ntrane Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Ut fra mine egne observasjoner så ser jeg at sykemelding blir brukt som en slags straff eller et våpen mot arbeidsgiver hvis det er noe arbeidstaker ikke er fornøyd med. Ifølge min venninne som jobber i staten, så er noe av den store kostnaden her i Norge sykemeldinger. Vi sykemelder oss mye mer enn andre sammenlignbare land. Har ei venninne som er nå sykemeldt snart i et halvt år pga uenighet med sin nærmeste sjef. Jeg vet at hun mistrives i jobben i seg selv. Hun vil noe annet. Hun vil ha kontorjobb sier hun, men vil hverken jobbe for det i jobben sin eller ta utdanning. En annen kollega sykemeldte seg etter hun fikk beskjed foran oss andre ( som ja er noe uheldig) om at hun hadde fått en selger til å miste en x.x milion kontrakt pga sin håndtering av kunden. Jeg har flere eksempler. Hva tenker dere? Er dette noe dere har sett selv?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Har aldri hørt om dette, eller gjort det selv. Jeg har vært sykemeldt av helseårsaker, aldri for å presse arbeidsgiver på noen måte. Samtidig så kan det godt ligge mer bak disse sykemeldingen enn du er klar over, ikke alle føler for å diskutere sin egen helse med hvem som helst. Det kan virke som at det er trass mot arbeidsgiver, men kanskje er personen deprimert eller er utmattet? Familieproblemer? Kan hende de er ærlige altså, men jeg vil bare poengtere at det kan ligge mer bak enn man sier høyt Anonymkode: fafc9...52d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Mitt store spørsmål er hvilke leger det er som sykemelder folk på slikt grunnlag? Jeg har hatt flere fastleger pga flytting og ingen har bare kastet omkring seg med sykemeldinger. Da jeg hadde kraftig lungebetennelse fikk jeg sykemelding for 3 dager.. Anonymkode: 89ddc...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har aldri hørt om dette. Lyver de til legen da? Det kan jo hende det er mer sykemeldinger i Norge fordi vi har system der det er mulig å ta sykemelding. Det er i mange tilfeller mye bedre å få sykemelding tidlig enn å presse seg og bli veldig syk og dermed bli lenge borte eller kanskje ufør eller arbeidsledig - da lønner det seg heller for samfunnet å gi kortere eller graderte sykemeldinger tenker jeg. Hvis man ser på det store bildet. Anonymkode: a28f4...21d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har heller aldri hatt fastlege som har slengt rundt seg med sykemelding og jeg har hatt 3-4 stykker i voksen alder pga flytting. Anonymkode: a28f4...21d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Kjenner ikke til misbruk av sykemeldinger i jobbsammenheng, men har ei venninne som har vært sykemeldt i flere år nå. Når det er snakk om å gå o er sykemeldingstiden så jobber hun de mnd hun må for å opparbeide sykepenger igjen. Det er av helseårsak hun er sykemeldt. Hun har fått beskjed om hva hun må gjøre for å bli frisk, men gidder ikke. Anonymkode: 11dbe...7ce
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Dette skjer veldig ofte dessverre. Det samme hvis man er sliten og har mye å gjøre. Hvis man er frekk nok kan man jo lyve til legen og si at man ikke orker å jobbe, er utslitt, sover dårlig osv. Hvem har vel ikke hatt lyst til det når man er lei av gele jobben? Heldigvis er det fortsatt noen av oss som holder hjulene i gang. Det er en lav andel personer som står for mesteparten av sykefraværet dessverre. Anonymkode: 5908c...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå