AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Samboer ordnet aksje- og fondsparing for meg under mitt navn som jeg setter inn 500 kr på hver måned og litt ekstra når det er penger til overs. Jeg kan ikke så mye om det, men forstår at det er en viss risiko, men at de fleste ender opp med å tjene på det etter noen år. Jeg har 100 aksjer i EQUINOR. I går fikk jeg utbetalt 99 kr på konto i utbytte på disse aksjene. Dette tror jeg skjer en gang hvert år, i mai? Hvordan fungerer utbytte? Hvis jeg hadde kjøpt aksjene forrige uke, eller i april, fått utbytte, og så solgt aksjene igjen med en gang etterpå til ca samme pris. Ville jeg da fått ca like mye i utbytte? Eller beregnes antall kr etter hvor lenge man har hatt aksjene? Er det et minimum antall uker man må ha eid dem? Clueless. Anonymkode: 6a8ff...a71
newman01 Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Utbytte foreslås av styret i selskapet og vedtas av generealforsamlingen. Det er eier av aksjen på et gitt tidspunkt som har rett på utbytte. Hvor lenge man har eid aksjen er irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 2 minutter siden, newman01 said: Utbytte foreslås av styret i selskapet og vedtas av generealforsamlingen. Det er eier av aksjen på et gitt tidspunkt som har rett på utbytte. Hvor lenge man har eid aksjen er irrelevant. Takk for svar, men hva hindrer da noen i å kjøpe masse aksjer dagen før utbytte, få utbytte, og så selge aksjene igjen til (ca) samme pris dagen etter? Eller pleier aksjeprisen å gå ned den dagen utbyttet utbetales? Anonymkode: 6a8ff...a71
newman01 Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Alle kan kjøpe enorme mengder med aksjer dagen før utbytte og høste inn enorme mengder utbytte. Det normale er riktignok at en aksje faller i verdi tilsvarende utbytte når dette er utbetalt. Penger og verdier blir ikke magisk borte. Utbytte er jo bare overskudd av kontanter i selskapet de ikke har behov for, og som da sendes tilbake til eierne.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, men hva hindrer da noen i å kjøpe masse aksjer dagen før utbytte, få utbytte, og så selge aksjene igjen til (ca) samme pris dagen etter? Eller pleier aksjeprisen å gå ned den dagen utbyttet utbetales? Anonymkode: 6a8ff...a71 Aksjekursen faller normalt med det samme beløpet som utbetales som utbytte. Datoen som bestemmer om du får utbytte på aksjer du eier kalles ex-dato. Du må eie aksjene på denne datoen for å få utbytte. Hvis f.eks. aksjekursen er 50 kr dagen før ex-dato og styret har bestemt at det skal utbetales 5 kr per aksje i utbytte vil akjsjekursen normalt bli 45 kr på ex-dato. Summen av aksjekurs og utbytte vil altså være den samme som aksjekursen dagen før ex-dato. Du hverken taper eller tjener på å få utbetalt utbytte. Anonymkode: 9011f...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå