Gå til innhold

Ang barnebidrag, må far etterbetale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar har gått fra meg. Dette skjedde i svangerskapet. Han har ikke skrevet under på at han er far, og møter ikke hos NAV når de kaller han inn. 
Regner med at trekker det ut så lenge han klarer. Men det jeg lurer på er om far må etterbetale barnebidraget? Baby er 5 mnd nå. Hvis jeg søker bidragsforskudd, må far betale mellomlegget? Kan det lønne seg for meg å sette en advokat på saken for å få fortgang? NAV kunne ikke svare meg (!) så kanskje noen her har erfaringer med dette?

Anonymkode: f111f...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på reglene,  men etterbetaling skjer fra den dagen du søker,  så ikke vent med å søke.  

AnonymBruker
Skrevet

Her måtte far etterbetale fra fødsel. Han møtte heller ikke opp på nav og nektet å signere noe som helst. Saken gikk til slutt til retten, og han ble hentet av politiet for å gjennomføre dna test siden han nektet å signere på at han var far. Når barnet var 1,5 år begynte jeg å få bidrag. Du får ikke alt han skylder deg samtidig, det blir laget en nedbetalingsplan til han. Jeg trengte forøvrig ikke å foreta meg noe, NAV ordnet alt. 

Anonymkode: 833d0...41d

AnonymBruker
Skrevet

Men det avhenger vel av hvor mye mor tjener? Er ikke bidragsforskudd behovsprøvd?

Anonymkode: 6e3fe...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det avhenger vel av hvor mye mor tjener? Er ikke bidragsforskudd behovsprøvd?

Hvor mye man får i bidragsforskudd kommer an på bidragsmottakers inntekt ja. Husker ikke hva grensen er, men om inntekten er høyere enn en viss sum så får ikke bidragsmottaker forskudd.

Anonymkode: ab0ac...0fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye man får i bidragsforskudd kommer an på bidragsmottakers inntekt ja. Husker ikke hva grensen er, men om inntekten er høyere enn en viss sum så får ikke bidragsmottaker forskudd.

Anonymkode: ab0ac...0fe

Jeg sjekka, er rundt 530.000. Synes det er snodig at det ikke går på bidragsbetalers inntekt, men bidragsmottakers. En far kan altså tjene 2 mill i året og slippe unna med bidrag dersom mor tjener 540.000. Forstå det den som kan.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Barnefar har gått fra meg. Dette skjedde i svangerskapet. Han har ikke skrevet under på at han er far, og møter ikke hos NAV når de kaller han inn. 
Regner med at trekker det ut så lenge han klarer. Men det jeg lurer på er om far må etterbetale barnebidraget? Baby er 5 mnd nå. Hvis jeg søker bidragsforskudd, må far betale mellomlegget? Kan det lønne seg for meg å sette en advokat på saken for å få fortgang? NAV kunne ikke svare meg (!) så kanskje noen her har erfaringer med dette?

Du må først og fremst søke om barnebidrag, og i samme skjema krysser du ut for bidragsforskudd.

Han må ikke bare betale mellomlegget, han må betale det som blir vedtatt. Du vil få mellomlegget mellom forskudd og vedtak når han betaler det. Viktig å huske at han må betale det før du får det. Hvis han ikke betaler når purring nr 3 er forfalt, kan nav gå inn og tvangstrekke det. Igjen blir det en viktig ting, og det er at du da henger på telefonen til nav Innkreving (ikke vanlige nav) hver måned og ber om status. Forfall er den 25 hver måned. Men først må det komme et vedtak.

Om han nekter å signere, be om at det blir tatt dna-test for å bekrefte dette. Du gjør dette til Nav. De kan gå veldig langt for å få inn dna-test. Politet går da direkte til han om han ikke kommer frivillig

Anonymkode: dc3f4...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sjekka, er rundt 530.000. Synes det er snodig at det ikke går på bidragsbetalers inntekt, men bidragsmottakers. En far kan altså tjene 2 mill i året og slippe unna med bidrag dersom mor tjener 540.000. Forstå det den som kan.

han slipper ikke unna... men mor er ikke kvalifisert til bidragsforskudd. far får gjeld. og den blir innhentet etterhvert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, laviniabcn79 said:

han slipper ikke unna... men mor er ikke kvalifisert til bidragsforskudd. far får gjeld. og den blir innhentet etterhvert.

Jepp. Bidragsforskudd er penger fra Staten, og de får mor bare dersom hun har dårlig inntekt selv.

Barnebidrag derimot er fra far til barnet, og det må betales uavhengig av mors inntekt, så da henger de på far til han betaler. 

Anonymkode: c5208...c9c

AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (4 minutter siden):

Ah, da har jeg heldigvis misforstått :) Takk for oppklaringen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg kun fikk etterbetaling fra 3 mnd bak i tid fra den dagen jeg søkte. Så du må søke nå, før det blir juni. 

Anonymkode: c387e...f74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at jeg kun fikk etterbetaling fra 3 mnd bak i tid fra den dagen jeg søkte. Så du må søke nå, før det blir juni. 

Anonymkode: c387e...f74

Men mener du bidragsforskudd eller barnebidrag? Har sendt inn søknad på barnebidrag, men den er «arkivert» fram til det kommer bekreftelse av far.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men mener du bidragsforskudd eller barnebidrag? Har sendt inn søknad på barnebidrag, men den er «arkivert» fram til det kommer bekreftelse av far.

Søk bidragsforskudd med en gang. Du kan fint gjøre det til farskapssaken og bidragssaken er avgjort. Så lenge du tjener under grensa. Er ikke noe galt i å søke og spesielt går det greit når du alt har søkt bidrag.

Anonymkode: 72191...d02

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn fikk utbetalt bidraget når de var godt voksne.... pga far opparbeidet seg en stor gjeld.

Anonymkode: d7cb7...09a

AnonymBruker
Skrevet

Fikk etterbetalt bidrag fra flere år tilbake. Innkrevingssentralen trakk både i lønn og av feriepenger, og tok det han fikk tilbake på skatten. 

Anonymkode: 6ce77...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...