AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Idag var jeg innom sykehuset for ny vekstkontroll. Jeg har tidligere født etter barn som veide 4250gram og revnet til grad 4. Jeg har derfor blitt fulgt opp med vekstkontroller i dette svangerskapet og var senest idag på vekstkontroll. Jeg er 39 uker på vei og legen trodde babyen nå veier ca 4300 og 50 cm lang. Likevel ønsket ikke legen å sette meg igang. Jeg er livredd og har for første gang fått skikkelig fødselsangst. Jeg har grått mye idag og er kjempe redd for å føde nå. Jeg spurte legen etter kontrollen om jeg nå skal settes igang? Det skal sies at jeg var for bare 1.5 uke siden på forige kontroll , da trodde legen at babyen var 4100gram. Hva skal egentlig til for igangsettelse ved stort barn? Hvorfor følges jeg opp med vekstkontroller pga tidligere stort barn hvis dem likevel ikke vil igangsette meg? Anonymkode: d5b2e...b56
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Er høygravid selv - så all sympati for at man blir lei og sånn. Men jeg må bare si at jeg syns så og si alle maser og styrer med dette å bli satt i gang nå For tiden.. er litt over 4000g så stort?🧐 det er vel ganske normal størrelse på et nyfødt barn.. dersom alle som føder barn litt over 4000g skal settes i gang så hadde Vel ikke sykehusene gjort annet. Beste er vel en naturlig påbegynt fødsel og d r vel d legen din ønsker å formidle Anonymkode: dc77e...148 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er høygravid selv - så all sympati for at man blir lei og sånn. Men jeg må bare si at jeg syns så og si alle maser og styrer med dette å bli satt i gang nå For tiden.. er litt over 4000g så stort?🧐 det er vel ganske normal størrelse på et nyfødt barn.. dersom alle som føder barn litt over 4000g skal settes i gang så hadde Vel ikke sykehusene gjort annet. Beste er vel en naturlig påbegynt fødsel og d r vel d legen din ønsker å formidle Anonymkode: dc77e...148 Les inlegget. Jeg regnet til grad 4 sist. Har hatt store fødselsskader i ettertid noe legene selv ville prøve å unngå denne gangen. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Les inlegget. Jeg regnet til grad 4 sist. Har hatt store fødselsskader i ettertid noe legene selv ville prøve å unngå denne gangen. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 Er igangsettelse en del av det å unngå revner og fødselsskader? Anonymkode: e12c7...15f 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Trodde man fikk tilbud om planlagt keisersnitt etter alvorlig rift? Anonymkode: 3d02f...818 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Eg og meiner du skal kunne få KS når du revna så mykje! Anonymkode: a2e87...96d 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er igangsettelse en del av det å unngå revner og fødselsskader? Anonymkode: e12c7...15f Det er med tanke på at barnet ikke skal bli enda større. Anonymkode: e77a2...442 1
Gjest Robin666 Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Les inlegget. Jeg regnet til grad 4 sist. Har hatt store fødselsskader i ettertid noe legene selv ville prøve å unngå denne gangen. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 Du kan ikke forvente at folk leser det du skriver. Alle er forskjellige. 4 kg er stort for veldig mange. Ta en telefon og si du SKAL ha keisersnitt. Det skal du da også få.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Klart de tar hensyn til at du har revnet før, men jeg tror det vanligste er at man klipper mellomkjøttet så man kontrollerer at riften ikke går i retning anus. Det skjedde i alle fall med meg, og det gikk fint. Ble sydd, og merket lite i etterkant. Anonymkode: 6e0a1...a09
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Les inlegget. Jeg regnet til grad 4 sist. Har hatt store fødselsskader i ettertid noe legene selv ville prøve å unngå denne gangen. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 Jeg leste innlegget. Og det var nytt for meg at størrelsen til barnet skal være avgjørende for ivaretakelsen på hva du skal bli tilbudt grunnet tidligere revning. Trodde ikke heller revning skulle ha direkte sammenheng med at et barn er 4 kg men heller forhold som stilling barnet blir født i, skuldrer , anatomiske forhold hos kvinnen , hvor takst fødsel går, tilfeldigheter osv . Poenget mitt var vel at 4 kg ikke fremstår som faretruende stort. Så hvis vekstestimering er deres eneste tiltak for din problemstilling så er vel ikke 4 kg i uke 39 særlig mye større enn gjennomsnittet Anonymkode: dc77e...148 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg leste innlegget. Og det var nytt for meg at størrelsen til barnet skal være avgjørende for ivaretakelsen på hva du skal bli tilbudt grunnet tidligere revning. Trodde ikke heller revning skulle ha direkte sammenheng med at et barn er 4 kg men heller forhold som stilling barnet blir født i, skuldrer , anatomiske forhold hos kvinnen , hvor takst fødsel går, tilfeldigheter osv . Poenget mitt var vel at 4 kg ikke fremstår som faretruende stort. Så hvis vekstestimering er deres eneste tiltak for din problemstilling så er vel ikke 4 kg i uke 39 særlig mye større enn gjennomsnittet Anonymkode: dc77e...148 Les 4.3 kg uke 39.... du har tydligvis aldri opplevd fødsler med store barn og alvorlig revning. Legen estimerer baby til å veie rundt 4.5 kg ved termin etter dagens estimering Ts Anonymkode: d5b2e...b56 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Les 4.3 kg uke 39.... du har tydligvis aldri opplevd fødsler med store barn og alvorlig revning. Legen estimerer baby til å veie rundt 4.5 kg ved termin etter dagens estimering Ts Anonymkode: d5b2e...b56 4,5 kg er innafor normalen Anonymkode: de743...680 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 4,5 kg er innafor normalen Anonymkode: de743...680 Ikke for meg som revnet grad 4. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 Jeg fødte første ingen på over 5 kg, ble satt igang. Fikk ekstrem fødselsangst og gikk på kontroller. 2 barnet ble estimert til 4,5 ved termin. Ble ikke avtalt igangsetting. Med unge nr 2 gikk jeg i fødsel av meg selv. Må si det var MYE bedre enn å settes i gang. J Jeg revnet også mye ved første, og fødsel var traumatisk. Anonymkode: 1b29a...c6e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 Hvor i landet er dette? KK Bergen? Anonymkode: 1b29a...c6e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke for meg som revnet grad 4. Ts. Anonymkode: d5b2e...b56 Det er ikke slik at barnets størrelse har en direkte korrelasjon med alvorlig revning, det er mange faktorer som er avgjørende (fødselsteknikk, tid før man iverksetter tiltak som klipp/sug/tang, om du presser uten å ha rie osv). Stort barn-problematikk er det som oftest snakk om når barnet er over 4,5 (stort) - 4,8 (over 4.8 veldig stort). Du er innenfor normalen. VekstEstimater må du ta med en klype salt forresten og barnet er veldig bevegelig både hodet og skuldre når det går ned fødselskanalen. Det går i nesten alle tilfeller mye bedre å føde nr 2 enn første, særlig hvis du allerede har revnet tidligere. Anonymkode: 12a53...606 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 4,5 kg er innafor normalen Anonymkode: de743...680 Men ts får altså oppfølging med vekstestkmering av en grunn, det kan være et stort barn for hennes kropp med tanke på forrige alvorlige revning. Anonymkode: e77a2...442 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har hatt vekstkontroller annenhver uke siden uke 30, og i det siste har det vært litt oftere. Jeg tenker, hvorfor skal jeg på fullt av vekstkontroller hvis det likevel ikke blir gjort noe når dem ser at babyen er veldig stor? Forige gang ble jeg igangsatt uke 42+2. Og jeg frykter jeg går over termin denne gangen, og når dem ser allerede nå i uke 39 at babyen er 4.3 kg, og likevel gjøre ingenting. Da begynner jeg virkelig å lure på hvorfor dem har latt meg gå gjennom alle vekstkontroller og latt meg tro at hvis baby er stor så skal jeg enten igangsettes eller få keisersnitt. Ts Anonymkode: d5b2e...b56
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 Men ts hvis du sitter med så mange spørsmål, hvorfor tar du det ikke opp når du er på kontroll? Ingen på KG kan bestemme hva som skal skje uansett. Anonymkode: d2a6f...782 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 Mange som går litt ned i vekt på slutten også. Lille ble estimert til å være 4 kg og veide 3.5 kg Anonymkode: 23fce...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå