AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 I går sa jeg til psykologen min i DPS at jeg ønsker å bytte behandler. Han sa at det kan ta flere måneder før jeg får tildelt ny behandler. Etter 10 min spurte han om vi bare skal avslutte timen. Nå må jeg gå flere måneder uten behandling og er skikkelig skuffa og bekymra for hvordan det skal gå. Har allerede ventet lenge på å få tildelt time på DPS, over 6 mnd fristbrudd uten at de meldte det til Helfo, og så har jeg gått til denne behandleren siden april og nå må jeg vente enda flere måneder. I tillegg har behandler sagt at man maks får gå ca. 1 år i behandling hos DPS, for det er ikke ment at man skal gå der over tid. Frykter de kommer til å regne månedene jeg må vente med i denne maksgrensa. Lurer på om det er vanlig å måtte vente flere måneder på ny behandler og at man ikke får noe som helst oppfølging i mellomtiden? Anonymkode: debc7...1e6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Du må vente til det er ledig behandler. Det kan ta alt fra noen uker til noen måneder. Hva trodde du kom til å skje? Vet du om du har fått godkjent bytte? Ofte må det diskuteres internt før de godkjenner eller avviser ønsket ditt om bytte. Anonymkode: c10ae...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Det kommer jo an på kapasitet. DPS er stort sett fullstendig overbelastet, og det er ikke vanlig at det står behandlere med ledig kapasitet klar til en hver tid. De med ledig kapasitet forventes å ta inn pasienter fra ventelisten nettopp for å unngå fristbrudd. Nye pasienter vil derfor prioriteres framfor deg som tross alt har fått et tilbud. Anonymkode: f03bf...2eb 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Til meg så var det nav som ringte strengt inn til dps ang behandler som avlyste timer konstant å sa at jeg skulle få ny behandler med en gang. Så til meg tok det to uker ca. Anonymkode: 61325...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I går sa jeg til psykologen min i DPS at jeg ønsker å bytte behandler. Han sa at det kan ta flere måneder før jeg får tildelt ny behandler. Etter 10 min spurte han om vi bare skal avslutte timen. Nå må jeg gå flere måneder uten behandling og er skikkelig skuffa og bekymra for hvordan det skal gå. Har allerede ventet lenge på å få tildelt time på DPS, over 6 mnd fristbrudd uten at de meldte det til Helfo, og så har jeg gått til denne behandleren siden april og nå må jeg vente enda flere måneder. I tillegg har behandler sagt at man maks får gå ca. 1 år i behandling hos DPS, for det er ikke ment at man skal gå der over tid. Frykter de kommer til å regne månedene jeg må vente med i denne maksgrensa. Lurer på om det er vanlig å måtte vente flere måneder på ny behandler og at man ikke får noe som helst oppfølging i mellomtiden? Anonymkode: debc7...1e6 Å bytte behandler på dps er ingen rettighet vi har desverre Anonymkode: f36f3...61b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må vente til det er ledig behandler. Det kan ta alt fra noen uker til noen måneder. Hva trodde du kom til å skje? Vet du om du har fått godkjent bytte? Ofte må det diskuteres internt før de godkjenner eller avviser ønsket ditt om bytte. Anonymkode: c10ae...0b4 Trodde jeg kunne fortsette å gå til psykologen jeg har frem til jeg får ny behandler. Psykologen har ikke sagt noe om at byttet må bli godkjent, han har sagt han ønsker meg lykke til videre og jeg tolker det som at jeg får bytte. Men tror ikke om jeg hadde orka å bytte om jeg visste jeg måtte gå uten behandling i flere måneder. TS Anonymkode: debc7...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å bytte behandler på dps er ingen rettighet vi har desverre Anonymkode: f36f3...61b Det er faktisk enn rettighet som ble innført sammen med pakkeforløpene, tror jeg. Det var mulig tidligere også, men da oftere basert på skjønn. Enkelte pasientgrupper "shopper" behandlere og da kan det ofte være lurere å tematisere og arbeide med ønsket om stadige bytter terapeutisk. Anonymkode: f03bf...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Snakket med teamlederen til psykologen min og fikk beskjed at jeg måtte gå til hun jeg hadde blitt tildelt eller gi faen i å komme tilbake. Dro ikke tilbake. Anonymkode: 6a834...c21
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Trodde jeg kunne fortsette å gå til psykologen jeg har frem til jeg får ny behandler. Psykologen har ikke sagt noe om at byttet må bli godkjent, han har sagt han ønsker meg lykke til videre og jeg tolker det som at jeg får bytte. Men tror ikke om jeg hadde orka å bytte om jeg visste jeg måtte gå uten behandling i flere måneder. TS Anonymkode: debc7...1e6 Jeg ville sjekket opp om du får bytte eller ikke. Om psykologen kun ønsket deg lykke til, er det vanskelig å si om du er satt på venteliste til ny behandler eller ikke. Det må vanligvis tas opp i inntaksmøtene ved avdelingen og er ikke noe psykologen kan bestemme på egenhånd. Det kan være vanskelig å få til bytte av behandler på DPS. Om du er misfornøyd med behandleren du har nå er det ikke sikkert han så noe hensikt med å fortsette til du evt får ny behandler, da kan psykologen heller ta inn andre fra ventelisten som får mer ut av det. Anonymkode: c10ae...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 Jeg tror ikke det er vanlig å måtte gå i flere måneder uten behandling mens man venter, men psykologen kan jo ikke vite hva du tenker hvis du ikke sier det? Her hadde du flere muligheter. Du kunne sagt nei når du ble spurt om dere skulle avslutte timen etter 10 minutter. Du kunne også sagt at du trodde du skulle fortsette frem til byttet og at du ikke ville bedt om bytte hvis det betydde måneder uten behandling. Istedet har du akseptert noe du ikke ønsket deg. Da fikk du noe du ikke ønsket deg. Anonymkode: b6bb7...aab 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror ikke det er vanlig å måtte gå i flere måneder uten behandling mens man venter, men psykologen kan jo ikke vite hva du tenker hvis du ikke sier det? Her hadde du flere muligheter. Du kunne sagt nei når du ble spurt om dere skulle avslutte timen etter 10 minutter. Du kunne også sagt at du trodde du skulle fortsette frem til byttet og at du ikke ville bedt om bytte hvis det betydde måneder uten behandling. Istedet har du akseptert noe du ikke ønsket deg. Da fikk du noe du ikke ønsket deg. Anonymkode: b6bb7...aab Psykologen stilte jo et ledende spørsmål. Ts visste gjerne ikke hva man skulle svare på det i situasjonen? Ts: Jeg har også byttet behandler. Men jeg ringte inn og sa i fra til de i resepsjonen. Og de var veldig forståelsesfulle. Kjemi har mye å si for behandlingen. Så det burde jo virkelig la seg gjøre. Jeg fikk ny behandler etter tre uker. Ingen problem og ingen spørsmål ble stilt i forhold til det. Er veldig fornøyd nå og føler hun utfordrer meg, noe jeg trenger. Anonymkode: 23fa9...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror ikke det er vanlig å måtte gå i flere måneder uten behandling mens man venter, men psykologen kan jo ikke vite hva du tenker hvis du ikke sier det? Her hadde du flere muligheter. Du kunne sagt nei når du ble spurt om dere skulle avslutte timen etter 10 minutter. Du kunne også sagt at du trodde du skulle fortsette frem til byttet og at du ikke ville bedt om bytte hvis det betydde måneder uten behandling. Istedet har du akseptert noe du ikke ønsket deg. Da fikk du noe du ikke ønsket deg. Anonymkode: b6bb7...aab Jeg vet det. Men mens jeg satt der i situasjonen tenkte jeg ikke klart og frøs til på en måte, så jeg kom på alt jeg kunne sagt/spurt om etter timen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Psykologen stilte jo et ledende spørsmål. Ts visste gjerne ikke hva man skulle svare på det i situasjonen? Ts: Jeg har også byttet behandler. Men jeg ringte inn og sa i fra til de i resepsjonen. Og de var veldig forståelsesfulle. Kjemi har mye å si for behandlingen. Så det burde jo virkelig la seg gjøre. Jeg fikk ny behandler etter tre uker. Ingen problem og ingen spørsmål ble stilt i forhold til det. Er veldig fornøyd nå og føler hun utfordrer meg, noe jeg trenger. Anonymkode: 23fa9...5d4 Nettopp. Jeg tenker å ringe DPS og spørre om jeg kan snakke med psykologen, og spørre om jeg må gå uten behandling så lenge eller om det er mulig å gå til ham i mellomtiden. Og hvor mange måneder det er snakk om eventuelt, stor forskjell på 3 måneder og 7 måneder liksom. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ville sjekket opp om du får bytte eller ikke. Om psykologen kun ønsket deg lykke til, er det vanskelig å si om du er satt på venteliste til ny behandler eller ikke. Det må vanligvis tas opp i inntaksmøtene ved avdelingen og er ikke noe psykologen kan bestemme på egenhånd. Det kan være vanskelig å få til bytte av behandler på DPS. Om du er misfornøyd med behandleren du har nå er det ikke sikkert han så noe hensikt med å fortsette til du evt får ny behandler, da kan psykologen heller ta inn andre fra ventelisten som får mer ut av det. Anonymkode: c10ae...0b4 Han sa grunnene mine for å bytte er gode, står i journalen at beskjed om refordeling er sendt til teamleder. Han ønsket meg lykke til videre etter han sa det tar noen måneder å få ny behandler. TS Anonymkode: debc7...1e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet det. Men mens jeg satt der i situasjonen tenkte jeg ikke klart og frøs til på en måte, så jeg kom på alt jeg kunne sagt/spurt om etter timen. Nettopp. Jeg tenker å ringe DPS og spørre om jeg kan snakke med psykologen, og spørre om jeg må gå uten behandling så lenge eller om det er mulig å gå til ham i mellomtiden. Og hvor mange måneder det er snakk om eventuelt, stor forskjell på 3 måneder og 7 måneder liksom. Han sa grunnene mine for å bytte er gode, står i journalen at beskjed om refordeling er sendt til teamleder. Han ønsket meg lykke til videre etter han sa det tar noen måneder å få ny behandler. TS Anonymkode: debc7...1e6 Men hvorfor ønsker du å gå til en behandler du vil bytte ut? Vedkommende kan jo ikke hjelpe deg Anonymkode: f36f3...61b 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 16.33): I går sa jeg til psykologen min i DPS at jeg ønsker å bytte behandler. Han sa at det kan ta flere måneder før jeg får tildelt ny behandler. Etter 10 min spurte han om vi bare skal avslutte timen. Nå må jeg gå flere måneder uten behandling og er skikkelig skuffa og bekymra for hvordan det skal gå. Har allerede ventet lenge på å få tildelt time på DPS, over 6 mnd fristbrudd uten at de meldte det til Helfo, og så har jeg gått til denne behandleren siden april og nå må jeg vente enda flere måneder. I tillegg har behandler sagt at man maks får gå ca. 1 år i behandling hos DPS, for det er ikke ment at man skal gå der over tid. Frykter de kommer til å regne månedene jeg må vente med i denne maksgrensa. Lurer på om det er vanlig å måtte vente flere måneder på ny behandler og at man ikke får noe som helst oppfølging i mellomtiden? Anonymkode: debc7...1e6 Finn deg en privatpraktiserende med avtale som har ledig time og be fastlegen sende henvisning dit. Mye bedre. Anonymkode: 573ae...629
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 Nei ikke normalt. Du kan fint bytte behandler om du føler dårlig kjemi og at han ikke klarer å hjelpe deg. men å avslutte timen kan han faktisk ikke gjøre. han ble fornærmet og snurt, og avviste deg. bare å gi beskjed til de som driver der og si hvordan du opplever det Anonymkode: 9fce5...094
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #16 Skrevet 30. mai 2021 Har ingenting bra å si om DPS. Det eneste jeg fikk ut av det var en diagnose på papiret som det allerede var åpenbart at jeg hadde (depresjon og angst.) Første behandler var en gammel dame som sa at hun ble redd meg uten sminke. «I dag så du mer opplagt ut, sist gang ble jeg nesten redd.» Forskjellen var bare at jeg hadde sminket meg. Dette syns jeg var en stor tabbe i en slik situasjon! Påvirket meg i lang tid etterpå. Den andre behandleren var en ung, nyutdannet som var fnisete og usikker. Anbefaler deg å heller snakke med familie/venner som bryr seg om deg på ekte, istedenfor noen utenfra som får penger for å sitte å høre på andres liv og ikke kan gjøre noe som helst med det uansett. Anonymkode: 2d983...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #17 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har ingenting bra å si om DPS. Det eneste jeg fikk ut av det var en diagnose på papiret som det allerede var åpenbart at jeg hadde (depresjon og angst.) Første behandler var en gammel dame som sa at hun ble redd meg uten sminke. «I dag så du mer opplagt ut, sist gang ble jeg nesten redd.» Forskjellen var bare at jeg hadde sminket meg. Dette syns jeg var en stor tabbe i en slik situasjon! Påvirket meg i lang tid etterpå. Den andre behandleren var en ung, nyutdannet som var fnisete og usikker. Anbefaler deg å heller snakke med familie/venner som bryr seg om deg på ekte, istedenfor noen utenfra som får penger for å sitte å høre på andres liv og ikke kan gjøre noe som helst med det uansett. Anonymkode: 2d983...9f9 Tror du missforsto hva hun mente med redd. Anonymkode: ead39...dbd 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 Vet jeg er en tidenes vims. Men, jeg vurderer å ringe DPS og si at jeg ikke trenger å bytte likevel! Er ikke så viktig for meg å bytte at jeg er villig til å gå i månedsvis uten behandling. Tenker å ringe nå og spørre om det er for sent å endre mening..? om psykologen kan ringe meg eventuelt 😕 Ja jeg vet det er dumt av meg å være så spontan og vimsete, for å si det sånn det er en av grunnene jeg sliter... TS Anonymkode: debc7...1e6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vet jeg er en tidenes vims. Men, jeg vurderer å ringe DPS og si at jeg ikke trenger å bytte likevel! Er ikke så viktig for meg å bytte at jeg er villig til å gå i månedsvis uten behandling. Tenker å ringe nå og spørre om det er for sent å endre mening..? om psykologen kan ringe meg eventuelt 😕 Ja jeg vet det er dumt av meg å være så spontan og vimsete, for å si det sånn det er en av grunnene jeg sliter... TS Anonymkode: debc7...1e6 Kan du ikke heller ringe og høre ca hvor lenge du må vente? Og spørre om det er mulig å få noe tilbud i mellomtiden. Anonymkode: c10ae...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #20 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tror du missforsto hva hun mente med redd. Anonymkode: ead39...dbd Hehe ja det tror jeg også hun gjorde. Mange orker jo ikke å sminke seg når de er veldig syke. Anonymkode: f31d0...f82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå