AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 "Kroppen husker den høyeste vekten den har hatt og prøver å komme tilbake til den, derfor det er så vanskelig å holde den nye vekten når man har gått ned i vekt." Ser denne påstanden blir mye kasta rundt, spesielt etter Eit feitt liv hadde premiere på NRK. Men er det egentlig noe hold i den? Finnes det noe kilder på det her? Eller er det bare en hypotese noen har kommet opp med for å forklate hvorfor så mange sliter med å holde den nye vekten etter vektnedgang?? Anonymkode: 37097...4c8
Galanga Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har også prøvd å finne kilden og ikke kommet i mål med det. Det er den perfekte unnskyldningen for alle som ikke kan holde vekten fremover i hvert fall, når halve Norge har sett et feitt liv... 3
Druid Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Galanga skrev (1 minutt siden): Jeg har også prøvd å finne kilden og ikke kommet i mål med det. Det er den perfekte unnskyldningen for alle som ikke kan holde vekten fremover i hvert fall, når halve Norge har sett et feitt liv... Jeg mener det er knyttet til at vi er i stand til å skape nye «fettceller», men ikke fjerne tomme. Så når du produserer fett, er det en metabolsk prosess å lagre fett nye steder, men når du har tomme celler går det automatisk. Skal søke litt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Jeg vet i alle fall at jeg veide 12 kg mer enn nå i veldig mange år. Endret kosthold og gikk ned disse 12 kiloene i løpet av fire mnd. Dette er nå over tre år siden, og jeg har ikke merket noe til at kroppen vil ha dem tilbake 😄 (Kanskje det er annerledes hvis vekttapet er veldig stort? Jeg aner ikke...) Anonymkode: 93870...f56 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har lært at det har mer med hormoner å gjøre enn celler, dette ble jeg lært av en klinisk ernæringsfysiolog og jeg antar at hun kunne sakene sine. Vil likevel tro at varige livsstilsendringer vil være tilstrekkelig for de fleste. Anonymkode: 84112...a23
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Jeg syns dette høres veldig rart ut for å være ærlig. Jeg har hørt det et par steder, men jeg har heller aldri funnet annet enn påstander om det. At det er sånn teoretisk. Jeg var livredd da jeg gikk ned 30 kilo for at kroppen skulle gå i "sparebluss" og "huskemodus" for å sabotere vektnedgang, men den gjorde aldri det. Og det gjelder de fleste jeg kjenner med sunn vektnedgang. Anonymkode: 26c2a...410
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Kroppen husker den høyeste vekten den har hatt og prøver å komme tilbake til den, derfor det er så vanskelig å holde den nye vekten når man har gått ned i vekt." Ser denne påstanden blir mye kasta rundt, spesielt etter Eit feitt liv hadde premiere på NRK. Men er det egentlig noe hold i den? Finnes det noe kilder på det her? Eller er det bare en hypotese noen har kommet opp med for å forklate hvorfor så mange sliter med å holde den nye vekten etter vektnedgang?? Anonymkode: 37097...4c8 Jeg lurer på det samme. Høres egentlig bare ut som en unnskyldning overvektige bruker. At kroppen har en trivselsvekt derimot, kan jeg tro på. Men at denne vekten skal være overvektig, har jeg ingen tro på. Anonymkode: 354b2...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Når celler har vært utvidet en gang skal det mindre til å utvide dem en gang til. Dette gjelder både muskler og fett. Min erfaring er også at kroppen "husker" og prøver å kommer tilbake til det den mener er trivselsvekt, enten det er for mye eller lite. Anonymkode: f9f8b...d03
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Bare vrøvl og unnskyldninger. Anonymkode: 89adb...90e 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Det heter ”Set weight”/”Set point” Det går ikke nødvendigvis ut på at kroppen ønsker seg tilbake til høyeste vekt, men den vil forsøke å holde deg på den vekten du er vant med. Dette handler om at kroppen ønsker å opprettholde balanse. Leste en del forsking på dette for flere år siden da jeg jobbet mer innenfor området. Du vil nok finne mer om det på nett dersom du søker på Set weight. Anonymkode: b5394...c82
Soleil70 Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Dette tror jeg er tull, og kan bli en hvilepute når man synes det er vanskelig å holde vekta nede. Jeg har gått ned 35 kilo og kroppen trives der den er nå!
Gjest Albbas Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 Det handler nok ikke om EN studie, men kunnskap sammensatt av det man leser utfra flere kilder. Eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990627/ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Set_point_theory_(body_weight) (se kilder der) Det står i disse at man er usikker på om teorien egentlig gjelder vestlig livsstil. Personlig tror jeg at "mindset" også spiller inn. Har du først opplevd en periode i livet der du har spist i overskudd, og lagt på deg, så vil du alltid huske dette. Klarer du å gå ned i vekt vil du alltid (vel, ikke alle så klart) ha et underbevisst minne om å spise friere enn det du gjør som slankere. Og det gjør det lettere å sprekke eller ubevisst gi opp etter en viss tid, der man sakte men sikkert returnerer til gamle vaner. For min egen del merker jeg hvertfall at det er det JEG sliter med. For 15 år siden var det null stress å bare spise snop på lørdager, det var vanen min. Men nå er det en stadig lengsel til perioden der jeg åt hva jeg ville når jeg ville. Hjernen min glemmer ikke de tidene, selv om jeg mesteparten av livet har hatt et normalt, sunt kosthold i energibalanse.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 I følge forskning så handler det om antall fettceller man produserer som ungdom. Og dersom man har vært overvektig i ung alder hvor kroppen produser slike celler så vil det være umulig å bli kvitt disse. (Ikke vekten, men fettcellene). Da ligger de latent i kroppen og gjør vektnedgang vanskelig. Som voksen produserer man ikke ekstra fettceller, men fettet fester seg til de man allerede har. Dermed er det ikke noe biologisk som sier at "kroppen husker sin høyeste vekt" om vektoppgangen skjer som voksen. Ronny i NRK har vært overvektig hele livet, så det spiller inn Anonymkode: 0309a...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): I følge forskning så handler det om antall fettceller man produserer som ungdom. Og dersom man har vært overvektig i ung alder hvor kroppen produser slike celler så vil det være umulig å bli kvitt disse. (Ikke vekten, men fettcellene). Da ligger de latent i kroppen og gjør vektnedgang vanskelig. Som voksen produserer man ikke ekstra fettceller, men fettet fester seg til de man allerede har. Dermed er det ikke noe biologisk som sier at "kroppen husker sin høyeste vekt" om vektoppgangen skjer som voksen. Ronny i NRK har vært overvektig hele livet, så det spiller inn Anonymkode: 0309a...4ab Merkelig. Jeg har veid under 50 kilo frem til jeg var tjue og sluttet med idrett. Har lagt på meg 25 kilo siden da. Kan ikke fatte hvordan jeg kan ha gjort det dersom kroppen ikke produserer ekstra fettceller i voksen alder 🧐 Anonymkode: 75683...1ab
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig. Jeg har veid under 50 kilo frem til jeg var tjue og sluttet med idrett. Har lagt på meg 25 kilo siden da. Kan ikke fatte hvordan jeg kan ha gjort det dersom kroppen ikke produserer ekstra fettceller i voksen alder 🧐 Anonymkode: 75683...1ab Det er ikke merkelig i det hele tatt. Antall fettceller er bare en biologisk forklaringsmodell. Det andre er at forbrenningen går ned ved økt alder. Og når du sier du sluttet med idrett så har du jo forklaringen bare der. Anonymkode: 0309a...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 Tror jeg ikke noe på. På mitt høyeste veide jeg 90 kilo. Tok tak og gikk ned 30 kilo, til en BMI på 21. Det er nå åtte år siden jeg kom "i mål" og jeg har holdt vekten. Anonymkode: a7ad6...331 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Merkelig. Jeg har veid under 50 kilo frem til jeg var tjue og sluttet med idrett. Har lagt på meg 25 kilo siden da. Kan ikke fatte hvordan jeg kan ha gjort det dersom kroppen ikke produserer ekstra fettceller i voksen alder 🧐 Anonymkode: 75683...1ab Fettceller kan vokse ganske mye, det dannes ikke nye før de har nådd full kapasitet. Anonymkode: 0ca00...a64 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Kroppen husker den høyeste vekten den har hatt og prøver å komme tilbake til den, derfor det er så vanskelig å holde den nye vekten når man har gått ned i vekt." Ser denne påstanden blir mye kasta rundt, spesielt etter Eit feitt liv hadde premiere på NRK. Men er det egentlig noe hold i den? Finnes det noe kilder på det her? Eller er det bare en hypotese noen har kommet opp med for å forklate hvorfor så mange sliter med å holde den nye vekten etter vektnedgang?? Anonymkode: 37097...4c8 Den kastes rundt fordi forskning kan vise at folk som har slanket seg går opp i vekt igjen. Forskningen i seg selv avdekker ikke årsakene til at dette skjer. Derfor er årsakene til dette foreløpig spekulasjoner. Det betyr at forskningen beviser at det er vanskelig å holde vekten nede, for folk som har veid eller veier mye. Det som er sikkert ut fra forskningen er at overvekt er ikke til å kimse av, fordi det gjelder såppass mange mennesker. . Så å si at "det er så enkelt å slanke seg" er like feil som å si at det er vanskelig. Mange steder er det nemlig fler overvektige enn slanke. Så det må være noe i det, at det tilsynelatende ikke er så enkelt som først antatt. Og litt slemt er det også å komme med beskyldninger om fedme som man ikke aner noe om, eller har følt på kroppen selv. Anonymkode: 76c32...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå