AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Jeg gikk kun til lege i første svangerskap, men tenkte å prøve jordmor denne gangen siden alle snakker om at de har mer kunnskap, bedre tid osv. Jeg hadde første jordmortime forrige uke og ble ganske skuffet. Det var veldig mye fokus på følelser og problemer: Om jeg hadde vært utsatt for overgrep, hatt psykiske lidelser osv. Jeg har ikke hatt slike opplevelser (heldigvis) , og hadde ingen problemer hverken fysisk eller psykisk i forrige graviditet og barseltid. Er generelt en lite nervøs person som tar graviditeten og fødselen som den kommer. Hun testet urinprøven for infeksjon og sjekket blodtrykket, men utenom dette synes jeg hele timen var ganske bortkastet. Noen andre som har følt det sånn? Synes jeg bare leser om positive opplevelser med jordmor på helsestasjonen her inne, og at det alltid foretrekkes å gå til jordmor foran fastlege... Anonymkode: 2277e...df6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Har gått mesteparten til JM å hun er hyggelig , men har ikke vært imponert...liker faktisk bedre fastlegen Anonymkode: e1d14...f45 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Jeg har gått til kun jordmor i første og både jordmor og lege i andre. Aldri vært borti jordmor som bare vil snakke om følelser og overgrep ihvertfall 😂 Mine jordmødre har vært grepa, effektive, fornuftige damer som har full kontroll og ikke problematisert noe som helst. Jeg trodde at jordmor kom til å være mer pusete og bruke unødvendig tid, så ble bare positivt overrasket. Folk er folk og man kan jo alltids møte på folk man ikke klikker så godt med, om det er lege, jordmor, tannlege, lærer eller hva som helst. Anonymkode: ae988...934 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Jeg er gravid med nr 2 nå. Har høyrisiko graviditet. Går kun til fastlegen, og en lege på fødepoliklinikken. Gikk hos jordmor i første graviditet, men føler ikke at jeg hadde noe spesielt utbytte av det. Anonymkode: 60393...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Forrige svangerskap hadde jeg behov for noen som hadde litt mer tid til å prate enn fastlegen, så da gikk jeg til begge. Denne gangen trenger jeg egentlig ikke det, og kunne nok klart meg med lege om jeg hadde hatt samme lege som sist, men hun jeg har nå er så fryktelig distre (må minne henne på å skrive på helsekortet..), og ikke så oppdatert på graviditet, så veldig glad jeg hovedsaklig går til jordmor Anonymkode: 23d4c...042 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk kun til lege i første svangerskap, men tenkte å prøve jordmor denne gangen siden alle snakker om at de har mer kunnskap, bedre tid osv. Jeg hadde første jordmortime forrige uke og ble ganske skuffet. Det var veldig mye fokus på følelser og problemer: Om jeg hadde vært utsatt for overgrep, hatt psykiske lidelser osv. Jeg har ikke hatt slike opplevelser (heldigvis) , og hadde ingen problemer hverken fysisk eller psykisk i forrige graviditet og barseltid. Er generelt en lite nervøs person som tar graviditeten og fødselen som den kommer. Hun testet urinprøven for infeksjon og sjekket blodtrykket, men utenom dette synes jeg hele timen var ganske bortkastet. Noen andre som har følt det sånn? Synes jeg bare leser om positive opplevelser med jordmor på helsestasjonen her inne, og at det alltid foretrekkes å gå til jordmor foran fastlege... Anonymkode: 2277e...df6 Lege er jo rask prosess. Få sjekket det du skal, så ut. Der får du dekket det fysiske behovet. De vil jo helst ha deg ut derfra igjen raskest mulig, da leger som regel er forsinket på konsultasjonene sine. ( Iallefall i Oslo) Jordmor gir deg jo mer oppfølging på følelser og spørsmål du måtte ha om livet som mor. Anonymkode: 28bfc...b01 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Lege er jo rask prosess. Få sjekket det du skal, så ut. Der får du dekket det fysiske behovet. De vil jo helst ha deg ut derfra igjen raskest mulig, da leger som regel er forsinket på konsultasjonene sine. ( Iallefall i Oslo) Jordmor gir deg jo mer oppfølging på følelser og spørsmål du måtte ha om livet som mor. Anonymkode: 28bfc...b01 Min lege måler bare blodtrykk og urin, sjekker ikke SFmål, leie eller hjertelyd, og har ikke kontroll på hva som skal ordnes når eller er oppdatert på noe som helst svangerskapsrelatert, så jeg går til jordmor i tillegg. Jordmor gjør liksom dette hver dag og har kontroll, men hos leger varierer det veldig hvor oppdaterte og komfortable de er med svangerskapsoppfølging. Anonymkode: ae988...934 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min lege måler bare blodtrykk og urin, sjekker ikke SFmål, leie eller hjertelyd, og har ikke kontroll på hva som skal ordnes når eller er oppdatert på noe som helst svangerskapsrelatert, så jeg går til jordmor i tillegg. Jordmor gjør liksom dette hver dag og har kontroll, men hos leger varierer det veldig hvor oppdaterte og komfortable de er med svangerskapsoppfølging. Anonymkode: ae988...934 Føler det ikke er så mye som skal ordnes egentlig. Har fått time til ordinær ul på sykehuset i uke 18. Deretter har jeg timeavtaler med en overlege på sykehuset i forbindelse med at jeg har et høyrisikosvangerskap. Føler ingenting av det jm sa i dag var noe jeg ikke visste fra før....Ble ganske overrasket over at det var så mye føleri og snakk om psyke og hvor vanskelig alt er når man er gravid. Synes ikke det er noe vanskelig noe egentlig. Litt plager følger uansett med men det takler jeg fint. ts Anonymkode: 2277e...df6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Føler det ikke er så mye som skal ordnes egentlig. Har fått time til ordinær ul på sykehuset i uke 18. Deretter har jeg timeavtaler med en overlege på sykehuset i forbindelse med at jeg har et høyrisikosvangerskap. Føler ingenting av det jm sa i dag var noe jeg ikke visste fra før....Ble ganske overrasket over at det var så mye føleri og snakk om psyke og hvor vanskelig alt er når man er gravid. Synes ikke det er noe vanskelig noe egentlig. Litt plager følger uansett med men det takler jeg fint. ts Anonymkode: 2277e...df6 Med det som må ordnes mener jeg å ta riktige blodprøver og hvilke papirer jeg skal ha, hvordan fylle ut helsekort og henvisning til sykehus for UL og fødeplass, samt å gjøre de tingene man skal gjøre på kontroll Det er jo faktisk mange som sliter litt ekstra nå pga situasjonen med covid-19, isolasjon, ikke like lett å treffe familie og venner usikker jobbsituasjon, frykt for smitte - og både lege og jordmor skal spørre om psykisk helse. Så synes ikke det er unaturlig å ta opp Hvis det ikke gjelder deg så er det jo ikke noe problem da. Om du bare ikke likte jordmor kan du be om en annen eller gå til lege, er jo ikke verre enn det! Anonymkode: ae988...934 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Jeg gikk bare til fastlege første svangerskap, nå i andre går jeg bare til jordmor. Synes det blir hipp som happ, både legen og jordmoren er veldig flinke. Føler jeg vet det meste av det jordmoren har sagt hittil, men er jo begrenset hvor mye nytt hun kan finne på😊 Anonymkode: 5b2cf...f76
Amatariel Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Gravid med fjerde barnet nå, og har ikke gått til jordmor siden barn nr.1. Jeg har følt at jordmor har vært unødvendig. Jeg liker fastlegen min, og har kun forholdt meg til henne i de siste svangerskapene mine. Første gang jeg var gravid gikk jeg til jordmor da, fordi trodde det "var noe man gjorde". Men fant ut at det ble for mye "snikksnakk" for min smak. Jeg liker ikke unødvendig bruk av tid, så snakk en hel time om "kosthold som gravid", "forventinger som forelder" osv. ble bare ikke det jeg ønsket å bruke tiden min på. Så har vært veldig fornøyd å kun dra til legen, gjøre de fysiske tingene. Ta blodprøve, levere urin, ta blodtrykk, kjenne på magen, etter hvert høre hjertelyd og småsnakke litt om viktige ting evnt. spørsmål jeg hadde, evnt. få sykemelding osv. Veldig greit. Men dette er nok veldig individuelt avhengig av hvilken person man er, og hva man ønsker å få ut av timene. Og kjemi med legen sin. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 Gikk til fastlege grunnet risikosvangerskap og behov for sykmelding. Hadde en time hos jordmor i tillegg, makan til dulle-sulle-prat. Anonymkode: 5c4f7...c9f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gikk kun til lege i første svangerskap, men tenkte å prøve jordmor denne gangen siden alle snakker om at de har mer kunnskap, bedre tid osv. Jeg hadde første jordmortime forrige uke og ble ganske skuffet. Det var veldig mye fokus på følelser og problemer: Om jeg hadde vært utsatt for overgrep, hatt psykiske lidelser osv. Jeg har ikke hatt slike opplevelser (heldigvis) , og hadde ingen problemer hverken fysisk eller psykisk i forrige graviditet og barseltid. Er generelt en lite nervøs person som tar graviditeten og fødselen som den kommer. Hun testet urinprøven for infeksjon og sjekket blodtrykket, men utenom dette synes jeg hele timen var ganske bortkastet. Noen andre som har følt det sånn? Synes jeg bare leser om positive opplevelser med jordmor på helsestasjonen her inne, og at det alltid foretrekkes å gå til jordmor foran fastlege... Anonymkode: 2277e...df6 Hva forventet du da? Jeg syns det høres ut som en god kartlegging fra hennes side Anonymkode: 48973...222
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva forventet du da? Jeg syns det høres ut som en god kartlegging fra hennes side Anonymkode: 48973...222 For all del, sikkert det hun skal gjøre men for meg ble det mye snakk og nesten som en psykologtime. Kartlegging av familie og hvor de bor osv... Er 4 mnd på vei, så hadde nok forventet at hun brukte doppler eller jm-stetoskop på magen, men fikk beskjed om at det var for tidlig. Har nå booket time hos privat gynekolog slik at jeg kan få sjekket det jeg føler er viktig. Anonymkode: 2277e...df6
GammelKaktus Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 Jeg gikk lite til jordmor da de sleit med at de manglet et par så jeg tok mange av mine kontroller hos fastlegen. Tror jeg var innom 2 ganger hos en somalisk jordmor, hun var nå en positiv opplevelse, hadde jo flokk med barn selv så hun var veldig easy going som meg selv. Så var ikke noe stress. Pratet ikke så mye sånn egentlig, jeg hadde det jo veldig bra og svangerskapet kunne ikke vært mer perfekt så hadde ikke så mye å prate om. Var hva jeg tenkte om fødsel og hva jeg tenkte om amming osv. Var som en kaffedate med en bekjent liksom. Likte den dama, hun var veldig ok. 1
Fiffig Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 Har motsatt opplevelse. Jordmor var sykt rask og effektiv, og hadde dårlig tid, mens legen alltid tar seg tid til å snakke. Jeg går dog til begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå