Silva Pluvialis Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 (endret) https://www.vg.no/spesial/2021/grenselos-terapi/grenselos-terapi/ En rekke psykologer og psykiatere er dømt for misbruk av stilling, etter at de har begått seksuelle overgrep mot sårbare pasienter. Blant annet suicidale og overgrepsofre. Flere av pasientene har i etterkant av overgrepene tatt selvmord. Hva feiler Norge eller hvem enn som godtar at de skal få tilbake autorisasjonen? Flere av de overgrepsdømte får nå praktisere, alene sammen med pasienter, uten at nye pasienter vet at de har forgrepet seg på pasienter før. What the fuck? Har det klikket for systemet? Ikke rart mange pasienter ikke blir frisk, når de som skal hjelpe er de som begår overgrep. Det er også et overgrep i seg selv at pasientene ikke får informasjon om dette og mulighet til å velge en annen behandler. Jeg kjenner at jeg blir rasende på vegne av alle som har opplevd dette. De fleste helsepersonell er greie folk, men hjelpe meg så mange gale mennesker det er i den sektoren. Alle de overgriperne som har blitt identifisert er sikkert ikke en brøkdel engang av alle som faktisk finnes der ute. De har bare ikke blitt oppdaget enda. Men når de har blitt oppdaget!! Hvorfor kan de søke om å få tilbake autorisasjonen? Hvordan kan helsetilsynet stole på at pasientene er trygge hos dem? Vi er et jævla naivt land. Det må sies. Et nisseland som ikke tørr å ta skikkelig tak, og som ser det beste i folk uansett omstendighet. Overgripere kan man ikke stole på. De kan ikke sette disse menneskene til å jobbe med pasienter uten tilsyn. De skader folks tillit til helsevesenet og setter pasienter i reell fare. Hva feiler egentlig de som har latt disse praktisere på nytt? Hvorfor har de fått jobb? Hvem vil ansette overgripere? Jeg er så lei av at vi stryker overgripere medhårs. Norske myndigheter lar oss jo tro at vi lever i kardemommeby, men det gjør vi ikke. Det finnes jævla mange svin der ute, og vi må begynne å få øynene opp, helsevesenet mer enn alle!! Dette er helt uakseptabelt. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
Silva Pluvialis Skrevet 28. mai 2021 Forfatter #2 Skrevet 28. mai 2021 Noen synspunkter? Jeg synes fremdeles det er helt sjokkerende. Det burde ikke være lov å være så grenseløst naiv. "En ny sjanse" skal ikke gå på bekostning av tryggheten, sikkerheten og tilliten hos pasientene. Det er pasientene som skal beskyttes. Det er de som er sårbare og trenger hjelp, ikke overgriperne som helt frivillig har valgt å misbruke sin stilling. Vi er et jævla nisseland om vi bare gir etter og lar sånne monstre utøve i et omsorgsyrke. DE HAR INGENTING DER Å GJØRE!! 5
Gjest Saph Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Er mere overrasket over at du er overrasket. Sånn er det i absolutt alle yrker i absolutt alle land. Forferdelig, ja. Allmenn viten, også ja.
Silva Pluvialis Skrevet 28. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2021 Saph skrev (2 minutter siden): Er mere overrasket over at du er overrasket. Sånn er det i absolutt alle yrker i absolutt alle land. Forferdelig, ja. Allmenn viten, også ja. Det er slik i alle yrker at man kan være dømt for seksuelle overgrep og likevel beholde autorisasjonen og jobben? Hvorfor kreves det uttømmende politiattest når man er student? Det er jo for å hindre at overgripere og voldsdømte skal komme i nærheten av sårbare mennesker. Hvorfor gjelder ikke det hvis de begår overgrep etter at de har fått jobben? Eller er det fritt fram å forgripe seg etter man har fått innpass? Det er bare før opptak man må ha plettfri vandel? 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Fy f****. Sitat fra artikkelen: "– Har du gjort opp for deg, får du en ny sjanse, sier direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet: – Det kommer fra grunnleggende rettstatstenkning. Det ligger innbakt i regelverket at man kan søke om ny autorisasjon, sier han." Ser jo her inne på kg og Some at det er mange som støtter denne tankegangen. Forstå det de som kan. Mon tro om de hadde tenk det samme hvis det var drap på pasienter? Kuttet av en finger eller arm på pasienter?
Silva Pluvialis Skrevet 28. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2021 Sirisiri10 skrev (1 minutt siden): Fy f****. Sitat fra artikkelen: "– Har du gjort opp for deg, får du en ny sjanse, sier direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet: – Det kommer fra grunnleggende rettstatstenkning. Det ligger innbakt i regelverket at man kan søke om ny autorisasjon, sier han." Ser jo her inne på kg og Some at det er mange som støtter denne tankegangen. Forstå det de som kan. Mon tro om de hadde tenk det samme hvis det var drap på pasienter? Kuttet av en finger eller arm på pasienter? Nettopp. Dette er jo bare en bekreftelse på at helsetilsynet ikke tar seksuelle overgrep alvorlig, og noe sier meg at de ikke har personlig erfaring med temaet. Ellers hadde de ikke vært så grenseløst naive. 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (34 minutter siden): Fy f****. Sitat fra artikkelen: "– Har du gjort opp for deg, får du en ny sjanse, sier direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet: – Det kommer fra grunnleggende rettstatstenkning. Det ligger innbakt i regelverket at man kan søke om ny autorisasjon, sier han." Ser jo her inne på kg og Some at det er mange som støtter denne tankegangen. Forstå det de som kan. Mon tro om de hadde tenk det samme hvis det var drap på pasienter? Kuttet av en finger eller arm på pasienter? Enig. Skjønner at direktøren må forholde seg til regelverket, men begrunnelsen hans er jo helt useriøs. For å ha autorisasjon til å være psykolog/psykiater så bør man ha en minimum av dømmekraft og integritet. Man jobber med mennesker som kan være på sitt mest sårbare. Man har ikke "gjort opp for seg" ved å gå x år uten å få praktisere som psykolog og man får ikke automatisk dømmekraft og integritet ved å gå x år uten å praktisere som psykolog. Psykologene sier de har "gjenopprettet tilliten". Men de har jo kun fått tilliten fra arbeidsgiveren. Hva med tilliten til pasientene? For en psykolog så er tilliten til pasienten helt essensiell. Psykologene forteller ikke pasientene at de har begått overgrep mot tidligere pasienter. Psykologene skjuler fortiden sin nettopp fordi de vet at de ikke vil få tillit fra pasientene. Helsemyndighetene godkjenner dette og prioriterer dermed uskikkede psykologer over pasientene. Endret 28. mai 2021 av Nimbus2000
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Gjenferdet skrev (51 minutter siden): Nettopp. Dette er jo bare en bekreftelse på at helsetilsynet ikke tar seksuelle overgrep alvorlig, og noe sier meg at de ikke har personlig erfaring med temaet. Ellers hadde de ikke vært så grenseløst naive. Ikke sant. Leste nå at de skulle ta en intern granskning. Leit at det må publiseres i avisen for at de skal ta tak i det. Nimbus2000 skrev (32 minutter siden): Enig. Skjønner at direktøren må forholde seg til regelverket, men begrunnelsen hans er jo helt useriøs. For å ha autorisasjon til å være psykolog/psykiater så bør man ha en minimum av dømmekraft og integritet. Man jobber med mennesker som kan være på sitt mest sårbare. Man har ikke "gjort opp for seg" ved å gå x år uten å få praktisere som psykolog og man får ikke automatisk dømmekraft og integritet ved å gå x år uten å praktisere som psykolog. Psykologene sier de har "gjenopprettet tilliten". Men de har jo kun fått tilliten fra arbeidsgiveren. Hva med tilliten til pasientene? For en psykolog så er tilliten til pasienten helt essensiell. Psykologene forteller ikke pasientene at de har begått overgrep mot tidligere pasienter. Psykologene skjuler fortiden sin nettopp fordi de vet at de ikke vil få tillit fra pasientene. Helsemyndighetene godkjenner dette og prioriterer dermed uskikkede psykologer over pasientene. Kunne ikke vært mer enig 👏
Leonaen Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Har fulgt med på artikkelene i vg. Syns det er rart dette ikke er blitt skrevet om på KG før nå. Det er så vanvittig trist for ofrene. Jeg er dypt rystet over omfanget. Husker jeg leste en tråd her om en som skrev at hun ble utsatt for seksuelle overgrep av sin psykolog, mange som skrev at hu måtte slutte å fantasere. Og det er vel slik de fleste reagerer om en pasient som sliter psykisk hevder dette. Det er vel lett å komme litt unna med slikt da. Det er så urovekkende og fryktelig, vet ikke hva annet jeg skal si. Uendelig trist for ofrene og pårørende. Dette bør bli tatt mer på alvor. Og jeg syns det er flott at VG sine journalister tør å gå inn på tema og sette søkelys på det. 5
Drizzt Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (1 time siden): Fy f****. Sitat fra artikkelen: "– Har du gjort opp for deg, får du en ny sjanse, sier direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet: – Det kommer fra grunnleggende rettstatstenkning. Det ligger innbakt i regelverket at man kan søke om ny autorisasjon, sier han." Ser jo her inne på kg og Some at det er mange som støtter denne tankegangen. Forstå det de som kan. Mon tro om de hadde tenk det samme hvis det var drap på pasienter? Kuttet av en finger eller arm på pasienter? Ja, de får en ny sjanse å begå nye overgrep. OK, de kan søke om ny autorisasjon, men søknaden bør alltid ende med avslag. Begrunnelse? Alltid det samme. En gang voldtektsmann/overgriper - alltid voldtektsmann/overgriper. Det er mange, mange ting i Norge som er fullstendig ute av kurs og dette er bare ett eksempel på det. Endret 28. mai 2021 av Drizzt 5
Silva Pluvialis Skrevet 28. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2021 Drizzt skrev (8 minutter siden): Ja, de får en ny sjanse å begå nye overgrep. OK, de kan søke om ny autorisasjon, men søknaden bør alltid ende med avslag. Begrunnelse? Alltid det samme. En gang voldtektsmann/overgriper - alltid voldtektsmann/overgriper. Det er mange, mange ting i Norge som er fullstendig ute av kurs og dette er bare ett eksempel på det. Det er psykelig. Om jeg hadde blitt utsatt for overgrep av helsepersonell og jeg i etterkant fikk vite at sykehuset visste at han var dømt for overgrep tidligere men likevel lot meg være alene med han, så hadde det blitt månelyst. Da hadde jeg skapt et helvete. Behandlerne som har forgrepet seg på pasienter må ha noen psykopatiske trekk når de bevisst har drevet folk til selvmord, og samtidig forsvarer å skulle fortsette praksisen på nye, og sårbare, intetanende individer. Fy faen. Dette må opp for frem, for dette går faen ikke an. Jeg håper flere protesterer og at behandlerne blir avslørt slik at pasientene kommer seg unna i tide. Hadde de hatt noe samvittighet, og angret så mye som litt, så hadde de hatt respekt nok for yrket sitt og pasientene sine til å holde seg langt unna terapirommet. 2
Silva Pluvialis Skrevet 29. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2021 (endret) Jeg vil anbefale alle som går i behandling å søke opp behandleren og hente ut mulige tilsynssaker. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest byråkrati Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Desom du oppfører deg på den måten som psykolog har du allerede manglende sperrer som gjør at du fint gjør det samme igjen om du tenker du slipper unna. Noen har så dårlig selvkontroll at de vil gå etter pasienter selv når de tenker de kan bli tatt De er selvsagt psykologisk uegnet som psykologer, og det at dette ikke er åpenbar vitenskap i det psykologiske feltet sier mye om hvor latterlig "psykologi" som fag er. Det er en tullegren og man kan like gjerne sende pasienter til healere og horoskop-lesere.
Leonaen Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 Gjenferdet skrev (8 timer siden): Jeg har fått et tips om at det muligens går an å finne ut av dette på legelisten, for de som har betalt versjon. Jeg tror man kan få innsyn i tilsynssakene (fra helsetilsynet) hvis det er noe å finne på de behandlerne man har søkt opp. Det gjelder i stor grad, uansett, bare privatpraktiserende behandlere, og de fleste i artikkelen er tilknyttet dps. Det er likevel verdt et forsøk. Jeg vil anbefale alle som går i behandling å søke opp behandleren og hente ut mulige tilsynssaker. Informerer de ikke om det selv så må vi selv grave om vil være helt trygge. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg hadde hatt en behandler som kunne ha falt inn under beskrivelsene gitt i artikkelen. Hvor kan man få innsyn i det? Det skulle jo ha funnet et system for akkurat dette. Jeg har ikke hørt eller lest noe om at man kan hente ut tilsynssaker.
Leonaen Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 byråkrati skrev (5 timer siden): Desom du oppfører deg på den måten som psykolog har du allerede manglende sperrer som gjør at du fint gjør det samme igjen om du tenker du slipper unna. Noen har så dårlig selvkontroll at de vil gå etter pasienter selv når de tenker de kan bli tatt De er selvsagt psykologisk uegnet som psykologer, og det at dette ikke er åpenbar vitenskap i det psykologiske feltet sier mye om hvor latterlig "psykologi" som fag er. Det er en tullegren og man kan like gjerne sende pasienter til healere og horoskop-lesere. Selvfølgelig. Og jeg tror at når man som profesjonell allerede har gått over den grensa, og kommet unna med det, så skal det vel ikke så mye til at man gjør det igjen. Hvorfor disse psykologene ikke blir fratatt retten til å jobbe som psykolog for all evig tid forstår ikke jeg. De skulle vært fulgt nøye med også, i tilfelle de ville jobbe som coach eller rådgivere som er alene med sårbare. Skummelt at flere av de vg skriver om har høye stillinger på institusjoner.
fjærestein Skrevet 5. juni 2021 #16 Skrevet 5. juni 2021 Skremmende greier. Særlig hva de presterer å lire av seg de som snakker varmt om at de nå har forstått og har gått videre (behandleren) og da må jo alt være greit og hen har gjort opp for seg. ("Døde pasienten ? Obs da. Ja ja") 1
Pipaluk Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 Er det så stor mangel på psykiatere at de velger å ignorere slik informasjon? Jeg leste også at de hadde tilrettelagt ved at legen ikke skulle være alene med pasienter. Jeg trodde en stor del av jobben til overlegene var å ha selvstendig terapi/samtaler med dem? Tenker de bare å bruke legen til å gå visitt og delta på teammøter? Det som er så farlig i slike yrker, er at behandler kan bruke pasientens historikk for å argumentere for at " det var hun som startet. Hun flørtet med meg, og ga seg ikke selv om jeg sa nei". Behandler sitter på mye info om psykiske lidelser og hvordan det kan slå ut. Jeg får del følelsen av at flere ikke kan skille mellom hva som er sykdom, terapi og personlighet. Pasienten er i en spesiell rolle i terapi, og kan bli trigget av behandler. Det betyr ikke at hun feks ville vært lite promiskiøs med en hvilken som helst annen person. Det er noe med situasjonen som har skapt denne situasjonen. Her har psykiateren fått flere klager på seg. Jeg håper det får ledelsen på det sykehuset til å våkne opp, men viktigst av alt, at pasientene vet hvilken lege de har med å gjøre og kan reservere seg mot kontakt. 1
Hattivatti Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 Det er en utrolig ekkel tanke at jeg kan sitte å snakke om overgrepene jeg har opplevd og skal bearbeide med en annen overgriper. Jeg forstår ikke at de har samvittighet til å fortsette i jobben etter å ha blitt tatt for noe slikt. Offeret må jo føle seg pisset på av Norge AS når en dømt overgriper får fortsette i samme jobben etterpå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå