AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Hvis man ikke kan ha muntlig eksamen fordi skoleåret ikke har vært godt nok. Hvorfor er de samme elevene likevel kvalifisert til å søke høyere utdanning? Hvis de er kvalifisert til høyere utdanning, så kan man jo like godt sløyfe eksamen for godt for alle fremtidige kull. Det kan jo ikke være sånn at eksamen ikke har noen betydning for kvalifikasjonene til elevene i år, men ikke neste år. Det gir jo ikke noe mening. Jeg trodde avlyst eksamen betydde at elevene ikke fikk vitnemål og måtte utsette studiene til neste år, men sånn var det åpenbart ikke. Nå skjønner jeg hvorfor folk feiret. Anonymkode: c9f48...43f 12
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke kan ha muntlig eksamen fordi skoleåret ikke har vært godt nok. Hvorfor er de samme elevene likevel kvalifisert til å søke høyere utdanning? Hvis de er kvalifisert til høyere utdanning, så kan man jo like godt sløyfe eksamen for godt for alle fremtidige kull. Det kan jo ikke være sånn at eksamen ikke har noen betydning for kvalifikasjonene til elevene i år, men ikke neste år. Det gir jo ikke noe mening. Jeg trodde avlyst eksamen betydde at elevene ikke fikk vitnemål og måtte utsette studiene til neste år, men sånn var det åpenbart ikke. Nå skjønner jeg hvorfor folk feiret. Anonymkode: c9f48...43f Jeg syns det er veldig greit at vi slipper å ha eksamen med en lærer som har flere elever, og en sensor som reiser rundt på diverse skoler, i disse tider. I tillegg måtte vi da vært flere elever som skulle oppholdt seg i samme gang, samme rom, blande kohorter osv. På min skole har vi smitteutbrudd, og jeg ønsker ikke å utsette meg for smitte. Ved et normalår hadde jeg ikke hatt noe problem med å ta eksamen, men ikke slik smittesituasjonen er nå. Dog har jeg 5,7 i snitt (gikk siste år nå), så jeg føler meg likevel klar for videre utdanning. Anonymkode: f94d0...5c8 2
Daria Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Det handler vel også om at det blir urettferdig fordi undervisningen har vært så forskjellig rundt om i landet. Noen har hatt tilnærmet normal undervisning, mens andre har hatt hjemmeskole i månedsvis, da blir det vanskelig å skulle gjennomføre nasjonal eksamen på like premisser. En lærers innvendinger. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 En annen problemstilling er jo det at flere kan risikere å havne i karantene, og dermed få betinget opptak (og kanskje ikke lengre kvalifisere til studier i utlandet), samt at man må ta igjen eksamen til høsten (parallelt med at man prøver å lære seg nytt stoff på universitetet), og man risikerer å miste studieplassen om man gjør det for dårlig på eksamen. Og da har man heller ikke noe annet å går til, man har jo takket nei til de andre plassene. Vanligvis vil man jo vite før man må takke ja til en plass om man kvalifiserer eller ikke, ikke flere uker etter at man har begynt. Det er heller ikke så moro å måtte huske på ting man lærte for over et år siden, parallelt med at man lærer nytt stoff. En ting er å ha eksamen i det innenfor samme skoleår, noe helt annet å skulle analysere en tekst fra norrøn litteratur, og kjennetegn for dette over et år etter at man lærte det. Anonymkode: f94d0...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Jeg er enig i at dersom avlyste eksamener ikke har noen betydning for elevenes kvalifikasjoner til høyere utdanning i år, bør dette gjøres permanent også for fremtidige årsklasser. Eksamen er uansett utdatert. Og dersom det går bra med korona-kullene på høyere utdanning, viser det at eksamen er fullstendig meningsløst. Anonymkode: 071e0...ddb 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er enig i at dersom avlyste eksamener ikke har noen betydning for elevenes kvalifikasjoner til høyere utdanning i år, bør dette gjøres permanent også for fremtidige årsklasser. Eksamen er uansett utdatert. Og dersom det går bra med korona-kullene på høyere utdanning, viser det at eksamen er fullstendig meningsløst. Anonymkode: 071e0...ddb Enig! Hvis det ikke har noe å si kan de fjerne eksamen, men nå lenge de mener det har noe å si synes jeg det er rart at de kunne forsvare å avlyse eksamen enda en gang. Anonymkode: 23412...908 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig i at dersom avlyste eksamener ikke har noen betydning for elevenes kvalifikasjoner til høyere utdanning i år, bør dette gjøres permanent også for fremtidige årsklasser. Eksamen er uansett utdatert. Og dersom det går bra med korona-kullene på høyere utdanning, viser det at eksamen er fullstendig meningsløst. Anonymkode: 071e0...ddb Det er jo bare ikke riktig. Det at koronakullene gjør det greit på universitetet sier bare at man ikke lærer mye av eksamen, men det var heller aldri målet med eksamen. Målet med eksamen er ikke ny læring men at man skal vurdere hvor godt tidligere læring har fungert. Altså skal man teste opparbeidet kompetanse. Eksamen i videregående skole er forøvrig heller ikke utdatert så lenge samtlige universiteter i verden praktiserer eksamen i de fleste fag. Studieforberedende på vgs skal forberede elevene til universitetet, eksamen er et godt mål på prestasjoner på universitetet enn så lenge prestasjoner på universitetet også måles med eksamen. - Hilsen stipendiat, NTNU Anonymkode: 54b64...bf5 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo bare ikke riktig. Det at koronakullene gjør det greit på universitetet sier bare at man ikke lærer mye av eksamen, men det var heller aldri målet med eksamen. Målet med eksamen er ikke ny læring men at man skal vurdere hvor godt tidligere læring har fungert. Altså skal man teste opparbeidet kompetanse. Eksamen i videregående skole er forøvrig heller ikke utdatert så lenge samtlige universiteter i verden praktiserer eksamen i de fleste fag. Studieforberedende på vgs skal forberede elevene til universitetet, eksamen er et godt mål på prestasjoner på universitetet enn så lenge prestasjoner på universitetet også måles med eksamen. - Hilsen stipendiat, NTNU Anonymkode: 54b64...bf5 I alle dager. Her tror jeg du må lese innlegget du siterer et par ganger til. Anonymkode: 071e0...ddb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I alle dager. Her tror jeg du må lese innlegget du siterer et par ganger til. Anonymkode: 071e0...ddb Jeg leste hele innlegget. Eksamen blir kalt utdatert som vurderingsform (gitt at det går bra med koronakullene, som jeg tror det gjør), dette selv om målet med disse vurderingene er å avgjøre hvem som er best egnet til å komme seg gjennom høyere utdanning, som igjen hovedsakelig måler studenter ved eksamen. Det å ha eksamen er derfor en ypperlig måte å se hvem som kommer til å klare eksamener i høyere utdanning. Dette uten å gå inn på det sekundære læringsutbyttet ved at elevene lærer seg å ta eksamen, det er faktisk en ferdighet å være god på eksamen. En ferdighet man får bruk for senere også når det kommer til å prioritere tiden sin og sørge for at man får mest mulig ut av de timene man har eksamen (eller andre tidsintensive arbeidsoppgaver). Anonymkode: 54b64...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns det er veldig greit at vi slipper å ha eksamen med en lærer som har flere elever, og en sensor som reiser rundt på diverse skoler, i disse tider. I tillegg måtte vi da vært flere elever som skulle oppholdt seg i samme gang, samme rom, blande kohorter osv. På min skole har vi smitteutbrudd, og jeg ønsker ikke å utsette meg for smitte. Ved et normalår hadde jeg ikke hatt noe problem med å ta eksamen, men ikke slik smittesituasjonen er nå. Dog har jeg 5,7 i snitt (gikk siste år nå), så jeg føler meg likevel klar for videre utdanning. Anonymkode: f94d0...5c8 Det hadde slett ikke vært nødvendig, dere kunne hatt eksamen digitalt. Det går helt fint i høyere utdanning. Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke ble innført/bestemt i utgangspunktet. Det er bare elendig planlegging fra departementets side at de insisterte på at elev og lærer MÅTTE være i samme rom under eksamen, det er bare tull. Anonymkode: ac7e6...a08 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er enig i at dersom avlyste eksamener ikke har noen betydning for elevenes kvalifikasjoner til høyere utdanning i år, bør dette gjøres permanent også for fremtidige årsklasser. Eksamen er uansett utdatert. Og dersom det går bra med korona-kullene på høyere utdanning, viser det at eksamen er fullstendig meningsløst. Anonymkode: 071e0...ddb Det er vel ingen sammenheng mellom hvorvidt det går bra med koronakullene på høyere utdanning eller ikke og at eksamen er meningsløs. Anonymkode: ac7e6...a08 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde slett ikke vært nødvendig, dere kunne hatt eksamen digitalt. Det går helt fint i høyere utdanning. Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke ble innført/bestemt i utgangspunktet. Det er bare elendig planlegging fra departementets side at de insisterte på at elev og lærer MÅTTE være i samme rom under eksamen, det er bare tull. Anonymkode: ac7e6...a08 Det er jeg helt enig i. Men det er ikke det tilbudet vi fikk, vi måtte møte fysisk på skolen. Og når det var alternativet i en pandemi, på en skole med stort smitteutbrudd, så syns jeg det var veldig fint å slippe akkurat den delen. Hadde det vært digitalt derimot, hadde saken vært en annen. Anonymkode: f94d0...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er jeg helt enig i. Men det er ikke det tilbudet vi fikk, vi måtte møte fysisk på skolen. Og når det var alternativet i en pandemi, på en skole med stort smitteutbrudd, så syns jeg det var veldig fint å slippe akkurat den delen. Hadde det vært digitalt derimot, hadde saken vært en annen. Anonymkode: f94d0...5c8 Ja, det var utrolig dumt av departementet å ikke bare gå inn for heldigital eksamen med en gang, eller i alle fall ha mulighet til det hvis det var nødvendig av smittevernmessige årsaker. Direkte bakstreversk avgjørelse. Anonymkode: ac7e6...a08 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde slett ikke vært nødvendig, dere kunne hatt eksamen digitalt. Det går helt fint i høyere utdanning. Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke ble innført/bestemt i utgangspunktet. Det er bare elendig planlegging fra departementets side at de insisterte på at elev og lærer MÅTTE være i samme rom under eksamen, det er bare tull. Anonymkode: ac7e6...a08 Du kan ikke sammenligne en 14åring og høyere utdanning. Bare tanken på å måtte ha digitalt eksaminasjon av mine vgs-elever får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. På et universitet vil det funke. Men det er bygget på en annen lest. Med eget ansvar, null relasjonsbygging, og rett og slett mer modne elever. Ja, de er kanskje ikke mye eldre enn mine i antall år. Men man modnes mye på å flytte hjemmefra til hybel. Anonymkode: cef88...1c4
Gjest Kastanjefrø Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan ikke sammenligne en 14åring og høyere utdanning. Bare tanken på å måtte ha digitalt eksaminasjon av mine vgs-elever får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. På et universitet vil det funke. Men det er bygget på en annen lest. Med eget ansvar, null relasjonsbygging, og rett og slett mer modne elever. Ja, de er kanskje ikke mye eldre enn mine i antall år. Men man modnes mye på å flytte hjemmefra til hybel. Anonymkode: cef88...1c4 veldig mange 14 åringer som går vg3💩
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 Hvordan er det egentlig mulig at departementet ikke har fått med seg den pågående pandemien og ikke har hatt mulighet til å planlegge rundt den? Anonymkode: eac43...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 Eksamen er tullete og kan være ekstremt urettferdig, og det er på tide at den avvikles for godt! Anonymkode: f8f07...bdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå