Gå til innhold

Brenner plutselig mye mindre kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en garmin klokke som jeg alltid bruker under trening. Jeg har noen faste treningstimer som jeg går på hver uke, der jeg har lagt på ca 500 kalorier. Nå er den plutselig gått ned til 380 kalorier på timene, selv om jeg blir like sliten og tar meg like mye ut. Det er hiit trening med blandet løp/styrke. Hva er det som skjer med meg?

Anonymkode: 25ff1...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en garmin klokke som jeg alltid bruker under trening. Jeg har noen faste treningstimer som jeg går på hver uke, der jeg har lagt på ca 500 kalorier. Nå er den plutselig gått ned til 380 kalorier på timene, selv om jeg blir like sliten og tar meg like mye ut. Det er hiit trening med blandet løp/styrke. Hva er det som skjer med meg?

Har du gått ned i vekt? Da forbrenner du mindre. Du skriver at du tar deg like mye ut som før, men gjenspeiler statistikken på klokken det? Har du like høy puls nå som før? Er pulsmålingen stabil eller har den begynt å falle ut innimellom sånn at ikke pulsmålingen blir registrert ordentlig? Kan være sånne ting, min begynte å fuske på pulsmåling og dermed kaloritelling da den begynte å bli noen år.

Anonymkode: bd13d...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du gått ned i vekt? Da forbrenner du mindre. Du skriver at du tar deg like mye ut som før, men gjenspeiler statistikken på klokken det? Har du like høy puls nå som før? Er pulsmålingen stabil eller har den begynt å falle ut innimellom sånn at ikke pulsmålingen blir registrert ordentlig? Kan være sånne ting, min begynte å fuske på pulsmåling og dermed kaloritelling da den begynte å bli noen år.

Ser ut som pulsen er ganske lik. Gjennomsnittpuls på rundt 150 og maks på rundt 180. Mulig jeg har gått litt ned i vekt. Har hatt korona men tror ikke det skal ha noe å si? Føler ikke jeg blir mer utslitt enn før. Fikk klokken til jul så den er ganske ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har endret programmeringen i garmin?

Anonymkode: a0717...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har endret programmeringen i garmin?

Hmm ja tror jeg husker at den oppdaterte seg en natt. Så da kan den ha målt for mye før muligens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm ja tror jeg husker at den oppdaterte seg en natt. Så da kan den ha målt for mye før muligens? 

Det er ikke en presis vitenskap det der. Det er et estimat. Noen ganger kan de endre hvordan det som måles vektlegges, det vil endre tallene du får. En klokke kan vektlegge puls så mye, en annen klokke kan vektlegge det mindre. De vil da gi ulike tall

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt mulig. Ulike klokker viser også ulik kaloriforbrenning, men hvis du har lagt inn høyde, vekt, makspuls og pulsmålingen under trening er kontinuerlig så bør den vise noenlunde korrekt - likevel ser jeg forskjell mellom Garmin, Polar og Apple Watch. De to førstnevnte viser ganske likt, Apple viser 100-200 kcal mindre per økt.

Hvis de har oppgradert programvaren kan det godt hende svaret ligger der. Tipper du er litt som meg, jeg blir litt opphengt i tall, skuffet når klokken viser lite og det er totalt uaktuelt å trene uten klokke 🙈😄 På den positive siden betyr jo det at klokken er veldig motiverende og får meg til å gjøre en innsats. Nå prøver jeg å tenke at det viktigste er at jeg trener, ikke hva klokken viser, men det er noe med det å kunne se forbedring etc.

Har du prøvd å Google og se om andre har samme problem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Godt mulig. Ulike klokker viser også ulik kaloriforbrenning, men hvis du har lagt inn høyde, vekt, makspuls og pulsmålingen under trening er kontinuerlig så bør den vise noenlunde korrekt - likevel ser jeg forskjell mellom Garmin, Polar og Apple Watch. De to førstnevnte viser ganske likt, Apple viser 100-200 kcal mindre per økt.

Hvis de har oppgradert programvaren kan det godt hende svaret ligger der. Tipper du er litt som meg, jeg blir litt opphengt i tall, skuffet når klokken viser lite og det er totalt uaktuelt å trene uten klokke 🙈😄 På den positive siden betyr jo det at klokken er veldig motiverende og får meg til å gjøre en innsats. Nå prøver jeg å tenke at det viktigste er at jeg trener, ikke hva klokken viser, men det er noe med det å kunne se forbedring etc.

Har du prøvd å Google og se om andre har samme problem? 

Ja jeg blir veldig opphengt i tallene, og ser venner som også brenner over 500 på samme økten 😅 men må prøve å gjøre som deg.😊

har googlet men fant ikke noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg skiftet fra Wahoo til Garmin så forbrant jeg plutselig mindre på treningen i følge klokken. Er nok bare noe programmering som er annerledes. Ikke bli for opphengt i dette! De er ikke realistiske tall uansett, bare algoritmer.  

Anonymkode: 334e3...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...