Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 33 og fikk ved siste kontroll på ist GBS-bakterier. Legen sa at det var relativt vanlig og ufarlig for voksne, men for å forhindre smitte til barnet setter de en veneflon med antibiotikakur under fødselen. Fikk denne beskjeden på e-portal nå, og siden det er helg kan jeg hverken ringe legen tilbake eller kontakte jordmoren, så jeg må spørre her med håp om at noen har lignende erfaringer:

Har lest masse om GBS nå, og det virker som det er en bakterie som kan komme og gå litt. Er det sånn at de setter veneflon uansett nå når jeg en gang har fått påvist det, eller avventer de og ser om jeg fortsatt har bakterien i urinen de neste kontrollene? Vil jo helst ikke at babyen skal få antibiotika med hans første møte med verden. I tillegg lider jeg av ekstrem sprøyteskrekk. Tanken på smerter ved fødselen er helt ok, men tanken på å få veneflon gjør meg rett og slett kvalm! Har vært innstillt på en naturlig fødsel uten epidural for å unngå veneflonen. Mange som forteller meg at «du kommer ikke til å tenke på stikket når du ligger der og har rier, da vil du rope etter epiduralen» meen nei! Jeg er av typen som besvimer av sprøyter, så da vil jeg heller ha det vondt.

Så spørsmålet mitt er i bunn og grunn: setter de veneflon med antibiotika uansett, eller kun om man har et pågående GBS-utbrudd? Alle urinprøvene mine har jo vært fine de 8. mnd jeg har vært gravid, så har et håp om at infeksjonen går over til neste kontroll og at jeg slipper antibiotikakur ved fødselen? :) 

Anonymkode: 14756...191

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du får veneflon uansett. Antibiotikaen gis hver fjerde time gjennom fødselen. 

Jeg hadde gbs i mitt første svangerskap - kun utslag på en prøve. Og du vil virkelig ha den antibiotikaen - gbs er farlig for nyfødte.

Anonymkode: d6518...520

AnonymBruker
Skrevet

Fader altså :’( men da kan jeg jo like greit be om å få epidural i samme åra også da? 

besvimte nesten av tanken på fødselen nå

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om antibiotikaen overføres til babyen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fader altså :’( men da kan jeg jo like greit be om å få epidural i samme åra også da? 

besvimte nesten av tanken på fødselen nå

TS

Epiduralen settes i ryggen 😉

Veneflonen i hånden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Epiduralen settes i ryggen 😉

Veneflonen i hånden. 

Både i rygg og hånden, har jeg lest :’) 

AnonymBruker
Skrevet

Heh, hadde vært chill om epidural kunne settes i hånden😄 Den stikkes i ryggen dessverre.

GBS innebærer også at dere må være minst 48t på sykehuset etter fødselen for observasjon av babyen.

Anonymkode: 84130...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heh, hadde vært chill om epidural kunne settes i hånden😄 Den stikkes i ryggen dessverre.

GBS innebærer også at dere må være minst 48t på sykehuset etter fødselen for observasjon av babyen.

Vil det si at man ligger på sykehus, og ikke barselhotell? :) spør sikkert dumt jeg nå, er førstegangsfødende :’)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både i rygg og hånden, har jeg lest :’) 

Hvor står det? Du må ha misforstått :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil det si at man ligger på sykehus, og ikke barselhotell? :) spør sikkert dumt jeg nå, er førstegangsfødende :’)

Jeg trooor man kan på barselhotellet dersom det er ingenting annet av komplikasjoner. Men det varierer kanskje fra sted til sted🤔 Det var ikke hovedsakelig derfor vi måtte på barselavdelingen i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det? Du må ha misforstått :)

Kan godt hende jeg har misforstått! Har ikke satt meg veldig inn i det, da jeg fort fant ut at epidural var uaktuelt etter at jeg så størrelsen på nåla som skal inn i ryggmargen :’D 

Veninnene mine som har født med epidural hadde iallefall veneflon i hånden, i tillegg til nålen i ryggen, men kan jo godt ha vært andre grunner til det :) TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trooor man kan på barselhotellet dersom det er ingenting annet av komplikasjoner. Men det varierer kanskje fra sted til sted🤔 Det var ikke hovedsakelig derfor vi måtte på barselavdelingen i alle fall. 

Har ikke helt forstått forskjellen på barselavdeling og barselhotell for å være helt ærlig, men hotell er vel å foretrekke da barnefaren også kan være «innlagt» der? :) TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan godt hende jeg har misforstått! Har ikke satt meg veldig inn i det, da jeg fort fant ut at epidural var uaktuelt etter at jeg så størrelsen på nåla som skal inn i ryggmargen :’D 

Veninnene mine som har født med epidural hadde iallefall veneflon i hånden, i tillegg til nålen i ryggen, men kan jo godt ha vært andre grunner til det :) TS

Epiduralen er kun i ryggen. Du får alt annet i veneflonen i hånden. 

Anonymkode: 22d19...9b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke helt forstått forskjellen på barselavdeling og barselhotell for å være helt ærlig, men hotell er vel å foretrekke da barnefaren også kan være «innlagt» der? :) TS

Barsel er sykehusavdeling, mens hotellet er hotell. Får vel være mer i fred på hotellet tror jeg. Fødte tidligere i år ved St.Olav og der får faren være med på barselavdelingen, men det gjelder nok ikke alle sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du ender med å sy mye (eller om det blir bestemt keisersnitt av en eller annen årsak i løpet av fødselen så må du sette spinalbedøvelse (på samme måte som de setter epidural) 

Anonymkode: 17721...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte også få antibiotika pga gbs. Det er veldig liten sjans for at det blir overført til babyen, men konsekvensene er jo store hvis barnet skulle bli smittet. Man må ofte ha veneflon uansett, det går helt sikkert fint ❤️ lykke til 😃

Anonymkode: db803...479

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha epidural (i ryggen) så må man alltid ha en venøs tilgang (veneflon i en vanlig blodåre, ofte i hånd/albueledd). 

Stikket fra en veneflon kjenner du knapt, det r en Bitteliten nål på str med en sprøytespiss som lager et «hull» inn til blodåren, så dras nålen ut og det blir liggende igjen en liten plasttube som du får antibiotika i. 

Du kommer ikke til å kjenne stikket fra veneflonen når du er i gang med fødsel. Er som å bli klypt av en barnenegl

Anonymkode: 1e54c...a01

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått epidural med begge barna og jeg kan ikke si at jeg husker at det gjorde vondt. Og den første gangen så traff de ikke før på 3 forsøk. 

Så godt mulig det er veldig vondt å få epidural utenom fødsel, men under fødsel så har du andre ting som gjør mer vondt... 

Anonymkode: 2d76c...98a

AnonymBruker
Skrevet

Veneflon kommer du til å få uansett epidural eller ikke. Ved epidural får du først lokalbedøvelse, denne syns jeg var verre enn selve epiduralen, men ingen av de var vonde og jeg er glad jeg valgte epidural. 

Anonymkode: 43c3f...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Hadde GBS med første. Måtte bruke antibiotika under svangerskapet og få venflon under fødsel. Har også alvorlig sprøyteskrekk. 

Var derimot ikke dette som ble skrekken for meg, men en anestesilege som prøvde å sette inn epidural 4 ganger og ikke fikk det til! Og da fikk jeg i tillegg så mange ekstra bedøvelsessprøyter i ryggen at jeg ikke hadde telling. Så det er ikke sikkert at du ønsker den epiduralen...😳

Anonymkode: faece...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...