Gullhår77 Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Jeg vurderer sterkt å utdanne meg til vernepleier. Tenker deltid på 4 år. Noen som har erfaring med deltids studie? Hvor mye fysisk oppmøte på skolen? Hvor jobbet du i dine praksisperioder? Ønsker å ha studie ved siden av 80%-100% stilling. Er det mulig mon tro? For dere som jobber som vernepleiere. Fortell litt om din arbeidsplass, jobber du med noe utenom det vanlige? Hvorfor liker du jobben? Ønsker å holde denne tråden positiv. Negative arbeidserfaringer kan jeg lese om andre steder. Ha en flott dag.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #2 Skrevet 29. mai 2021 Jeg studerte vernepleie på deltid ved OsloMet over 4 år. Vi hadde forelesninger hver mandag og tirsdag. Ikke så mye obligatorisk, men jeg anbefaler å møte opp. Jeg jobba 2-3 steder ved siden av studiene, men hadde bare helgestilling fast og tok ellers på meg ekstravakter. Jobba mye nattevakter. Under praksisperioder jobba jeg i helgene og noen ganger etter en dag i praksis (kveld eller natt til studiedag). Trivdes veldig godt på studiet og selv om det var deltid og kanskje lite sosialt sammenlignet med heltidsstudier så fikk jeg gode venner. Fikk meg jobb på skole etter endt utdanning og trives veldig godt med det. Var lett å få jobb, rakk bare å søke på to steder og var på to intervjuer før jeg ble tilbudt stilling fra begge - og det før jeg var ferdig med bacheloroppgaven. På skolen jeg jobber er vi mange vernepleiere og kun elever med spesielle behov. Jobben er utfordrende, men bringer mye glede og ingen dag er lik. Da jeg var i praksis på studiet var jeg innom rus, psykatri, skole og bolig. Hva kunne du tenke deg? Anonymkode: 268a5...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Oppmøte er nok individuelt. Der jeg studerte var det obligatorisk oppmøte nesten hver dag. Det var sjelden vi ikke måtte på skolen. Og kunne ha maks 10% fravær. Men det var helt fint, kom meg opp og i rutiner da🙂 Man lærer om mye forskjellig på studiet, så kunne godt tenke meg å ta noe spesialiserende etterhvert. Fikk tilbud om jobb jeg også før jeg var ferdig med bachelor. Jobbet hver fjerde helg under studiet (12 timers vakter) , følte det var nok mtp all oppmøte det var på studiet. Tok på meg litt ekstra vakter når det var rom for det i ferier og helligdager hvis det ikke var eksamen rett etterpå. Har jobbet med rus, psykiatri, utviklingshemmede, unge, eldre og demente. (beregnet praksisplassene) Liker egentlig alt. Det som avgjør for min del er miljøet på jobb blant de ansatte - det har mye å si. Og at det er utfordrende. Min erfaring er at alle plasser er veldig ulike uansett hva slags problematikk det er, fordi pasientene /beboerne er så forskjellige. Anonymkode: bde12...ffe 1
Gullhår77 Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 10.07): Jeg studerte vernepleie på deltid ved OsloMet over 4 år. Vi hadde forelesninger hver mandag og tirsdag. Ikke så mye obligatorisk, men jeg anbefaler å møte opp. Jeg jobba 2-3 steder ved siden av studiene, men hadde bare helgestilling fast og tok ellers på meg ekstravakter. Jobba mye nattevakter. Under praksisperioder jobba jeg i helgene og noen ganger etter en dag i praksis (kveld eller natt til studiedag). Trivdes veldig godt på studiet og selv om det var deltid og kanskje lite sosialt sammenlignet med heltidsstudier så fikk jeg gode venner. Fikk meg jobb på skole etter endt utdanning og trives veldig godt med det. Var lett å få jobb, rakk bare å søke på to steder og var på to intervjuer før jeg ble tilbudt stilling fra begge - og det før jeg var ferdig med bacheloroppgaven. På skolen jeg jobber er vi mange vernepleiere og kun elever med spesielle behov. Jobben er utfordrende, men bringer mye glede og ingen dag er lik. Da jeg var i praksis på studiet var jeg innom rus, psykatri, skole og bolig. Hva kunne du tenke deg? Anonymkode: 268a5...f2c Takk for god info. Så to forelesninger pr. uke. Det er overkommelig. Jeg har allerede 100% stilling så for min del tar jeg utdanningen for lønnen sin skyld. Men man vet aldri hva som skjer i fremtiden så jeg vil gjerne høre mer om det å jobbe som vernepleier. Jeg kunne på sikt tenkt meg skole, bolig eller kriminalomsorgen. Ikke somatikk eller rus. Takk for svar:)
Gullhår77 Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Oppmøte er nok individuelt. Der jeg studerte var det obligatorisk oppmøte nesten hver dag. Det var sjelden vi ikke måtte på skolen. Og kunne ha maks 10% fravær. Men det var helt fint, kom meg opp og i rutiner da🙂 Man lærer om mye forskjellig på studiet, så kunne godt tenke meg å ta noe spesialiserende etterhvert. Fikk tilbud om jobb jeg også før jeg var ferdig med bachelor. Jobbet hver fjerde helg under studiet (12 timers vakter) , følte det var nok mtp all oppmøte det var på studiet. Tok på meg litt ekstra vakter når det var rom for det i ferier og helligdager hvis det ikke var eksamen rett etterpå. Har jobbet med rus, psykiatri, utviklingshemmede, unge, eldre og demente. (beregnet praksisplassene) Liker egentlig alt. Det som avgjør for min del er miljøet på jobb blant de ansatte - det har mye å si. Og at det er utfordrende. Min erfaring er at alle plasser er veldig ulike uansett hva slags problematikk det er, fordi pasientene /beboerne er så forskjellige. Anonymkode: bde12...ffe Studerte du på heltid kanskje? Enig med deg, kollegaer er så viktig. Takk for fint svar:)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 10.07): Jeg studerte vernepleie på deltid ved OsloMet over 4 år. Vi hadde forelesninger hver mandag og tirsdag. Ikke så mye obligatorisk, men jeg anbefaler å møte opp. Jeg jobba 2-3 steder ved siden av studiene, men hadde bare helgestilling fast og tok ellers på meg ekstravakter. Jobba mye nattevakter. Under praksisperioder jobba jeg i helgene og noen ganger etter en dag i praksis (kveld eller natt til studiedag). Trivdes veldig godt på studiet og selv om det var deltid og kanskje lite sosialt sammenlignet med heltidsstudier så fikk jeg gode venner. Fikk meg jobb på skole etter endt utdanning og trives veldig godt med det. Var lett å få jobb, rakk bare å søke på to steder og var på to intervjuer før jeg ble tilbudt stilling fra begge - og det før jeg var ferdig med bacheloroppgaven. På skolen jeg jobber er vi mange vernepleiere og kun elever med spesielle behov. Jobben er utfordrende, men bringer mye glede og ingen dag er lik. Da jeg var i praksis på studiet var jeg innom rus, psykatri, skole og bolig. Hva kunne du tenke deg? Anonymkode: 268a5...f2c Kan jeg spørre hva du tjener som vernepleier på skole? Er nyutdannet og skal på intervju på skole og usikker hvilket lønnsnivå jeg kan forvente. Anonymkode: 9aada...58b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Hvorfor skal du ha bekreftelse på hvorfor noen elsker jobben sin? Du må jo heller spørre om de gjør det for å få et realistisk syn. Litt avhengig om hvor i landet og hvor du skal jobbe, har veldig mye å si. MEN generelt sett innen alle felt i omsorg og helse så vil ressursene plukkes vekk litt etter litt. Slik har utviklingen vært de siste 10 årene og det snur ikke. Så om det er et sted det er greit nå, kan du nesten ikke regne med det om 5-10 år f eks. Da snakker vi store kutt i bemanninger og ressurser som ikke strekker til. Du får ikke tid og har ikke kapasitet til å hjelpe folk du er satt til å hjelpe. Det er ganske tungt, tro meg. Hadde utdannet meg som noe helt annet en det som har med omsorg og helsetjenester, hvis jeg hadde fått valgt på nytt. Anonymkode: 7f645...746
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 1.16): Kan jeg spørre hva du tjener som vernepleier på skole? Er nyutdannet og skal på intervju på skole og usikker hvilket lønnsnivå jeg kan forvente. Anonymkode: 9aada...58b Årslønnen min er på 501 400 kr (det er grunnlønnen til en stilling med krav om 3-årig bachelor med 10 års ansiennitet). Jeg fullførte studiene våren 2019 og fikk godkjent 10 års ansiennitet fra tidligere arbeidserfaringer som ufaglært Anonymkode: 268a5...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå