Gå til innhold

Er det noen som har opplevd å miste sosialhjelp for å ikke møte opp på aktivitetsplikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det bare tomme trusler? går ikke på sosialhjelp selv, men en bekjent gjør det og har ikke møtt opp.

Anonymkode: 72459...148

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er det bare tomme trusler? går ikke på sosialhjelp selv, men en bekjent gjør det og har ikke møtt opp.

Det er ikke tomme trusler nei. Har man aktivitetsplikt er sjansen stor for å miste ytelser.

Nå har det aldri skjedd meg, men NAV er temmelig nøye på tingene sine, så det lønner seg å følge opp.

Anonymkode: c48f2...6de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du mister stønaden ja, tror du det offentlige sitter sånn og leker og sier med vilje ting som ikke stemmer ?

Anonymkode: 18284...695

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man har krav på en minsteytelse, men sosialhjelpa blir kraftig redusert👍🏻

Anonymkode: e74a5...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke tomme trusler, nei. Har en i nær familie som lærte det på den vanskelige måten.

Anonymkode: 0690f...9ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meget spesielt at du tror at en offentlig etat som NAV driver med tomme trusler...

En i nær omgangskrets holdt på å miste sin  kommunaleleilighet. NAV krevde at han ringte til behandlingsstedet innen en viss frist, og ba om en ny avtale. Om ikke så ble han kasta ut. Nå var det streng talt ikke han sin feil, men DPS som hadde avtalt timer og avlyst de gjentatte ganger.

Anonymkode: 0726c...85e

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å ta alt, men den kan bli redusert. Skjedde med eksen min, da reduserte de livsoppholdet fra 4000 til 2500, fordi han ikke møtte på jobbklubb. 

Anonymkode: 5258b...384

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som saksbehandler stoppet eller redusert stønad som følge av brudd på aktivetetsplikten, og evt om de ikke har møtt til samtaler eller tatt telefonen gjentatte ganger.

Anonymkode: 5526f...140

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har skjedd meg for mange år siden, og har skjedd med flere jeg kjenner 😛

Anonymkode: 2d1f4...f4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har som saksbehandler stoppet eller redusert stønad som følge av brudd på aktivetetsplikten, og evt om de ikke har møtt til samtaler eller tatt telefonen gjentatte ganger.

Tenker du at noen kanskje har enorm telefon angst og ikke tør ta tlf når de ser det er fra NAV? Å være avhengig av NAV og den behandlingen med mistro og trusler gjør syke folk enda sykere. Angsten er så vond at det må bare oppleves før noen skjønner hvordan det er.

Jeg er en av de som har det sånn. Mitt 4 år på AAP og ikke noe bedre enn før jeg fikk AAP, snarere tvert imot. Mye verre.

Anonymkode: 2caca...3c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at noen kanskje har enorm telefon angst og ikke tør ta tlf når de ser det er fra NAV? Å være avhengig av NAV og den behandlingen med mistro og trusler gjør syke folk enda sykere. Angsten er så vond at det må bare oppleves før noen skjønner hvordan det er.

Jeg er en av de som har det sånn. Mitt 4 år på AAP og ikke noe bedre enn før jeg fikk AAP, snarere tvert imot. Mye verre.

Lediggang er roten til alt vondt. Selvsagt har du det verre når du kan pleie angsten din og la den styre livet ditt. 

Anonymkode: 81957...409

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var sosialhjelp. Disse menneskene var ikke syke. Men arbeidssøkere. Stor forskjell! 
altså. Men har ikke bare rettigheter men også plikter, og da må man faktisk møte til tiltak, kurs og avtaler.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må ta litt ansvar for eget liv og handlinger. 
Har du telefonangst så må du si ifra om det og finne alternativer. Det kan være å avtale at kommunikasjon går via SMS eller epost. Avtale spesifikk tidspunkt det er OK å ringe (mange sliter med det å ikke vite eksakt når de ringer), eller det kan være å gjøre slik at telefonkontakt går via pårørende, samboer/kjæreste, fastlege eller psykolog. Du kan ikke bare å ikke ta telefonen, også forvente at folk skal stå på pinne for deg. 

Dersom du virkelig på ekte ble verre av kommunikasjonen med AAP. Så burde du ha skaffet deg en form for verge da. Eller få en støttekontakt via kommunen som hjelper deg med det praktiske. Som myndig så stilles det krav til en og du kan ikke bare si "jeg klarer ikke, er for vanskelig". Sorry mac, men mye i livet er vanskelig og tøft, men man må finne løsninger og ikke trasse som en 4 åring. 

Anonymkode: ebea0...7be

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

tror du det offentlige sitter sånn og leker og sier med vilje ting som ikke stemmer ?

Anonymkode: 18284...695

Jeg skal si deg en ting, jeg. Når du er så slacker som det jeg er, finner du fort ut at det er mye tomme trusler ute og går i det offentlige, krav som forsvinner i papirmølla og aldri blir fulgt opp. Av det jeg kommer på i farten:

- Gjennomført barneskolepraksis via høyskole uten noengang å ha levert politiattest.

- Vært ansatt i barneskole uten noen gang å ha levert politiattest.

- Kjørt rundt i ett år uten å ha betalt forsikring og veiavgift.

Anonymkode: d32a6...999

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette var sosialhjelp. Disse menneskene var ikke syke. Men arbeidssøkere. Stor forskjell! 
altså. Men har ikke bare rettigheter men også plikter, og da må man faktisk møte til tiltak, kurs og avtaler.

Som saksbehandler i NAV virker det litt merkelig å hevde at mennesker på sosialhjelp ikke er syke? Arbeidssøkere får jo dagpenger, i hovedsak. De som får sosialhjelp er jo de som av ulike årsaker ikke har krav på noen annen ytelse (f.eks ikke blitt ferdig avklart på AAP før tidsfristen gikk ut, men som heller ikke er klare for uføretrygd). 

Anonymkode: e5959...e76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som saksbehandler i NAV virker det litt merkelig å hevde at mennesker på sosialhjelp ikke er syke? Arbeidssøkere får jo dagpenger, i hovedsak. De som får sosialhjelp er jo de som av ulike årsaker ikke har krav på noen annen ytelse (f.eks ikke blitt ferdig avklart på AAP før tidsfristen gikk ut, men som heller ikke er klare for uføretrygd). 

Anonymkode: e5959...e76

Altså. NAV opererer med forskjellige bistandsbehov. De jeg jobbet med var ikke syke, og dersom noen var syke så måtte de avklares mot et annet bistandsbehov og evt andre ytelser. Det er så utrolig mange forskjellige grunner til at noen havner på sosialhjelp. Og som saksbehandler så jobber du med folk som vil, men ikke får det til. De som får det til og ikke får det til. De som hverken vil eller får det til.

Tilbake til at det er mange forskjellige typer mennesker som får sosialhjelp viser jo nettopp hva sosialhjelp er. Vår siste sikkerhetsnett for å sikre livsopphold og bolig.

Og telefonskrekk, nei. De ville rett og slett ikke. Svarte heller ikke på meldinger som ble sendt til de i mitt NAV. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skal si deg en ting, jeg. Når du er så slacker som det jeg er, finner du fort ut at det er mye tomme trusler ute og går i det offentlige, krav som forsvinner i papirmølla og aldri blir fulgt opp. Av det jeg kommer på i farten:

- Gjennomført barneskolepraksis via høyskole uten noengang å ha levert politiattest.

- Vært ansatt i barneskole uten noen gang å ha levert politiattest.

- Kjørt rundt i ett år uten å ha betalt forsikring og veiavgift.

Dette er skremmende synes jeg. Alle bør og skal levere politiattest ved jobb som inkluderer barn. Her måtte jeg levere politiattest da jeg var i styret til en frivillig organisasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, sommermor said:

Dette er skremmende synes jeg. Alle bør og skal levere politiattest ved jobb som inkluderer barn. Her måtte jeg levere politiattest da jeg var i styret til en frivillig organisasjon.

Klart det er skremmende at noe så viktig ikke følges opp, men det er nå engang i det offentliges natur at det er en slacker-fabrikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Klart det er skremmende at noe så viktig ikke følges opp, men det er nå engang i det offentliges natur at det er en slacker-fabrikk. 

Er mye mer det slackes på.

Kjøre AS konk uten at det blir fulgt opp

Ta MVA på regninger på ENK uten at en har passert grensen på 50k og beholde pengene selv.

Krav fra kreditorer som ikke følges opp og blir foreldet.

All de mil en kan kjøre uten lappen uten å komme i kontroll

Alle de mil en kan kjøre i påvirket tilstand uten å komme i kontroll

Mengden våpen en kan arve uten at man hører noen ting

Osv.

Anonymkode: 8091c...022

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da kan du heller ikke forvente å få skattepenger gratis inn på kontoen. Vi lever alle med krav i hverdagen, ditt er å ta telefonen innimellom når den ringer. Så innmari store krav er der altså ikke. 

Anonymkode: 262ce...305

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...