dag i en lang periode. De siste 2-3 årene har det skjedd bare kanskje 5-10 ganger, og mye mildere enn før. 

Hei. Er du her fortsatt.. jeg har helt likt som deg. Hva var dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 22.45):

Jeg har i flere år opplevd noe jeg ikke helt skjønner

kan plutselig uten grunn få ett merkelig «sug» i kroppen, akkurat som om kroppen snurrer eller det utenfor blir litt uklart i 5-10 sek

litt følelsen man har før man besvimer, bare uten å være dårlig eller faktisk besvime 

dette kan komme når som helst, hvis jeg snakker med noen, ser på tv osv. men veldig ofte om lyder av ulik frekvens møtes samtidig (typ.bakgrunnsstøy) 

noen som opplever det samme? Eller vet hva det er? Ganske unehagelig.. må liksom samle meg for å komme tilbake til normalen 

Er du her enda??

AnonymBruker
Skrevet
Karolinekn skrev (35 minutter siden):

Hei. Er du her fortsatt.. jeg har helt likt som deg. Hva var dette? 

Jeg vet ikke, men det har gått over eller blitt så mye mildere at jeg ikke legger merke til det lenger. (Jeg kan noen ganger tenke at ojshit, nå skjer det der igjen. Men så skjer det ikke, eller det gir seg med en gang, før besvimelsesfølelsen.) Jeg har ikke snakka med noen lege om det, og jeg hadde egentlig nesten glemt at det pleide å skje. 

Nå er jeg sykmeldt fordi jeg er eller holder på å bli utbrent. Så kanskje det var et slags tidlig varsel om at det begynte å bli for mye av noe, selv om jeg ikke følte meg særlig stressa den gangen. Egentlig er jeg mest enig med alle over som tror det er angst. Men jeg har aldri hatt noen "ordentlig" angst med panikkanfall og diagnoser fra leger, bare en generell følelse av uro og bekymring. 

Da jeg ble sykmeldt hadde jeg også ganske høyt blodtrykk, og har sikkert hatt det lenge. Men jeg husker ikke hvorfor jeg trodde det kunne ha med det å gjøre da jeg skrev den forrige posten. Jeg tror ikke jeg har lest om noe sånt når jeg har googla om blodtrykk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg vet ikke, men det har gått over eller blitt så mye mildere at jeg ikke legger merke til det lenger. (Jeg kan noen ganger tenke at ojshit, nå skjer det der igjen. Men så skjer det ikke, eller det gir seg med en gang, før besvimelsesfølelsen.) Jeg har ikke snakka med noen lege om det, og jeg hadde egentlig nesten glemt at det pleide å skje. 

Nå er jeg sykmeldt fordi jeg er eller holder på å bli utbrent. Så kanskje det var et slags tidlig varsel om at det begynte å bli for mye av noe, selv om jeg ikke følte meg særlig stressa den gangen. Egentlig er jeg mest enig med alle over som tror det er angst. Men jeg har aldri hatt noen "ordentlig" angst med panikkanfall og diagnoser fra leger, bare en generell følelse av uro og bekymring. 

Da jeg ble sykmeldt hadde jeg også ganske høyt blodtrykk, og har sikkert hatt det lenge. Men jeg husker ikke hvorfor jeg trodde det kunne ha med det å gjøre da jeg skrev den forrige posten. Jeg tror ikke jeg har lest om noe sånt når jeg har googla om blodtrykk. 

Slik føler jeg det: 

Hei 

Noen ganger ligger jeg eller sitter så brått får jeg et slags sug i hodet. Akkurat som jeg er på vei til å besvime eller at hjernen/hodet er på vei til å sovne.. jeg er helt våken og kan gå tur feks også. Akkurat som jeg føler jeg er på vei til å forsvinne/dø/ eller at jeg er på vei til å forsvinne fra verden.. jeg sliter med mye angst.. men kommer liksom helt brått. Varer bare 1-2 sekunder.. så er det helt fint igjen. 
Akkurat som akutt at jeg jeg føler jeg er på vei til å besvime eller dø bort i 1-2 sek. Det oppstår i hodet så får jeg puls på 200 akkurat når det skjer.. så må jeg liksom skjerpe meg eller gjøre slik jeg gjør når jeg nesten holder på å sovne og jeg ikke skal sovne.. kjapt få meg til normalen igjen.. 

kjenner du igjen? 
redd det var epilepsi? Men det varer vel ikke 1-2 sekunder bare? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dette i en periode med høy belastning og stress, der jeg var i grenseland mot utbrent. Kunne få et skikkelig sug i magen, et slikt sug man får når man faller/blir redd, samt et sug i hode, som om at jeg holdt på å svime av.

Jeg kunne ikke relatere det direkte til angst, for det hadde jeg ikke i særlig grad.

Det gikk over med årene.

Anonymkode: 3f3af...a6e

AnonymBruker
Skrevet

Beskrivelsen passer noe jeg opplever i blant også, hos meg er det som regel angst som er årsaken. men jeg har også lavt blodtrykk og jeg synes det føles ganske likt som blodtrykksfall. For sikkerhets skyld setter jeg meg ned til det går over i tilfelle jeg faktisk er i ferd med å besvime. Det skjer oftere hvis jeg er veldig stresset eller har sovet for lite.

Du bør uansett spørre legen om råd når du opplever symptomer du ikke vet hva er.

Anonymkode: d862b...82e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være angst eller blodtrykksfall, som noen foreslår, men det kan også være f.eks. epilepsi. Jeg får anfall som er litt sånn - et "sug" i brystet, og blir litt "fjern" en kort periode. 

Anonymkode: 2a47f...f23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 22.54):

Har tenkt det samme selv. Men hvorfor kommer det helt plutselig uten noe som jeg egentlig opplever som ubehagelig? Har hverken sosial angst eller er spesielt redd for andre ting

Angst kan man få pga stress også, trenger ikke å være redd for noe spesielt. Kanskje du går med et litt forhøyet stressnivå uten at du tenker over det? 

Anonymkode: 47806...f0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan være angst eller blodtrykksfall, som noen foreslår, men det kan også være f.eks. epilepsi. Jeg får anfall som er litt sånn - et "sug" i brystet, og blir litt "fjern" en kort periode. 

Høres ut som det er ekstraslag dere har? 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (22 minutter siden):

Nei ikke angående meg iallfall. For ekstraslag har jeg i også, og det er ganske ulikt dette. 

Men kan hende at vi snakker rundt hverandre i tråden, er ikke godt å si. Kan være ulike ting vi snakker om.

Anonymkode: 3f3af...a6e

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (27 minutter siden):

Meg du siterer. Jeg har ikke ekstraslag, jeg har epilepsi. Det TS beskriver, kan høres litt ut som noen av anfallene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...