Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som stusser på politiets formuleringer her, at de kjenner til at "eldre ungdom som ikke drikker" dukker opp på fester for å voldta? Vet de hvem disse er, og hva blir gjort for å forhindre dette? 

Sitat:

«Det har oppstått voldtekt og seksuelle overgrep i sammenheng med disse sammenkomstene. Ungdommene opplyser om at det noen ganger kommer eldre gutter til stedene de er, som ikke drikker. Disse eldre guttene gir komplimenter til berusede mindreårige, tar dem med inn i skogen og utsetter dem for seksuelle overgrep».

https://www.tv2.no/nyheter/14027439/

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her trår man lett over i rasismen og innvandringsdebattens området. Det er forståelig at politiet, og debattanter på KG, her må formulere seg forsiktig. 

At politiet i det hele tatt går ut i mediene med dette skyldes at de ikke har noen andre virkemidler de kan bruke. Profilering er som kjent ikke lov. Derfor må borgerne selv ta ansvar for sin egen sikkerhet. Men hva kan forvente av berusede 14-åringer? Ikke mye. Siste instans er derfor deres foreldre.

• Liker 8
Gjest Kortiho
Skrevet (endret)

Dette er jo så klart den lokale Juvente-foreningen, eller unge lovende fra Pinsemenigheten! (ironivaesel) 

Jaja, da har "som ikke drikker" blitt enda et nytt kodeord. Greit å vite. 

Håper det ikke går like langt her som i Storbritannia, hvor tusenvis av unge jenter har fått livene sine ødelagt i grooming-sakene, før noen tør å kalle en spade for en spade. 

Politiet svikter grovt i å beskytte unge jenter, når de kun går ut med signalenet man må dekode.

De skriver også at det "oppstår voldtekt". Som om det var en naturlov. 

Vi får si som i Sverige: "Vi har ingen aning hur detta henger ihop". 

I mellomtiden fortsetter flyttestrømnen ut av Oslo, på grunn av "Corona". 

Endret av Kortiho
Skrevet

Jeg får si det som de etter sigende sier i Japan; "aldri stol på en mann som ikke våger å drikke med deg".... 

(har ikke peiling på hvor jeg har det ifra, sikkert en eller annen bok jeg leste for 10 år siden)

• Liker 9
Skrevet

Det gjør meg trist at våre tenåringer aldri skal få oppleve en ungdomstid i samme frihet som vi gjorde. Det er mye viktig for utviklingen til å bli selvstendige individ som går tapt ved at friheten stadig forsvinner i ungdomsårene.

Jeg er enig i at politiet burde spesifisere tydeligere hvilke områder dette gjelder, og mye mer informasjon om hva som kjennetegner de typiske gjerningsmenn. Det er viktig å være tydelig i kommunikasjon til ungdom. Dette er farlig, og de mindreårige trenger faste holdepunkter for å kunne ivareta seg selv.

Eldre gutter, som ikke drikker 🤔

• Liker 8
Gjest Lampe1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det gjør meg trist at våre tenåringer aldri skal få oppleve en ungdomstid i samme frihet som vi gjorde. Det er mye viktig for utviklingen til å bli selvstendige individ som går tapt ved at friheten stadig forsvinner i ungdomsårene.

Jeg er enig i at politiet burde spesifisere tydeligere hvilke områder dette gjelder, og mye mer informasjon om hva som kjennetegner de typiske gjerningsmenn. Det er viktig å være tydelig i kommunikasjon til ungdom. Dette er farlig, og de mindreårige trenger faste holdepunkter for å kunne ivareta seg selv.

Jeg skal i alle fall sørge for å fortelle mine barn den fulle og usminkede sannheten, når jeg får barn. Om hvor farlig det faktisk er der ute.

Gjest AntonymBruker
Skrevet

Når politiet beskriver dem som "eldre gutter som ikke drikker" vet de akkurat hva de gjør, og vi vet alle hvem/hva de sikter til. Dette er deres måte å fortelle oss hva som skjer i landet vårt, og samtidig fortelle oss at de som jobber i politiet er kneblet av politisk korrekthet.

Skrevet

Var ikke dette vanlig i din ungdom?

Jeg er enig i at man skal informere om problemet, men jeg er overasket over at det presenteres som noe nytt. Jeg var ung på 70-80 tallet, har hatt barn som nå er voksne, og dette har da vært en konstant de fleste steder jeg har bodd. og jeg har bodd i bygd, by, tettsted og drabant. Jeg ser ikke at det var noen større frihet før enn nå, annet at de kom unna med det da, fordi det var litt "akseptert". 

• Liker 9
Skrevet
6 hours ago, Druid said:

Jeg er enig i at man skal informere om problemet, men jeg er overasket over at det presenteres som noe nytt. Jeg var ung på 70-80 tallet, har hatt barn som nå er voksne, og dette har da vært en konstant de fleste steder jeg har bodd. og jeg har bodd i bygd, by, tettsted og drabant. Jeg ser ikke at det var noen større frihet før enn nå, annet at de kom unna med det da, fordi det var litt "akseptert". 

Det var ikke så mange «eldre gutter som ikke drakk» som møtte opp for å utnytte og forgripe seg på smårips......

7 hours ago, Lampe1 said:

Jeg skal i alle fall sørge for å fortelle mine barn den fulle og usminkede sannheten, når jeg får barn. Om hvor farlig det faktisk er der ute.

Det har jeg da gjort, uten at det nødvendigvis betyr at det er tilstrekkelig. Jeg støtter meg på disse info kampanjene til Politiet, når de er ute å uttaler seg, oftest om sosiale medier. 

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke så mange «eldre gutter som ikke drakk» som møtte opp for å utnytte og forgripe seg på smårips......

Jaja, dette var antagelig mer vanlig på bygda da, der gutta som kjørte var kongen og festingen begynte ved 15.

• Liker 5
Skrevet

Det er en grunn til at det er nedre aldersgrense for å kjøpe alkohol. Hvis du langer alkohol til ungen din, og ungen blir voldtatt i fylla, er du faktisk medskyldig. 

Hva med at mindreårige lar være å drikke alkohol, og at de som er gamle nok til å kjøpe alkohol selv, drikker litt mindre, så de er i stand til å ta vare på seg selv?

Ikke minst, hva med at foreldrene holder seg edru, så de er i stand til å dra og hente ungene hjem fra fest? 

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (13 timer siden):

Den friheten du refererer til betyr ikke at det ikke skjedde overgrep før heller. Man snakket bare mindre om det. Nei, det kan være at det ikke var grupper av eldre gutter som ikke drikker som for rundt, men det var da så vitterligen ikke noe frihetens paradis av den grunn.

Vi har flytta grensene for hva vi regner som overgrep, og det er bra, men at det sitter en haug med folk som ble misbrukt i fylla i ungdomstida si er jeg ikke i tvil om. Heldigvis drikker dagens ungdom mindre, og har et tettere forhold til foreldrene sine, slik at jeg vil si at tvert i mot, de er i en bedre og tryggere situasjon enn vi var.

• Liker 6
Gjest Kortiho
Skrevet
Druid skrev (12 timer siden):

Skjønner virkelig ikke denne trangen til å bagatellisere slike grusomheter, og impliserte at likestillingen i Norge egentlig er helt på samme nivå som Midtøsten.

Det er jo ingen som sier at verden på noe punkt har vært totalt trygg. Vi sier bare at den var en god del tryggere før. Spesielt vi som er oppvokst og bor i Oslo kjenner på det. 

Fenomenet "eldre gutter som ikke drikker" som voldtar i gjenger, er faktisk ikke noe som har vært vanlig før.

At det kan gå over streken når to ungdommer er fulle på bygdefest er ikke bra, men jeg vil si det stiller i en litt annen liga, enn rene voldtektsgjenger, som ikke er en del av festlighetene, og kommer i det øyemed å voldta.

Det sier jo seg selv: når det kommer masse unge menn hit, fra land hvor damene må gå tildekket fra topp til tå for å ha krav på et minimum av respekt, så anser de såklart disse mindreårige norske jentene som nettopp individer som ikke fortjener respekt. Fritt fram. 

Jeg er i alle fall oppvokst i Oslo, og her var problemet betydelig mindre i min ungdom. De aller fleste gutter er heldigvis oppdratt til å respektere kvinner her i Norge, selv om det finnes unntak. 

Culture matters! 

Skrevet

'Eldre gutter som ikke drikker', voldtekt som 'oppstår'. 

Javel ja. 

• Liker 11
Gjest Lampe1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

'Eldre gutter som ikke drikker', voldtekt som 'oppstår'. 

Javel ja. 

George Orwell kalte det «newspeak», propagandaspråk som skal forvrenge virkeligheten.

Massemedia er gjennomsyret av antinorske holdninger.

Gjest Kortiho
Skrevet (endret)
NymeriaRhoynar skrev (1 time siden):

Den friheten du refererer til betyr ikke at det ikke skjedde overgrep før heller. Man snakket bare mindre om det. Nei, det kan være at det ikke var grupper av eldre gutter som ikke drikker som for rundt, men det var da så vitterligen ikke noe frihetens paradis av den grunn.

Vi har flytta grensene for hva vi regner som overgrep, og det er bra, men at det sitter en haug med folk som ble misbrukt i fylla i ungdomstida si er jeg ikke i tvil om. Heldigvis drikker dagens ungdom mindre, og har et tettere forhold til foreldrene sine, slik at jeg vil si at tvert i mot, de er i en bedre og tryggere situasjon enn vi var.

Hvorfor slik behov for å bagatellisere og relativisere? 

Stavanger, en ellers rimelig fredelig by, ble plutselig rammet av en rekke overfallsvoldtekter. På det nivået at de plutselig lå på norgestoppen. 

I Norge i dag er det nesten utelukkende asylsøkere/innvandrere som begår overfallsvoldtekter. 

Det viste seg at det var lokale asylsøkere/innvandrere som satt edru utenfor utesteder, og regelrett jaktet på de fulleste jentene. For så å ta de med seg hjem og voldta de. Enten alene, eller så satt det en gruppe kompiser hjemme og ventet, klare for gruppevoldtekt. 

Politiet gikk målrettet mot disse mennene, fulgte etter dem, tiltalte dem for hver minste forseelse, og i dag er Stavanger en langt tryggere by for kvinner. 

Noe lignende har vi faktisk ikke sett i Norge, uten at det har vært koblet til nevnte gruppe, i alle fall ikke i moderne tid. 

Endret av Kortiho
Skrevet

Som jeg skrev i den andre tråden, må et par ting på plass i samfunnet:

1. STRAFF

Jeg mener å ha lest et sted at det er overfylt i noen fengsler i Norge av mennesker som har begått voldtekt og rettferdig blitt dømt på det. Det er store mørketall når det kommer til hvor mange som har fått et lite dask på rumpa og sendt ut fordi "det er lav gjentagelsesrisiko".

Vi må starte med å totalvri på måten vi straffer på. For det første ønsker jeg ikke barn av voldtektsmennesker. De kan rett og slett, enkelt og greit, kastreres/steriliseres. Det er en ordentlig straff, og en skummel en også. Det gjør folk reelt redde for å bli tatt. Og slik vil det også bli bedre, ettersom ingen vil miste ba11ne sine, spesielt ikke tenåringsgutter, som tema er.

For eldre mennesker kan de bli bortvist fra landet, ikke få lov til å reise eller bosette seg her. Hvorfor skal vi ha et samfunn med voldtektsmenn/kvinner? Hva gir de oss? Ingenting! Som regel fra ressurssvake familier som ikke ønsker å akseptere vestlige verdier og nesten framroper voldtekt av unge jenter.

2. SKYLD VS RETTFERDIGHET

Offeret har null skyld. Der har vi ryddet det.

Offeret har derimot et ansvar, dessverre. I den verdenen vi ønsker oss, er voldtektsmennene de som skal være ansvarlige for å unngå å begå voldtekt, men slik er det ikke lenger i Norge. Det er ikke trygt å være en ung jente eller gutt lenger, fordi flere og flere kommer på banen om kvelden og begår kriminelle handlinger mot denne aldersgruppen.

Derfor må vi til beste evne gi råd og veiledning fra skolealder om hvordan man unngår ubehagelige situasjoner.

Om voldtekt blir begått, er det ikke offerets ansvar, aldri, men vi må passe på å henvende oss til ofrene også, nettopp fordi de er de eneste med makt (per nå) som kan forhindre dette :(

Mange som kommer fra utlandet har også en annen kultur rundt kvinner. Mange begår voldtekt fordi de mener at lettkledde jenter er en invitasjon til sex. De respekterer ikke kvinner og klarer ikke å kontrollere seg - vil ikke - rundt lettkledde jenter og kvinner. Vi må være klare på å lære alle om samtykke, at samtykke aldri gjøres visuelt, ALLTID verbalt! "JA"

Rart dette ikke er en selvfølge :(

• Liker 3
Skrevet
Kortiho skrev (7 minutter siden):

1. Skjønner virkelig ikke denne trangen til å bagatellisere slike grusomheter, og impliserte at likestillingen i Norge egentlig er helt på samme nivå som Midtøsten.

2. Det er jo ingen som sier at verden på noe punkt har vært totalt trygg. Vi sier bare at den var en god del tryggere før. Spesielt vi som er oppvokst og bor i Oslo kjenner på det. 

3. Fenomenet "eldre gutter som ikke drikker" som voldtar i gjenger, er faktisk ikke noe som har vært vanlig før.

At det kan gå over streken når to ungdommer er fulle på bygdefest er ikke bra, men jeg vil si det stiller i en litt annen liga, enn rene voldtektsgjenger, som ikke er en del av festlighetene, og kommer i det øyemed å voldta.

4. Det sier jo seg selv: når det kommer masse unge menn hit, fra land hvor damene må gå tildekket fra topp til tå for å ha krav på et minimum av respekt, så anser de såklart disse mindreårige norske jentene som nettopp individer som ikke fortjener respekt. Fritt fram. 

Jeg er i alle fall oppvokst i Oslo, og her var problemet betydelig mindre i min ungdom. De aller fleste gutter er heldigvis oppdratt til å respektere kvinner her i Norge, selv om det finnes unntak. 

5. Culture matters! 

1. Jeg bagateliserer ikke, jeg bare tester om det faktisk oppfattes hos andre som det er mindre av dette blandt nordmenn enn blant utlendinger, for jeg ser ikke det ellers. Forskjellen er hvordan det når pressen og hvilken underliggende aksept det er for det. Dette har egentlig ingenting med likestilling å gjøre.

2. Jeg tror dette er litt okke som, og forskjellig i forhold til pressområder i Oslo. Men jeg også reagerer på at noe har glippet i Oslo de siste 10 årene, men det henger også tett på utviklingen i Norge når det gjelder politiet og innvandringspolitikken. 

3. Jeg vet ikke hvordan dette var i Oslo, men dette er ting selv jeg som mann ble advart mot igjennom hele oppveksten, så  personlig føler jeg på deja vu.  Når det gjelder voldtektsgjenger som kommer med øye for å voldta; på den tiden ble det ikke offentlig ansett som voldtekt; vår kontinuerlige innskrenkning av begrepsbruken til at alt er voldtekt gjør at det som før var seksuelt utnytting av fulle ungdommer, som var mer normen enn unntaket, nå er definert som noe helt annet, og problematisert på ett annet nivå. HVILKET HELT SEPARAT ER POSITIV UTVIKLING.  Men det at vi kaller det noe annet, betyr ikke at det ikke var like problematisk. 

4. Dette er  en ekstrem forenkling av problemstillingen som faktisk ikke gir noe i diskusjonen. De som kommer hit med de verdiene som skisseres her, skyr disse miljøene som pesten. De vi sliter med, er de som kommer hit og ser at de ikke trenger å forholde seg til samfunnsnormer, for det ikke har konsekvenser. 

5. Vel det kan vi være enig om.  Men jeg sliter med å se så mye kultur i dette, jeg  ser opportunisme ,  og den er litt mer generell enn på innvandrere, selv om de har mye enklere enn folk som har røtter i ett bomiljø.  

• Liker 1
Skrevet
Kortiho skrev (24 minutter siden):

I Norge i dag er det nesten utelukkende asylsøkere/innvandrere som begår overfallsvoldtekter. 

Det er så, men dette er også en nesten forsvinnende del av voldtektene i samfunnet.  Denne typen voldtekter var mer vanlig før, når etterforskningsarbeidet var vanskeligere. I dag, med DNA og større grad av elektroniske spor, er det såpass mye enklere at det er kun mennesker som ikke har noen kobling til samfunnet som gjør det. 

Kortiho skrev (27 minutter siden):

Det viste seg at det var lokale asylsøkere/innvandrere som satt edru utenfor utesteder, og regelrett jaktet på de fulleste jentene. For så å ta de med seg hjem og voldta de. Enten alene, eller så satt det en gruppe kompiser hjemme og ventet, klare for gruppevoldtekt. 

Politiet gikk målrettet mot disse mennene, fulgte etter dem, tiltalte dem for hver minste forseelse, og i dag er Stavanger en langt tryggere by for kvinner. 

Dette er utfordringer som kan oppstå og politiet valgte den taktikken som virker. 

Det som skremmer meg er at politiet prøver å bli kvitt denne formen for arbeidsmetode. Spesifikt i Oslo legger man opp til mindre av denne typen strategier. (Erik Jensen brukte denne taktikken i Oslo, det har vært brukt for å få bukt på vinningskriminalitet i Bergen osv osv; det er politiets viktigste verktøy for å dempe kriminalitet, men det er en offensiv og kostbar metode som ikke følger KPI'er , men politiets målsetning, og man følgelig sliter med å få politiadminsitrativ støtte for det.  )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...