Gå til innhold

Jeg trenger gode erfarte råd om økonomi og uføretrygde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en stor familie, 2voksne og 4 barn. Gode trygge jobber med ca 1mill i inntekt tilsammen. Vi har 2,5mill i huslån (ikke annet lån). Huset er oppusset og i bra stand, fikk nylig takst på huset og det ble 5,5mill.

Vi lever nok ganske godt, og har vært vandt med å kjøpe mye av det vi har hatt lyst på. 

Men..  Samboer har nå blitt sykmeldt. Hun sliter sånn med en skade at det er fare for uføre. Ned til 66% av lønnen nærmer seg med stormskritt, og vi begynner å bli redd for det økonomiske. Hvordan skal vi klare det? Noen her med erfaring som har blitt ufør. Hvordan har dere løst økonomien? Vi vurderer å selge huset for å finne oss noe billigere

Anonymkode: 04223...8d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om hun nettopp er blitt sykemeldt har hun først et år med sykemelding foran seg før deretter opptil tre år på AAP før hun enten ender opp i ny jobb, må over på sosialstønad eller kommer igjennom uførenåløyet... Så dere får begynne og leve mer nøkternt og så spare resten!

Anonymkode: be4cf...a8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før dere gjør noe som helst drastisk, gå gjennom alle utgiftene deres. Typisk er at feks forsikringene er høyere enn nødvendig, mange abonnemneter på ting man egentlig ikke bruker, matkostnader, bil osv.

Nå i perioden med 'kun' sykemelding, får hun jo vanlig lønn. Start gode vaner: reduser faste utgifter og start sparing. Jeg tror at boliglånet ikke er noe problem for dere. Dere har en god dekning. Har dere sjekket rentene der? I og med at dere har under 50% av verdien i lån, vil dere få god rente!

Anonymkode: 8419a...385

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å se på de par siste månedenes bankutskrifter og lag budsjett utfra det inkl hennes reduserte inntekt. Husk å legge inn store årlige utgifter. Da får dere oversikt over hvordan dere ligger an og hvor mye som eventuelt må kuttes.

Anonymkode: 12e32...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en stor familie, 2voksne og 4 barn. Gode trygge jobber med ca 1mill i inntekt tilsammen. Vi har 2,5mill i huslån (ikke annet lån). Huset er oppusset og i bra stand, fikk nylig takst på huset og det ble 5,5mill.

Vi lever nok ganske godt, og har vært vandt med å kjøpe mye av det vi har hatt lyst på. 

Men..  Samboer har nå blitt sykmeldt. Hun sliter sånn med en skade at det er fare for uføre. Ned til 66% av lønnen nærmer seg med stormskritt, og vi begynner å bli redd for det økonomiske. Hvordan skal vi klare det? Noen her med erfaring som har blitt ufør. Hvordan har dere løst økonomien? Vi vurderer å selge huset for å finne oss noe billigere

Jeg er på aap nå, som er ca 66% av min lønn. Vi hadde kanskje litt høyere årsinntekt enn dere tilsammen -1,2 totalt ca før jeg ble syk og ca 500 000 i mindre gjeld. Vi lever helt greit med meg på aap. Jeg sparer inn på at jeg ikke pendler til jobb, jeg får en ekstra sats fra klp (midlertidig uføretrygd) på ca 2 800,-, pr mnd -det begrenser seg med aktiviteter for jeg er for dårlig. Vi har 3 barn, men kun ett på under 18 år men alle bor hjemme og ingen betaler for seg her ennå. Vi sparer i tillegg ca 4 000,- i mnd. nå, selv med meg på aap. Har dere forsikringer som dekker en del inntektstap eller gir en engangsutbetaling under aap/uførhet?! Kan dere få bedre lånebetingelser?! Vi sparte ca 1000,- mnd i fjor ved å bytte bank. Se over alle forsikringer -man kan gjerne spare en del der. Eller så skjønner jeg jo at 4 barn tar en del av budsjettet deres som ikke alltid er forutsigbart . Vi har alltid levd forholdsvis nøkternt så følte ikke at det ble så mye justeringer og merker egentlig ikke så stor forskjell. Om man følger godt med i nettbanken og setter opp budsjett så er det ikke umulig. Lykke til!

Anonymkode: e36e2...f67

AnonymBruker
Skrevet

Dere har god tid på å sette av penger. Går flere år før hun blir ufør. Hun skal utprøves i mange jobber først og. Og søknaden tar over 1 år og.

Anonymkode: 0e5ba...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere har god tid på å sette av penger. Går flere år før hun blir ufør. Hun skal utprøves i mange jobber først og. Og søknaden tar over 1 år og.

Anonymkode: 0e5ba...0a2

Etter ett år på sykemelding så vil hun da gå over på aap som er den samme satsen som uføretrygd. 

Så det er ikke snakk om mer enn ett år til hun vil få 66% lønn. 

Anonymkode: 96f5d...4a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter ett år på sykemelding så vil hun da gå over på aap som er den samme satsen som uføretrygd. 

aap trenger ikke å være lik uføretrygd. 

Anonymkode: 477df...e44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun akkurat har blitt sykemeldt så kan man også sette av feriepenger og spare det man kan av sykepenger det sykemeldingsåret, uføretrygd har en annen utregning en aap -så om være hun kommer heldigere ut av det regnestykke når man kommer på uføretrygd. Men dere bør være klar over faren for å havne i karens-år, dvs om man faller mellom 2 stoler når aap går ut og om man får avslag på uføre, da kan man havne ett år uten inntekt.  

Anonymkode: e36e2...f67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis! Uføretrygden kan være høyere enn AAP! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du forklare dette? Jeg trodde det var samme sats på begge.

Anonymkode: 89ed7...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du forklare dette? Jeg trodde det var samme sats på begge.

Anonymkode: 89ed7...95a

Satsen er den samme, men Aap beregnes av inntekten du hadde året før du ble syk. Ved beregning av uføretrygd ser de på hva du tjente de 5 siste årene og velger de 3 beste årene dine. Så hvis du hadde lavere inntekt siste året enn tidligere vil du få mer som ufør enn aap

Anonymkode: 9e302...b69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble syk og etterhvert forstod at det bar mot ufør, så måtte jeg ta grep og for å slippe å snu på hver en krone, så solgte jeg bolig og kjøpte mindre brl-leilighet. Man må jo selvfølgelig kutte kostnader når inntekten bli mindre. 

Anonymkode: 75822...093

AnonymBruker
Skrevet

Du får tenke på de 700 000 i Norge som fast bor alene på 1 inntekt. Vi må klare oss vi og. 2 lønninger er jo luksus. Og de som tjener over 550 000 året vil jo få 390 000 året i uføretrygd. Med kun 2,5 mill i lån så vil dere klare dere godt.

Anonymkode: 1c308...ea4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får tenke på de 700 000 i Norge som fast bor alene på 1 inntekt. Vi må klare oss vi og. 2 lønninger er jo luksus. Og de som tjener over 550 000 året vil jo få 390 000 året i uføretrygd. Med kun 2,5 mill i lån så vil dere klare dere godt.

Anonymkode: 1c308...ea4

Enda bedre er det når man ikke har lån:-).

Anonymkode: 3283a...0b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 15.43):

Den veien mot uføretrygd er lang så det er ingen ting som nærmer seg med stormskritt 

Anonymkode: 7296e...6d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 21.52):

Og den kan bli lavere.. 

Anonymkode: e5d36...844

AnonymBruker
Skrevet

Kan bli noen år med lavere innekt om hun ikke blir bedre, og også permanent. Start nå med å få oversikt over hva dere bruker i mnd, kikk på de siste 3 mnd. Mat, strøm, forsikringer, fritid, klær, dilldall. Se hvor dere kan kutte, og gjør det.

Dere har en grei inntekt og lite lån sånn sett. Her er jeg på AAP på minstesummen (utbetalt, etter skatt, 12500 kr i mnd) og mannen tjener godt. Vi har lån på 2,3 mill på huset, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Vi har også hele forholdet vårt levd ganske sparsommelig, fordi vi har spart opp til EK til hus, og nå sparer vi opp til litt oppusning før vi deretter starter å betalt dobbelt ned på lånet.

Dette går fint, men dere må justere nå hvis dere vil fortsette å ha det fint. Dere trenger ikke nye ting hele tida, og dere kan garantert kutte her og der :) Det betyr ikke at dere får det dårligere i livet, men at dere er mer intensjonelle med hvor pengene flyr.

Anonymkode: 40ab0...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det vil gå bra, men begynn nå med å stramme inn økonomien. Mulig hun har uføreforsikring via jobben også? Privat forsikring? Ellers kan det være lurt mens man er frisk og rask å tenke litt fremover og være i forkant. En har aldri noen garanti. 

Anonymkode: 1235b...123

Skrevet

Er hun medlem av noen fagforening på jobb? Kan det hende hun har uføreforsikring der?

Det hadde jeg. Det kommer godt med i dag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...