Tiuren Skrevet 31. mai 2021 Forfatter #21 Skrevet 31. mai 2021 5 hours ago, Chiubi said: Det er en grunn til at det er nedre aldersgrense for å kjøpe alkohol. Hvis du langer alkohol til ungen din, og ungen blir voldtatt i fylla, er du faktisk medskyldig. Hva med at mindreårige lar være å drikke alkohol, og at de som er gamle nok til å kjøpe alkohol selv, drikker litt mindre, så de er i stand til å ta vare på seg selv? Ikke minst, hva med at foreldrene holder seg edru, så de er i stand til å dra og hente ungene hjem fra fest? Du har rett i det å ikke legge til rette for at mindreårige drikker, resten er jeg uenig med. 1: dersom du mener foreldre er medskyldig til at deres datter blir voldtatt etter at hun har fått alkohol hjemme, så sier du og at datteren har skyld i at hun ble voldtatt. 2: om den fulle jenta er 16/17/18, altså om hun er "rettmessig full" tror jeg disse "guttene som ikke drikker" gir blaffen i. Er hun tilgjengelig så ser de en mulighet til å forgripe seg. Men alle bør gjøre det de kan for å passe på seg og sine venner (og faktisk alle andre), det er en grunn til at mine døtre har lært årvåkenhet og "effektivt selvforsvar" 2
Mari Y Skrevet 1. juni 2021 #22 Skrevet 1. juni 2021 Voldtekter og rusmisbruk er ofte relatert. Er det barn under 18 ville jeg kontaktet alarmtelefonen for barn og unge. Men ellers kan man også kontakte overgrepsmottaket på legevakten eller Dixi ressurssenter.
Madame Butterfly Skrevet 1. juni 2021 #23 Skrevet 1. juni 2021 5 hours ago, Mari Y said: Voldtekter og rusmisbruk er ofte relatert. Er det barn under 18 ville jeg kontaktet alarmtelefonen for barn og unge. Men ellers kan man også kontakte overgrepsmottaket på legevakten eller Dixi ressurssenter. Ved voldtekt er politiet de man kontakter, så vel som helsehjelp. 1
Gjest In absentia Skrevet 1. juni 2021 #24 Skrevet 1. juni 2021 Nei til tåkelegging, ja til åpenhet og fakta!
Gjest Lampe1 Skrevet 1. juni 2021 #25 Skrevet 1. juni 2021 De skyldige burde dømmes til forvaring resten av livet.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 1. juni 2021 #26 Skrevet 1. juni 2021 (endret) NymeriaRhoynar skrev (På 31.5.2021 den 11.40): Den friheten du refererer til betyr ikke at det ikke skjedde overgrep før heller. Man snakket bare mindre om det. Nei, det kan være at det ikke var grupper av eldre gutter som ikke drikker som for rundt, men det var da så vitterligen ikke noe frihetens paradis av den grunn. Vi har flytta grensene for hva vi regner som overgrep, og det er bra, men at det sitter en haug med folk som ble misbrukt i fylla i ungdomstida si er jeg ikke i tvil om. Heldigvis drikker dagens ungdom mindre, og har et tettere forhold til foreldrene sine, slik at jeg vil si at tvert i mot, de er i en bedre og tryggere situasjon enn vi var. Enig. Endret 1. juni 2021 av Nimbus2000
Drizzt Skrevet 2. juni 2021 #27 Skrevet 2. juni 2021 Det eneste uttrykket ''eldre gutter som ikke drikker'' forteller oss er at det er snakk om unge menn som er eldre enn gjennomsnittsalderen der og at de ikke drakk alkohol på stedet. Det forteller ingenting om hvilket land de kommer fra, hudfarge, om de drakk på forhånd eller ikke, om de er avholds eller ikke. For alt vi vet kan det være helnorske gutter som drakk på forhånd og dukket opp for å ha det moro og få seg noe. Jeg blir ikke overrasket at det antas automatisk at det er snakk om minoritetsungdom, spesielt muslimer, men det er ikke slik at avholds er lik muslim. At politiet finner kreative beskrivelser for å unngå å nevne noe om etnisitet er ikke nytt. De har fått beskjed fra øverste sted om å gjøre det i et misforstått og feilslått forsøk på å feie under teppet det som skjer i samfunnet. 2
Mari Y Skrevet 2. juni 2021 #28 Skrevet 2. juni 2021 Madame Butterfly skrev (På 1.6.2021 den 9.51): Ved voldtekt er politiet de man kontakter, så vel som helsehjelp. Joda, men man kan kontakte begge. 1
Madame Butterfly Skrevet 2. juni 2021 #29 Skrevet 2. juni 2021 1 hour ago, Mari Y said: Joda, men man kan kontakte begge. Ja, politi og helsehjelp, både for å hjelpe pasienten og å sikre spor. Dette er jo allikevel litt på siden av problemstillingene denne tråden tar sikte på å drøfte. Diskusjonen dreier seg vel først om selve fenomenet med «eldre gutter som ikke drikker», som kommer til steder de vet de kan finne unge jenter å forgripe seg på. Diskusjonen går også på hvordan politiet informerer. Har du noe å tilføye der? 1
Lava Anne Skrevet 2. juni 2021 #30 Skrevet 2. juni 2021 Vel - det er ikke nødvendigvis en strategi, men det skjer. Jeg ble utsatt for det da jeg var ung - en fyr prøvde å dra med meg (usannsynlig dritings) inn i en skau. Han var, om ikke edru, så oppegående, og visste hva han gjorde. Hadde ikke venninna mi beskytta meg da, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Jeg sjangla, slo huet i en vegg og øynene gikk visstnok trill rundt - meg skulle han altså ha med seg inn i skauen. Sexy. Som bartender har jeg også avverget slike situasjoner - fremmede menn (hvite og mørke) som drikker vanlig som prøver å få med seg helt sinnssykt drita kvinner videre på nach. Har også opplevd dette med en kvinne - som var forholdsvis edru og forsøkte å få med seg en vanvittig drita fyr hjem. Det ble avverget av vakt. 3
Tiuren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #31 Skrevet 2. juni 2021 31 minutter siden, Lava Anne said: Vel - det er ikke nødvendigvis en strategi, men det skjer. Jeg ble utsatt for det da jeg var ung - en fyr prøvde å dra med meg (usannsynlig dritings) inn i en skau. Han var, om ikke edru, så oppegående, og visste hva han gjorde. Hadde ikke venninna mi beskytta meg da, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Jeg sjangla, slo huet i en vegg og øynene gikk visstnok trill rundt - meg skulle han altså ha med seg inn i skauen. Sexy. Som bartender har jeg også avverget slike situasjoner - fremmede menn (hvite og mørke) som drikker vanlig som prøver å få med seg helt sinnssykt drita kvinner videre på nach. Har også opplevd dette med en kvinne - som var forholdsvis edru og forsøkte å få med seg en vanvittig drita fyr hjem. Det ble avverget av vakt. Det hørtes ut som en "too close for comfort" opplevelse, godt det gikk bra med deg. Forskjellen i de situasjonene du beskriver og den (vi antar) politiet beskriver er at i sitnevnte er det "semi organisert", det er gjenger med "eldre gutter som ikke drikker" som oppsøker disse festene. Og en avsporing: Jeg trodde "sinnssykt drita" personer fikk beskjed om å forlate skjenkesteder jeg. 1
Lava Anne Skrevet 2. juni 2021 #32 Skrevet 2. juni 2021 Tiuren skrev (1 minutt siden): Det hørtes ut som en "too close for comfort" opplevelse, godt det gikk bra med deg. Forskjellen i de situasjonene du beskriver og den (vi antar) politiet beskriver er at i sitnevnte er det "semi organisert", det er gjenger med "eldre gutter som ikke drikker" som oppsøker disse festene. Og en avsporing: Jeg trodde "sinnssykt drita" personer fikk beskjed om å forlate skjenkesteder jeg. Sinnssykt drita personer får ikke alltid beskjed om å forlate skjenkesteder. Det er på mange måter den mest uregulerte bransjen vi har. Flere slike bedrifter lever av overskjenk. Mitt tilfelle var på en bygdefest. Situasjonene jeg har overvært har vært på et utested med nesten kronisk overskjenking. Det kan nok være en forskjell, ja, men det er så lite presist i artikkelen. 2
Gjest Pleneier Skrevet 3. juni 2021 #33 Skrevet 3. juni 2021 Skyld på politikerne, som med viten og vilje har importert dette problemet inn i landet. Det er ikke etnisk norsk ungdom som driver med gruppevoldtekt, det vet alle med en viss kjennskap til saken.
Gjest Lampe1 Skrevet 3. juni 2021 #34 Skrevet 3. juni 2021 Pleneier skrev (59 minutter siden): Skyld på politikerne, som med viten og vilje har importert dette problemet inn i landet. Det er ikke etnisk norsk ungdom som driver med gruppevoldtekt, det vet alle med en viss kjennskap til saken. Helt enig, politikerne har ansvaret for den grusomheten som pågår mot jenter.
Mari Y Skrevet 5. juni 2021 #35 Skrevet 5. juni 2021 Madame Butterfly skrev (På 2.6.2021 den 14.06): Ja, politi og helsehjelp, både for å hjelpe pasienten og å sikre spor. Dette er jo allikevel litt på siden av problemstillingene denne tråden tar sikte på å drøfte. Diskusjonen dreier seg vel først om selve fenomenet med «eldre gutter som ikke drikker», som kommer til steder de vet de kan finne unge jenter å forgripe seg på. Diskusjonen går også på hvordan politiet informerer. Har du noe å tilføye der? Ikke helt, dessverre, utover at det er viktig med holdningsendringer i samfunnet
Hatsumomo Skrevet 5. juni 2021 #36 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Abley skrev (På 31.5.2021 den 12.43): Mange som kommer fra utlandet har også en annen kultur rundt kvinner. Mange begår voldtekt fordi de mener at lettkledde jenter er en invitasjon til sex. De respekterer ikke kvinner og klarer ikke å kontrollere seg - vil ikke - rundt lettkledde jenter og kvinner. Vi må være klare på å lære alle om samtykke, at samtykke aldri gjøres visuelt, ALLTID verbalt! "JA" Lettkledde jenter har vel lite med saken å gjøre egentlig, kvinner generelt er vel problemet hos disse mennene. Kvinner i både burka (de kan jo være kledd i blått fra topp til tå og bare ha et bur foran øynene i Afghanistan, men slipper ikke unna voldtekter i fleng) og kvinner som er kledd i tradisjonelle afrikanske klær i konfliktområder blir jo like mye voldtatt uansett hvor mye klær de har på seg. Det er kvinnesynet uavhengig av klærne som er ute å kjører. Endret 5. juni 2021 av Hatsumomo 1
Gjest AntonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #37 Skrevet 5. juni 2021 (endret) On 6/1/2021 at 3:17 PM, Lampe1 said: De skyldige burde dømmes til forvaring resten av livet. Hjelper ikke. De har lært det hjemme at vantroende skal man ikke respektere, og at hvite "horer" er det bare å ta for seg av. Sannsynligvis har de også søsken som lærer akkurat det samme, og som kommer til å gjøre akkurat det samme. De må sendes tilbake der de kom fra, og om de har familie her må hele familien også sendes tilbake. Foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, søsken og søskenbarn; ut med hele klanen. Få dem vekk. Endret 5. juni 2021 av AntonymBruker
Madame Butterfly Skrevet 6. juni 2021 #38 Skrevet 6. juni 2021 14 hours ago, Mari Y said: Ikke helt, dessverre, utover at det er viktig med holdningsendringer i samfunnet Hvordan tror du man effektivt kan få det til? Realistisk sett? «Holdningsendring i samfunnet»? Det er ikke snakk om mindre lovbrudd «vi alle» kunne begått. Dette dreier seg ikke om dårlige holdninger hos majoritetsbefolkningen. Der er ingen utbredt aksept i samfunnet vårt om det å voldta jentunger. Vi trenger derfor ikke «holdningsendring i samfunnet» generelt om dette. Politiet må identifisere disse sadistiske individene, som heldigvis er en minoritet, slik de kan straffes. Om dette er så akseptert blandt mange, at vi trenger kampanjer med holdningsendring i samfunnet generelt, er helvette løs. Da må vi lenger ned i materien, for å identifisere potensielle sadister, og målrettet gå inn med forebyggende tiltak. For slik vil vi virkelig ikke ha det her på berget. Jeg har bodd steder hvor det ikke er like trygt å oppholde seg i det offentlige rom, hvor det har vært flere låser og bolter på inngangsdørene til boliger. Jeg har også bodd steder hvor man kan gå ute med minimal risiko for å bli utsatt for kriminalitet til alle døgnets tider. Et samfunn trenger ikke være utrygt, jeg er av den oppfatning at det å skape trygge og frie samfunn, hvor innbyggerne må slipper unna med minimale begrensninger og forholdsregler bør være våre folkevalgtes første pri. Vi ser dessverre i mange lokalsamfunn i Europa, at den frihet som en gang var, forsvinner litt etter litt. Det er trist, for ikke å si direkte farlig. 4
von Dünkel Skrevet 6. juni 2021 #39 Skrevet 6. juni 2021 22 hours ago, Mari Y said: Ikke helt, dessverre, utover at det er viktig med holdningsendringer i samfunnet Hva slags holdningsendringer?
Mari Y Skrevet 7. juni 2021 #40 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Madame Butterfly skrev (På 6.6.2021 den 9.02): Hvordan tror du man effektivt kan få det til? Realistisk sett? «Holdningsendring i samfunnet»? Det er ikke snakk om mindre lovbrudd «vi alle» kunne begått. Dette dreier seg ikke om dårlige holdninger hos majoritetsbefolkningen. Der er ingen utbredt aksept i samfunnet vårt om det å voldta jentunger. Vi trenger derfor ikke «holdningsendring i samfunnet» generelt om dette. Politiet må identifisere disse sadistiske individene, som heldigvis er en minoritet, slik de kan straffes. Om dette er så akseptert blandt mange, at vi trenger kampanjer med holdningsendring i samfunnet generelt, er helvette løs. Da må vi lenger ned i materien, for å identifisere potensielle sadister, og målrettet gå inn med forebyggende tiltak. For slik vil vi virkelig ikke ha det her på berget. Jeg har bodd steder hvor det ikke er like trygt å oppholde seg i det offentlige rom, hvor det har vært flere låser og bolter på inngangsdørene til boliger. Jeg har også bodd steder hvor man kan gå ute med minimal risiko for å bli utsatt for kriminalitet til alle døgnets tider. Et samfunn trenger ikke være utrygt, jeg er av den oppfatning at det å skape trygge og frie samfunn, hvor innbyggerne må slipper unna med minimale begrensninger og forholdsregler bør være våre folkevalgtes første pri. Vi ser dessverre i mange lokalsamfunn i Europa, at den frihet som en gang var, forsvinner litt etter litt. Det er trist, for ikke å si direkte farlig. Dessverre er akkurat det det er. Jeg tror du, Madame Butterfly, bør gjøre deg bedre kjent med hvem det er som faktisk begår voldtekter. Det er gjerne, statistisk sett, unge menn under 30. Ei heller er det slik at alle disse er sadistiske monstre, slik de ofte blir fremstilt, eller utelukkende tilhørende en bestemt kultur eller religion. Det er gjerne gutter og menn som er uerfarne rundt jenter, og voldtektene skjer gjerne i beruset tilstand Endret 7. juni 2021 av Mari Y 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå