Gå til innhold

Jeg er så lei meg og sliten, nav, kommunene osv ødelegger utdanningen min.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet i mange år med skole når jeg var yngre, dette pga at jeg opplevde så hard mobbing at jeg ble så psykisk ødelagt at jeg ble innlagt på psykiatrisk avdeling. Jeg prøvde meg som ung voksen på skole igjen to ganger, men jeg turte såvidt gå inn skoledøren og var livredd for alt og alle- jeg klarte dermed ikke å gjennomføre. Jeg fikk beskjed at det ble min siste mulighet via voksenopplæring. 

I år startet jeg på skolen igjen og NÅ er situasjonen en helt annen. Jeg er blitt sterkere og eldre, og har jobbet med ting på en bedre måte. Jeg er delaktig i timene, kjempeflink til å levere alt av oppgaver og får tilbake kun 5 og 6'ere. Den skolen jeg går på idag er kun fellesfag til videre yrkesfag, det var noe ekstra som ble tilbydd via kommunene pga korona. Et lavterskeltilbud. 

Men nå har jeg fått et problem, siden jeg brukte opp min mulighet på voksenopplæring den gangen, så vil jeg ikke få muligheten til å gå noe mer skole etter jeg nå har tatt fellesfagene for yrkesfag. Det betyr at når jeg ikke får tatt faget i selve yrkesfaget jeg skulle gå etter fellesfagene, så blir jeg ikke utdannet noen verdensting. Jeg fikk vite det av kommunen i dag, fordi at når jeg skal søke videre etter fellesfagene, må jeg søke gjennom vanlig voksenopplæring igjen. Nav vil heller ikke sponse utdanning på meg, de ser heller at jeg går på sosialkontoret og går på jobbsøkerkurs som aldri gir meg noen muligheter.

Jeg jobber som ringevikar på et sykehjem, men jeg sliter med å få endene til å møtes. Jeg hater at jeg stadig faller tilbake på nav og ikke tjener nok til å forsørge meg og barnet mitt. Jeg prøver så godt jeg kan, men føler jeg blir motarbeidet hele tiden. Jeg orker snart ikke mer og faller dypere og dypere inn i en depresjon over for vanskelig livet er i fattigdom uten utdannelse. 

Jeg har mistet all gnist nå. Jeg har heller ikke råd til å betale private studier selv eller har familie som kan hjelpe. 

Jeg føler at jeg prøver så hardt jeg kan for å stable livet opp på bena, men at jeg bare blir sparket ned igjen. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, ville egentlig bare si det til noen. 

Anonymkode: 49db6...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket ut om du går under 23/5 regelen? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brimi skrev (2 minutter siden):

Har du sjekket ut om du går under 23/5 regelen? 

Ja, gjør dessverre ikke det 😔 Må ha jobbet minst 5 år i 100 prosent 😔

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til det med at de som egentlig skal hjelpe stikker kjepper i hjulene ja, mitt liv har blitt rasert på den måten..

Har ikke noen gode svar til deg, men kan foreslå noen jobber som kan være enkle å tjene penger ned:

Hva med å se etter en BPA-jobb? Hører det er skikkelig godt betalt samtidig som de ikke har nok folk. 

Det er også noen som tjener godt på å stelle graver, spesielt hos pressede kirkegårder, jeg vet av to som har eget enkeltpersonsforetak med dette, han ene er kanskje AS nå om jeg tenker meg om, har i hvertfall en ansatt for ferietid om sommeren. Godt hetalt, men må ha bil

Vaskejobber kan også være bra betalt, spesielt flyttevask

Anonymkode: 73d0f...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Søk om deltakelse i kvalifiseringsprogrammet (KVP) via NAV? Det utbetales kvalifiseringsstønad for deltakerne på kvalifiseringsprogrammet, og i min kommune vet jeg at noen av deltakerne får dekket utgifter til privatisteksamen. KVP bør vurderes av veileder før man mottar sosialhjelp

Anonymkode: 0bc0e...fe6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, gjør dessverre ikke det 😔 Må ha jobbet minst 5 år i 100 prosent 😔

Dersom du kan dokumentere sykdom vil det regne med, samme med omsorg for barn.

Anonymkode: 56490...a80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med opplæringskontoret for yrkesfag (tror jeg det heter..)? Kan du bli voksen lærling? 

Har du snakket med noen på Karrieresenteret i fylket ditt? Har du sjekket opp den skolen du ønsker å gå, spurt rådgiver/studieveileder der om tips? Mitt råd er å snakke med alle du kan komme over som vet noe om utdanningen du vil ta. Plutselig får du et tips om noe du ikke var klar over. 

Så ville jeg droppet å ha nav som første "støtteperson". Det er ofte mer bal å gå gjennom systemet der enn å ta tak selv.

Anonymkode: c7289...efd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...