AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Hei! Jeg har en jobb hvor jeg får utbetalt lønn den 12 i mnd. Dette er jeg ganske sikker på at er forhåndsbetaling. Altså det jeg fikk i mai er «det jeg har jobbet» i juni. men nå har jeg sagt opp min jobb og skal jobbe ut oppsigelsestiden som blir til 30 juni. Dermed får jeg jo ikke lønn i juni, kun feriepenger. Fordi jeg jobber jo ikke noe der i juli. den neste jobben min starter jeg i 1 juli. Altså dagen etter jeg er ferdig jobbet i den forrige. Men det er etterskuddsbetalt jobb og alt jeg da jobber i juli kommer 12 august. så nå innser jeg jo at jeg står uten lønn i 2 mnd! Både i juni og i juli! Hva i all verden skal jeg gjøre 😱😱 Anonymkode: 3e09e...09e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Jeg opplevde det samme, måtte bruke av bufferen min. Men det ble jo bare satt inn igjen da jeg fikk etterbetalt. Har du sparepenger du kan bruke av? Anonymkode: 5f19e...474 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Ja for juli mnd blir det jo etterbetalt. Jeg har ikke noe sørlig med sparepenger. Jeg er så glad jeg kom på dette nå! For jeg må rett og slett bruke feriepengene mine da. Bruke halvparten av de i juni og andre halvparten i juli 🙄 men dette blir jo trangt da. Har sett på feriepengene som noe i tillegg til den vanlige lønnsutbetalingen 😔😔 Anonymkode: 3e09e...09e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja for juli mnd blir det jo etterbetalt. Jeg har ikke noe sørlig med sparepenger. Jeg er så glad jeg kom på dette nå! For jeg må rett og slett bruke feriepengene mine da. Bruke halvparten av de i juni og andre halvparten i juli 🙄 men dette blir jo trangt da. Har sett på feriepengene som noe i tillegg til den vanlige lønnsutbetalingen 😔😔 Anonymkode: 3e09e...09e Huff ja, men tenk på det sånn; hvis det hadde skjedd om høsten hadde du ikke hatt feriepengene å støtte deg på. Hva skulle du gjort da? Det er bare for i år, og i år er det ikke så mye ferie å reise på likevel Anonymkode: 5f19e...474 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Om du har null buffer - så burde du jo bare være glad for påminnelsen om at det er lurt å spare. Anonymkode: 59b4b...2e6
applestories Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Er du sikker på at lønnen du får gjelder for måneden etter? I kommunen kaller de lønnen forskuddsbetalt, men det gjelder inneværende måned. Altså får man lønn for hele mai den 12. mai. Er du sikker på at det ikke er slik det fungerer hos dere? Ellers må du jo ha fått lønn måneden før du startet i jobben, eventuelt dobbelt opp første måned. 1
ekkoet Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Lurer på det samme som over - om lønnen kan være for inneværende måned, men da må du tilbake i lønnslippene dine og se, ev ta en telefon til lønnskontoret. Det du ev. kan be om er å få utbetalt neste års feriepenger når du slutter fra gammel arbeidsgiver, da har du litt mer tid å gå på (siden du vil få relativt mindreferiepenger neste år)
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 applestories skrev (3 minutter siden): Er du sikker på at lønnen du får gjelder for måneden etter? I kommunen kaller de lønnen forskuddsbetalt, men det gjelder inneværende måned. Altså får man lønn for hele mai den 12. mai. Er du sikker på at det ikke er slik det fungerer hos dere? Ellers må du jo ha fått lønn måneden før du startet i jobben, eventuelt dobbelt opp første måned. Jeg er enig i dette. Når man har utbetalingsdato midt i måneden, så er det som regel både forhånds- og etterbetalt. Altså at utbetaling i mai gjelder hele mai, og at du i juni også får vanlig lønn. Høres veldig rart ut å være en hel måned på forhåndsbetaling. Anonymkode: e2bd3...571
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 ekkoet skrev (1 minutt siden): Lurer på det samme som over - om lønnen kan være for inneværende måned, men da må du tilbake i lønnslippene dine og se, ev ta en telefon til lønnskontoret. Det du ev. kan be om er å få utbetalt neste års feriepenger når du slutter fra gammel arbeidsgiver, da har du litt mer tid å gå på (siden du vil få relativt mindreferiepenger neste år) Dette skal man egentlig ha etter loven. Det er mulig å avtale å få utbetalt sluttoppgjøret året etter, men vanlig rutine er at man utbetaler sluttoppgjøret siste lønnsutbetaling før avtreden. Anonymkode: e2bd3...571
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå