AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Del Skrevet 28. mai 2021 Er jorda grei nok til førstegangs med pallekarm-hage? 😅 Evt kan den blandes med en annen type jord for å fortsatt være billig, men få litt mer luksus til frø? Anonymkode: 6b05b...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er jorda grei nok til førstegangs med pallekarm-hage? 😅 Evt kan den blandes med en annen type jord for å fortsatt være billig, men få litt mer luksus til frø? Anonymkode: 6b05b...1dc Europris som jord er faktisk ansett som en av de bedre. Det er liten sammenheng mellom pris og kvalitet på jord, og enda mindre sammenheng mellom merking og innhold. De fleste typer jord merket «kompostjord» inneholder store deler torv, som selvsagt er helt uaktuelt for folk flest på grunn av normale etiske hensyn. Men enda bedre enn billig jord er (semi)gratis jord. Om ditt lokale gjennvinningsanlegg har kompostjord fra slam til utlevering er dette ditt beste alternativ. Etter at du har hentet et hengerlass derfra tilsetter du endel hestemøkk (ring ditt lokale hestesenter). Og så er du berga. Anonymkode: 6bba4...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 28. mai 2021 #3 Del Skrevet 28. mai 2021 Europrisjord er bra den. Om noe er den kanskje litt i overkant tett/kompakt i struktur. Bland i en femtedel fingrus/vermikulitt/perlit så får du bedre drenering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Del Skrevet 28. mai 2021 Epictetus skrev (31 minutter siden): Europrisjord er bra den. Om noe er den kanskje litt i overkant tett/kompakt i struktur. Bland i en femtedel fingrus/vermikulitt/perlit så får du bedre drenering. Perlite til utebruk? Hm... Anonymkode: 6b05b...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 28. mai 2021 #5 Del Skrevet 28. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Perlite til utebruk? Hm... Anonymkode: 6b05b...1dc Jada. Går helt fint det. (Eneste problemet er at det fort går med en del volum, og det er vanskelig å finne noe annet enn småposer på hagesenteret) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Del Skrevet 28. mai 2021 Den beste jorda får man gratis på finn, eller flytter fra andre områder i hagen dersom man har mulighet til det. Kjøper du et jordsold/ jordsil kan du med enkelhet fjerne småstein og røtter. Det er mer tidkrevende enn å kjøpe fra butikk, men levende jord er lang bedre enn torva man kjøper i pose. Vil du ha den ypperste luksus til plantene dine, putter du kompost i jorda. Det trenger ikke ta mye plass; det har blitt mer og mer populært med bokashi i det siste. Litt info her https://www.bokashinorge.no/laer-om-bokashi/hva-er-bokashi Anonymkode: adaa7...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 29. mai 2021 #7 Del Skrevet 29. mai 2021 Jeg har selv brukt den rimeligste jorden fra Plantasjen til mine pallekarmer. Er min første gang med pallekarmer. 1: hvilken jord du bør ha kommer an på hva du skal plante, men til relativt enkle og ikke så kravstore planter, så fungerer "vanlig jord" bra nok. 2: det krever MYE jord til pallekarmer! Jeg hadde lest at en pallekarm på 120*80 i to høyder krevde 6-8 sekker. Jeg har tre slike pallekarmer, som etter den bregeningen skulle hatt 18-24 sekker. Jeg brukte 30 sekker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #8 Del Skrevet 29. mai 2021 Jeg kjøpte på gjenvinningsstasjon. 200 kr for tre fulle doble pallekarmer. Litt stress å få det dit fra tilhengeren men.. Anonymkode: 2c0e3...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 29. mai 2021 #9 Del Skrevet 29. mai 2021 Hvis det er den Blossom jorda til 39,90 så er det ren torv tilsatt kalk og mineraler. Det er i allefall ikke bra for miljøet, og om du ikke har tenkt til å bytte ut jorden med jevne mellomrom eller tilsette en god del kompost eller dyregjødsel så vil den bli dårlig og for kompakt etterhvert. Sikkert bra nok for et år da hvis du gjødsler litt ekstra. Epictetus skrev (22 timer siden): Europrisjord er bra den. Om noe er den kanskje litt i overkant tett/kompakt i struktur. Bland i en femtedel fingrus/vermikulitt/perlit så får du bedre drenering. Hvis man kjøper den billigste torvjorda så vil man neppe bruke en formue på perlite eller vermikulitt tenker jeg da. Da er det bedre å kjøpe sand fra byggvare eller skjellsand fra Felleskjøpet for å blande inn i jorda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 29. mai 2021 #10 Del Skrevet 29. mai 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Er jorda grei nok til førstegangs med pallekarm-hage? 😅 Evt kan den blandes med en annen type jord for å fortsatt være billig, men få litt mer luksus til frø? Anonymkode: 6b05b...1dc Den posejorden bruker jeg til å starte planter på våren. Fungerer veldig bra til det. Men jeg vil anbefale kompost fra returstasjonen som endel av blandingen til en pallekarm. Kanskje 50/50. På høsten bør du prøve å blande inn så mye blader og annet du kan. Det vil gjøre jorden bedre over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 29. mai 2021 #11 Del Skrevet 29. mai 2021 Taluno skrev (8 timer siden): Jeg har selv brukt den rimeligste jorden fra Plantasjen til mine pallekarmer. Er min første gang med pallekarmer. 1: hvilken jord du bør ha kommer an på hva du skal plante, men til relativt enkle og ikke så kravstore planter, så fungerer "vanlig jord" bra nok. 2: det krever MYE jord til pallekarmer! Jeg hadde lest at en pallekarm på 120*80 i to høyder krevde 6-8 sekker. Jeg har tre slike pallekarmer, som etter den bregeningen skulle hatt 18-24 sekker. Jeg brukte 30 sekker... Hva har du i pallekarmene som krever tre høyder? Og den jorden til plantasjen må du i såfall blande ut med hvertfall 1/3 ku-kompost for å få dreis på plantene. Det er bare næringsløs torv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg brukte europrisjord i tilegg til tang, grener og kvister og bokashikompost. skal du dyrke i jorda må du ha mye næring. Anonymkode: ebd05...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 30. mai 2021 #13 Del Skrevet 30. mai 2021 Tang er et veldig godt forslag til å øke næringen i jorda gratis. Aner ikke hva TS mener med pallekarmhage, om det skal være til kjøkkenhage eller stauder, sommerblomster og busker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 30. mai 2021 #14 Del Skrevet 30. mai 2021 Felleskjøpet har og pakketilbud på diverse typer plantejord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 30. mai 2021 #15 Del Skrevet 30. mai 2021 Cordelia skrev (21 minutter siden): Felleskjøpet har og pakketilbud på diverse typer plantejord. En av de fra felleskjøpet er den eneste posejorda i norge som er testet/garantert ikke for mye pyralider (ugressmiddel). Den mellomstdyreste tror jeg, må sjekke 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg kjøper heller billigste jord på plantasjen enn fra europris. Kjøpte fra europris et år og den jorden var så full av ugress så fikk ugress i krukkene mine. Anonymkode: c66a0...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg kjøper heller billigste jord på plantasjen enn fra europris. Kjøpte fra europris et år og den jorden var så full av ugress så fikk ugress i krukkene mine. Anonymkode: c66a0...4c8 Jorda fra Europris er varmebehandlet og ugressfri. Er det veldig lenge siden du kjøpte? Evt kan ugresset bare ha kommet fra frø rundt? Anonymkode: ebd05...ce3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. mai 2021 #18 Del Skrevet 31. mai 2021 kankankan skrev (På 29.5.2021 den 20.17): Hva har du i pallekarmene som krever tre høyder? Og den jorden til plantasjen må du i såfall blande ut med hvertfall 1/3 ku-kompost for å få dreis på plantene. Det er bare næringsløs torv. Som jeg skrev har jeg to høyder... Og som jeg skrev kommer det an på hvilke planter man har om hvilken jord som er best. Jeg har planter som trives bra i næringsfattig jord og som vokser veldig raskt uten å bruke kompost eller gjødsel av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Del Skrevet 31. mai 2021 Frøkensina skrev (På 30.5.2021 den 10.49): Tang er et veldig godt forslag til å øke næringen i jorda gratis. Aner ikke hva TS mener med pallekarmhage, om det skal være til kjøkkenhage eller stauder, sommerblomster og busker. Takk for tips! All type tang? Og klipper man den opp og blander i all jorda, eller legges på toppen? Frøkensina skrev (På 29.5.2021 den 20.13): Hvis det er den Blossom jorda til 39,90 så er det ren torv tilsatt kalk og mineraler. Det er i allefall ikke bra for miljøet, og om du ikke har tenkt til å bytte ut jorden med jevne mellomrom eller tilsette en god del kompost eller dyregjødsel så vil den bli dårlig og for kompakt etterhvert. Sikkert bra nok for et år da hvis du gjødsler litt ekstra. Hvis man kjøper den billigste torvjorda så vil man neppe bruke en formue på perlite eller vermikulitt tenker jeg da. Da er det bedre å kjøpe sand fra byggvare eller skjellsand fra Felleskjøpet for å blande inn i jorda. Takk for tips. Dette blir et førstegangsforsøk, så jorda trenger ikke vare for evig. Kan kjøpe inn litt sand å blande i 🙂 Hvis forsøket er en suksess og jeg gjentar til neste år, kan denne jorden blandes med annen, mer næringsrik og miljøvennlig jord, eller er det best å kaste alt da? Anonymkode: 6b05b...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 31. mai 2021 #20 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for tips! All type tang? Og klipper man den opp og blander i all jorda, eller legges på toppen? Takk for tips. Dette blir et førstegangsforsøk, så jorda trenger ikke vare for evig. Kan kjøpe inn litt sand å blande i 🙂 Hvis forsøket er en suksess og jeg gjentar til neste år, kan denne jorden blandes med annen, mer næringsrik og miljøvennlig jord, eller er det best å kaste alt da? Anonymkode: 6b05b...1dc Har ikke brukt tang selv enda, men har tenkt til det 😅 Kan sikkert brukes både uklippet og klippet, viktigere å skylle av saltvannet. Tror all tang er bra, ville tatt helt vanlig blæretang jeg. Google på norsk og engelsk så finner du sikkert en del om det. Kommer kanskje an på hva du skal dyrke, jeg er ikke ekspert på grønnsaker. Mwn vil tro det holder til neste år å bare bytte ut en del av torvjorda med enten kukompost/hagekompost/torvfri jord til en sesong til (blande inn). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå