AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Del Skrevet 28. mai 2021 Kjenner en som har fått barn ved hjelp av donor og som forsker/har forsket en del på donorbarn. I artiklene ser jeg imidlertid ikke at det nevnes som en interessekonflikt at vedkommende selv har fått barn på denne måten. Jeg er ikke ekspert på forskning, men hadde trodd dette var noe man må nevne. Det er jo klart at man ønsker forskning som viser at donorbarna/familiene klarer seg godt og ikke har det dårligere enn andre barn når man selv har donorbarn, og at dette er noe som kan påvirke forskningen/resultatene? Jeg trodde det var retningslinjer i forskning som man måtte følge, blant annet det med å oppgi mulige interessekonflikter (men som sagt, jeg er ingen ekspert så kan hende jeg tar feil)? Anonymkode: 102dd...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg forsker på kreft selv om jeg har hatt det og slik er det med svært mange andre innen det feltet (enten hatt det selv eller hatt/har søsten/ektefelle/foreldre med kreft). Kusinen min er forsker i hjertesykdommer og har det selv. Men ja..det kan jo være flere interessekonflikter, men så lenge man ikke får økonomisk utbytte (typ legene som ble betalt for å si at røyking var sunt) så regnes det som regel ikke som interessekonflikt. Det er jo også vanlig i dag at f.eks kjøttindustrien betaler for forskning om at kjøtt er godt for kroppen eller at veganske organisasjoner betaler for forskning som sier det motsatte. Derfor kildekritikk er så viktig. Anonymkode: 3fed0...63f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Del Skrevet 28. mai 2021 Har hun snakket med dette barnet : https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3jg7xP/jeg-er-et-donorbarn-en-knoettliten-minoritet-som-det-ikke-snakkes-saa-h Eller han her : https://www.nrk.no/norge/frykter-import-av-saed-gir-ubegrenset-med-halvsosken-1.15483782 Anonymkode: 36062...9be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forsker på kreft selv om jeg har hatt det og slik er det med svært mange andre innen det feltet (enten hatt det selv eller hatt/har søsten/ektefelle/foreldre med kreft). Kusinen min er forsker i hjertesykdommer og har det selv. Men ja..det kan jo være flere interessekonflikter, men så lenge man ikke får økonomisk utbytte (typ legene som ble betalt for å si at røyking var sunt) så regnes det som regel ikke som interessekonflikt. Det er jo også vanlig i dag at f.eks kjøttindustrien betaler for forskning om at kjøtt er godt for kroppen eller at veganske organisasjoner betaler for forskning som sier det motsatte. Derfor kildekritikk er så viktig. Anonymkode: 3fed0...63f Så det er bare økonomiske interessekonflikter som skal oppgis? Synes det er synd for folk flest får ikke muligheten til å være kritisk til forskningen, ettersom de ikke blir gjort oppmerksomme på hvor personlig temaet som forskes på er for forskeren. TS Anonymkode: 102dd...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå